Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed Review

dellinator 10 mei 2011, 1.241 views

Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Quadcore
  • C2D architectuur
  • 45 nm
  • s775

Minpunten

• Weinig cache (maar 4 MB)
  • Trager dan i5/i7 (maar wat wil je voor deze prijs)

Reden tot koop

Vorig jaar, rond deze tijd, vond ik het wel weer eens tijd om een grote update uit te voeren. Ik had een s775 mobo met een E6320 (1,8 Ghz Conroe), en die beviel me uitstekent. Na een tijd nadenken besloot ik om toch niet het moederbord te vervangen en bij C2D te blijven (i3/i5/i7 waren er toen ook al).

Mijn oog viel eerst op de Q8200, deze werd door mijn moederbord ondersteunt en lag in mijn budget van ~¤150. Na een paar dagen daalde de prijs ineens van de Q8400 op Azerty, en kwam deze ook in mijn budget. Perfect, een Quadcore op 2,66 Ghz geclocked, met de - in mijn ogen - géwéldígé C2D architectuur (zeker t.o.v. }> NETBURST }>).
Product bestelt bij Azerty samen met wat andere producten (oa Artic Silver), was op voorraad bij leverancier, en ik kon wel even wachten (zeker als het 30 euro bespaart :)).

Eerste indruk
Na ongeveer één week kreeg ik een mail van Azerty dat het verstuurt werd en na nog een dag was het er. De verpakking was degelijk, en ik had de boxed-versie bestelt, dus er zat ook een grote 'Intel'-gelabelde cooler bij. Ik was (en ben) niet van plan de CPU('s) over te clocken, dus de stock cooler will just do fine.

Installatie
Na door de indrukwekkende doos heen gewerkt te hebben zag ik daar uiteindelijk een grote metalen heatspreader gelijmt op een stuk PCB met 775 contactjes. Alles netjes geïnstalleerd, inclusief de nieuwe koeler, pc dicht, en opgestarten.
Het bios detecteerde automatisch de nieuwe CPU, en de computer starte verder normaal op. Geen probleem hier.

Gebruik
Na installatie was ik natuurlijk nieuwschierig hoe snel mijn weer moderne computer zou zijn. Wat benchmarks uitgevoert, en toch een flinke prestatiewinst. Zelf merkte ik er eerst niet zo veel van, de Windows-menu's waren even snel, maar - aangezien ik download vanaf het usenet - kon ik merkbaar sneller bestanden uitpakken en repareren. Dit was écht een aanzienlijk voordeel t.o.v. mijn oude configuratie, aangezien ik download rond de 10 MByte (120 Mbit) / seconde, en de computer langer deed over uitpakken dan downloaden.

Na een jaar ben ik er aan gewend, de oude Conroe zit in een andere computer, en als ik daar achter spelletjes speel kan ik me gewoon niet herinderen dat mijn computer ooit zo sloom is geweest. De kracht van mijn Q8400 is gewoon helemaal 'gewoon' geworden. Als ik anno 2011 naar benchmarks kijk van het nieuwe Sandy Bridge platform, ja, daar kan mijn processor gewoon niet tegenop, of misschien is ie net sneller dan een budget-i3tje, maar voor mij is een moederbord+geheugen+cpu upgrade nog te duur.

Achteraf gezien had ik misschien wel moeten sparen voor een nieuwe moederbord, cpu, en wat DDR3-geheugen, of had ik iets in die Q9** serie moeten kopen, die toch veel meer cache hebben (maar wel duurder zijn). Voor de financiele positie waar ik toen in zat was het precies goed, en er is geen enkel spel dat ik niet kan spelen icm mijn GTX460 (al zijn spellen meer GPU intensief dan CPU intensief).

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed?

Leuke review
benchmarks zal mij een worst wezen ik wil gewoon ervaringen weten :]

gratz in your new cpu mate.
Prima CPU hoor, niks op te zeggen. kijk het kan altijd sneller maar je kan nu weer voor een paar jaar voort.