Verbatim SSD ExpressCard 16GB 16GB Review

Infant 7 mei 2011, laatste update op 7 mei 2011, 612 views

Verbatim SSD ExpressCard 16GB 16GB

Pluspunten

• Snel
  • Licht

Minpunten

• Niet Bootable

Om mijn collectie exotische hardware uit te breiden, moest ik deze op de kop tikken.

Een beloofde lees snelheid van 120MB/s is natuurlijk niet niks, als het op 10% daarvan neer komt is het nog voldoende om gewoon wat bestandjes op te zetten. Iedereen heeft wel een ExpressCard slot in zijn laptop zitten, dus ik had er nog wat aan ook.

Op het internet zijn aardig wat reviews te vinden waar uit blijkt dat de snelheid ook daadwerkelijk gehaald wordt. Als enige wordt de prijs dan als negatief aangestipt, iets waar ik niet echt last van heb.
Het zou natuurlijk leuk zijn als Windows er vanaf op kan starten, maar helaas is dat niet mogelijk. Windows 7 installeert er wel op, maar kan er niet van op starten.

Als je er wat forums op na leest is het mensen gelukt om Ubuntu op te starten van deze SSD. Windows zou het in princiepe ook kunnen, maar je zou dan eerst de benodigde driver moeten inladen. Er moet dus zowiezo eerst van iets anders opgestart worden, omdat deze niet in de BIOS herkerd wordt.

Via dubieuze methodes al chain booting zou het kunnen, wellicht ga ik er een regenachtige dag aan vuil maken, maar nu niet.
Wellicht ga ik dan ook naar het stroomverbruikt kijken, dat staat namelijk ook niet gespecificeerd.

Om gegevens tussen Laptops uit te wisselen issie prima geschikt, ik gebruikt hem nu om wat documenten op te backuppen.

Vergeleken met de interne SSD is hij wat langzamer, maar wat zooi heen en week kopieren gaat vlot genoeg, en al met al zijn de prestaties ver boven een USB stickje. (Zie benchmark.)

ExpressCard SSD's zijn verder tot in iedergeval 96GB te vinden, en ze zijn er ook met extra USB aansluiting. Ik verbaas mij er over dat hier zo weinig van gemaakt wordt.

Heb jij ook een Verbatim SSD ExpressCard 16GB 16GB?

Ik weet niet waar je hem nieuw zou moeten kopen, de 32GB versie staat nog voor 120 Euro te koop... da's goed veel.