Specificaties 10,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NF310-A03NL Review

reit0705 11 mei 2011, laatste update op 11 mei 2011, 1.731 views

Samsung NF310-A03NL

Pluspunten

• Snelle n550 processor t.o.v. n450
  • Upgraden van het geheugen is goedkoop, door DDR3.
  • Hoge schermresolutie.
  • Twee speakers met goed geluid.
  • 3 USB-poorten.
  • Mooi design.

Minpunten

• Accuduur niet de beloofde 9,4 uur.
  • Geluidsproductie.
  • USB-poorten ver naar voren.
  • Kaartlezer slikt de geheugenkaarten tot de helft.

Dit is de eerste review die ik schrijf. Tips en verbeterpunten zijn van harte welkom.

Waarom een netbook?
Ik gebruik mijn Samsung NF310 netbook nu enkele weken. Ik heb hem gekocht om hoofdzakelijk mee te nemen naar college. Ik ben voorzien van een goede laptop, maar ik had er genoeg van om elke dag een 15,6 inch laptop mee te sjouwen. Het geringe gewicht en omvang van een netbook is echt een verademing voor mijn schouders.

In eerste instantie had ik een Asus Eee Pc 1005PX gekocht. Deze was voorzien van een Atom n450. Wat mij opviel was dat die processor toch wel erg langzaam was in verhouding met wat ik gewend was: een AMD N930 quad core. Daarnaast is een schermresolutie van 1024x600 ook wel erg weinig. Veel wibsites passen net niet en als je een document leest, blijf je aan het scrollen. Ik ben wat gaan rondneuzen op het www en kwam deze Samsung tegen. De processor, een Atom n550 dual core en de hogere schermresolutie hebben mij doen beslissen deze Samsung te kopen.

Beeldscherm
Het eerste wat opviel toen ik de netbook aanzette was de schermresolutie. Het installeren deed ik terwijl ik op mijn 15,6 inch laptop werkte en dan is het toch wel wennen. Het aantal pixels is gelijk, maar het is allemaal veel kleiner. Echter na enkele uren werken op de Samsung is het niet meer storend. Ik heb het nu juist andersom: qua gevoel is het beeld op mijn laptop enorm.

De schermresolutie is ook meteen het grote verschil tussen deze netbook en (vrijwel) alle andere. Zoals ik in de inleiding al heb gezegd is het met 1024x600 pixels vaak behelpen. Sommige websites passen net niet en ook het scrollen door documenten gaat continu door. Door de schermresolutie van 1366x768 is de verhouding gelijk aan de meeste doorsnee laptops, wat ik zeer prettig vind.

Ander voordeel is dat het scherm mat is. Vooral het werken in de trein, op het terras of voor een raam is zo aangenaam, doordat er vrijwel geen reflectie in het scherm is.

Processor en geheugen
Dan nu toch waar het in de netbookwereld om draait. Deze Samsung is voorzien van een Intel Atom n550. Het is de opvolger van de n450 van intel. De n550 is voorzien van 2 cores die werken op 1,5 GHz en elk 2 threads hebben.

Voor het simpele collegewerk waar ik hem hoofdzakelijk gebruik is het ruim voldoende. De programma's die ik gebruik zijn Word en Firefox en zo nu en dan de Windows Verkenner. De snelheid waarmee de programma's opstarten en werken is prima en doen niet veel onder voor mijn laptop. Als ik de n550 met de n450 vergelijk, werkt de n550 zijn taken wel sneller af. Vooral het gebruiken van meer toepassingen tegelijk gaat beter. Wanneer de n450 belast wordt met het openen van Word, Windows Verkenner en Firefox met enkele tabbladen open, loopt deze wel op zijn tenen. De n550 werkt dan nog steeds soepel.

Naar wens is het geheugen uit te breiden tot 2GB. Doordat er DDR3 wordt ondersteund, is dit een relatief goedkope handeling. Het upgraden naar 2GB is aan te raden. Bij normaal gebruik wordt er rond de 80% van het geheugen gebruikt. Door een upgrade naar 2GB zakt dit terug tot ongeveer 40%. Merkbaar sneller worden toepassingen nu opgestart en ook het afspelen van videobestanden gaat sneller en soepeler.

Het type geheugen wat ik heb gebruikt is: Samsung 2GB 1Rx8 PC3-10600s (M471B5773CHS-CH9). Dit geheugen is afkomstig uit mijn laptop. Ik heb mijn laptop een upgrade gegeven naar 8GB en een 2GB geheugenbankje in de Samsung gedaan.

Andere types zijn volgens mij ook gewoon compatible, mits je maar een PC3-10600s gebruikt.

Toetsenbord en touchpad
Waar bij vele netbooks de toetsen tegen elkaar aanstaan, hebben ze bij Samsung ruimte tussen de toetsen gelaten. Dit zorgt voor een rustige uitstraling. In verhouding met de eerdergenoemde Asus Eee pc is het formaat van het toetsenbord gelijk. Toch oogt het toetsenbord van de Samsung groter, hetgeen een gevolg is van de ruimte tussen de toetsen. Het contrast tussen de zwarte toetsen en de zilveren behuizing zorgt voor een strakke uitstraling. Het enige wat ik mis is toetsenbordverlichting, maar ach.. het blijft een netbook.

Over het touchpad alleen maar lof! Wat een verademing is dat in vergelijking met de Asus Eee Pc. Het touchpad ondersteunt multitouch, waardoor gezoomd kan worden in alle schermen, heeft een instelbaar scrollgebied en er kan ook gescrolled worden door twee vingers op het touchpad naar boven of beneden te bewegen.

Connectiviteit en aansluitingen
De Samsung NF310 is voorzien vanwWifi 802.11b, 802.11g, 802.11n en heeft bluetooth 3.0 aan boord. Ik gebruik slechts de wifi, maar voor wie een bluetooth muis of headset heeft is het een voordeel en scheelt het een USB-adapter.

Dan de aansluitingen:
Aan de linkerkant de stroomaansluiting, een VGA uitgang, 1 USB 2.0 aansluiting en de microfoon en koptelefoonaansluiting. De rechterkant is voorzien van een Kensington beveliging, een internetaansluiting RJ45, kaartlezer en twee USB 2.0 poorten.

Wat opvallend is, is dat de ontwerpers er voor hebben gekozen om de USB-poorten ver naar voren te plaatsen. Met een aangesloten, een USB-stick en een externe hardeschijf is het zoeken naar een goede plek om de muis te kunnen gebruiken.

Kenmerkend voor de kaartlezer is dat de kaarten er maar half in gaan. Dus niet het gebruikelijke drukken-tot-je-een-klik-hoort, maar een half uitstekend geheugenkaartje. In principe is het niet zo erg, maar het zorgt wel voor kwetsbaarheid van de geheugenkaart als de laptop wordt verplaatst met de geheugenkaart nog in de kaartlezer.

Design
Samsung heeft bij de NF310 gekozen voor een rond design. De foto's spreken voor zichzelf. Over het kleurgebruik ben ik erg te spreken. De bovenkant van de netbook heeft een donkere, zilveren kleur. Nadeel is wel dat het in hoogglans is uitgevoerd, dus de eerste krassen dienden zich al snel aan. De randen van het scherm hebben een carbonlook, wat zorgt voor een luxe uitstraling. Leuk aan het touchpad is dat ze het van uit het midden in een rondje hebben gepolijst, wat een leuk effect geeft als er licht op schijnt. Toen ik de Samsung voor het eerst meenam naar college kreeg ik alleen maar positieve reacties in de zin van 'veel mooier dan die vorige'.

Speakers
Waar veel netbooks zijn voorzien van slechts één speaker, is deze Samsung voorzien van twee. Het geluid is voor een netbook prima. Film kijken en muziek luisteren is goed te doen. Natuurlijk, zelfs het goedkoopste externe boxensetje geeft beter geluid, maar voor een netbook is het geluid zeer goed.

Geluid en warmte
Wat betreft de geluidsontwikkeling van de laptop is het wel wat een tegenvaller. De harde schijf is duidelijk hoorbaar, ook wanneer de netbook niet gebruikt wordt. De fan draait ook veel en vaak rond en is duidelijk hoorbaar. In vergelijking met de Asus Eee Pc is deze Samsung wel wat een herrieschopper. Ik moet wel zeggen dat het niet storend is. Wanneer er ook maar een beetje achtergrondgeluid is, hoor je hem niet meer, maar in een stille ruimte is hij wel aanwezig.

Het meeste geluid is afkomstig van de fan. De harde schijf hoor je zo geregeld 'kraken', zoals ook bij oude pc's het geval was.

De warmteontwikkeling valt mee. De onderkant van de netbook wordt wel warm, maar niet hinderlijk warm. Dit hangt denk ik samen met het feit dat de fan veel draait en dat se warmte dus snel wordt afgevoerd.

Accuduur
De accuduur is prima. Ik haal met gemak 5 tot 6 uur op een accu. Ik gebruik dan hoofdzakelijk Word en Firefox. Voor mij is dit meer dan genoeg, want ik ben nooit langer dan 6 uur weg van een stopcontact. Samsung beweert dat je tot 9,4 uur op één acculading kan werken. Dit is misschien mogelijk, maar dan moet je wellicht alles wat mogelijk is uitzetten en het scherm dichtklappen. Daarom is het, ondanks dat 6 uur voor mij ruim genoeg is, wel een minpunt.

Ik heb de netbook gekocht voor ongeveer ¤340,-. Voor wat je er voor krijgt is het geen gekke prijs. Er zijn al netbooks nieuw te koop vanaf ongeveer ¤200,-. Je moet jezelf afvragen of je het extra bedrag over hebt voor de dual core en de schermresolutie. Ik heb mijn afweging gemaakt en vind het de extra prijs waard.

Edit: Type DDR3 toegevoegd en enkele foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung NF310-A03NL?

Het geluidsprobleem herken ik niet, is mij nog nooit opgevallen. (en we hebben hem ondertussen toch alweer eventjes, sinds de introductie). Ga binnenkort een Momentus XT harde schijf installeren, kijken wat dat doet. Vind bijvoorbeeld Word enorm lang duren met opstarten, je bent zo een halve minuut verder.

Verder niets dan lof, echt een fantastisch apparaat! Voor mij was ook de resolutie + dualcore de doorslag, zeker zijn prijs waard!
Misschien dat het geluid typeafhankelijk is. Nu vergelijk ik hem met de Asus Eee PC. In vergelijking met mijn laptop is hij een stuk stiller.

Het opstarten van Word duurt bij mij iets meer dan 4 seconden. Nu moet ik wel zeggen dat ik de laptop nooit afsluit, maar dat ik hem altijd uit standby haal. Bij de eerste keer opstarten van een applicatie duurt het wel langer.

Ik heb ook na zitten denken om een SSD in de netbook te stoppen, maar vind die dingen nog wat te duur. Een handleiding om de harde schijf te vervangen vindt je hier:
Die 4 seconden haal ik dus nooit! Ook niet bij 2e keer opstarten, dan duurt het nog lang. Misschien dat je bij 2 gig de prefetch pas gebruikt?

Handleiding had ik gevonden, maar bedankt daarvoor. De Momentus heb ik al liggen, ben zeer benieuwd wat het resultaat hiervan is.

Vind 't overigens jammer dat je bij zo'n relatief dure netbook maar 1 gig geheugen krijgt. Nu is 't upgraden niet moeilijk, maar dan blijf ik wel met een reepje geheugen zitten. Had liever een tientje extra betaald en het gelijk goed gehad.
Wellicht is het dan raadzaam om alle software die Samsung bij de netbook levert te verwijderen. Ik heb alles wat mogelijk is verwijderd. Ik heb die 4 seconden gemeten met 1GB RAM erin, om zo een goede vergelijking te krijgen. Wat betreft de prefetch: volgens mij werkt die bij 1GB ook wel.

Ik ben het helemaal met je eens dat er standaard meet werkgeheugen in moet zitten. Voor een fabrikant zullen die extra kosten niet significant zijn. Ze kunnen de extra kosten doorrekenen naar de consument en zich ook nog onderscheiden van de rest van de klas. Maar helaas..
Welke geheugensetje heb je erbij gedaan? Wellicht leuk om aan te geven ivm compatibiliteit.
Komt de geluidsproductie vooral van de ventilator of van de harde schijf? Want de ene harde schijf maakt meer geluid dan de ander.
Fijn review! :)

ps:Heb je nog wat scherpe foto's?

[Reactie gewijzigd door guidonno op 10 mei 2011 18:06]

Ik heb het type geheugen toegevoegd en ook een paar foto's. Helaas kan er maar een beperkt aantal foto's worden toegevoegd.