Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT610N Review

Kerberos84 27 april 2011, laatste update op 27 april 2011, 2.128 views

Linksys WRT610N

Pluspunten

• Snelheden zijn goed zowel bedraad als op 5GHz
  • Snelheid op grote afstand op 2.4GHz is goed.
  • Goed instelbaar
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Snelheid 2.4GHz op korte afstand is bedroevend traag

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
In deze korte review zal ik de Linksys by Cisco beoordelen. Deze router kwam er na een overstap van ADSL naar kabel. De door de provider geleverde Modem-router had te weinig configureermogelijkheden.

Featureset
De Linksys by Cisco WRT610n is een Dual-band Gigabit Router. Draadloos zend hij uit op 2,4GHz en 5GHz (volledig gescheiden in te stellen). Achteraan de router zijn de 5 gigabit ethernet-poorten te vinden (1 ingang, 4 uitgangen), alsook een aan-uit-schakelaar en een USB-poort. Deze USB-poort kan enkel voor opslag gebruikt worden, niet voor printers, webcams of ander USB-materiaal.
Bovenaan het toestel zijn de blauwe LED's te vinden voor (VLNR) LAN 1-2-3-4, WPS, Wifi, Internet, USB, Power. Het LEDje voor WPS is ook een drukknop.
Het uiterlijk van het toestel is ietwat futuristisch, zonder antennes (deze zijn ingebouwd), hoogglanzend zwart met blinkende blauwe rand.

Prestaties
Ik heb de snelheden getest op een Windows 7 toestel met Quad-core. Elke test is enkele malen gelopen.
Met kabel (1.5m) kom ik voor LAN-snelheden tussen 890 en 935 Mbps uit, wat ik persoonlijk héél erg goed vind.
Voor de internet-snelheid heb ik getest met Telenet Fibernet 40, en daar kom ik op 39,6Mbps uit. Naast het verlies ongetwijfeld door de Telenet-modem is dit ook zeker respectabel.
Draadloos haal ik op de 5GHz bij 1.5m 101Mbps, bij 35m haal ik toch nog 65Mbps.
Op 2.4GHz haal ik bij 1.5m 54Mbps, bij 35m 48Mbps.
Op 5Ghz zeker geen slechte snelheden, op 2.4GHz op korte afstand niet schitterend, maar positief is wel dat hij niet veel afzwakt naarmate de afstand.

Draadloos bereik
Op 5GHz kom ik op een afstand van ongeveer 75meter (gewone bebouwing/bebossing).
Op 2.4GHz kom ik 10 meter verder, 85meter dus.

Al bij al geen slechte afstanden vind ik dan. Voor gewoon in huis kan je dus echt wel stellen dat ik van t putje van de kelder tot op het dak en tuinhuis perfecte ontvangst.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
In die 4 maand dat ik de WRT610N heb heeft ie me nog geen moment in de steek gelaten. Ik ben er dus echt uiterst tevreden over. Nochtans heeft ie soms redelijk veel werk, met een NAS, 3 laptops, 2 smartphones, een desktop PC, Mediaplayer, WII, 2 Xbox360's, en occasioneel nog een PC'tje. Dit ligt geregeld allemaal aan, en vooral veel mediastreaming. Toch heeft de Router me nog geen moment in de steek gelaten, wat ik dus wel in orde vind. Let wel, mijn router hangt aan een muur, zit niet in een kast, en heeft dus voldoende ruimte om te koelen. Bij WRT610N's die ingesloten zitten zouden er oververhittingsproblemen kunnen zijn, waardoor de snelheden plots inzakken.

Beheerbaarheid
Via de webpagina (http://wrt610N) is alles tot de puntjes te regelen. Enige dat ik mis is een gast-account instellen voor het draadloos gedeelte. LELA (Linksys EasyLink Advisor) kan gebruikt worden om het netwerk te beheren, maar heb ik overgeslaan, hoe minder automatisering hoe liever ik het heb.
Het instellingensysteem is hetzelfde van een standaard Linksys-systeem. Enige "nieuwe" tabje dat ik ontdekt heb ik "opslag". Daar kan je mappen aanmaken op je USB-schijfje, rechten toekennen of schijven formateren.
Ook kan je sommige computers/devices verhinderen bepaalde sites te bezoeken, op poorten te filteren, of zelfs op bepaalde "termen" te blokkeren.

Ondersteuning
Ik heb nog geen probleem gehad met dit toestel. Algemeen genomen is Linksys niet slecht met helpen, maar de frequentie van Firmware-updates en dergelijke is minimaal. Vandaar maar voldoende.

Het is een duur toestel. Maar het doet wat het moet doen en doet het goed. Ik heb er 133 euro voor betaald. Dit is veel maar zoals gezegd ben ik er erg tevreden mee.

Heb jij ook een Linksys WRT610N?

Voor updates is het idd nogsteeds triest bij linksys/cisco.

Je kan gelukkig ook 3th party firmwares installen zoals dd-wrt of openwrt.
yup...laatst voor een paar tientjes een 2ehands WRT610N gekocht, dd-wrt erop (om precies te zijn: Firmware: DD-WRT v24-sp2 (03/10/11) big), briljant apparaat nu :)
Wat is er slecht aan 54mb/s bij 1.5M? Dat is de maximale snelheid vriend.... Geen router die dat sneller doet.... http://www.google.nl/sear...max+wireless+speed+2.4GHz

En wat is je eigen internetsnelheid?

[Reactie gewijzigd door Beatboxx op 27 april 2011 18:52]