Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 14x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX230 HS Zwart Review

Raul8711 13 mei 2011, 8.739 views

Canon PowerShot SX230 HS Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Kleur
  • Zoom (14x)
  • Bedieningsgemak
  • Snelheid

Minpunten

• Flits overbelicht in normale stand (is in te stellen)
  • Batterijduur is aan de korte kant (ook zonder gps actief)
  • Panorama (via PhotoStitch) werkt niet lekker

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Lang heb ik getwijfeld tussen de Sony HX7v, Nikon S9100 en deze SX230 HS. Uiteindelijk gaven de beeldkwaliteit, zoom en instelmogelijkheden voor mij de doorslag. Aanrader als je nog twijfelt is om even de volgende website te bekijken http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=1 en natuurlijk Youtube en Tweakers in de gaten te houden voor reviews en gebruikerservaringen.

Voor mij is dit een eerste ervaring met een stevige compact camera. Ik heb deze camera nu ongeveer 8 uurtjes gebruikt, daarvan even een kort verslag.

Unboxing
Hierbij niets bijzonders. De camera wordt geleverd met de volgende items.
  • PowerShot SX230 HS (natuurlijk ;))
  • Wrist Strap
  • Battery Pack (NB-5L, hiervan bestel ik een extra)
  • Batterij Charger
  • AV Kabel
  • Interface Kabel
  • Software op CD (ZoomBrowser, PhotoStitch, Map Utility, Movie Uploader, en meer)
Opstarten
De camera ligt met zijn gewicht van 223 gram prettig zwaar in de hand. Bovendien is hij groot genoeg om goed met twee handen vast te houden, tenminste tot je hem aanzet.. Op dat moment wil namelijk de flitser omhoogkomen op de plek waar mijn linkerhand hoort te zitten. Lastig, maar geen breekpunt voor mij, gewoon even rekening mee houden en bovendien hebben meer merken/types hier last van. De camera start prachtig op, er gebeurt van alles en direct valt op hoe mooi helder en scherp het 3" display is, heel fraai.

De camera vraagt me om tijd en datum in te stellen en dit kan zowel via klikken (links, rechts, onder, boven) als via draaien. Dit komt intuïtief over en werkt bovendien heel snel. Ook de rest van de menufuncties zijn op die manier de bedienen en alles ziet er modern en helder uit.

Er zijn veel verschillende modi in te stellen via een draaiwiel op de achterkant van de camera. Zo zijn er voorgeprogrammeerde modi voor landschappen, kinderen en dieren, portretten, verschillende scene-modes en modi waarbij je zelf de sluitertijd en diafragma kunt instellen en een zelfs een modus waarbij je alles handmatig kunt instellen (iso, witbalans, kleuren, flitssterkte, enz). Daarnaast is er natuurlijk een automatische stand en is er ook een easy stand waarbij alleen wel of niet flitsen is in te stellen, hierbij kan er dus niets fout gaan. Als toetje is er ook nog een stand met allerlei leuke effecten zoals fish-eye, miniatuur, toy-camera, poster-effect.

Fotograferen
Even de drukknop aan de bovenkant inhouden en de camera stelt zich snel scherp voor de eerste foto. De plant die ik in mijn vizier heb komt scherp vast te liggen op beeld en levert een foto op met mooie kleuren. Direct na het maken van de foto krijg ik even het resultaat te zien (seconde of 2) waarna hij weer klaar is voor de volgende foto. Dan de zoom maar eens uit proberen, mijn doel bevindt zich nu achter in de tuin en ik kan gelijk de volle 14x zoom gebruiken. Wat hierbij opvalt is dat de zoom snel en stabiel werkt en ook weer snel focust op mijn doelwit. Het nadeel is hierbij is dat je, ondanks dat er een 'stopje' in zit, snel te ver doorgaat waardoor je in de digitale zoom terecht komt. Waar de camera meer moeite meer heeft is focussen bij weinig licht en met bewegende objecten in de auto-stand (maar hiervoor is dan ook een aparte functie). Al met al dus een prettige en hele snelle ervaring om foto's te maken met deze camera.

Filmen
Op de draaiknop aan de achterkant zit een aparte modus voor filmen. De mogelijkheid tot Full-HD filmen betekend dat de camera mooie kwaliteit video's oplevert. Het geluid wordt hierbij opgenomen door een stereo-mic waarbij de mic's zo'n 5 centimeter uit elkaar liggen, dit betekend dat de filmpjes een best o.k. omgevingsgeluid laten horen. Ook bij filmen kan goed gebruik worden gemaakt van de 14x optische zoom, het wordt nu alleen wel heel belangrijk om de camera goed (stabiel) vast te houden zodat het beeld niet te veel schudt. Er kan daarnaast middels het menu worden gekozen voor het maken van een iFrame film (met 720p) of een Super slow-motion film (240p). Het valt op dat de batterijduur bij Full-HD filmen wel erg hard achteruit gaat en de memorycard erg snel vol raakt (1 minuut full-hd kostte mij 224mb ruimte). Ik heb de accu nu binnen 8 uur twee keer totaal leeg gehad.

Zie hier een voorbeeld van de Super slow-motion funcite, gevolgd door een opname in Full-HD:

(Voorlopige) Conclusie
Al met al een kwalitatief uitstekend toestel, mooie foto's qua scherpte en kleur en ook niets te klagen bij het filmgedeelte. Bedieningsgemak is echt top, alhoewel ik voor de videoinstellingen even puzzelen moest. Bovendien beschikt de camera over instelmogelijkheden die mij als amateur triggeren om wat te leren over sluitertijden, diafragma, witbalans, enz.) Ik ben hier dus nog wel even zoet mee!

Heb jij ook een Canon PowerShot SX230 HS Zwart?

Ik gebruik de SX220 HS alweer een tijdje en heb inmiddels al een vracht foto's en filmpjes achter de rug.
Het enige verschil tussen de SX220 HS en de SX230 HS is volgens mij de GPS.

Om instellingen te maken in de film-mode is het zeer eenvoudig om de film-mode te kiezen op de draaischijf. Daarna de instellingen doen zoals bij foto.

Ik vind dat op mijn SX220 HS de batterijduur best redelijk maar heb geen GPS. Ik zie (nog) niet het nut ervan.
Bovendien werkt een accu in het begin nog niet optimaal.
Ik ontlaad in het begin de accu's meestal (bijna) geheel en laad ze dan in 1 keer op.
Na ongeveer 10 keer laden werkt een accu meestal naar behoren.

Naar mijn ervaring heb je een goede keuze gemaakt.
Het is een voortreffelijke camera met veel mogelijkheden en haarscherpe foto's/film in de goede kleuren.

tnx voor het delen van jouw eerste ervaring.
@miniad:
Bedankt voor de tip! Ik heb direct even gebruik kunnen maken van de iFrame en Super slowmo functie, die laatste is gewoon een erg leuke party-trick.

GPS heb ik ook niet in gebruik momenteel, maar de accu moet dus nog 'opwarmen'. Ik heb de GPS 'aangeschaft' omdat ik een paar maanden naar het buitenland ga en dan leek het me leuk om te weten waar je precies hebt gestaan toen je de foto nam, uiteindelijk is het natuurlijk maar voor 5% nuttig.

Blij om te horen dat jouw ervaringen ook positief zijn!
Leuke review. De Youtube filmpjes kan ik helaas niet bekijken. Zijn privé.
Na vijf jaar werd de Canon Digital Ixus 700 slecht, en wilde ik deze vervangen. Na een veel zoeken (Internet en winkel) en overwegen maar de Canon SX230 HS gekocht voor de snel naderende aankomende vakantie (o.a.).

Ik heb hem bij www.bol.com kunnen kopen voor € 193,00 (75,00 kortingsbonnen via Esso Extras en € 1,95 korting op de verzendkosten (couponcode: CRM-195-IFJTS)). De kortingsbonnen gaven bij mij de doorslag om hier te bestellen, en dat de camera op voorraad was en direct leverbaar.

Ik heb getwijfeld tussen de: Panasonic TZ-20, Olympus XZ-1, Canon S95 en hier kwam later in 2011 de Canon SX230 HS bij. Na de camera's in 'real life' te hebben gezien, ben ik uiteindelijk toch voor de Canon SX230 HS gegaan. Dit omdat deze in mijn ogen de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. De Panasonic TZ-20 en de Olympus XZ-1 waren beide wat duurder. De Panasonic TZ-20 vond ik de film kwaliteit wat minder, de foto's waren verder erg goed. De Olympus ZX-1 is vooral goed in donkere ruimte (dit is ook duidelijk zichtbaar) en heeft uitgebreidere instellingen t.o.v. de rest, helaas geen 1080p video. De Canon S95 was wat betreft foto's net een stukje beter als de SX230 HS, helaas wel maar 720p en wat duurder. Na terug gedacht te hebben aan de afgelopen vijf jaar bedacht ik me dat ik eingelijk erg weinig in donkere situaties fotografeer, dit gaf de doorslag om niet voor de Olympus XZ-1 te gaan, maar voor de Canon SX230 HS.
@Jumpman,

Leuk dat je je ervaring deelt en ook goed om te horen dat je aan de Canon SX230 HS een fijne camera denkt te hebben. Plaats anders even je eigen Review als je de camera een tijdje hebt gebruikt en geef aan wat voor jou de sterke en zwakke punten zijn, dit kan erg nuttig zijn voor mensen die naar zo'n camera op zoek zijn. Verder veel plezier met de Canon!
Ik zou graag willen weten hoeveel foto's je met flits op 1 acculading kan maken, hoeveel minuten filmen in bv 720P en hoeveel normale dagfoto's.
Ik heb deze camera al een tijdje en het functioneert prima.. Zelfs de GPS werkt goed.. vooral buitenshuis. Ik heb wel een extra batterij gekocht. Op vakantie heb ik mijn GPS continue aanstaan en dat vreet je batterij, maar laat wel zien (zelfs met het vliegtuig) hoe je reis is verlopen en waar je foto's hebt gemaakt..

Ik heb alleen 1 groot probleem waarvan ik me afvraag of anderen daar ook last van hebben. Bij het flitsen zien de foto's er niet goed uit. Een foto van een persoon ziet er roze uit en is wel redelijk scherp maar niet helemaal... Het lijkt wel of de huidskleur uitvloeit of mat wordt..

Iemand een idee?
Nu heb ik zelf een compact camera (IXUS 50) & een spiegelreflexcamera (EOS 450D)

Spiegelreflexcamera kan mijn pa niet mee over weg en voor mij zelf soms te groot om overal mee naar toe te namen.

De IXUS 50 heeft zijn tijd ook wel gehad. Tegenwoordig kan je ook al filmen (zoals bij dit model PowerShot SX230 HS en vele andere).

Al tijdje rond aan het kijken, film en foto's zijn goed en de prijs is zeer netjes als ik zo zie wat hij allemaal kan.

Je min puntje is de batterij. "Ik heb de accu nu binnen 8 uur twee keer totaal leeg gehad." Graag wel duidelijk uitleg. In welk gebruik? 8 uur filmen? 8 uur stand-by met af en toe een foto?

Voorbeeldje. Af en toe foto's knippen en voor de rest in stand-by.
IXUS 50 half dagje autorai en de batterij is leeg. EOS450D met 2 batterijen (grip kit). volle dag autorai en nog 2 andere evenementen volle dag en hij is nog niet leeg.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 31 juli 2011 22:20]

iemand ervaring met de GPS, is die een beetje nauwkeurig en is hij ook snel beschikbaar of moet je een paar minuten wachten ?
Ik heb deze camera deze week aangeschaft en ik heb zojuist de GPS functie voor het eerst gebruikt. Ik heb de mogelijkheid aangezet om hem continu aan te hebben staan, waardoor je een route van waypoints krijgt. Erg grappige functie. Ik heb alleen zojuist wel gezien dat het eerste punt van mijn wandeling ongeveer 15 minuten na de start van de wandeling is. Dat betekent dat de allereerste lock dus blijkbaar even wat tijd in beslag neemt. Ik zal helaas niet vaak met dit model op stap gaan, dus ben niet in de gelegenheid om dit snel nogmaals voor je te testen.

Toen de functie eenmaal aan stond ging het tracken erg goed. Pas op de snelweg zie je dat het interval te traag is om een snel bewegende auto goed te volgen. Ik vind het een erg leuke functie voor erbij. Bovendien kost een kloon NB-5L helemaal niets, dus daar ga ik even een stapeltje van halen ;)
Ik heb deze camera nu 3 weken, en ik ben niet zo heel bekend met ISO waarden, diafragma en sluitertijd, dus ik doe nog weinig handmatig instellen, maar ik ben me nu wel aan het inlezen.
Omdat ik dus nog niet goed de juiste instellingen weet voor de perfecte belichting en scherptediepte gebruik ik de "AUTO" functie veel, maar het lukt me niet om goede foto's te maken als het een beetje donker is, de foto's zijn gewoon "korrelig" of heet dat ruis?, wat me wel opvalt is dat de SX230 op de AUTO stand de ISO waarde heel hoog zet soms wel tot 1600 in schemer/ donker en dat verklaart dus die ruis. Hierdoor zijn veel foto's onbruikbaar en ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld, ik had meer van de camera verwacht. Ook de flitser belicht minder als verwacht.
Kan ik nergens instellen (op de auto stand) dat de ISO niet wordt aangepast maar alleen de combinatie diafragma (AV = Aperture value) en de sluitertijd (TV = Time value), want ik heb begrepen dat je ISO waarden pas moet gaan aanpassen als laatste redmiddel?

Wat me ook niet lukt is om scherpe foto's te maken met de AUTO stand, als er meerdere personen op de foto staan en niet allemaal precies dezelfde afstand van de camera zijn! Bijvoorbeeld mijn vader had mijn zoontje op zijn schoot het was een beetje donkere dag, en ze zaten binnen in de huiskamer, ik zat schuin tegenover ze mijn vader het dichts bij de camera en de baby 30cm verder, dus ik met de AUTO stand als eerst de ontspanknop half indrukken zodat hij scherp stelt, maar hij stelt alleen maar scherp op één gezicht en niet op allebei tegelijk, dus ik krijg maar één vierkantje, en daarom alleen vader scherp of alleen baby scherp.

Ook de accutijd valt me toch wat tegen, omdat ik nu veel aan het testen ben met de camera is ie vaak binnen een uur al leeg.