Apple iPad Camera Connection Kit - Reviews

Specificaties Wit - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Camera Connection Kit Review

MalleEppie71 8 mei 2011, laatste update op 8 mei 2011, 13.910 views

Apple iPad Camera Connection Kit

Pluspunten

• Je kunt er foto's vanaf een SD-kaart mee bekijken. Ik weet niet eens of dit positief is, want feitelijk is het de normale functionaliteit van de CCK

Minpunten

• Niet alle USB-sticks worden geaccepteerd. Dat zou wel kunnen als Apple het maximale amperage zou verhogen naar 100mA.

Kwaliteit Score: 3
Sinds twee weken ben ik de gelukkige bezitter van een Ipad2. Omdat het me handig leek om ook de foto's vanaf de SD-kaart uit mijn digitale camera en foto's vanaf USB-sticks te kunnen bekijken heb ik de Camera Connection Kit er bij besteld. Velen zijn van mening dat die functionaliteit standaard in de Ipad(2) zou moeten zitten, maar dat lijkt me voor deze review niet relevant.

Het bekijken van de foto's vanaf een SD kaart gaat prima, je krijgt alle miniaturen te zien en kunt dan kiezen welke je wilt importeren om op je Ipad te bekijken. Ik zou liever gewoon door de geheugen kaart willen browsen en de originele JPG-tjes bekijken, maar goed, dit werkt ook prima.

Gisteren wilde ik de foto's geschoten met mijn mobiele telefoon (Desire Z) even op de Ipad bekijken, dus sloot ik via een USB-kabel en de camera connection kit de twee apparaten aan, waarna de Ipad de melding gaf dat het aangesloten apparaat te veel stroom zou verbruiken. Dat leek me logisch, want de telefoon wil meteen beginnen met laden. Gelukkig biedt Android de mogelijkheid om dat uit te sluiten (waarna de telefoon zich als geheugenkaart gedraagt), echter zonder het gewenste resultaat: de Ipad weigert om de foto's op de telefoon te lezen.

Vandaag wilde ik een USB-stick met foto's aansluiten. Tot mijn verbazing gaf de Ipad weer een foutmelding bij het aansluiten van de stick via de connection kit. Na wat Googelen kwam ik er achter dat Apple sinds iOS 4.2 besloten heeft om de maximaal toegestane stroom op de USB-aansluiting te verlagen van 100mA naar 20mA, met als gevolg dat eigenlijk alle USB-apparaten zonder externe voeding niet meer werken.

Voor mij is de USB-adapter een teleurstelling, ook omdat je weet dat het wel kan, maar dat Apple moedwillig haar klanten op dit gebied in de kou zet. Ik maak graag zelf wel uit hoe snel mijn Ipad batterij leegloopt als gevolg van het aansluiten van een apparaat.

De prijs van 29 euro voor deze twee adapters staat in geen verhouding voor de geboden functionaliteit.

Update

Na commentaar van mrbigfield en CJ_Latitude heb ik geprobeerd of het wel werkt als de foto's in de map DCIM staan (in de root). Als de stick geaccepteerd wordt dan is dan zijn de foto's zichtbaar (en alleen als ze in de map DCIM staan), maar twee van de 4 sticks werden niet geaccepteerd ('het USB-apparaat vereist te veel stroom').
Geaccepteerd: noname 1GB, Kingston Datatraveller 2 GB
Niet geaccepteerd: noname 4 GB, Sandisk Cruzer Micro 2GB

Ik heb de waardering aangepast van 'slecht' naar 'voldoende', ook omdat -strikt genomen- Apple niet van USB sticks spreekt, alleen van SD-kaarten en camera's via de USB-kabel.

• Ipad2 16gb

Heb jij ook een Apple iPad Camera Connection Kit?

Ik mag van Apple niet op de stick, kan dus ook geen map selecteren ;(
Apple heef volgens mij niks te maken met hoe jij je USB stick inricht. Alle digitale camera's zetten foto's in het DCIM mapje, die in de root van de geheugenkaart staat. Daar wordt dus naar gezocht. Een SD kaart die je net uit een camera haalt werkt daarom goed (want de camera zet het op de juiste plek).

Volgens mrbigfield moet je deze mapstructuur ook aanhouden als je een USB-stick gebruikt. Persoonlijk lijkt me dat een beetje suf van dat apparaatje, maar je kan het allicht proberen.
Dat leek me ook suf, maar het werkt wel zo (net geprobeerd). Echter alleen bij de sticks die geacepteerd werden. bij twee van de 4 kreeg ik de melding dat het USB-apparaat te veel stroom vereist. Zal het in de review toevoegen.
Hier mag wel 3 sterren voor worden gegeven. Mijn inziens is dat er sowieso te snel 1 of 2 sterren wordt gegeven. Zo'n product als dit kun je gewoon niet uitgebreid testen. Wat belangrijk is voor mij in een review of een product bruikbaar is of niet en wat daarnaast de nadelen zijn. Dat is in deze review prima overgekomen imo.
Ikzelf als iPad eigenaar en fotograaf zal dus na dit te hebben gelezen, geen iPad Connection kit kopen :)

Bedankt MalleEppie71 :)
Graag gedaan. Let wel: als je alleen SD kaartjes uitleest is het goed te doen, afgezien van de hoofdprijs die je betaalt.
je kan er via een programma'tje ook films op bekijken, hoe je dat moet doen, check de forums even, weet ff niet hoe het heet, maar dat het allemaal zeer omslachtig werkt klopt
Heb je je foto´s wel in een mapje DCIM staan op je usb stick? Je iPad zoekt die map namelijk op.

Ik heb veel schik met de CCkit, iPhone aansluiten en importeren, DSLR aansluiten en raw importeren (zonder compressie of enig verlies van klaliteit).
Er zijn vast bedrijven in het Verre Oosten die voor een fractie van de Apple-prijs dezelfde functionaliteit bieden. Zo heb ik ooit via Ebay in Hongkong voor een paar euro een videoconnector besteld die bij Apple 29 euro kostte. Ik moest er twee weken op wachten, maar hij werkte perfect en de afwerking/kwaliteit was nauwelijks minder dan die van Apple
je zou een power-USB-kabel (1 ingang en 2 uitgangen) kunnen kopen, zodat je de USB-stick op de ingang kunt aansluiten en 1 uitgang op de iPad en de andere uitgang op een willekeurig apparaat dat een USB-poort heeft om te kunnen voeden.

Ik heb hier zo'n kabel liggen. Nadeel in jouw geval is dan natuurlijk dat je zo'n 2e usb-apparaat in de buurt moet hebben om te kunnen voeden, en dat is bij een iPad niet praktisch voor de situaties waarin je het gebruikt. Ik neem aan dat een pc, laptop, mediaspeler, USB-radio, iPad-lader,... niet altijd evident in de buurt gebruikt kan worden...
De kit werkt toch perfect? Al m'n camera's doen het ermee en de SD card reader leest de files... DAT is toch waar mee geadverteerd wordt? Voor mij -als fotograaf- is dit een prima kit. Overigens... je kunt een keyboard zoals de m-audio49 met de kit ook gewoon aansluiten op je iPad. Leuk met garageband. Het keyboard haalt voeding uit de iPad.
Heb hetzelfde probleem gehad: SD lezer gaat prima maar mijn Samsung WB610, aangesloten via USB, krijg ik niet te zien op mijn iPad: te veel stroom. Dit is niet direct een fout van Apple aangezien de Samsung zichzelf via USB oplaadt.