Zalman HD503 Review

Endy 4 maart 2011, laatste update op 5 mei 2011, 7.255 views

Zalman HD503

Pluspunten

• Uiterlijk / Design
  • genoeg ruimte m.bt hardware(Asus GTX480)
  • Goede koelingsmogelijkheden
  • Diverse weergaves op LCD DFSTN display

Minpunten

• Harddisk tray niet geschikt i.v.m slechte koeling
  • Zijpanelen moeilijk te demonteren
  • DVD/BR station lastig aan te sluiten op "eject" knop
  • LCD DFSTN display Connector heeft slechte passing
  • LCD DFSTN display raar lettertype voor "clock" mode
  • Zalman remote muisbesturing werkt niet goed

In verband met de bouw van een Mediacenter heb ik de Zalman HD503 eind september gekocht.

Een mediacenter in elkaar bouwen met alle benodigde componenten vereist een goede voorbereiding. Hiervoor moet je ook echt de tijd nemen, om zo niet voor onaangename verrassingen komen te staan als
bv de hardware niet in te bouwen is in de HTPC behuizing.

Ik zal hieronder eerst even toelichten waarom ik de keuze heb gemaakt voor deze behuizing, vervolgens zal ik onafhanklijk alle te reviewen punten nader toelichten.

Mijn redenen om de Zalman HD503 te gebruiken als HTPC behuizing zijn op onderstaande punten gebaseerd:
----------------------------------------
Looks:
Dit is natuurlijk een persoonlijke invulling, voor mij is de Zalman HD503 een behuizing
die er wat betreft uiterlijk zeker mag wezen. Een gebruikt LCD DFSTN display was hierbij ook een
voorkeur om voor deze behuizing te kiezen.

Afmetingen en inbouwmogelijkheden:
De behuizing moet voldoende ruimte bieden voor mijn setup,waarbij de grootste componenten bepalend zijn voor het al dan niet kunnen plaatsen:
* MSI P55-GD65(full size ATX)
* Intel core i7-870
* Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2, S1366/1156/AM3
* Linksys WMP600N Dual Band Wireless-N, PCI
~[Gebruikt OS: Windows 7 Ultimate x64 NL]

Koeling

De HTPC behuizing moet voldoende kunnen koelen om wat extremere hardware zonder problemen
te kunnen laten functioneren.

Prijs:
Er zijn diverse kasten in verschillende prijsklassen, voor mij is de prijs ondergeschikt aan de looks, afmetingen & inbouwmogelijkheden. Er is natuurlijk altijd wel een grens voor iedereen. Echter deze HTPC behuizing voldoet qua prijs in ieder geval :)

----------------------------------------

Nu duidelijk is waarom ik voor deze HTPC behuizing heb gekozen volgen hieronder de onderwerpen waarop de Zalman HD503 door mij is beoordeeld.

1: Verpakking - Zeer goed

De Zalman HD503 behuizing is verpakt in een mooie stevige kartonnen doos:

De HTPC behuizing is stevig verpakt tussen 2 schuimen uitsparingen.
Om de kast zit een plastic zak.
Na het openen van de verpakking is er ook nog een kleine witte doos aanwezig waarin de IR afstandbediening,handleiding, software, beugeltjes en andere kleine spullen zijn opgeborgen.

2: Bouwkwaliteit en afwerking - Voldoende

De eerste indruk van de Zalman HD503 na het uitpakken is, dat de kast netjes afgewerkt is en dat alle zichtbare plaatdelen / knoppen goed zijn gemonteerd. Er zijn geen scherpe randen / slechte overgangen tussen plaatwerk(niet goed aansluitend).

De kast ziet er robuust uit, dat komt vooral door het uiterlijk van de dikke aluminium voorkant en de dikke zijpanelen die aansluitend op de voorzijde als rand de kast afdekken. Het gewicht van de kast bedraagt 8 kilo.

De bouwkwaliteit en afwerking als de behuizing nader wordt bekeken is als volgt:

2.1 Exterieur:
De voorkant is van zwart geanodiseerd geborsteld aluminium.
De bovenplaat is van staal, de zijpanelen zijn echter van dik plastic.
De onderzijde bevat niets bijzonders, alleen 4 mooie afgewerkte ronde aluminium poten.
Ondanks dat 3 verschillende materiaalsoorten zijn gebruikt voor het exterieur, doet dit niet af aan het
totaalplaatje wat betreft uiterlijk / presentatie van de behuizing als geheel.

De voorkant - interface / knoppen / panelen

De knoppen interface ziet er degelijk uit, en biedt in Windows de mogelijkheid om met diverse
standaard toetsenbord knoppen, zoals pijltjestoetsen en de Enter toets, bepaalde basiszaken te kunnen bedienen. De grote volume knop is wat betreft de afwerking een misser;
De knop draait namelijk nogal losjes rond,net alsof er een beetje speling op lijkt te zitten.Tevens zit er een lichte slag in, waardoor bij het ronddraaien de knop als het ware een beetje slingert.

De aluminium klepjes voor de verwisselbare drivebay en het DVD Rom station zijn netjes afgewerkt.
Als er op het bovenste aluminium klepje wordt gedrukt opent het klepje vertraagd en wordt de DVD Rom uitsparing / drivebay zichtbaar.
Bij de drivebay uitsparing(onderste klep, zitten ook nog: 2* usb 2.0, 1* Esata, 1 mic en in koptelefoon aansluiting)
Een minpuntje is het ontbreken van een ingebouwde kaartlezer iets wat bij een Mediacenter mijns inziens niet hoort te ontbreken.

LCD DFSTN paneel
Dit paneel kan diverse status info verstrekken wanneer de HTPC is ingeschakeld, als de HTPC is uitgeschakeld kan een klok worden getoond.Naast het display zit een IR ontvanger voor de Zalman afstandsbediening. Voor wat betreft de afwerking oogt dit prima.

2.2 Interieur

Het interieur van de kast is netjes afgewerkt en heeft nergens scherpe randen. De constructie van het frame is zodanig in elkaar gezet dat deze niet vervormt / torst.

Opmerking bij foto: Ik heb helaas geen voorbeeld van de lege behuizing, er zitten op deze foto nl al 2 nieuwe fans gemonteerd

3: Inbouwmogelijkheden - Zeer goed

De inbouwmogelijkheden in de kast zijn erg goed.
De Zalman HD503 is met de afmetingen 450(W) x 170(H) x 455(D)mm een van de grootste in het assortiment van beschikbare HTPC behuizingen.Wat biedt de Zalman HD503 om in te bouwen?

- Een verwisselbare tray aan de voorzijde.
Hierop kan een 2,5 inch of 3,5 inch SATA schijf worden aangesloten.

- Een bracket voor maximaal 3 * 3,5 inch SATA schijven.
Deze bracket kan ook worden losgekoppeld van het chassis in de HTPC behuizing door een duimschroef
los te draaien en vervolgens de bracket uit de uitsparingen op het bodempaneel te schuiven.

Het grote voordeel hierbij is dat als een videokaart geplaatst wordt groter als 260 mm je kan overwegen
om de bracket weg te halen. Dan is het zelfs mogelijk om een kaart van bijna 30 cm te plaatsen zonder
iets te verbuigen / weg te zagen etc. De bracket heb ik in mijn setup om die reden dan ook weggelaten.

- Genoeg ruimte om Full-size ATX voeding te plaatsen.
ATX voedingen kunnen in deze behuizing gemakkelijk worden geplaatst. Hiervoor is meer dan genoeg
ruimte. De door mij gebruikte Seasonic 850Watt voeding kan eenvoudig worden geplaatst.

- Ruimte om een full size DVD /BR speler of brander te plaatsen.
In veel HTPC behuizingen is vaak het gebruik van een DVD/BR speler / brander een probeem i.v.m
de ruimte die in de behuizing beschikbaar is voor de andere componenten / onderdelen.
In sommige gevallen dient men dan een small form factor, een compacte speler / brander aan te schaffen.De Zalman HD503 heeft hier geen problemen mee en kan alle formaten gemakkelijk kwijt

4: Koelingsmogelijkheden - goed

- Casekoeling zeer goed:
Extra fans, standaard heeft de Zalman HD503 2 fans aan de achterzijde van de behuizing om warme
lucht af te voeren. Er kunnen echter nog 2 extra 120mm fans worden bijgeplaatst.
Aan de voorzijde voor de aanvoer van koude lucht, en aan de zijkant van de achterzijde voor de afvoer
van warme lucht. Alle 4 de casefans kunnen worden aangesloten op een Zalman koelerinterface
waarop de standaard fanspeed met een schakelaar op "Hi"of "low"kan worden gezet.

De 2 standaard 80mm Zalman koelers aan de achterzijde zullen voldoen voor een standaard HTPC setup. Voor de setup die ik draai heb ik de 2 stock fans vervangen door 2 Noctua 80mm fans en heb ik er nog 2 Noctua 120mm fans bijgeplaatst. In mijn setup staat de fanspeed regelen op "low"

- Traykoeling zeer slecht:

De algehele koeling van de HTPC kast is goed, de intake en afvoer langs de 3 slots HDD bracket, GPU en de CPU voeren de warmte prima af.Voor de Tray uitsparing aan de voorzijde is dit echter niet het geval.
In verband met het plaatsen van mijn Videokaart(asus GTX480) heb ik de 3 bay HDD bracket verwijderd en de harde schijf in de tray aan de voorzijde gemonteerd.

Deze tray, gemaakt van plastic zit geheel ingesloten tegen de zijkant van de kast en erboven door de DVD/BR station.

Met HD tune als temperatuurcontrole kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat 50 graden als schijf temp zonder applicaties / spellen etc te draaien niet acceptabel is.

Het nadeel is hierbij dus dat ivm de slechte koeling van de Tray aan de voorzijde, ik zelf een andere wijze moest creeeren om de harde schijf toch nog in de Zalman HD 503 behuizing te plaatsen.
Dit is met wat creativiteit gelukt en levert nu een gemiddelde temperatuur op tussen de 30-35 graden
bij idle of load(TV tuner aan, opname ingeschakeld / ook met games COD modern warfware 2)

De temperaturen van CPU, GPU en HDD zijn dan als volgt(zie sidebar info)
CPU :idle 35 graden Load: 45 ~ 50 graden
GPU: idle 40 graden Load: 70 ~72 graden
HDD: idle / load tussen de 32 ~ 35 graden

5: installatiegemak - slecht

De Zalman HD503 is wat betreft het installeren nogal een tijdrovend / nauwlettend gebeuren.
Een bepaalde volgorde m.b.t inbouw van de onderdelen is wel gewenst.

Voordelen:

# 3 bay HDD houder
De 3 Bay HDD houder is vrij gemakkelijk te installeren en kan door een te plaatsen intake fan worden gekoeld. Het systeem werkt met lades waarbij een harddisk aan een lade wordt bevestigd en zo snel uit de houder kan worden gehaald.

Nadelen :

# DVD/BR station plaatsen en problemen

Het plaatsen van een DVD / BR station is een uitermate vervelende klus.
Zalman heeft hierbij de mogelijkheid om de hele unit uit de kast te halen d.m.v het losmaken van een duimschroef en een borging.

Vervolgens kan men dan eenvoudig een station monteren en deze hele unit zo terugplaatsen.
De "eject" button van het station komt dan tegen een kunstof schakelaartje wat vanuit de voorzijde van de Zalman behuizing kan worden ingedrukt om de lade te openen.

Dit principe lijkt heel mooi, echter kan de hele unit iets bewegen na het vastzetten wat al niet wenselijk is als een overname van eject button station op voorzijde kast moet worden aangepast.
(0.5 mm verschil maakt dan al veel uit)

Het kan dus voorkomen dat na installeren het openen niet werkt, of dat juist bij de minste of geringste trilling ineens spontaan de lade opengaat.
Met veel geduld is dit op te lossen, dit mechanisme had wel wat beter kunnen worden uitgewerkt / ontwikkeld door Zalman.

# Fans aan de zijkant monteren niet eenvoudig

Om extra fans voor de koeling te installeren moeten de zijpanelen worden verwijderd.

Deze zijpanelen zijn aan de achterkant geborgd met een schroef, welke zo is los te maken.
De zijpanelen zijn echter met weerhaken in uitsparingen van het Chassis geklikt en dit is erg lastig om
deze veilig zonder afbreken los te halen.

# Voedingsverloopstekker voor LCD DFSTN paneel heeft slechte pasvorm

1 van de grootste nadelen van de zalman HD503 is de voedings aansluiting van het LCD / DFSTN paneel.
Vanaf het paneel is er een 24 pins stekker welke tussen de 24 pins stekker van de voeding moet worden geplaatst waarna deze weer op het moederbord wordt aangesloten.

Het verloopstuk van deze stekker welke moet worden aangesloten op het moederbord past met een beetje voorzichtigheid.
De andere zijde welke wordt aangesloten op de voedingsstekker, paste in eerste instantie niet.

Het blijkt dat de pinnetjes in deze stekker van het verloop allemaal heel erg los zitten en hierdoor dus vrij kunnen bewegen. Het gevolg is dat er altijd wel een of meerdere pinnetjes niet uitgelijnd zitten bij het in elkaar klikken van de stekker.
Na 2 uur proberen en met een horlogeschroevendraaier de pinnetjes proberen uit te lijnen is het gelukt.

Mocht ik ooit nog iets loshalen dan laat ik dit verloop nog liever zitten dan weer dezelfde problemen tegen te komen :+

6: Werking / aansturing beoordeling van LCD en Remote(tussen slecht en voldoende in)

# LCD DFSTN paneel en werking - slecht

Als het display is ingesteld in Windows laat het leuke functionaliteiten zien, zoals het lokale nieuws, systeemgegevens, maar ook XBMC playlists etc. Ook het gebruik van een 5.1 surround set wordt in het display via icoontjes aangegeven.

Het display is in windows in te stellen voor wat betreft scrollsnelheid, lettertype etc.
Hiervoor dient de bijgeleverde Imon software installatie te worden gebruikt.
Wordt de HTPC uitgezet dan kan er gekozen worden in de settings om het display uit te schakelen of
de "clock" mode aan te zetten.

De clock mode is zeker handig voor de tijd aflezing :+ ,het display is in clock mode qua weergave
echter niet om aan te zien. Er wordt in clock mode een futuristisch lettertype gebruikt wat er
gewoonweg niet uitziet.
Dit lettertype is helaas ook niet te wijzigen dus het is of clock mode ingeschakeld bij afsluiten windows of clock mode uitgeschakeld. Het niet kunnen wijzigen en de weergave van de clock mode wegen bij de beoordeling zwaar en resulteren als beoordeling: Slecht

Opmerking:
Het LCD DFSTN paneel is van Soundgraph en wordt in bijna alle Mediacenters gebruikt.(bv Thermaltake
DS101)

# IR remote en werking - voldoende

De bijgeleverd IR remote is een afgeleide van windows MCE remote . De functionaliteiten erop zijn
via de bijgeleverde Imon software deels in te stellen(knop snelstarten toewijzen etc)

De muiswerking via de ronde knop op de afstandbediening werkt echter niet altijd vlekkeloos.
Als de muispijl wordt bewogen stopt deze af en toe.
Een beter alternatief is bv een Logitech di Novo Mini via Bluetooth(ook in bezit) :*)

7:Prijs - slecht

Voor de zalman HD503 beginnen de prijzen zo rond de 180 euro.
Voor een mediacenter behuizing met een LCD / DFSTN display is dit een van de duurdere in het segment.

Als de hiervoor besproken nadelen / minpunten niet aanwezig waren geweest dan was de prijs "voldoende" te noemen.

Gezien de problemen met deze behuizing en eventuele alternatieven(thermaltake DH202/DH101) komt
de prijs uit op score "slecht".
Zalman heeft over het algemeen redelijk goede producten, hier schiet het mijns inziens toch iets te kort.

Samengevat / eindoordeel

De Zalman is een degelijke kast, mooi afgewerkt en biedt genoeg ruimte om zelfs extremere hardware
gemakkelijk in de behuizing te plaatsen, waarbij de koeling met kleine aanpassingen volstaat.

De gebreken zijn in ieder geval een afweging waar rekening mee dient te worden gehouden.
Met name de zaken die dit product interessant maken, zoals de display / remote en de Harddisk tray;
Deze features zijn zeker van invloed op het wel / niet aanschaffen van deze HTPC kast.

Heb jij ook een Zalman HD503?

Er zijn inderdaad wel wat designfouten, wat ik van Zalman toch niet zo snel had verwacht.
De voedingsconnector is ook aan de korte kant, ik kwam er gelukkig net mee weg.

* Voor wat betreft de ophanging van de harde schijf op de 2e foto:

De harddisk heb ik bevestigd met wat eenvoudige materialen van de bouwmarkt :)
2 dragende alu hoekprofielen, linkerzijde in foto bevestigd door 2 kleine 3 mm gaten te boren in de stalen behuizing, vervolgens met verzonken inbus bout de linker drager vastgezet.
De drager rechts in de foto heb ik bevestigd door de schroefgaten corresponderend met de Bluray speler te gebruiken.

De dragers heb ik aan de bovenzijde vervolgens van 4 gaten voorzien en hier in elk gat een bout met moer op vastgedraaid. De boutzijde zit onder.

Vervolgens ook 2 hoekprofielen direct tegen de harddisk geschroefd, en de bovenzijde op de uiteinden van een gat voorzien. Als alle 4 de gaten geboord zijn kan deze zo op de bouten van de dragers worden bevestigd. Door het gebruik van enkele bouwmarkt rubbertjes wordt een mooie demping gecreeerd 8-)

De beugeltjes vantevoren even polijsten met steeds fijner schuurpapier en uiteindelijk
met speciale schuursponsjes en aluminium polijstpasta en het lijkt net alsof het
zo van de fabriek af is geleverd :P

Daarna bovenop een moertje en alles zit vast en schokvrij gemonteerd.
Temperatuur wordt op deze wijze minimaal een graad of 17-18 lager dan in de tray.
Volgens mij kan je in die hdd cage makkelijke en green hdd draaien, dat doe ik nml. ook met een hotswap hddrack, zonder actieve koeling. Natuurlijk, het word wel wat warmer maar niets bijzonders; harddisks kunnen best wat hebben. En mijn Greens? Zitten er regelmatig langere tijd in, geen enkel probleem.
Wat een Revieuw. Mijn complimenten! :) Goed met plaatjes. Maar 1 tipje, maak een foto dat de kast is vol gebouwd! _/-\o_
Bedankt voor de complimenten :)

Ik zal er nog een foto bijzetten waarin goed te zien is hoe de kast is volgebouwd 8-)
Heb dezelfde kast, en ben het met de reviewer eens, er zitten een paar design fouten in deze kast.

Waar ik bij de voedingsconnector voor het lcd schermpje tegenaan liep was dat de kabel bijzonder kort is. op mijn moederbord zit de 24 pins connector erg hoog, naast de CPU. Alleen door een van de hdd brackets op te offeren kon ik met moeite die kabel aansluiten.

Hoe heb jij die harddisk bevestigd op foto 2?
Hallo Mike,

Bedankt voor je reactie en leuk om te lezen dat je ook voor deze behuizing hebt gekozen.
Ik heb jouw review ook gelezen en dat ziet er prima uit, zie mijn commentaar :)

Als je handig bent dan is deze behuizing vanwege zijn ruimte en opbouw heel veelzijdig en kan je daarmee veel aanpassingen verrichten / onderdelen (ver)plaatsen zonder al te grote ingrepen.

Out of de box mag de kast wel iets beter worden gefabriceerd door Zalman, ondanks de minpunten ben ik er nu nog steeds zeer over te spreken.

Een echte aanrader i.c.m met een TV tuner, XBMC en als zware (3D)game PC :P
Mvg,

Endy
Harde schijven kunnen inderdaad best wat hebben en 50 graden daar zal een hdd ook niet direct schade van ondervinden.(de meeste hdd's zitten met de gebruikstemperaturen max tussen 55~60 graden,een hogere temperatuur voor langdurige periodes kan een hdd uiteindelijk defecten veroorzaken)

In mijn setup heb ik echter geen green hdd gebruikt, maar een WD RE4 Enterprise 1.5TB, 64MB op 7200 rpm.(bedrijfstemperaturen volgens technische specs van WD tussen 5 ~55 graden)

50 graden werd deze schijf in de hdd cage zonder intensieve acces. Met 100Gb kopieren e.d nam de temperatuur van 50 graden uiteindelijk zelfs toe tot 64 graden(cpu en gpu <40 graden), dit vond ik niet acceptabel. Natuurlijk zal dit wel werken, maar een vrij constante temperatuur van ca 35 graden is beter voor de levensduur dan 50+. (Ook hier maakt het niet uit dat dergelijke temperaturen zich even voordoen, jarenlang is natuurlijk een ander verhaal)

Te warm / te koud is natuurlijk nooit goed, evenals te snel opwarmen / afkoelen.
Mijn HTPC wordt regelmatig de gehele dag gebruikt en door de hdd te plaatsen
in de behuizing(met de 3 bay bracket of mijn eigen oplossing) is de koeling aanzienlijk beter.

Daarbij gebruik ik ook nog monitoring software, zodat ik altijd kan zien of er iets met de HDD aan de hand is.

Welke greens gebruik je? 5400 / 7200 rpm? Verder lees ik dat je een hotswap hdd rack gebruikt, Ik kan me nl best voorstellen dat deze beter met warmte afgifte omgaat dan de behuizing in mijn review.

In de nabije toekomst zal ik de hdd cage wel gebruiken met bv een 2,5 inch SSD, als de prijzen wat interessanter worden :)

[Reactie gewijzigd door Endy op 23 november 2010 18:49]

Nette en uitgebreide review!
Ik zit zelf ook al een 2-tal maandjes te broeden op een nieuwe Mediacenter.
Heb nu windows xp MCE vanaf eind 2005 draaiend.
Behuizing is een (zeer stille) koelkast: de Antec P182.

Ik vind de HD503/501 mooi en overweeg er een aan te schaffen.

Heb echter 2 vraagjes:
  • De functionaliteit van het LCD display: Voor mij is het van belang om muziek en eventueel on-line radio te kunnen bedienen zonder de aangesloten TV. Is dit mogelijk, en zo ja werkt dit prettig?
  • Is het mogelijk om een kaartlezer te monteren op de plek van de HDD cage aan de voorzijde. (m.a.w. is de breedte en hoogte compatibel met een normale 3,5" front-bay?)
n.b. ik gebruik zelf de di-novo mini al 1 1/2 jaar en behalve de selectietoets (ronde schijf) die af en toe eigenwijs is ben ik er zeer tevreden over.
Bedankt voor de complimenten Differentdays,

Als je je mediacenter wilt upgraden dan is de Zalman HTPC behuizing qua design
zeker een mooie kast. Ik heb al diverse complimenten gehad van vrienden / familie :)
Voor wat betreft de vragen;

* Functionaliteit LCD display:
Je zult altijd de PC en TV aan moeten hebben om in eerste instantie muziek / online radio te kunnen spelen. Het display wordt pas tijdens het opstarten van Windows herkend (als USB device) en gaat vervolgens de informatie ophalen zoals het paneel in windows geconfigureerd is.

Zonder TV is te werken indien:
Je een Smartphone / tablet o.i.d hebt waarmee je remote de desktop kan gebruiken van de HTPC. (Of je na het aanzetten van een muziekplaylist de TV uitzet.)

Een andere mogelijkheid is bv met het opstarten van Windows een bepaalde schedule er aan te hangen, zodat windows standaard met bv een mediaplayer en playlist opstart.

Voor de bediening:
De knoppen op de mediacenter voorzien voor muziek afspelen in de mogelijkheden zoals play , volgende nummer, vorige nummer etc. Voor muziekplaylists werkt dit voldoende.

*Is de kaartlezer te plaatsen op de plek van de Front Bay?
Een kaartlezer is te monteren door het verwijderen van de HDD front bay.Voor wat ik heb bekeken, is de front bay een fixed plastic behuizing waar ook de Fan controller in gemonteerd zit. De Zalman Fan controller voor de 4 Fans kan je na het verwijderen van de front HDD cage dan niet meer zo aansturen.

Voor wat betreft de Di Novo:
Een prachtig apparaatje waarmee je alles prima kunt bedienen vanuit de luie stoel.
Ik heb alleen de standaard bluetooth dongle verruild voor een pico adapter die achter het klepje van de mediacenter valt :)

[Reactie gewijzigd door Endy op 25 december 2010 20:29]

Mooie review, veel werk in gestoken. _/-\o_
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn beoordeling zo goed mogelijk proberen te verwoorden / onderbouwen, zodat mogelijke kopers van deze behuizing in ieder geval op de hoogte zijn van de voor- en nadelen :)