Verbatim External Hard Drive USB 2.0 2TB Zwart Review

TheSeb 3 mei 2011, laatste update op 3 mei 2011, 725 views

Verbatim External Hard Drive USB 2.0 2TB Zwart

Pluspunten

• Compact voor een 3,5" schijf
  • Relatief stil en koel
  • Prestaties als verwacht voor USB 2.0
  • Goedkoop

Minpunten

• Aluminium behuizing wat dun
  • Relatief korte USB-kabel

Mobiliteit Score: 4
Deze schijf heb ik nu ongeveer een maand in bezit, en ik heb er tot nu toe nog geen noemenswaardige problemen mee gehad. De reden dat ik deze schijf gekocht heb is dat dit model op het moment van kopen (april 2011) de goedkoopste 2TB schijf was (toen 73 euro bij Komplett, nu voor 70 euro te krijgen). Daarnaast heb ik nog geen PC met USB 3.0 of eSATA, dus ik had niet echt een reden om de meerprijs van een dergelijke schijf te betalen.

Wat als eerste opviel toen ik de doos openmaakte was dat de schijf vrij compact was voor een 3,5" externe HDD. De 2 jaar oude LaCie 1TB schijf die ik hiernaast heb is een aardig stuk groter en iets zwaarder. De schijf wordt geleverd in een degelijke doos, waarbij de schijf op is gehangen in foamblokken. Er wordt een adapter meegeleverd met opzetstukken voor Engeland en Europa en een relatief korte USB-kabel van ongeveer een halve meter.

Na het aansluiten van de schijf presenteerde deze zich als een Samsung HD204UI, oftewel dezelfde Samsung-schijf als Malloot hierboven gereviewed heeft. De schijf is bijzonder stil in vergelijking met de LaCie die ik eerst had, zowel in rust als in gebruik, maar is nog wel enigszins hoorbaar in een stille ruimte. De schijf wordt ook nauwelijks warm, wat mede te danken is aan de ventilatieopeningen aan de onderkant van de behuizing. Daarnaast verbruikt de schijf gewoon weinig: In rust 6W, tijdens de random access test 9W, sequential read test 7W, en bij het opspinnen een piekvermogen van 15W. Deze waardes zijn gemeten met een Cresta-energiemeter aan het stopcontact.

De behuizing is grotendeels van aluminium gemaakt, met een plastic front met het LEDje, en is stevig genoeg voor een 3,5"-schijf die zijn leven waarschijnlijk stilstaand op een bureau door zal brengen. Vooral bij de aansluiting van het stuk metaal aan de voorkant en het plastic voelt het aluminium wat dun aan, wat enigszins afbreuk doet aan het gevoel wat je krijgt over de bouwkwaliteit. Het geheel lijkt wel goed in elkaar geschroefd te zitten, dus het zal waarschijnlijk duurzamer zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. De aansluitingen voor USB en de voeding zitten naast elkaar, achterop de behuizing. Daarnaast zit een aan/uit knop, wat handig is als je de schijf niet zo vaak gebruikt en het stekkerblok niet makkelijk bereikbaar is.

Over de prestaties kan ik kort zijn: de USB 2.0 aansluiting is duidelijk de bottleneck, wat ook blijkt uit de benchmarks die ik heb gedraaid (zie plaatjes). Veel meer dan 30 MB/s is niet te halen. Pluspunt is wel dat dit over de gehele schijf wel gehaald wordt.

Kortom, deze schijf is een goede koop voor iedereen die veel extra opslagruimte voor weinig geld zoekt, en minder geeft om de beperkingen in doorvoersnelheid van een USB 2.0-schijf.

Heb jij ook een Verbatim External Hard Drive USB 2.0 2TB Zwart?