Specificaties Kit met 1 lens, 16,2MP sensor, GPS - Bekijk alle specificaties

Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart Review

EXX 10 mei 2011, laatste update op 14 december 2011, 1.813 views

Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Snelle autofocus
  • Stil (voor een systeemcamera)
  • Ingebouwde beeldstabilisatie
  • Uitstekende EVF en LCD
  • Goede sensor

Minpunten

• Batterijduur
  • Grip te klein
  • LCD ophanging aan de onderkant
  • Maar 1 control dial
  • Oververhitting bij langer filmen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Introductie
Na enkele jaren met een Konica-Minolta DiMAGE A2 te hebben gefotografeerd, was het tijd voor iets beters. Nu heb ik lang gewacht met een nieuwe camera te kopen, omdat ik veel foto's maak tijdens klassieke concerten, en dan moet je eigenlijk een volledig stille camera hebben. Een DSLR is eigenlijk onbruikbaar, terwijl je die wel hard nodig hebt vanwege de lichtomstandigheden. Toen Sony met de SLT serie op de proppen kwam, was dat een goed compromis: de beeldkwaliteit van een APS-C sensor, snelle phase detection focus, verwisselbare lenzen en alleen nog maar het geluid van de shutter. In deze review zal ik de A55 vergelijken met zijn voorganger, de A2. Bovendien is de A55, net als de A2 een EVF camera, zodat ik dezelfde manier van werken kon behouden. Het is opmerkelijk hoezeer de systematiek van deze 2 camera's op elkaar lijkt.

Bouwkwaliteit en ergonomie
De A55 is goed gebouwd. Niet buitengewoon stevig, maar de kwaliteit die je mag verwachten voor een camera van deze prijsklasse. De camera ligt goed in de hand, echter niet zo goed als de A2. De grip op de A2 is groter en ligt beter in de hand. Tot mijn verrassing was de A55 body niet eens zo veel groter dan de A2. De lens is natuurlijk een ander verhaal. Een vergelijkend plaatje zit bij deze review. Wat ik ook mis, is een tweede control dial. De A2 had er 2 (boven op de grip en een aan de achterkant van de grip). Zo kan je in M mode (wat ik veel gebruik), de ene dial voor sluitertijd, en de andere voor diafragma gebruiken. De A55 heeft maar 1 dial, aan de voorkant van de grip. Deze controleert in M mode de sluitertijd. Wil je het diafragma veranderen, moet je tegenlijkertijd een knop bovenop de grip indrukken. Terwijl je dan het diafragma verandert, probeert de A55 de belichting gelijk houden en verandert tevens de sluitertijd. Dat vind ik persoonlijk niet zo handig.

Dan de EVF en LCD. Die zijn gewoon heel goed te noemen. Over EVF vs. OVF kan ik niet oordelen, ik heb alleen EVF camera's gebruikt, en voor mij voldoet de EVF uitstekend. Het fijne van een EVF/LCD met live view vind ik het wysiwyg principe. Verander een belichtingsparameter (witbalans, sluitertijd etc.), en het effect wordt direct zichtbaar in de EVF/LCD. Vooral in M mode erg handig. De LCD is in alle richtingen draaibaar. Het ophanging van de LCD zit onderaan. Dat werkt op zich goed, maar bij gebruik van een statief kun je de LCD niet meer geheel draaien. Een ophanging aan de zijkant van het LCD is toch beter.
Met een EVF/LCD is minder goed scherp handmatig te stellen in vergelijking met een OVF, maar daarvoor het je de magnifier. Je kunt het beeld in de EVF fors vergroten waardoor je zelfs op een klein detail kan scherpstellen.

Een ander voordeel van electronische display is de mogelijkheid om zaken zoals live histogram in beeld te hebben. Ook kan men verschillende rasters in beeld zetten. Verder is er de mogelijkheid voor een level gauge (waterpas) in beeld te zetten. Ikzelf het de level gauge en een rule-of-thirds grid continu in beeld, samen met een belichtingsmetertje.

Voor de rest zitten be meest belangrijke functies onder een knop, zoals ISO, witbalans en drive mode. Verder zijn er 2 menu knoppen. Fn is een soort van snelmenu, waarbij een een aantal instellingen langs de linker en rechterrand van het LCD beeld krijgt te zien en snel kan veranderen. Navigeren gaat met de cursorknoppen. Dan is er nog een menu knop, waarbij tradionele menus op de LCD verschijnen. Daarmee kan je alle instellingen bereiken. Dit menu is vrij uitgebreid. Ook voor AEL en view zijn er aparte knoppen.

Specifieke A55 Features
Door het principe van de SLT heeft de A55 een paar leuke features:
* HD (1920 x 1080i) filmen met snelle phase detection autofocus
* 10 fps mode
* Geen klappende spiegel en dus ook geen vibraties daardoor

Verder heeft de A55 nog volgende features:
* In camera HDR
* Panorama mode
* GPS

Voor de rest heeft de A55 dezelfde features als iedere andere DSLR uit dit segment, dus daar zal ik het verder niet over hebben.

Last but not least: de sensor. Deze nieuwe 16 megapixel CMOS sensor van Sony levert gewoon prima plaatjes. Mijn A2 levert bij ISO200 meer ruis dan de A55 bij ISO1600. Je hebt bij een SLT camera lichtverlies (1/2 stop) vanwege de vaste spiegel, maar daar merk je in de praktijk niets van. De sensor compenseert hier prima voor.

Gebruik
Als A2 gebruiker was de A55 voor mij snel vertrouwd. Ja, je moet even kijken hoe je zaken moet instellen, maar afgezien daarvan was de leercurve kort.

Accugebruik:
Dat is fors. Je ziet gewoon de acculading teruglopen bij het foto's maken. De accu is dezelfde als in de NEX-5, en heeft voor de A55 te weinig capaciteit. Neem voor een dag fotograferen op zijn minst een tweede accu mee. Sony zelf levert geen batterygrip voor meer accupower, maar een Taiwanese firma levert er wel een, zie http://www.ownuser.com.tw/e_mig_sa55.html .

Lenzen:
Bij de A55 heb ik nu 3 lenzen. Allereerst de kitlens. Deze is volledig plastic. Bouwkwaliteit is matig, maar optisch gezien is deze lens heel behoorlijk. Prijs/kwaliteitverhoudig is prima. Dan heb ik verder op ebay een Minolta 70-210 F/4 Beercan gekocht. De beercan is het tegenovergestelde van de kitlens: gebouwd als een tank. Echter, je hebt met de beercan heel snel CA op de A55, zeker bij F/4. Afstoppen helpt, maar zelfs bij F/8 kan het nog optreden. Tot slot heb ik een Minolta AF 500 Reflex gekocht. Deze lens doet het geweldig op de A55. Snelle focus, ook binnenshuis en ondanks de vaste F/8 ook bij minder licht goed te gebruiken doordat de A55 sensor het nadeel van de F/8 weet weg te poetsen.

Flits:
De ingebouwde flits is niet super, maar doet wat je kan verwachten van een ingebouwde flits. Ik heb nog een Sigma EF500 DG Super flits van mijn A2. Deze werkt niet goed op de A55 (gaat altijd af op vol vermogen), maar dat is een probleem van deze Sigma op alle Konica-Minolta en Sony DSLR's en SLT's. Wireless werkt deze flits wel heel goed.

HDR mode:
Ondanks dat deze mode alleen werkt met jpeg (niet met raw), is het een fijne feature. Wellicht dat ervaren photoshoppers het beter kunnen, maar ik vind het fijn dat je out-of-the-camera een HDR opname kan maken. Je kunt het verschil in belichtingsstappen instellen in stappen van 1 EV, tot een maximum van 6 EV. De A55 zet 2 foto's op de geheugenkaart: de HDR foto en de 0 EV foto. Ik gebruik deze mode regelmatig.

Panorama mode:
Deze heb ik nog nauwelijks gebruikt. Makkelijk is het wel.

Ghosting:
Het SLT principe kan ghosting veroorzaken. Dit heb ik in de praktijk niet kunnen vaststellen. Wel heb ik het idee (maar dit is subjectief!), dat er sneller CA optreedt.

Filmen:
Ik heb ook eens een filmpje gemaakt, waarbij ik een externe microfoon heb aangesloten. De kwaliteit van de clip is goed. Echter: als je de autofocus feature gebruikt bij het filmen, zorg dan of voor een externe microfoon die ver genoeg wegstaat, of voor een lens met een stille autofocus motor, anders loop je de kans de herrie van de autofocus te horen in je clip. Verder is er nog hetvolgende probleem: de sensor warmt op door het filmen, en na ongeveer 5 (met beeldstabilistatie) of 10 (zonder beeldstabilisatie) minuten non-stop filmen stop de A55 ermee. Je krijgt de melding dat de sensor verhit is geraakt en die moet dan afkoelen. Er gaat overigens niks stuk.

Software
Je krijgt 2 programma's erbij: een Lightroom achtige applicatie en een RAW convertor. Ik heb beide geprobeerd. De RAW convertor is een prima stukje software, en heb ik gehouden. Het andere pakket gaf problemen met mijn USB poorten en heb ik weer verwijderd. Ik gebruikte toch al Lightroom, dus eigenlijk was dit pakket voor mij overbodig.

Prijs/kwaliteit verhouding is prima, daar heb ik verder niets op aan te merken

Gewoon een fijne camera die goede foto's produceert. Er staan weliswaar enkele minpunten in het lijstje, maar of deze zwaar wegen ligt aan het gebruik. Maak je geen of alleen korte filmpjes, dan is het hitteprobeleem van de sensor een non-issue. Gebruik je niet of nauwelijks M-Mode, dan is werken met 1 control dial geen probleem. De grootte van de grip is erg persoonlijk. Het feit dat de LCD aan de onderkant zijn scharnier heeft, zal alleen bij statiefgebruik een beperking kunnen opleveren. Het enige echte minpunt vind ik de accuduur; die is eigenlijk te kort. Al met al zijn de pluspunten veel groter en sterker dan de minpunten, vandaar dat het eindresultaat vrij positief is.

Of het principe van een SLT (dus met EVF) je aanstaat, moet ieder voor zichzelf uitmaken. Voor mijn toepassing (concertfoto's) is de A55 een enorme sprong voorwaarts ten opzicht van de A2. De A2 haal ik alleen nog uit de kast voor macro opnames en als lichtgewicht reiscamera..

Heb jij ook een Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart?

Nou, laat ik het zo zeggen, de A55 heeft wel negatieve punten, maar je went er snel aan en ze worden ruim gecompenseerd door de positieve punten. Het totaal is daardoor vrij positief. Alleen de beperkte accuduur vind ik echt minder.

Enkele van je andere puntjes heb ik aan de review toegevoegd.

Overigens: de Minolta camera (de A2) heeft geen verwisselbare lensen; het is een bridge camera, geen DSLR.

Het bezuinigen op 2 wieltjes is een kwestie van marktsegment denk ik. Er zit een A77 in de pijplijn, die wel dit soort features heeft.

De kitlens is wel een prima lensje hoor. Het is dan wel allemaal plastic, maar dat maakt het wel licht en goedkoop (50 euro als kit). Het is niet zo dat de lens bij wijze van spreken uit elkaar valt. De plaatjes met deze lens gemaakt zijn best goed. Wat betreft de andere kitlens, de 55-200mm, heb ik geen idee. Ik heb de Minolta 70-210 gekocht. Die is sneller (F/4 over het hele bereik), te koop voor prijzen rond de 120 euro en superstevig. Alleen levert deze lens bij sterke contrasten snel paarse randjes. Maar bij minder licht (bv. binnen) is de lens subliem. De Reflexlens is vind ik zelf helemaal een toppertje. Veel zoom en makkelijk mee te nemen, Alleen uitkijken met het bokeh, dat kan soms lelijk uitvallen. Enkele voorbeeldfoto's genomen met de A55 en de genoemde lenzen vind je in mijn gallery op dpreview. Daarbij is de foto van de watertoren met het HDR feature gemaakt.

[Reactie gewijzigd door EXX op 9 mei 2011 21:18]

Die twee niet-kitlenzen zijn wel indrukwekkend! Alleen jammer dat de Minolta zoveel CA heeft. Maar nog jammerder is dat de bouwkwaliteit van de kitlens zo te wensen overlaat. Weet je of er nog meer interessante (en niet al te dure) lenzen voor deze camera bestaan?

Een korte vergelijking tussen een EVF en een OVF: een EVF biedt veel meer mogelijkheden omdat je informatie erop kunt projecteren, maar handmatig scherpstellen gaat erg lastig. Dat kun je juist weer erg goed met een OVF. Maar ja, dat gaat niet, want er is geen spiegel.

Het valt me op dat veel punten 4 sterren krijgen, maar toch komen er veel negatieve punten aan het licht. Ben je nou zo'n pessimist, of is het gewoon opvallend negatief? Ik noem bijvoorbeeld de bezuiniging op de wieltjes. Mijn aloude Nikon D50 heeft ook 1 wieltje, terwijl de opvolgers er twee hebben. Waarom moet Sony dan bezuinigen op zo een handig iets, twee wieltjes? En je noemt de grip, die niet geweldig is. Dat komt natuurlijk deels doordat de Sony kleiner is dan de Minolta, terwijl toch dezelfde lenzen worden gebruikt. Tsja, jammer.

Kun je nog iets zeggen over het bedieningsgemak van de knoppen en de menu's?
@roland83: Wil je de beste Sony spiegelreflex, ga dan voor de A580. Wil je de meest innovatieve, dan is de A55 de beste keuze. Verder hoop ik dat de A77 een waardig opvolger van de Minolta 7D en Sony A700 is!
Nuttige review!

Ik ben in de race voor een SLT camera als deze of een m4/3. Alleen m4/3 vind ik nog erg duur voor wat het tov een DSLR biedt.

Kan je op deze camera ook goed handmatig het autofocuspunt dat je wil selecteren?

En kan je bij het maken van filmpjes nog dingen instellen, zoals ISO, sluitertijd en evt. diafragma? :)
Ik gebruik eigenlijk alleen spot focus. Dat houdt in dat je alleen het middelste focuspunt gebruikt en je de camera moet richten op datgene wat in focus moet zijn, scherpstellen en dan compositie maken.

Video heb ik tot nu toe nog weinig gebruikt, dus daar kan ik nog weinig over kwijt.