Apple MacBook Pro MA610B/A Review

User|||IA 30 januari 2007, 3.734 views

Apple MacBook Pro MA610B/A

Pluspunten

• Design
  • Mac OSX
  • Zo veel meer

Minpunten

• Accu gaat maar drie uur mee.

Bijzonder stukje techniek in een geweldig mooi jasje.
Mac OSX werkt heerlijk. Ik was Windows XP gewend, maar Mac OSX werkt op zo veel gebieden veel fijner en de mogelijkheden zijn groter.
De processor (Intel Core 2 Duo 2,33GHz) in combinatie met het geheugen: 2 GB laat toe alles te doen ermee waar behoefte aan is. Photoshoppen met zware bestanden, terwijl je op een extern gekoppeld scherm een dvd kijkt, alles is mogelijk.
Het design is ook nog eens geweldig. Over alles is nagedacht en je kunt er uren naar kijken. Het toetsenbord dat vanzelf oplicht, het groene lampje naast de camera dat aangaat wanneer deze is geactiveerd en dat lampje komt door de behuizing heen. Het touchpad waarmee je ook kunt scrollen en met rechts kunt klikken gelijk: ideaal.

Hieronder enkele stukjes uit de review..

"Je zou denken dat je, bij de aanschaf van een juweeltje als dit, jezelf niet kunt weerhouden om de verpakking open te rukken en gelijk aan de slag te gaan. Maar toen ik de kartonnen doos openmaakte zag ik de mooie zwarte doos waarin de MacBook Pro zat en dacht al gelijk: beeldig. Na het openen tref je 'gedesigned' piepschuim en dan is het zover: tijd voor de harde waarheid. Dan komt die eerdergenoemde snelheid in het handelen toch ineens op, want je wilt het ding gebruiken, uitproberen. Gelukkig kun je de Mac gelijk gebruiken, zonder uren installatie.

Hij ging aan! Een geluidje uit de boxen, maar verder geen geluid van een harde schijf of blower, nee want dat hoeft ook niet voor dat geld vind ik, en de mensen bij Apple blijkbaar ook. Een aantal keer klikken om een account aan te maken en me online aan te melden, maar wat toen? Ik moest mijn naam invoeren en maakte een typefoutje en wilde een letter 'deleten', we zochten en zochten maar vonden geen 'deleteknop'.

Toen kwam de hele berg aan irritaties die een Windows-gebruiker heeft wanneer hij/ zij voor het eerst achter een Mac zit. AL die enorme verschillen, het is een wonder dat ik niet af ben gehaakt toen. Welnee, ik verwachtte veel andere dingen, maar het bleek beperkt tot het missen van een taakbalk (die ik nu nooit gebruik in Windows en juist Exposé mis (een handige feature waar we later op terugkomen)), de ontbrekende deleteknop en meer kan ik nu niet meer bedenken.

Heel opvallend is voor mij geweest dat alle programma's een samenhang hebben. Alles werkt op een zelfde manier lijkt het, alles lijkt op elkaar qua design en er is logica, dat verbaasde me nog het meest na jaren Windows gebruikt te hebben.

Ook heel fijn waren de leuke fraaiheden zoals een afstandsbediening om je muziek te regelen van een afstand, het vanzelf oplichtende toetsenbord wanneer het donker wordt, de dvd-drive zonder lade, films en online trailers bekijken met Front Row, de widgets die ze bij Microsoft toevallig ineens ook hebben voor in Vista en zo is er meer. Veel meer."

"Exposé: alle schermen naast elkaar, bureaublad weergeven, alle schermen binnen je actieve programma weergeven of de Widgets. 'Sleep je wild' moeten ze gedacht hebben daar bij de Macfabriek. Je kunt heel handig alle bestanden heen en weer slepen via Exposé, of het nu een foto openen in Photoshop is, of een bestand naar iemand versturen via Skype, MSN, mail of wat dan ook. Van het ene naar het andere programma switchen via exposé is ook ideaal: je hoeft niet met je muis naar je taakbalk en een programma aan te klikken, maar enkel F9 of een speciale knop op de Mighty Mouse en je kiest je programma.

De Widgets zijn ontzettend handig, je ziet bij de foto's een screenshot. De mogelijkheden zijn ongekend, er zijn honderden verschillende widgets (meestal gratis) te downloaden.

Front Row: vanaf de luie bank met je afstandsbediening (bijgeleverd) kun je via Front Row je films, muziek, foto's of de nieuwste trailers en meer bekijken/ beluisteren.

Magnetische laadsnoeraansluiting: niet meer struikelen over het laadsnoer en je hele laptop de tafel af trekken. Het magneet laat makkelijk los in zulke gevallen."

Heb jij ook een Apple MacBook Pro MA610B/A?

Tja ik vind dit eigenlijk geen review, maar meer een mooi verhaaltje voor het slapen gaan. Mis alleen nog het: dag lieve kijkbuiskinderen, oogjes dicht en snaveltjes toe :)
die lp wilk ook^^, vraagje: ken je 4 knoppen tegelijk indrukken want das bij een vervelende eis maar moet ik wel hebben. (ik speel stepmania)
Een mac is van hardware eigenlijk het zelfde als een zr goede pc. Let wel op, je kan geen windows software draaien onder osx. Maar dat is niet erg, want alle software (behalve veel spelletjes) heeft ook een osx-variant. Natuurlijk kan je op een mac ook windows instaleren, nu ze op intel draaien. Microsoft gebruikt zelfs macs om vista te demonstreren. En nog een aardigheidje is parallels. Met dit programma is het mogelijk om in een dual screen opstelling windows te draaien op n van de schermen. drag & drop en het klembord zijn dan gewoon gedeeld. Natuurlijk eist dat wel wat van je snelheid op.

Maar inderdaad, dit zie ik eerder als een review van OSX, en niet van de macbook pro.
Voor office gebruik ik crossover, geen windows nodig, en toch de oude bekende interface van office xp. Voor mij werkt het perfect
Ikzelf heb een Macbook, dus geen Pro, en de dingen die je zegt, kloppen volledig, ook ik ben jarenlang een windows-user geweest, en sinds ik overgestapt ben, wil ik gewoon niet meer terug naar Windows/Vista. Apple is gewoon een droom-merk...