LG L204WT Review

LG L204WT

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Erg strak uiterlijk
  • Zowel DVI- als VGA-bekabeling meegeleverd.

Minpunten

• Bouwkwaliteit voet

Op het moment van schrijven heb ik deze monitor een kleine week in gebruik, en ik heb er nog geen moment spijt van gekregen!

Featureset

Zoals je vanwege de prijs (vanaf 260) al kunt verwachten is deze 20" Widescreen een redelijk budgetmodel, dit valt ook aan de features e.d. af te lezen. Het scherm zelf komt met 'n voet, DVI- en VGA-kabel, CDrom en handleiding. En dat is 't wel zo'n beetje, op de monitor zijn alleen de 5 icoontjes van de knoppen aan de achterkant van het paneel te zien, samen met 'n indicatie-LED en het LG-logo zijn dit de enige opvallende dingen aan deze monitor. Een prettige optie verder is de mogelijkheid om de LED uit te schakelen waardoor je er geen last meer van kan hebben tijdens 't gebruik.

Het OSD zelf is erg simpel te gebruiken, het vergt wat oefening om te juiste knopjes te pakken terwijl je ze niet direct kunt zien, maar dit is geen ramp. Er zijn veel dingen die direct zijn aan te passen zoals de scherpheid (handig met lange teksten), helderheid/contrast en kleurbalans.

Kleurweergave
Ik ben zelf niet iemand die veel grafisch werk verricht op de PC maar ik vind de kleurweergave van van de monitor, direct uit de doos, een stuk beter dan die van mijn Iiyama X438 (17" TFT), de kleuren komen veel levendiger en 'kleuriger' naar voren. Wel is er standaard een beetje overdreven hoeveelheid rood te zien maar dit valt goed af te stellen dmv. het OSD.

Contrast en helderheid
Ook hierover kan ik alleen maar positief oordelen, het contrast is echt enorm, of 't de geadverteerde 1000:1 echt waar maakt is de vraag, mooi is het in ieder geval wel. Ook dit is een stuk prettiger dan m'n vorige monitor en de (oude) CRT's die we hier in huis hebben staan. De helderheid is ook prima in orde, op 100% is 't praktisch onwerkbaar zolang 't niet erg licht is op je werkplek, zelf heb ik 'm rond de 75-85% staan, afhankelijk van 't licht.

Ghosting
Hier kan ik kort over zijn, ik heb vrijwel geen ghosting kunnen constateren, de enige manier waarop 't lichtjes zichtbaar was, is als je met je witte cursor snel over 'n compleet zwarte achtergrond beweegt; hierbij moet ik wel zeggen dat ik tot nutoe nog geen enkele TFT heb gezien waarbij dit niet het geval was.

Pixeldefecten
Tot nutoe (1 week in gebruik), geen.

Bouwkwaliteit
Een apart onderwerp; de monitor zelf voelt goed stevig aan, ook de knopjes geven 'n redelijk stug gevoel. De voet daarentegen is 'n redelijke ramp, niet erg stabiel en er ontbreken echte verstel opties. Het is mogelijk je monitor 'n stukje voorover of 'n stukje achterover te kantelen, maar iig bij dit exemplaar zal het scherm zachtjes terugschuiven waardoor 't effect teniet wordt gedaan, erg jammer.

Daarnaast lijkt ook deze monitor bij erg hoge helderheden iets last te hebben van een pieptoon, bij 'n helderheid van boven de 95 hoor ik 'n zachte en erg hoge pieptoon. Het lijkt 'n beetje op 't geluid van een TV die aan staat zonder beeld weer te geven, niet iedereen zal 't horen maar als je 't hoort zonder achtergrondgeluid dan is 't vrij irritant.

Vormgeving
Zoals al eerder gesproken kan de voet wat steviger en functierijk, ik vind het ontwerp van de voet verder wel erg mooi; een zwarte cirkel met zilverkleurige rand die vervolgens terugkomt in de rand van de monitor. Netjes vind ik 't dat de knopjes niet aan de voor- of zijkant van de monitor zitten maar aan de achterkant met kleine icoontje op de voorkant, op die manier zit je niet continu tegen je knoppen aan te staren en blijft 't een strak geheel.

Weer iets waar je kort over kan zijn; perfect. Voor de prijs waarvoor deze monitor weggaat kun je niet veel meer verwachten, al zou 'n stevigere (hoogte-verstelbare) voet geen kwaad kunnen.

Heb jij ook een LG L204WT?