Hama Traveller Compact Pro Review

exyll 10 mei 2011, laatste update op 10 mei 2011, 2.320 views

Hama Traveller Compact Pro

Pluspunten

• De prijs
  • Balhoofd
  • Travelbag
  • Quick release plate

Minpunten

• 10kg is overrated
  • Onderste elementen niet bruikbaar bij zware load

Kwaliteit Score: 3
Veel beginners zullen wellicht dit statief onder de loepen nemen. Zo ben ik ook als beginner aan dit statief begonnen. Inmiddels heb ik diverse foto's geschoten met dit statief en wil ik mijn ervaringen delen.

Quick release plate

Het statief bestaat uit de bekende drie uitschuifbare poten met een balhoofd. Op dit balhoofd zit een quick release plate zodat je eenvoudig je camera vast kunt zetten en los kunt maken. Er zit een extra beveiliging op welke voorkomt dat als je quick release hendel ergens achter blijft hangen deze niet los springt maar ik denk dat met dergelijke krachten heel je statief omvalt. Wel blijft de beveiliging handig in transport zodat de quick release plate blijft zitten.

Telescopische elementen

Elke poot bestaat uit vier elementen welke met een klem vast gezet kunnen worden. Met mijn 600D echter zijn de onderste elementen niet echt bruikbaar. Ik schuif deze dan ook niet uit omdat het statief dan te instabiel word. De maximale 10kg waarmee wordt geadverteerd is dat ook niet echt aan te raden. Aan het einde zitten rubberen noppen welke ingedraaid kunnen worden waardoor metalen punten verschijnen. Het nut is mij niet geheel duidelijk maar bij een zachte ondergrond hebben de punten uiteraard meer grip. Wellicht is dit handig in situaties waarbij het statief niet om een vlakke ondergrond staat.

Macro stand

De poten hebben twee standen. De eerste stand zorgt ervoor dat de camera hoog staat en bij de tweede stand staan de poten meer horizontaal. Hierdoor kan de camera dicht bij de grond staan indien de poten zijn ingeschoven. Deze constructie is ook zeer stabiel en erg geschikt voor macro fotografie. Ik gebruik deze stand om foto's vanaf de grond richting de lucht te schieten of om een fraai DOF effect te krijgen omdat de grond goed zichtbaar is.

Balhoofd

Het balhoofd werkt met één klem. Deze klem bedien ik met mijn linkerhand en met mijn rechterhand positioneer ik de camera. Dit werkt echt uitstekend. Het balhoofd roteert in alle dimensies dus naar links, rechts, voor en achter. Het is eenvoudig om de camera van landscape naar portret te roteren en in deze stand de camera nog steeds naar de lucht of de grond te richten. Deze kop is niet geschikt voor video maar dat kan niet als minpunt aangemerkt worden want dan zou je voor een andere kop kiezen.

Heb jij ook een Hama Traveller Compact Pro?

Tot hoe hoog komt het statief als je de onderste elementen niet uitschuift?
Ik kan het vanavond even opmeten maar ik denk dat het zo'n 35cm scheelt.
Heb je met je set gebruik gemaakt van een statiefring?
Nee niet gebruikt. Bij de 70-300mm lens zou het geheel dan wel beter in balans zijn.
Heb toevallig vandaag het statief ontvangen.
Heb mijn 500D + 70-200MM F4\L IS met statiefring er op gedraaid.
Werkt prima en helemaal geen problemen met balans of stevigheid
Over die punten die op de poten zitten stond er bij mijn monopod dat het was voor buiten. De punten kan je dan wegdraaien (ofzo) zodat het statief binnen gebruikt kan worden en niet je vloer beschadigd.