Specificaties Socket 1156 met Intel H55 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI H55M-E33 Review

HyperBart 2 mei 2011, laatste update op 2 mei 2011, 1.523 views

MSI H55M-E33

Pluspunten

• Zuinig
  • Ondersteuning voor ESXi
  • Goede prijs-functie verhouding

Minpunten

• Geheugenlimiet van 16GB

Layout Score: 4
Na een tijdje rondgekeken te hebben in http://gathering.tweakers...ist_messages/1207455/last (waar uiteindelijk na mijn aankoop het voor mij belangrijke topic http://gathering.tweakers...ist_messages/1455241/last is uit gegroeid) heb ik besloten om dit moederbordje aan te kopen omwille van zijn zuinigheid en voldoende kracht om thuis een servertje neer te kunnen poten en dan vooral een ESXi-servertje... Uiteraard kan je dit moederbord niet vergelijken met "echte" servermoederborden die bv. in HP's worden gebruikt, maar voor mijn thuisomgeving voldoet het bakje prima.

Let op! Ik heb dit moederbordje gekocht met het idee van er ESXi op te draaien, eender welk ander besturingssysteem voldoet natuurlijk even goed... Je kan deze review zonder problemen lezen en de deeltjes omtrent ESXi skippen...

Ik heb het moederbord gekocht in combinatie met de volgende harware:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H55M-E33§ 62,86§ 62,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal§ 282,03

Een i3 is me vlot voldoende om alles te draaien thuis, aangezien ESXi toch niet vaak CPU-bound is (zeker als je veel machines hebt die lang staan te idle'en. Gecombineerd met twee latjes GEiL geheugen kan ik weer een tijdje verder...

Ik heb dit moederbord ook gekozen omwille van de extra beeld-poorten (VGA en HDMI 1.3) waardoor ik dit moederbordje heel makkelijk in de nabije toekomst kan inzetten als HTPC-moederbord als het bakje te weinig gebruikt wordt... Bedenk wel dat als je de onboard VGA en HDMI wilt gebruiken dat je een CPU nodig hebt met de GPU er in...

Dit moederbordje heeft een geheugenlimiet heeft van 16GB (niet onbelangrijk als je het als servermoederbordje of plankje voor virtualisatie wilt gebruiken...

Indrukken
Het moederbordje zit netjes verpakt (zoals meestal), je vindt de standaard boekjes, CD en backplane en het moederbordje zelf in de doos. Bij mij viel onmiddellijk op hoe compact het moederbordje is terwijl toch alle benodigde interfaces op het bordje zitten (denk maar aan voldoende aantal SATA-aansluitingen en toch zelfs nog een IDE-interface). Zie hiervoor: http://eu.msi.com/product/mb/H55M-E33.html

Enkele belangrijke punten van het moederbordje:
Ondersteuning voor 3TB drives, ook als bootdrive mits 64-bits OS
Je kan 'm eenvoudig overclocken (geen ervaring mee) met de twee schakelaartjes op het moederbord
Ondersteuning van VT-X en VT-D (mits ondersteuning van CPU, mijn i3 heeft alleen ondersteuning voor VT-x)
Zuinigheid!
Prijs: op zich vind ik voor hetgeen je krijgt dit moederbord echt geweldig... OK, het is geen high-end moederbord, maar ik ben zelf nog niet tegen de limieten aangelopen (buiten op termijn misschien de geheugen limiet)

Assemblage en gebruik
Alles netjes geÔnstalleerd, niet veel speciaals over te melden. CPU plaatsen, koeler vastklikken, geheugen plaatsen, moederbord in kast plaatsen, PSU aansluiten, HDD aansluiten, beetje cable management en het was in orde...

Vervolgens even getest of alles wel netjes POST'e, hier geen problemen mee dus ik kon beginnen met een installatie van het OS, in dit geval ESXi. Hierover wat meer op http://hyperbart.tweakblo...rtualiseren-met-esxi.html .

Mijn servertje draait nu al een tijdje op basis van dit bordje, geen problemen gehad. Indien je hier wat meer info over wilt kan ik altijd screenshots plaatsen van de gegevens die ESXi kan uitlezen...

Heb jij ook een MSI H55M-E33?

80 Watt?!? Heb je daar nog een extra kachel aanhangen ofzo? Zelfs met harde schijven en een grafische kaart is 80 Watt idle extreem hoog.

Ik denk dat HyperBart best een goede (energiezuinige) keuze heeft gemaakt. Ik heb zelf ook een E33 moederbord en diverse configuraties getest, inclusief een i3-530 en een i3-540. Onder linux draait dit zonder al te veel problemen ruim onder 10Watt (DC, 12V PicoPSU) idle en 13 Watt gemeten onder AC (230V). Onder windows zou je misschien zelfs nog betere resultaten kunnen bereiken, alhoewel deze twee OS'en elkaar niet veel ontlopen. Een sandy-bridge is wellicht nog wat zuiniger, maar ik vraag me af of het de meerprijs waard is.

Afgezien daarvan zou het fijn zijn als je wat metingen kunt doen om je uitspraken vwb zuinigheid te bekrachtigen.

Zie ook het draadje Linux en zuinigheid
Hmmm... schokkend forum topic. Ik ben van de i3-530 over gestapt naar de 2100t om de boel wat zuiniger te krijgen. Zelf meet ik een verschil van ongeveer 50% idle.

Ik heb wel het idee dat er meer winst te behalen is met een pico psu of een 'non el-cheapo voeding'.
Jij zit natuurlijk wel met een Pico PSU en voor zover ik het goed begrijp is dat ook wel een serieuze besparing... Ik zou eens moeten meten hoeveel het bakje nu stock zonder aanpassingen draait (weliswaar met een extra NIC'je...)
Je spreekt over zuinigheid, echter zie ik dat niet naar voren komen uit je review (Watt metertje aansluiten?). Uit eigen ervaring weet ik dat de i3-540 (73 watt tdp) idle al ruim 80 watt verstookt.

80x24x365 = 700,800 kWh x 0,25 per kWH = ruim 175 euro op jaarbasis in idle stand. Dat noem ik niet zuinig!

Een beter optie was dan geweest H67 chipset + 2100T (35 watt TDP). Mijn metingen wijzen uit dat deze in mijn HTPC/NAS 38 watt idle verstookt en ongeveer 50 watt load.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 2 mei 2011 11:22]

Ik zal er vanavond dan maar eens een Watt-metertje aanhangen...
Heel graag. Wellicht hebben mijn metingen te maken met een niet efficiŽnte voeding.
80Watt? had je daar nog je scherm bijhangen ofzo? Ik heb ook zelfde mobo met een i3 530 eraan, en in idle doet ie inclusief het scherm( een 20inch) in standby net onder de 25 Watt.
Sorry, maar 25 watt incl. scherm geloof ik niet. Wat hangt nog meer aan je systeem?
ik zei toch idle, scherm in standby, zelfde voeding, spinpoint F3 500G, 4g valueram. and thats it.

deze dus:
gallery: Joindry

Bij officegebuik is het rond de 50W excl scherm, nog niet getest eigenlijk met scherm.

edit: het is een 19inch trouwens, mijn excuses. nml een asus VH196N

Je hebt speedstep en EIST toch aan he? en je overclock knopjes uit :P

[Reactie gewijzigd door Joindry op 2 mei 2011 13:18]

Overheen gelezen. Excuus!

Mijn huidige 2100T staat rond de 40 watt op idle. Mijn cheap ass voeding + extra HDD kan wel eens het verschil zijn tussen mijn 40 en jouw 25 watt. Energie besparingen staan uiteraard aan.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 2 mei 2011 13:25]