Apple MacBook MA700B/A Review

xaveriussmet 28 augustus 2007, 1.674 views

Apple MacBook MA700B/A

Pluspunten

• Mooi
  • Goede accu
  • Vlot toetsenbord/muis
  • Mac os x
  • Goed scherm

Minpunten

• Te weinig ram standaard (imo)... maar ondertussen voor 75 euro 2Gb van gemaakt

MacBook Core Duo 2Ghz (MacBook 1.1), 512 Ram, 60 Gb HD
(om een of andere mysterieuze reden wordt-ie hier geplaatst...)
-----------------------------------------------------------------------------

Featureset: goed.
Ik heb de eerste versie van de MacBook (geen Core 2 Duo, maar gewone Core Duo), deze is goed uitgerust. Hoewel 512 Mb ram standaard écht wel te weinig is... 60 Gb HD kan krap lijken, maar ik kom er vlot mee toe :-)
De onboard grafische kaart doet volgens mij goed z'n job, tenzij je wilt gaan gamen is deze zeker goed genoeg! Airport heeft een superbereik, ik kan vlotjes meesurfen via de buren! Bluetooth 2.0 is ook lekker snel...
En de meegeleverde Apple Remote is écht handig! Die ingebouwde iSight is een leuke gadget, maar gebruik je na 2 weken toch bijna niet meer, maar de afstandsbediening komt van pas! Films kijken, door je muziek en foto's bladeren... fijn!

Prestaties: zeer goed.
De CPU staat gemiddeld op 95% idle-tijd... dat zegt genoeg geloof ik ;) (Core Duo 2Ghz)
Ram is, zoals eerder gemeld, te krap. 1Gb is toch wel nodig, dat wordt m'n eerstvolgende upgrade.
Airport is snel, goede ontvangst. Batterij gaat ong. 4 uur mee, (bij continu gebruik), da's meer als de gemiddelde laptop geloof ik.

Beeldkwaliteit: zeer goed
Niets op aan te merken.

Bouwkwaliteit: zeer goed.
Hij heeft een val van m'n bed op de stenen vloer, goed overleefd, terwijl hij opengeklapt was en aan stond... Het was best wel een spannend moment, maar je merkt er niets van achteraf!

Ergonomie: zeer goed
Het trackpad is lekker vlot, met 2 vingers scrollen of rechts klikken is echt superhandig! (Je kan er trouwens ook mee in- en uitzoomen op je scherm, als je de apple-toets ingedrukt houdt en dan met 2 vingers scrollt. Wel eerst even instellen bij toetsenbordopties.)

Warmteproductie: meestal rond de 50°C (cpu) dat valt wel mee zeker? Ik gebruik nogal graag een tooltje (smcFanControl) om de fan's wat op te drijven, dan komt-ie zelden boven de 40°C uit :-)
Geluidsproductie: fluisterstil, tenzij je fans op 6200 rpm gaan draaien ;-) Maar normaal staan ze op 1500 rpm, en vanaf <2500 hoor je ze bijna niet meer.

Mobiliteit en accu:
Zeer mobiel apparaat! Weegt niet erg veel, en je kan 'm gemakkelijk met 1 hand dragen. Accu: zoals eerder gezegd, die lijkt me wel goed.

Prijs: 1100 euro geloof ik (enkele maanden geleden), met al die extra software en iSight, afstandsbediening erbij zeker niet duur!

UPDATE:
Ondertussen 2 Gb ram van gemaakt, en hij vliegt echt momenteel... heb hier 2 zware Java-applicaties (NetBeans en LimeWire) tegelijk draaien met VMWare's Fusion (om Windows XP eens te bekijken) - en zonder enige vertraging! (tesamen met ook nog iTunes, Adium en Colloquy, maar dat zijn zo geen zware programma's) :)

Heb jij ook een Apple MacBook MA700B/A?

Zoomen doe je trouwens met de ctrl niet met appeltje ;)

Goede review, ik ben zelf ook van plan hem ooit te breiden met 2GB ram. Nu dus 1GB maar, helaas is dat 2x 512, dus zal wel 2 losse reepjes moeten kopen.

Ik was in mijn review inderdaad nog de afstandsbediening vergeten en bijbehorend Front Row. Erg mooi inderdaad! En dat zo out-the-box.

Zoek ook eens op iAlertU, da's helemaal leuk in combinatie met je MacBook en de afstandsbediening. ;)
Zalig programma! Dat ga ik rap even installeren :P
Ik zit nu nog met de 2x256 ram (toen standaard), dat gaat dus een dure upgrade worden.. :'(
offtopic: bij mij is het wel degelijk appeltje+scrollen, maar dat kan je instellen bij Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Toetscombinaties
Mooie review, duidelijk uitgelegd ook. Goede argumenten verder met verhelderende voorbeelden.

Na het zien van een aantal macbooks die mn klasgenoten hebben gekocht, ben ik er nou ook sterk over na aan het denken om ook een MacBook te kopen. Dit is dan wel de nieuwe versie met de Core 2 Duo en waarschijnlijk 2 gb ram, maar dit geeft al een duidelijk beeld van het voorgaande apparaat.
Met 2Gb kom je er wel... het ram-gedoe was bij mij het enige minpuntje ;-)
Koop je ram trouwens niet bij Apple zelf, daar is het meestal wat duurder!