Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5850 Xtreme Review

Batsgeit 5 mei 2011, laatste update op 5 mei 2011, 2.880 views

Sapphire HD5850 Xtreme

Pluspunten

• Prestatie
  • Koeler
  • Stukje (~3 CM) korter dan reference model

Minpunten

• Geen 2e DVI
  • Geen CrossFire bridge

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Na een jaar lang een Asus HD 5770 gehad te hebben, werd het tijd voor iets nieuws, maar vooral voor iets sterkers. In de BBG werd / wordt deze kaart vaak aangeraden, vanwege zijn lage prijs en goede prestaties. Nadat ik mijn 5770 had verkocht aan een medetweaker, heb ik deze Sapphire besteld bij Informatique (het was één van de laatsten, hij is er nu niet leverbaar).

De review is nog in aanbouw, ik heb hem alleen nog in mijn broertje's pc gehad om te testen, en om hem te vergelijken met zijn 5850, de http://tweakers.net/price.../msi-r5850-pm2d1g-oc.html.
Zoals op de foto te zien is de Xtreme ~3 CM korter dan het reference model

Featureset
Als eerste maar de inhoud van de doos. Er zit in:
  • Sapphire 5850 Xtreme
  • Boekjes (Garantie, quick installation guide, etc)
  • CD met drivers + sapphire stickertje
  • DVI > VGA convertor
  • 2x Molex naar PCI-E
De inhoud van de doos

De featureset valt tegen als je hem vergelijkt met andere 5850s. Zo heeft de Xtreme geen 2e DVI uitgang, wat door veel mensen als een nadeel gezien kan worden. Dit komt ten goede van de (uitstekende) koeler, maar hierover later meer. Tevens wordt er geen CrossFire bridge mee verpakt, wat ik een beetje jammer vindt. Vandaar de voldoende, omdat er kaarten zijn die meer bieden (maar niet tegen dezelfde prijs :).

Te zien is dat er slechts één DVI uitgang aanwezig is

Prestaties
Eerst maar eens de specificaties (Bron: Pricewatch):

Videochip snelheid 725MHz
Geheugengrootte 1GB
Geheugen Type (videokaarten) GDDR5
Geheugen Snelheid 4GHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit

Ik heb de prestaties nog niet kunnen testen, omdat mijn desktop in mijn studentenhuis staat. Hij is echter gelijk geclockt met de reference 5850, dus hij zal ongeveer even snel zijn als de 5850 die tweakers 1.5 jaar geleden heeft getest: http://tweakers.net/nieuw...p-de-testbank-gelegd.html & http://tweakers.net/revie...e-gepeperde-hd-5850s.html.

Wat mij betreft is deze kaart nog steeds snel, ondanks dat hij ruim 1.5 jaar geleden uitkwam. De nieuwere 6850 is trager en de 6870 is iets sneller (ze zijn beiden wel iets zuiniger), en ze kosten ook nog meer. Daarom krijgt de "oude" 5850 nog 5 sterren.

Dit wordt later nog uitgebreid.

Beeldkwaliteit

Perfect, zoals bij eigenlijk elke moderne kaart. Hij is via DVI aangesloten op een LG Flatron. Ik kan geen verschil zien tussen de 5770, de MSI 5850 en de 5850 Xtreme. Films of series kijken via HDMI gaat probleemloos, net als geluid over HDMI.

Overklokbaarheid

Ik heb de overklokbaarheid zelf nog niet getest. Ik lees hier en daar echter dat de kaart zich redelijk goed laat overclocken, zie ook http://tweakers.net/revie...e-gepeperde-hd-5850s.html. Uit de Furmark benchmark (niet heel representatief, maar toch) blijkt dat een lichte overklok al aardig wat verschil kan maken, zie de screenshots bij het kopje Warmte en Geluidsproductie.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Met mijn 5770 heb ik nooit problemen gehad met de ATi drivers, en ook niet met mijn broertje's 5850 (ik onderhoud zijn systeem :P). Ik ga er dus vanuit dat de Sapphire ook goed bevalt. Wat wel raar was, is dat het Catalyst Control Center (versie 11.3) de Sapphire in het begin niet herkende. Na het installeren van de 11.4 drivers herkende hij hem zonder problemen. Ik weet niet welke drivers er op de CD staan, maar ik raad aan om de nieuwste drivers te downloaden van de AMD site.

Warmte- en geluidsproductie

Hier is goed te merken wat 1.5 jaar betekend in hardware-land. De MSI 5850 van mijn broertje is voorzien van de reference koeler, die de kaart redelijk koel houdt maar behoorlijk wat geluid produceert. Zodra de fan boven de 40% uitkomt is hij goed hoorbaar, en boven de 60% is hij storend. De 5850 Xtreme doet het wat dat betreft beter. Ten eerste is hij al een stuk koeler, en ten tweede maakt hij een stuk minder lawaai.
De kaart met de Xtreme koeler

Als de kaart idle'd is hij vrijwel niet te horen; de casefans en de hdd maken meer lawaai. Onder full load (furmark) hoor je een zacht briesje, maar daar is dan alles mee gezegd. De fan van de Xtreme draait dan ook maar op 50%. Omdat screenshots meer zeggen dan 1000 woorden (nou ja, vanaf nu dan) hier een vergelijken tussen de twee kaarten:

De MSI, met hogere clocks.

De Sapphire

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de MSI hoger geclockt is; ik zal de benchmark later nog een keer laten draaien met de Xtreme op dezelfde clocks als de MSI. De Xtreme bereikt onder full load maximaal een temperatuur van 65 graden, met een fan speed van 50 %, terwijl de MSI de 80 wel eens aantikt met een fan speed van 65%.

Dan komen we nu uit bij het sterkste punt van de Sapphire 5850 Xtreme: zijn prijs. Voor 110 had je tot voor kort een 5770, maar nu kun je voor hetzelfde geld een 5850 halen. Vanwege zijn prijs is hij ook erg populair in de BBG's en blijkbaar ook bij de consumenten, want hij is bij veel webshops al niet meer te verkrijgen.

Vanwege zijn uitstekende prijs/prestatie krijgt hij van mij ook op dit vlak 5 sterren.

Voor 110 euro heb je een 1.5 jaar oude kaart die nog uitstekend meekomt met de hedendaagse grafische kaarten. Ben je op zoek naar een nieuwe videokaart rond de 100 euro, en is hij op voorraad, aarzel dan niet en bestel deze :). Dit was mijn review, eventuele vragen / opmerking / suggesties mogen hieronder in de comments.

To do list:
-Benchmarks draaien (3d mark, BC2, Crysis 2)
-Gelijk clocken met de MSI
-Overclocken
-Eventuele spelfouten eruit halen

Heb jij ook een Sapphire HD5850 Xtreme?

Draai al bijna 1.5 jaar op een MSI HD5850, maar het allereerste referentie model (nu al lang niet meer te krijgen, alleen meer 'speciale' versies) toen de HD58xx nog schaars waren. In een impuls toen 250,- voor betaald samen met een compleet nieuw systeem.

Toen ik de BBG las en zag dat Sapphire de HD5850 aan het dumpen was ongeveer 10 seconden getwijfeld. In die 10 seconden kwam opeens een benchmark van 2x HD5850 in mijn geheugen terug, en gelijk er ook eentje besteld, ook bij Informatique :).

Dus ik draai ze nu samen in Crossfire, en voor die prijs: feest :).

Moet wel zeggen, bij mij is hij duidelijk _minder_ koel dan de referentie koeler / kaart. Maar dat komt waarschijnlijk omdat hij onderin de kast zit en de warme lucht naar onderen wordt geblazen waar het niet veel kanten op kan. De referentie-koeler dumpt de warme lucht naar buiten toe natuurlijk.

De twee kaarten zitten in een HAF922 en zo 123 moet ik zeggen: beiden kaarten komen (ook onder load) nog steeds niet boven het geluid van de casefans vandaan. Maar dat is niet echt wetenschappelijk bewezen :P.

Voor het geld een prima kaartje. Jammer dat hij al zo snel weg is. Het is Sapphire dus wel snel gelukt om van hun voorraad af te komen lijkt zo :).
Azerty's leverancier heeft hem (volgens Azerty) nog "ruim op voorraad". 2 5850's in CF is inderdaad erg leuk, maar niet zo leuk voor mijn stroomrekening :). Bovendien heb ik een scherm met een reso van 1680x1050, dus het is nog niet nodig voor mij :).
Gelukkig klokken die kaarten zich niet naar 157Mhz en het geheugen naar 300Mhz toe als ze uit hun neus zitten te peuteren ;) 8)7

[Reactie gewijzigd door Frozen op 5 mei 2011 22:07]

Nee, maar onder load lusten ze wel aardig wat :-).
Heb deze 5850 ook als tweede recent gekocht voor nog geen 110 euro. Betaalde 280 euro eind 2009 voor mijn eerste 5850. CF resultaten zijn om te smullen op 2560x1600. Er zit iid geen CF bridge bij, wat erg jammer is.

PS Zorg wel voor goede koeling. Er gaat zo 300 a 400 watt aan warmte je kast in.
Dat valt ook wel mee hoor die cooling, die van mij komen niet boven de 70 uit (CF).
(CM 690 II advanced (3-standaard fans)
deze kaart hier een paar dagen terug ook in een pc gezet, was nogal verbaasd over hoe koel en stil deze kaart is. De performance is ook gewoon goed, zeker gezien het geld wat je ervoor betaalt (een hd6850 is duurder en trager). Het is dat hij bij praktisch alle webshops alweer uitverkocht is, anders had ik er nog een besteld, nu maar gekozen voor een hd6870.
Dat verbaasde mij ook, hij is echt een stuk koeler en stiller t.o.v. het reference model.
Heb deze kaart ook binnengekregen maandag.
Topkaart gta iv max @ +- 65 fps

mw2 max 125 fps constant
black ops 91 fps constant ( fpslimit)
Sniper ghost warrior 80+- constant
just cause 2 65 +-

enige nadeel is dat ik t stickertje scheef op heb geplakt kudh ):
Voltage verhogen kan nu ook met sapphire trixx

Het geeft wel weer aan hoe sommige tweakers reviews beoordelen, als ze niet eens even naar beneden scrollen om te zien dat de review nog niet klaar is. 5 x2 sterren, :/
Ik heb mij hier ook meermaals aan lopen ergeren, zeker als iemand die zelf ook nog wel eens een regies schrijft. Mensen kijken wel enkel te kijken naar de lengte en plaatje en dan een beoordeling geven. Daarnaast worden tweakers steeds negatiever (lees: reviews moeten steeds langer worden tot op het bizarre en nutteloze af om nog een mooie beoordeling te krijgen)
Zo, foto's zijn intussen bijgevoegd. Wel jammer inderdaad, maar ach, de review is meer bedoeld om informatief te zijn.
Ik ben allang blij dat er mensen reviewen. Dat is namelijk iets wat ik vaak mis bij andere sites.

Prima review overigens!
Ik denk dat je de links tussen de [img] tags vergeten bent;).
Nee, ik had per ongeluk op review insturen gedrukt :P wou hem eigenlijk in preview modus zetten :) Word atm geregeld.
Ben wel blij dat ze dat toegevoegd hebben.
Ik heb deze kaart net besteld bij Azerty, alleen hij is niet meer leverbaar bij de leverancier en ze hebben hem niet meer op voorraad, dus ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Ben toch erg benieuwd hoe hoog deze kaartjes geklokt kunnen worden, vooral omdat het budget/dump kaarten zijn. Gaan deze ook over de 1Ghz heen?
Dat heb ik nog niet kunnen kijken, ben op dit moment nog bij mijn ouders. Ik zal van de week de review uitbreiden met benchmarks, en de kaart eens wat overclocken.
Ik heb 2 van deze kaartjes. De performance is in crossfire niet wat ik hoopte. Maar dat verschilt erg per game.

Ze zijn wel snel uitverkocht! Geen shop die ze meer heeft geloof ik.
ik heb twee van deze kaarten in één maand tijd gekocht. geen spijt hiervan. Ipv een GTX 580 kopen koop je twee van deze kaarten en je haalt meer eruit. ik moest wel een nieuwe voeding kopen. ik heb meteen een Seasonic gekocht, gold certificate.