Zalman HD503 Review

GarDaCus 5 mei 2011, laatste update op 5 mei 2011, 2.236 views

Zalman HD503

Pluspunten

• Mooie, elegante, stevige kast. Goede indeling. Goed te modden. Kan ook goed full-size onderdelen huisvesten. Ruim voldoende schijf inbouwmogelijkheden. Goed idee: Hotswap bay.

Minpunten

• Full size onderdelen maken bekabeling wel een leuke uitdaging. Ondanks het goede idee van de hotswap bay, is de fysieke uitvoering wat zwak van constructie waardoor hotswap wat moeilijk gaat.

Eind april heb ik mezelf na 4 jaar weer eens een media PC kado gegeven. Het werd tijd, met al die nieuwe snelle en toffe technieken van nu.

Bij mijn keuze van deze kast heb ik dankbaar gebruik gemaakt van Endy's review! Hartelijk dank Endy voor de geweldige review!

Na veel zoeken naar vooral uiterlijk van mijn nieuwe PC kwam ik terecht bij de Zalman HD503.
Vooral de hotswap bay was zeer interessant. Ik gebruikte tot nu toe Sharkoon Quickport Sata Duo naast mijn oude PC. Dat werkte goed via eSATA maar ik zocht naar een handigere oplossing.

Het is inderdaad een heel mooie kast. Mooie frontpaneel, goede indeling binnen en buiten. Ik heb zelf geen bezwaar tegen de plastic zijkanten, zoals sommigen in andere reviews aanstippen. Geen scherpe kantjes, alles past, maar met de door mij gekozen onderdelen is t wel krapjes. Maar, dat doe ik zelf ;)

Wel heb ik de kast op voor mij 2 belangrijke punten gemodificieerd. De eerste was USB 3.0 op het front panel. Dit was ook het allereerste wat ik heb gedaan alvorens ik kon gaan bouwen.

Bij het mainboard zat een 3.5 inch frontpanel bijgeleverd. Dat was eigenlijk ook de voornaamste reden om dit mainboard te kiezen. Omdat de PC in een audiomeubel staat, en ik toch direct de beschikking wil hebben over USB 3.0 heb ik het frontpanel gemodificeerd. Vanaf afbeeldingen van de kast had ik het vermoeden dat ik e.e.a. wel zou kunnen aanpassen. Dat was wat moeilijker dan ik dacht, maar na wat uurtjes werk, wel echt de moeite waard.
Ik heb het printje onder de Hotswap bay gedemonteerd, de USB poortjes en de mainboardconnector gedesoldeerd. Toen de USB 3.0 bracket uit elkaar gehaald. Daar kwam een in siliconen gegoten dubbele USB3.0 connector uit. Ik heb heel voorzichtig met een chirurgisch mesje de siliconen weggesneden zodat de te brede plug op het smallere printje gezet kon worden. Toen semi-provisorisch met ty-raps de plug op t printje gemonteerd en terug de kast ingeschroefd. Zie afbeelding 1 voor t eindresultaat van t printje.

Ik heb gebruik gemaakt van de 3-HD bay unit. Hierin zitten 2 SSD's en 2 3.5inch Sata 600 disks. Dat paste precies. MAAR: ik heb wel speciale korte sata kabels besteld met kleinere connectors en dunnere kabels. Er was té weinig ruimte tussen mainboard en disk bay om de standaard kabels te gebruiken.

Aangezien ik wel van puzzelen houd, had ik geen bezwaar tegen het toch wel aardig volproppen van deze kast met al deze onderdelen (zie lijst). Het enige onderdeel wat ik niet heb genoemd was de megantische processorkoeler van Noctua die helaas niet kon vinden in de Hardware ID lijst binnen tweakers. Het is de Noctua NH-C14. Gigantisch ding, maar past perfect in de kast.

Het dikke mainboard van ASUS vulde de kast wel erg goed zal ik maar zeggen. Zie afbeelding 2 voor een bijna kabelloze overview van de ruimte in de kast. De combinatie van de gigantische processorkoeler, de twee grote repen van Corsair, de DVD/Hotswap bay en de 3-drive-bay, maakt de kast echt wel vol. Ook heb ik de standaardkoelers vervangen door 2 Noctua 80mm koelers en een 12cm koeler bij de 3-drive-bay en ook een bij de processorkoeler geplaatst. Al met al een hele berg koelers. Maar ze zijn wel stil en koelen voortreffelijk.

De twee 60gb SSD's staan in Raid 0. Alsmede de twee 2TB Deskstars. Het systeem loopt als een zonnetje, maar dat kan bijna niet anders met deze hardware.

De voeding die ik heb ingebouwd moet nog vervangen worden. Dat is een tijdelijke Corsair 620watt. Het kabelmanagement van deze voeding is wat rommelig. Ik had een Be_Quiet liggen van 650 watt met mooie ingebonden kabels. Alleen was dat een DOA. Zo gauw die uit de RMA komt, bouw ik die in en kan ik de laatste hand leggen aan het interne kabelmanagement. Maar dat gaat goed komen.
Er zijn voldoende mogelijkheden om bekabeling middels ty-wraps aan de behuizing vast te snoeren. En er is ondanks alles toch ruimte om de kabels goed om te leiden. Dit komt mede dankzij de ultra korte en dunne SATA kabels die ik via eBay heb besteld.

En toen liep ik toch tegen een echt minder issue aan:
De hotswap bay van Zalman is niet goed. Het is een wat complexe eigen verzie van iets wat vele malen eenvoudiger had gekund:
Het is een 5,25 inch plastic bakje met een printplaatje aan de achterkant waar voeding, sata en ventilatoraansluitingen opzitten. Die laatste was ik zowiezo niet van plan te gebruiken: Ik gebruik de aansluitingen wel op het mainboard.
De harde schijf moet je vervolgens in een aparte bracket leggen. Dit is al veel te complex: Bracket eruit nemen is al best een taaie klus. Je moet behoorlijk hard knijpen in het plastic slotje en dan komt ie wel los. Je moet de bracket aan de onderkant openschuiven zodat de disk erin kan. Dat is wat passen en meten. Als je dan de bracket met schijf in de 5,25 inch behuizing stopt, reageert de PC niet altijd. Ik heb even moeten zoeken waarom dat is: Het printje waar de SATAplug op zit, buigt wat door als de schijf wordt ingebracht. Daarom "valt" de schijf niet altijd goed op zijn plek. De enige werkende remedie die ik vond was het behoorlijk krachtig inschuiven van de schijf, zodat die door zijn eigen gewicht op zijn plek kwam, alvorens het printje kon buigen. Niet bevorderlijk voor je schijf!

Daarbij kwam ook nog eens dat de hele bracket behoorlijk diep de kast insteekt. Daardoor had ik erg weinig ruimte over tussen mijn eerste geheugenmodule en de sata aansluitingen.

Hiervoor heb ik mod 2 uitgevoerd en ik moet zeggen: daar ben ik erg blij van geworden.
Ik heb van mijn vrienden van Sharkoon de Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay besteld. Dit goedkope apparaatje doet wat een normale hotswap bay doet: Kale schijf snel in- en uitwerpen middels deurtje/lock en eject mechanisme. Daar kwam nog eens bij dat de Sharkoon in rubbers ligt in de 3.5 naar 5.25 inch disk brackets. Hij is een dikke 2cm korter dan Zalmans oplossing. En het voornaamste: Hij werkt WEL goed. Afbeelding 3 laat het verschil zien. De SATA verbinding van de Sharkoon is een dik 1 cm dikke plastic balk, waar geen buiging in mogelijk is. Hier zit ook de eject balk in verwerkt. Het is snel, safe EN simpel en een aanrader om je HD503 mee te voorzien, als je net als ik voor de HOTSwap gekozen hebt.

Een nog te overkomen punt: De voetjes geven toch meer harddisk spin door aan mijn audiomeubel dan ik had gehoopt. Daar moet ik nog een passende oplossing voor vinden. Ik zit te denken aan Sorbothane voetjes. Moet nog even e.e.a. over uitzoeken.

De kast vind ik nog steeds fantastisch. Heel veel puzzelen, passen, meten en modden, maar als je dat niet erg vindt, is het wel een echte aanrader!

Zeker met deze mods, geweldige kast. Wel wil ik Zalman ook feedback geven over mijn mods.

Opmerkingen, vragen, reacties zijn altijd welkom. Mocht iemand een gedetailleerder verhaal willen hebben van mijn mods, dan wil ik daar graag iets meer over vertellen!

Heb jij ook een Zalman HD503?

Hallo Mike,

Je hebt een goede en duidelijke review geschreven over deze kast. Mijn complimenten hiervoor!
Ook heb je andere punten die ik in mijn review niet heb getest, zoals het plaatsen / verwijderen van de hot swappable harddisk in de tray(doorbuigen) duidelijk beschreven.

Mijn vermoeden was ook wel een beetje dat deze plastic tray mee leek te geven. Na 1 keer installeren had ik de harde schijf al anders bevestigd maar dan ivm de warmte :+

De USB 3.0 mod heb je ook heel netjes verwerkt in de kast. Dat is iets wat er bij mij mijn behuizing nog mist.

Heb je verder nog andere dingen van de kast al gebruikt? Bijvoorbeeld de afstandbediening en de Imon software? Ik ben wel benieuwd wat je ervaringen hier mee zijn.
De remote kan ook de standaard Windows zaken uitvoeren met de muisfunctie en diverse knoppen.

Wat je kan doen is in je review bij specifieke uitleg er direct de foto onder plaatsen.
Zo heb je dan tijdens het uitleggen direct de details erbij vermeld en kan je bijvoorbeeld nog wat extra foto's onder aan toevoegen met bijvoorbeeld de algehele look van de kast.

De Zalman HD503 behuizing is zeker een mooie kast, en als je weet wat de minpunten zijn & je kan er rekening mee houden door zelf wat te fabrieken, dan heb je er zeer veel plezier van 8-)

Ga zo door :*)

Mvg,

Endy

[Reactie gewijzigd door Endy op 5 mei 2011 19:47]

Dag Endy

Dank voor je reply en je opmerkingen... Ik had inderdaad gezien dat je foto's tussendoor had gezet. Ga ik es even naar kijken. Klopt het dat je dat als Hyperlinkjes moet toevoegen?

Ik heb eigenlijk niet echt ervaring met de afstandbediening, anders dan het aanzetten van de pc vanuit mijn luie stoel :) Ik gebruik voor de bediening een Cideko Air Keyboard.
Dat is even wennen maar voor mij werkt het fantastisch. Dat keyboard gebruikte ik al op mijn vorige systeem. pricewatch: Cideko Air Keyboard

Verder heb ik mezelf eigenlijk nog niet de kans/tijd gegeven om naar de imon software te kijken. Ik zie dat mn display gevuld wordt met PC info en nieuws. Ik heb wel even gekeken maar té weinig om er iets over te zeggen.

Komt wel als ik wat meer tijd / vakantie heb :D

Groet!
Mike
hey Mike,

Ik twijfel zelf ook om deze behuizing te halen, maar begrijp ik goed dat de hot-swap drive in een 5.25 inch bay gaat? Zoja, dan zou ik er een card reader in kunnen gooien, altijd leuk bij een HTPC.

Groet,
Twan
Hoi Twan

Theoretisch zou dat moeten kunnen. Het is inderdaad een 5.25 inch bay.

Verder een mooie, cleane kast, niet teveel toeters en bellen. Daar houd ik persoonlijk wel van!

Succes!

Mike