Creative Gigaworks T20 Review

Palomar 20 januari 2007, laatste update op 21 januari 2007, 6.748 views

Creative Gigaworks T20

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Compact
  • Degelijk

Minpunten

• Kabel zit vast aan linker speaker

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Na een aantal Logitech x.1-sets (met subwoofer dus) te hebben gehad die last hadden van het wellicht niet onbekende 'plopjesprobleem' en allerlei andere vreemde bijgeluiden (radio-ontvangst, constante bromtoon, ruis) had ik het wel gehad met Logitech. Omdat ik eigenlijk niet veel geld wilde uitgeven voor een qua geluidskwaliteit vergelijkbare set (ik had de Z560 en later de Z2300, de topmodellen dus) zocht ik in eerste instantie naar een erg goedkoop 2.0-setje voor erbij, die ik constant aan kon laten staan voor simpele internet/msn/mail-geluidjes. Dan hoefde ik de ploppende Logitech-set alleen aan te zetten tijdens games of muziek (dan vallen de bijgeluiden niet zo op).
Om een nu al te lang off-topicverhaal kort te maken kwam ik uiteindelijk deze Creative GigaWorks T20 tegen. Een compact setje waar volgens de weinige reviews die ik kon vinden toch zeer goed geluid uit kwam. De set is wel wat duurder dan het 'goedkope setje' waar ik oorspronkelijk naar op zoek was (99 euro bij Dynabyte, online 2 tientjes goedkoper), maar wellicht kon deze mn subwooferset wel vervangen en dan is die prijs niet slecht. Ik heb nog even getwijfeld of ik voor dat geld niet toch weer een subwoofer-setje kon kopen, maar dan zou ik bij de budget-speakers uitkomen met te bonkende subwoofers en weinig hoge tonen. Het werd dus de Creative T20 :)

Geluidskwaliteit
Na de set te hebben aangesloten was ik natuurlijk meteen benieuwd naar de geluidskwaliteit, omdat ik dit voor aankoop niet goed heb kunnen beoordelen. De eerste indruk was in ieder geval zeer goed :) De hoge en middentonen komen er veel duidelijker uit dan met mn vorige subwoofersetje. Ook is het geluid veel meer één geheel, omdat het geluid alleen uit de twee speakertjes komt en niet gedeeltelijk uit een losse woofer die op de grond staat.
De basweergave van dit setje is ook zeer in orde. Je zou verwachten dat er uit zulke relatief kleine speakertjes weinig bas kan komen, maar het tegendeel blijkt. Natuurlijk is het niet een diepe bas die je met een goede subwoofer kan produceren, maar als ik het volume ong. half open zet kan het hele huis meegenieten van deze kleine speakertjes. Bovenop de behuizing zit een bass-poort war je ook daadwerkelijk een hoop lucht uit voelt blazen als je het volume wat opendraait. Er zit in ieder geval genoeg basweergave in om muziek lekker te laten klinken. Ik heb verschillende genres muziek geluisterd en vooral rockmuziek (live-optredens) komt er erg goed uit. Ook trance en R&B klinkt naar volle tevredenheid.
Samenvattend zijn de hoge, midden en lage tonen goed in balans. Ook niet onbelangrijk: hij vertoont geen enkel plopje, ruis of radio-ontvangst. Iets waar ik een beetje bang voor was, omdat ik nogal wat electrische apparatuur in de buurt heb (studentenhuis met een paar koelkasten, magnetrons etc.) waar Logitech niet meer overweg kan....

Features
De set wordt dmv. een adapter op het stopcontact aangesloten. Aan de voorkant zitten de regelaars voor bass, treble en volume, waarbij de laatstgenoemde ook fungeert als aan/uit-knop. Verder zitten er nog een koptelefoonaansluiting en een 'aux in'-aansluiting op. Met de aux kun je bijvoorbeeld een MP3-speler via de voorkant op de set aansluiten.
Qua kabels worden er een aansluitkabel voor de PC, een aansluitkabel voor de aux-in en een verloopje van mini-jack naar 2 tulps om bijv. de TV op de set aan te sluiten. Ook zitten er standaard twee demonteerbare stofkapjes voor de speakers, maar die heb ik eraf gehaald (vind het mooier en heb het idee dat ze hoge tonen kunnen filteren).

Afwerking
De speakers voelen solide aan. De voorkant is van een mat-spiegelend kunststof gemaakt en de de rest is vrij dik kunststof wat niet hol klinkt als je er tegenaan tikt ;)
In de rechter speaker zitten de versterker en aansluitingen. De linker speaker wordt aangesloten met een tulp-plug. Enige nadeel is dat de kabel aan de linker speaker vastzit. Ik had liever dat dit een losse kabel was, zodat je er evt. een langere tussen kan zetten (de huidige kun je overigens ook wel verlengen met een tulp-verlengkabel).
Verder is het blauwe ledje aan de voorkant wel iets aan de felle kant, maar daar ga ik geen negatief punt van maken... Maar over het algemeen zien de speakers er zeer stijlvol uit. Vooral met de stofkapjes eraf.

De set voldoet aan al mijn verwachtingen. In tegenstelling tot mijn vorige Logitech subwoofersets vertoont deze Creative-set geen enkel plopje of ander vreemd bijgeluid. De geluidskwaliteit is gewoon zeer goed en doet voor mij niet onder voor een goede subwooferset. Alleen als je erg van doordringende bassen houdt schiet dit setje logischerwijs tekort en moet je gewoon een goede subwooferset kopen. Toen ik de set kocht was het nog mijn plan om mijn Logitech subwooferset ernaast te behouden voor games en films, maar eigenlijk mis ik die extreme bassen helemaal niet en voldoet deze Creative T20 ook prima. Daarom gaat de Logitech waarschijnlijk helemaal weg :)

Link Creative productinfo: http://nl.europe.creative...category=28&product=14299

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20?

Goede review! En natuurlijk een vette setup ;)
Goede review inderdaad, alleen nog wel een vraagje. Ik wil namelijk nu met een nieuwe laptop , ook de overstap maken van --> logitech surround (x530 in mijn geval) naar de creative t20. Maak ik nu ook meer een stap vooruit qua geluidskwaliteit?
Ik ben hem eerst eens gaan testen in Media Markt en was onder de indruk van de kwaliteit. Volgens wat ik gehoord heb is de T40 het extra geld niet waard, ook al omdat er geen AUX-IN op zit.

Besteld bij Redcoon voor ¤50