Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 940BW Review

Tuinstoel 15 januari 2007, laatste update op 22 januari 2007, 4.297 views

Samsung Syncmaster 940BW

Pluspunten

• DVI kabel meegeleverd
  • Geen dooie pixels
  • Geen ghosting
  • Hoogte verstelbaar, kantelbaar
  • Strak afgewerkt
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Niet alle games zullen helaas 16:10 ondersteunen, alhoewel er wel veel patches etc zijn te vinden.

Na altijd 17" crt te hebben gehad, werd het eens hoog tijd om een nieuw beeldscherm aan te schaffen. Niet alleen omdat 17" langzamerhand klein aan het worden is, maar ook vanwege de ruimte. Mijn oude CRT was in principe nog prima werkend, maar ik was toch toe aan een nieuw beeldscherm want ik zat er vrij kort op. Na wat rondneuzen op het internet, survey's doorlezen etc. kwam ik tot de conclusie om een Samsung 940BW te bestellen.

Algemene beoordeling
Hij voldoet precies aan mijn eisen. Geen onnodige dingen zoals extra poorten, uistekende gevallen etcetera, maar gewoon een strak & subliem beeldscherm, en dan ook nog eens breedbeeld. Ook is de prestatie van het scherm zelf ook naar wens, ik heb nog geen feit gevonden waaraan ik mij echt aan erger, helemaal niks! Ook de inkijkhoek is goed te noemen, 160 graden horizontaal en verticaal, ook de reactietijd is goed. Deze bedraagt trouwens 4 ms.

Ik heb voor breedbeeld gekozen omdat ik er wel iets in zie, steeds meer games ondersteunen het, en films zijn in bijna alle gevallen ook wel op 16:9 formaat (maar dit scherm is 16:10, dat wil zeggen dat je alsnog 2 kleine balkjes krijgt ;-) ). Ik zat nog te twijfelen tussen een 19" 5:4, of deze. Ben toch hier maar voor gegaan, en absoluut geen spijt van gehad.

Featureset
In de doos trof ik het volgende aan:
- Het scherm zelf
- DVI kabel
- VGA kabel
- Netstroomkabel
- Boekjes etc.
- CD-rom.

Ik zat er even van te kijken, er zat een DVI-kabel bij! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, maar tot mijn grote verbazing zat het er ook nog bij; alhoewel ik er even bij moet vermelden dat deze kabel optioneel is, wat ook wel aangegeven wordt op de Samsung website. Het scherm zelf heeft niet al te veel extra ingangen en dergelijke, het beperkt zich tot een VGA-ingang, DVI-ingang en een stroomkabelaansluiting.

Kleurweergave
De weergave van de kleuren is redelijk goed. Omdat ik een CRT gewend ben, is het allemaal wat minder op een TFT, zo kun je de tinten die qua kleurcode kort op elkaar niet onderscheiden, terwijl je dat op een CRT wel zou kunnen, maar desondanks is het toch prima. De software die bijgeleverd wordt, kan ook de kleuren een beetje aanpassen. Ik heb het er alleen na enkele dagen maar weer afgegooid, want het is een vrij irritant pakketje software. Bij films leek het net alsof het beeld onscherp werd, of dat een hoofd 1 vlak werd. Na het deļnstalleren van de software is het scherm weer helemaal naar mijn wens.

Contrast & Helderheid
Zwart is zwart, en wit is wit. Dat is gelukkig wel goed, maar sommige kleuren vallen soms slecht te onderscheiden, waar dit op een CRT wel goed is te doen, maar dat schijnt dus bij de meeste TFT's te zijn. Verder in spellen en films, is de kleurcontrast + helderheid prima, mits de software niet is geinstalleerd & op automatisch staat.

Ghosting
Met een responstijd van 4ms moet het eigenlijk al onmogelijk zijn om ghosting te krijgen, en er is dan ook geen ghosting. Niet bij snelle FPS, of bij films.

Pixeldefecten
Ik had de pixelgarantie bij nader inzien beter kunnen laten zitten, want dit scherm had er bij mij geen. Ik heb hem nu 2 weken in gebruik, en er is nog niks aan de hand, en de pixelgarantie van de winkel is inmiddels ook al verlopen.

Bouwkwaliteit & Afwerking
Het beeldscherm heeft dunne randen, en daar houd ik van. Ook zit er geen overbodige prut op het beeldscherm, en ziet er ook niet goedkoop of slecht uit. Alleen kun je bij de voetrand merken dat het een beetje dun plastic is, maar dat is in principe niet erg. Ook de knoppen zijn netjes rechtsonderin verwerkt, zes stuks in totaal. Ook is de afmeting prima, 44 cm breed, 33 cm hoog (incl. de verstelbare voet) en 20 cm lang. In dit scherm zit verder nog de voeding in verwerkt, waar je niks van merkt.
Ook is het fijn dat je het scherm op hoogte kan instellen, en dat je het wat naar voren en achteren kan kantelen. Nu hoef je er in iedergeval geen telefoongids onder te doen ;-).

Vormgeving
Hij ziet er prima uit, hier hoef je je niet voor te schamen. Strak, compact en de kleuren zijn in orde. Ook de knopjes zijn mooi afgewerkt, waarbij de LED van de powerbutton blauw is, en dat past dan toevallig heel mooi bij m'n behuizing die dat ook heeft.

Het scherm zelf kosste ongeveer 230,- euro, maar daar kwam nog ongeveer 70,- euro bij op voor de pixelgarantie. 300 euro, is in mijn ogen goed voor dit scherm, ook gezien het feit dat ik er zelfs nog een DVI kabel bij kreeg, wat normaal al weer ergens tussen de 10 en 15 euro kost.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BW?

Nette survey, al had ik zelf voor die 300¤ mooi een 205BW gehaald, de nodige pixels extra ;)
Ik had ook een 940MW (940BW met TV), en hoewel een leuk scherm, miste ik ook de hoeveelheid pixels (ik was 1280x1024 gewent) in de hoogte. Heb nu een 205BW en bevalt prima, zeker voor webdesign is het net wat beter.
ik ben ook toevallig van plan om dit scherm te kopen, zijn de maten die je noemt het scherm? of het scherm met plastic. volgens mij is die aardig breed.

nette survey ! :Y)
"Ook is de afmeting prima, 44 cm breed, 33 cm hoog (incl. de verstelbare voet) en 20 cm lang. In dit scherm zit verder nog de voeding in verwerkt, waar je niks van merkt."
Lezuh? ;)
@leftblank, ik denk dat jij tog echt moet lezen, ik vraag of de genoemde lengte, inc de plastic laag is, er staat wel een lengte breed what ever maar niet of dat het scherm zelf is of met het plastic erbij..
Die plastic laag is vast niet 20 cm diep he ;-). Maar de afmetingen zijn van het gehele scherm, alleen de hoogte kan per persoon verschillen, gezien het feit dat de voet te verstellen is ;-).
netjes hoor,

ik heb thuis ook precies het zelfde scherm het is echt een heerlijk scherm om mee te game en films te bekijken.
ik heb totaal geen last van enig ghosting.

n1
Maar even 3 foto's toegevoegd, kan altijd interessant wezen.
Hoogte bij TFT/LCD is zover ik weet altijd wat je kan zien, zonder randen dus.
Ik gebruik deze scherm al een hele tijd. Ben erg tevreden erover en heb inderdaad geen pixelfouten.
Ik heb nog geen negatieve punten kunnen vinden... hoewel dit scherm wel oud is. :)