Canon PowerShot A80 Review

H_Indewarrie 20 april 2005, 373 views

Canon PowerShot A80

Pluspunten

• Ideaal als point-and-shoot camera. Standaard zeer goede foto's (vooral buitengewone kleurkwaliteit) en toch ook flink wat instelmogelijkheden. Draaibaair LCD schermpje.
  • Grotere beeldsensor dan veel concurrerende camera's -> weinig ruis.

Minpunten

• Klein LCD

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Algemene beoordeling
Zeer goed als point-and-shoot camera; zonder instelwerk zeer goede foto's (vooral kleur is heel goed). Instelmogelijkheden wel aanwezig in tegenstelling to veel vergelijkbare camera's. Camera is niet te klein of te licht (meer bewogen foto’s vaak) en ligt lekker in de hand.

Featureset
Draaibaar LCD is leuk en soms handig, maar niet noodzakelijk. Helaas is het LCD niet al te groot.
Sensor 1/1,8”, dus groter dan veel concurrerende camera’s (ook groter dan A70, A75, A85 enz.)

Beeldkwaliteit
Beeldkwaliteit is zeer goed (uitmuntend toen de camera uitkwam). Vooral de kleurweergave is erg goed.

Batterijduur
Met 4 AA-batterijen (penlite) vrijwel onbeperkt foto’s maken. Nooit goed gemeten, maar ik denk dat een GB aan foto's op de hoogste kwaliteit ongeveer haalbaar is.
Extra kosten voor oplaadbare batterijen en lader kan een nadeel zijn, maar is een voordeel als je die al hebt. Extra sets batterijen meenemen is makkelijk en in geval van nood zijn ze vrijwel overal verkrijgbaar.

Goede prijs-kwaliteitverhouding. De prijs die nu (april 2005) in de pricewatch staat is veel te hoog.

Heb jij ook een Canon PowerShot A80?

Het stroomgebruik is dus vrij gering begrijp ik uit je verhaal. Heb je het LCD schermpje niet vaak aan of denk je dat de kleine afmetingen van het schermpje mede bepalend zijn voor het geringe verbruik?
Het stroomverbruik is inderdaad gering, maar 4 penlites hebben ook flink hogere capaciteit dan de meeste accu's.
Misschien is 1 GB wat overdreven (+/- 600 foto's), maar ik heb me al een aantal keren verbaasd over de lange levensduur.
Ik gebruik altijd het LCD schermpje. Wellicht scheelt het inderdaad wat dat het schermpje niet zo groot is.