Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI CX640-050NL Review

TERW_DAN 6 januari 2013, 12.050 views

MSI CX640-050NL

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Accuduur
  • Nvidia Optimus
  • Chicklet keyboard
  • Mobiliteit
  • Aansluitmogelijkheden
  • Ergonomie
  • Weinig meegeleverde rotzooisoftware

Minpunten

• Glare scherm
  • Multitouch werkt niet lekker
  • Kleine cursorkeys
  • Groene ledjes
  • Norton Internet Security

Inhoud:
Gaming
Energieverbruik
Mobiliteit

MSI CX640 productfoto

De MSI CX640 is de nieuwe mainstream notebook van MSI in hun classic-serie. De CX640 is een notebook voor de doorsnee gebruikers die geen heel specifieke eisen hebben, en voor een leuk prijsje een notebook willen hebben.

In deze review zal ik kijken naar de verschillende onderdelen van de notebook (scherm, keyboard etc) en kijken naar hoe het is om deze notebook dagelijks te gebruiken. Ik gebruik nu dagelijks een MSI X340, een 13"; thin and light notebook, die natuurlijk op een aantal punten toch een heel andere notebook is, daarom zal ik niet een 1 op 1-vergelijking maken met m'n huidige notebook, maar kijken naar de punten waarop een vergelijking zinnig is.
Naast de ervaring van het werken met deze notebook zal ik natuurlijk wat benchmarks draaien, om wat zinnigs te kunnen zeggen over de prestaties.

Om het makkelijk te maken om te navigeren kun je gewoon op een van de linkjes in de bovenstaande inhoudsopgave klikken en gelijk naar dat onderdeel springen.

In deze review zal ik een aantal keren de X340 aanhalen, de review van die notebook is hier te vinden: productreview: MSI X-Slim X340-025NL review door Terw_Dan

Specs
Video1x VGA,
1x HDMI
Afmetingen380mm x 260mm x 34mm
2.6KG

De adviesprijs van deze notebook ligt op ¤599,--, maar op het moment van schrijven is deze al voor een paar tientjes minder te vinden, ¤571,--.

De notebook
Deze notebook is voorzien van een aluminiumlook coating op de topcover en de casing van de notebook. Dit geeft een nette uitstraling en geeft de notebook niet een plasticgevoel. Om het scherm zit een zwarte glanzende rand, en die is wel wat hinderlijk. Een matte rand was prettiger geweest als je naar het scherm wil kijken, omdat die heel wat minder afleidt. De notebook voelt verder solide aan, niet zoals een Acer of goedkope HPs waarbij je het plastic gewoon voelt kraken als je de notebook oppakt. Wat dat betreft is ook deze MSI net zo goed als alle andere MSItjes die ik in de loop der jaren al in m'n handen heb gehad, gewoon lekker degelijk. Zeker voor een notebook in dit marktsegment vind ik dat een pluspunt, betaalbare notebooks bouwen kan iedereen, maar ze kwalitatief goed in elkaar laten steken wordt al een stuk lastiger, maar dat heeft MSI goed in de vingers met deze notebook.
Het design is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het ding best netjes eruit zien. 1 minder puntje vind ik de ledjes die in de linker onderhoek zitten. Die zijn namelijk groen, en het zou zo veel mooier zijn geweest, als dit witte leds waren geweest, zoals bij de X340 ook het geval is. Een klein puntje, maar het is net even dat beetje extra dat mogelijk had kunnen zijn.

De afwerking van het touchpad ziet er verder ook netjes uit, hoewel het nu daadwerkelijk een los touchpad is (die in de X340 leek meer verzonken te zijn in de behuizing). Het touchpad is niet helemaal egaal, maar er zit een soort patroontje in. Dat voel je niet echt, maar als je er onder de juiste hoek in kijkt dan kun je het wel zien.

Een ander fijn punt van deze notebook, iets dat ik snel merkte toen ik met m'n X340 aan de slag ging, was het feit dat de palmrest, het stuk waar je je polsen op laat rusten tijdens het tikken, een stuk minder warm wordt dan op andere notebooks.
De HDD zit relatief diep en de warmte wordt deels geisoleerd, waardoor je niet een heel warm stuk hebt waar je je handen op hebt liggen. De CPU en GPU zitten onder het keyboards, op de plek waar je er helemaal geen last van hebt.
Op onderstaande foto is te zien hoe de indeling in elkaar zit.

Hier is ook goed te zien hoe makkelijk het is om het geheugen en de harde schijf te vervangen. De HDD zit in een bracket met 4 schroefjes vastgezet, de bracket wordt met 2 schroeven die ook gebruikt worden om de cover dicht te schroeven vast gezet. Het geheugen is zo te bereiken, en evt zou je zelfs je CPU kunnen vervangen, zonder de hele notebook open te hoeven slopen, zoals bij sommige wel het geval is.
Het enige nadeel is dat er op een van de schroefjes wel een garantiesticker geplakt is. Of daar moeilijk over gedaan wordt betwijfel ik, maar het werkt toch een beetje afschrikwekkend om het ding te upgraden, ook al is dat doodsimpel om te doen.

Aansluitingen
De aansluitingen zitten allemaal aan de zijkanten. Aan de achterkant kan niets zitten, omdat daar de accu zit, en het scherm eroverheen scharniert. Aan de rechterkant zitten de 2 USB2.0 poorten en 2 audiojacks. De rest van de ruimte wordt ingenomen door de optical en de startknop.

De linkerkant heeft 2 USB3.0 poorten, een HDMIconnector, een DSUBconnector, de RJ45connector voor Gbitnetwerk en de aansluiting voor netstroom.

Vooraan zit het slot voor de SDHCcardreader en is daarmee ook het enige dat vooraan de notebook zit.

De CX640 met alle kabels aangesloten.
LinksPower
USB2.0
Mic
Headphone
FrontSDHC

De poorten zijn allemaal goed te bereiken en het voelt allemaal solide aan. Zelfs de Sdkaart is makkelijk te plaatsen en er weer uit te halen, iets dat iets minder makkelijk gaat met de X340, omdat die natuurlijk ook de helft platter is.
De plaatsing van de connectoren is praktisch, je zit niet te klooien om een stekker erin te krijgen, omdat alles goed bereikbaar is. Er zijn eigenlijk geen aansluitingen die ik mis, tegenwoordig is alles wel via USB aan te sluiten, of over het netwerk te benaderen. De VGApoort had van mij zelfs nog wel weg mogen blijven, maar voor het aansluiten van monitoren die nog niet over een digitale input beschikken blijft die toch wel handig.

Knoppen
De CX640 heeft maar weinig knopjes, 2 om precies te zijn. De powerbutton zit aan de rechterzijkant, en een timestamp button die verborgen zit onder de sierstrip bij de speakers boven het keyboard.
De powerknop is groen verlicht, iets wat een beetje misstaat bij deze notebook vind ik. Ook hier had ik liever een witte led gezien. En de powerbutton aan de zijkant vind ik zelf niet echt praktisch, ik had deze liever bovenop gezien. Ik wil een notebook nog wel eens op een arm vasthouden, en als ik dat met links doe, zodat ik met rechts kan typen, dan heb ik m'n hand dus aan de rechterkant van de notebook, met groot risico dat de powerknop per ongeluk ingedrukt wordt. Op zich niet rampzalig, maar ik had het knopje liever bovenop gezien.

De timestampbutton is niet zichtbaar, maar wordt door middel van een labeltje aangegeven, en 3 ledjes (wederom groen) laten zien dat de functie is geactiveerd. Meer over Time Stamp staat verderop bij het stukje over de software.

Scherm
De CX640 is voorzien van een 15.6"; TFT met een resolutie van 1366*768 en heeft een glanzende afwerking en dat is gelijk een van de grootste nadelen van deze notebook in mijn ogen. Op mijn X340 heb ik een 13"; glanzend scherm, en dat is nog net te doen, daar kun je nog zo voor gaan zitten dat het niet teveel spiegelt, maar een 15.6"; is daar gewoon te groot voor, dus je hebt teveel spiegeling in de monitor zitten, iets dat je helaas meer en meer ziet bij notebooks in deze klasse. De kleuren komen op die manier wellicht wat sprankelender over dan op een matscherm, maar het hindert op deze notebook gewoon teveel. Wat dat betreft hoop ik ook dat MSI dit model uit gaat brengen met een mat scherm.
De resolutie vind ik zelf aan de lage kant, 1366 pixels in de breedte is genoeg, maar met slechts 768 pixels in de hoogte kom je tekort vind ik. Mijn oude MSI S260 notebook werkte (op 12";) met een resolutie van 1280x800, en daar had je dus nog meer pixels in de hoogte. Een 16:10 resolutie van 1280*800 was prettiger geweest, ook al heb je dan in totaal minder pixels.
FullHD panelen zijn te vinden in de F-serie van MSI, maar daar betaal je dan ook wat meer voor.
Natuurlijk zou een fullHD (of beter een 1920*1200)-paneel beter zijn, maar dan zit je toch in een wat ander segment te kijken en dat is iets dat je voor de huidige prijs van deze notebooks niet kan verwachten, wil je niet heel zwaar inboeten op kwaliteit.
De kijkhoek is redelijk, maar mede door de lichtinval heb je al snel kleurverschil,. Als je er recht voorzit zijn de kleuren gewoon prima.

Video
Naast de Intel IGP die erin zit heeft het systeem een Nvidia GT520M erin zitten, die door middel van Nvidia Optimus technologie gebruikt wordt. Dit heeft als voordeel dat bij lichte taken de videokaart in idle kan blijven staan en dat de IGP alles kan afhandelen. Als er zwaarder werk gedaan moet worden kan de Nvidiakaart bijspringen door het werk over te nemen en het vervolgens naar de framebuffer van de Intel IGP te kopiëren.
Het werkt ideaal, met gewoon desktop gebruik doet de Nvidia GT520M in princpie niets, maar als je wil gamen heb je wel de performance van het ding. Wat dat betreft een prima combinatie in een notebook zoals deze.
Voor wat betreft prestaties heb ik een aantal benchmarks en games gedraaid die verderop in de review te vinden zijn.

Als gebruiker hoef je zelf niets te doen, alles gaat automatisch. Dit kan ook een nadeel zijn als je bijvoorbeeld de IGP specifiek voor iets zou willen gebruiken, maar ik heb zelf nog niets nadeligs gemerkt aan deze implementatie en ben er best over te spreken.

Keyboard
Deze MSI heeft een fullsizekeyboard, dat wil zeggen dat je ook een numpad hebt. Deze is weliswaar iets anders uitegevoerd dan op een standaard keyboard. De +, - en enterkey zitten niet naast de nummers, maar zitten erboven en eronder. Het keyboard is verder een zogenaamd chicklet keyboard, iets dat MSI al een tijdje op diverse modellen heeft zitten. Het keyboard tikt fijn, maar het is wel even wennen ten opzichte van de X340 waar ik meestal achter werk, maar meer dan een paar minuten heb je er niet voor nodig en dan wil je eigenlijk niet meer terug, want zo fijn is een chickletkeyboard eigenlijk.
Wat ik een echt gebrek vind aan het keyboard zijn de relatief kleine cursortoetsen. Iedere toets heeft een goede grootte, behalve die 4, die zijn een stuk kleiner (ongeveer de halve hoogte van de rest van de toetsen). Het is iets waar je aan kunt wennen, maar van mij had de shifttoets wel wat aan grootte mogen inleveren, zodat er iets meer ruimte was voor de cursortoetsen.

Ook de home, pageup, pagedown en end toets zijn verdwenen, die zitten nu enkel op het numpad. Op zich zijn ze daar prima te gebruiken, maar daarvoor moet je wel even je numpad uitzetten, net zoals je op de compacte notebookkeyboards gewend bent. Op zich is dat wel jammer, want ik gebruik die knoppen (onderbewust) nog best wel veel, maar ook dat zie ik meer als een kwestie van gewenning, je kunt numlock uitzetten en daarmee gewoon een compleet keyboard hebben, of numlock aanzetten, en dan geen home, pageup, pagedown en end kunnen gebruiken. Als je het vergelijkt met een fullsize keyboard aan je PC dan is het een beperking, maar als je het vergelijkt met de standaard keyboardjes van de kleinere notebooks, dan is het juist een vooruitgang.

Het keyboard tikt lekker, ergonomisch gezien vind ik deze dan ook erg fijn. De notebook is niet dermate hoog (zoals je met die hele dikke HPs wel eens ziet) dat het oncomfortabel is om er lange stukken op te tikken, dat is hierbij niet het geval. De aanslag van de chickletkeys is erg fijn, en de toetsjes maken ook een erg fijn tikgeluid, erg zacht, zodat het niet hinderlijk is als je snel aan het typen bent.

Touchpad
Het touchpad is een Sentelic multitouch touchpad waar eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen valt. Multitouch werkt rampzalig, het is veel te onnauwkeurig voor multitouch, maar als normaal touchpad werkt het ding perfect. Scrollen gaat makkelijk door de tikken in de rechter boven- of onderhoek.

Geluid
De notebook beschikt over 2 SRSspeakers en hoewel het maar 2 kleine speakers zijn, komt er heel aardig geluid uit. Het geluid in m'n X340 klinkt veel blikkeriger dan de speakertjes in dit systeem (wat op zich logisch is, want in de CX640 is er nog een beetje ruimte voor die dingen, in de X340 amper, omdat ze in het dunste gedeelte van de notebook zitten). Ik heb er mee zitten gamen, er filmpjes op zitten kijken en muziek mee afgespeeld, en alles vond ik meer dan behoorlijk klinken.
Er komt ook een behoorlijk volume uit, dus een losse set speakers heb je niet gelijk nodig als je deze notebook gaat gebruiken.

Software
Het systeem wordt geleverd met Windows 7 Home Premium. Opvallend is dat het hier gaat om de 64bit variant. Veel notebooks die ik de afgelopen tijd in handen heb gehad waren weliswaar voorzien van 4GB geheugen, maar hadden een 32b OS, waarmee je dus niet alle geheugen kon aanspreken. Iets waar je met deze MSI dus geen last van hebt.

Verder zit er de nodige software voor geïnstalleerd. Helaas kom ik ook op deze notebook weer Norton Internet Security tegen. Ik vond dat al 1 van de minpunten van m'n X340, en dat vind ik bij deze notebook net zo hard weer een minpunt. Norton software is kwalitatief gewoon prut, en het is zonde dat het hier in de preload staat. Een pluspunt is dat je het wel redelijk snel van het systeem af hebt, iets dat ik iedereen aanraadt

MSI levert verder Time Stamp mee, een progje om snel een backup te maken en terug te zetten van een partitie of harde schijf. Eerst dacht ik dat het hetzelfde was als het maken Windows Restore Points, maar in tegen stelling tot Windows Restore Points werkt dit wel, en zet hij daadwerkelijk data terug, in plaats van enkel de systeemfiles weer terug te zetten, waarmee dit een stuk handiger is.
Ik vind zelf nog steeds dat je gewoon goede backups moet maken op een extern medium, maar we hebben allemaal wel eens de fout gemaakt data te verwijderen die we eigenlijk nog nodig hadden, en daar komt Time Stamp ideaal bij van pas, en het is nog eens lekker snel ook nog.

De Time Stamp knop die op de notebook zit kan gebruikt worden om als de notebook uitstaat het systeem daarmee op te starten en gelijk Time Stamp te starten en gelijk een eerder recoverypunt terug te zetten. Ideaal als je OS niet meer wil starten door bijv een brakke driver of stuk software dat moeilijk loopt te doen.

-update 12-10
Voor een kennis had ik een CX640 gekocht, en die heb ik vandaag even geïnstalleerd. Wat me hierbij opviel is dat bij het eerste installatiescherm waar je kan kiezen welke software je wil installeren (waar bijv een PDFreader inzit) je deze niet uit kan vinken. Het enige wat je hier kunt doen is doorgaan, en dus standaard die dingen installeren, ook al wil je ze helemaal niet hebben.
Een beetje jammer vind ik, want nu heeft dat scherm gewoon totaal geen nut.

Prestaties
Allereerst een screenshot van de Windows Experience Index.
Hoewel ik er zelf weinig waarde aan hecht, post iedereen die tegenwoordig, dus wil ik niet achterblijven.

Zelf kijk ik liever naar echte benchmarks, daarom heb ik de volgende losgelaten op de notebook:
Cinebench
SuperPi
Wprime
3DMark Vantage

Omdat ik niet echt een 1 op 1 testsysteem ernaast had heb ik dit systeem vergeleken met de benchmarks van eerdere systemen die ik getest heb uit andere reviews. Ik heb niet alle benchmarks gedraaid op ieder systeem, dus sommige systemen staan niet in iedere tabel genoemd.

Referentiesysteem specs

3DMark Vantage - CPU
CX640 6765
E8400 7067
i5 750 13019

Voor 3DMark Vantage heb ik een externe monitor gebruikt, omdat de resolutie van de notebook te laag is. 1280x1024 is vereist, en dat kun je niet halen op deze monitor. De prestaties van de andere systemen liggen een stuk hoger, doordat er natuurlijk een flinke videokaart inzit.

Gaming
Naast de benchmarkjes heb ik ook een aantal games geprobeerd, gewoon om te kijken of ze draaien of niet. Hier heb ik in de meeste gevallen geen harde benchmarks van, maar heb ik ze gewoon gespeeld om te kijken of het acceptabel draaide of niet en of de game speelbaar was, of dat het teveel haperde.
De eerste game die ik heb geïnstalleerd was Call of Duty 4. Die is weliswaar al een tijdje oud, maar op lanparties speel ik die nog regelmatig. De game loopt soepel en geeft maar heel af en toe eeen keer een kleine hapering. Met name als er veel op het scherm gebeurd wil het nog wel even een dipje geven in de framerate waardoor je eenDe laadtijden zijn soms wel wat aan de lange kant, maar niets dat de game onspeelbaar maakt. Om het echt soepl te draaien heb ik Antialiasing wel uitgezet, iets dat ik in CoD4 meestal doe, omdat het de graphics er niet altijd heel veel mooier op maakt, maar daarmee is CoD4 een prima game om te draaien op deze notebook. Als je her en der een framedrop voor lief neemt.

De tweede game is Tomb Raider Underworld, die ik uiteraard als rasechte Tomb Raider fan getest moet hebben.Met de settings op medium draait het net niet soepel, als je door smalle gangetjes loopt gaat het prima, maar als je een wijdser landschap moet renderen of er veel effecten zijn dan loopt het vrij haperig. Het is speelbaar als je kunt leveren met de haperingen.

Op lanparties speel ik vaak Flatout 2, dus dat heb ik op deze notebook ook geprobeerd, en dat draait prima, zonder haperingen, maar er was wel iets dat me opviel, en dat is namelijk het keyboard. Zoals eerder aangegeven zijn de cursorkeys wat klein, en dat is in deze game wel wat hinderlijk, maar niets dat Verder draait alles soepel.

Als laatste heb ik GTA IV EFLC:TBOGT geprobeerd. Als ik daarvan de settings op medium zet dan komt het in de buurt van wat ik speelbaar zou willen noemen, maar verwacht niet dat alles soepel loopt. Wil je deze game spelen, dan zul je een iets vlotter systeempje moeten hebben.

Op basis van deze games die ik erop gespeeld heb moet ik zeggen dat het niet het gamenotebookje bij uitstek is, maar het is ook niet compleet onmogelijk. Voor de wat simpelere games voldoet dit ding prima.

Accuduur
Een notebook is en blijft een mobiel apparaat, dus is de accu ook een belangrijk punt om naar te kijken. Om te kijken hoe lang de accu meegaat heb ik diverse situaties nagebootst. Een test zoals battery-eater vind ik niet realistisch, het maakt mij niet uit hoe snel ik de accu leeg krijg, ik wil weten wat de reallife performance is van het ding. Ik heb een aantal tests gedaan, daarbij ben ik uitgegaan van een volle accu om mee te beginnen, en gestopt op het moment dat het systeem zelf ging hibernaten vanwege een lege accu. Dat betekent dat als je het ding nog iets zou pushen je waarschijnlijk nog wel een paar minuten extra uit de accu kan halen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk, want dat doe je normaliter nooit.

Game
Om te testen hoe lang je kunt gamen op de accu heb ik een aantal games gespeeld, Flatout 2, GTA IV en Tomb Raider Underworld. Dit met de brightness van het scherm op 100%.

Film
Ik heb Media Player Classic gebruikt om Earth in 1080P af te spelen met hardware acceleratie. Omdat het systeem geen blu-ray drive heeft heb ik het moeten doen met de MKVrip, die ik ook gebruikt heb voor m'n X340. De brightness van het scherm stond hier op 100%

Film, externe monitor
Hetzelfde als bovenstaande, maar nu met een externe monitor op de HDMIpoort en het scherm van de notebook zelf uit.

Office / Internet heavy
Internetten en officeapplicaties die redelijk veel eisen, dus veel flash websites, via WiFi en de brightness op 100%

Office / Internet light
Licht internet gebruik, weinig flash, via de kabel en de brightness op 50%

Full load
Om te kijken hoe lang de accu mee gaat als je een belachelijke hoeveelheid programma's open hebt staan heb ik 2x Orthos gestart, samen met MSI Kombustor (ik wilde Furmark pakken, maar het is een MSI, dus dan is Kombustor een stuk toepasselijker). Daarnaast stond Mediaplayer classic aan om een DVD af te spelen (wat overigens verbazingwekkend soepel werkt bij dit soort zware belasting), draaide Winamp op de achtergrond en was er eook en Super Pi 32M run bezig. Verder stond WiFi aan en was de brightness van de monitor ingesteld op 100%.

game 56 min
film 140 min
film extern 162 min
internet werk 102 min
internet thuis 207 min
full load 59 min

Wat opvalt is dat het scherm en WiFi nogal stroomzuipers zijn, iets dat mij ook al opviel bij de X340, zodra je het scherm dimt en de WiFi uit hebt staan dan schiet je accuduur ineens een stuk omhoog.

Energieverbruik
Om een idee te krijgen van het verbruik van het systeem heb ik de notebook ook aan een Wattmeter gehangen, waarmee ik heb geprobeerd om in verschillende situaties het verbruik te meten. Op de X340 kon ik duidelijk het verschil zien met WiFi aan of uit, en dergelijke, nu viel me dat tegen, het verschil was dermate klein dat ik het niet kon meten. De metingen die ik heb verricht hebben zich op het scherm gericht, dat ik met een brightness van 0%, 50% en 100% heb getest. (nu is 0% brightness niet daadwerkelijk 0%, want het ding geeft altijd nog licht, maar ik ben uitgegaan van de laagste stand die instelbaar is en die als 0% aangehouden).

De 4 situaties die ik heb gemeten zijn:

0% 42 W
50% 47 W
100% 50 W

Mobiliteit
De mobiliteit van de notebook hangt van een aantal punten af, die ik hierboven bekeken heb. De accuduur is best netjes, voor standaard officewerk zonder WiFi is 3 uur haalbaar en in situaties waarbij de notebook nog langer idle draaide heb ik nog langere tijden weten te halen. Dat is dus een goed punt.
Een ander punt is het gewicht, ik vond 15"; notebooks altijd te lomp, maar deze valt mee. Op de weegschaal weet het ding 2527 gram neer te zetten, een goede 2.5KG dus. Niet zo licht als de X340 die net 1300 gram weegt, maar niet te zwaar dat het een straf is om het ding mee te moeten nemen.
De afmetingen zijn dan weer net te groot om het ding fatsoenlijk in een rugtas mee te nemen, daar heb je dan toch echt een notebooktas voor nodig. Op zich geen bezwaar, maar deze notebook is net te groot om even vlug mee te nemen.
Wat betreft mobiliteit is het dus een prima notebook, hoewel hij naar mijn smaak wel aan de grote kans is.

De CX640 is een echt leuk notebookje, en ondanks z'n 15.6"; nog redelijk draagbaar omdat het ding slechts iets meer dan 2.5 KG weegt. De prestaties zijn dik in orde, het ding werkt soepel en de accuduur is best behoorlijk te noemen, zeker als we dat alles afzetten tegen de prijs.
Vrijwel alle situaties waarmee ik de notebook heb gebruikt werkte het prima, zowel met officewerk, film kijken en internetten. Alleen gamen gaat niet in alle gevallen perfect op dit systeem. De implementatie van Nvidia Optimus icm de GT520M is goed gedaan, en komt de accuduur zeker ten goede.

Natuurlijk heeft de notebook ook wat minpuntjes, maar er is er maar 1 die echt hinderlijk is, en voor mij een reden zou zijn om deze notebook niet te kopen, en dat is het scherm. Een 15.6"; monitor met glarecoating werkt hinderlijk als je lichtinval hebt op het scherm, daarom hoop ik dat MSI dit model ook gaat voeren met een mat scherm, dan is het helemaal een ideaal apparaat.
De kleine cursorkeys zijn jammer, maar vergt met name wat gewenning, het is niet een onoverkomelijk iets.

Wat aansluitingen betreft heb ik niets te klagen, met 2 USB2.0 poorten, 2 USB3.0 poorten, en een HDMIpoort kan ik alles aansluiten wat ik wil. De VGAconnector heb ik zelf niet echt nodig, maar toch handig dat die erop zit.

Voor mensen die een notebook zoeken, maar wel een beetje formaat en prestaties willen hebben is de CX640 dan zeker aan te raden, zeker binnen dit prijssegment. Kwalitatief heeft MSI weer een prima notebookje neergezet (zoals ik inmiddels wel van ze gewend ben) wat de CX640 gewoon een leuk notebookje maakt, die ik zeker zou overwegen bij de aankoop van een nieuwe notebook in deze klasse.

Heb jij ook een MSI CX640-050NL?

ik heb deze laptop dus nu een tijdje ben er best blij mee je krijgt zeker waar voor je geld, maar ik heb 1 probleem vaak de laatste tijd. alles gaat dan normaal behalve het typen het duurd dan 2 seconden ofzo totdat de letter die ik getypt heb egt op het scherm komt en totdat die er staat kan ik ook niks anders doen, toevallig een idee hoe dit komt en nog beter hoe ik het kan verhelpen :)
Het zou me weinig verbazen als dat gewoon komt door een stukje software dat op de achtergrond gewoon resources staat weg te trekken. Dat heb ik op m'n eigen X340 namelijk nog wel eens als ik daar wat dingen heb openstaan (dat is maar een singlecore, dus dat 'probleem' heb ik redelijk vlot).

Ik heb vandaag nog een CX640 binnengekregen voor een kennis, en die heeft die issue ook niet, dus daarom denk ik dat het echt software is.
Ik kan dit beamen. Heb zelf dit probleem een aantal keren gehad. Wist niet precies waar het door kwam, maar na een recovery was het verholpen.
Vind je het toestenbord en touchpad ergonomisch geplaatst? Zelf erger ik me er stuk aan dat het touchpad op de Dell E6410 een tikkeltje naar links staat en dus niet in het midden van de breedte.

Bij deze MSI zit alles al helemaal naar links geplakt, en dat lijkt me raar werken. Vooral als je recht achter het toetsenbord wilt zitten. Wat zijn jouw ervaringen met deze layout?
Het touchpad in het midden is totaal niet logisch, en ergonomisch erg slecht zelfs. Je wil het touchpad zo plaatsen dat je je handen er niet op hebt liggen als je aan het tikken bent, maar ook niet zo dat als je die nodig heb je je handen ver hoeft te verplaatsen. Recht onder de spatiebalk is dus de meest logische plek, als je recht achter het keyboard zit, met je vingers op ASDF en JKL;. Als je het dan verder naar rechts plaats, dan zit je er continu op met je polsen als je aan het typen bent, dus dat werkt voor geen mbeter.
Goed punt dat het inderdaad logischer gepositioneerd is voor het typen. Echter blijft het raar dat je niet recht achter de laptop kunt zitten om te typen of te muizen. Persoonlijk zou ik dus geen numpad aan de rechterkant willen hebben.

Bovendien zijn de meeste touchpads tegenwoordig zo slim dat ze palmen kunnen herkennen. Zoals bijvoorbeeld op mijn Macbook Air waar ik geregeld op het grote touchpad mijn palmen rust, maar nooit last gehad van onbedoelde muiskliks of bewegingen. Maar de muis gebruik ik veel meer dan het toetsenbord, en dan stel ik het toch wel op prijs als het touchpad in het midden zit.

Het blijft uiteraard persoonlijke voorkeur en wat je voornaamste gebruik is; muis of toetsenbord.
Zelfs als je geen numpad hebt aan de rechterkant (zoals m'n X340 bijvoorbeeld) dan zal het ding nog meer naar links zitten, omdat je op een normale keyboard indeling rechts gewoon meer keys hebt zitten dan links, uitgaande van de natuurlijke positie van je handen op de totsen.
Ik gebruik zowel muis als touchpad, en ook dit touchpad heeft accidental clickdetection (ik moet echt ver terug de tijd in gaan om er eentje te vinden die het niet heeft, dat was geloof ik nog toen ik jaren geleden een iBook had), maar toch vind ik een touchpad dan hinderlijk.

Een touchpad in het midden vind ik maar niets, is ergonomisch niet praktisch en is eigenlijk ook compleet niet logisch om het wel te doen, recht voor je notebook zitten kun je toch wel, ook al zit het touchpad een paar centimeter uit het midden.
Mooie uitgebreide review, alsook de laptop, zeker een aanrader dan. En, typed de chicklet toetsen echt zo goed? Want ik ben deze namelijk niet gewoon en dit is dan toch misschien wel een must-buy laptop voor in de toekomst. :)
Ik vind ze werkelijk heerlijk tikken, fijner dan de standaard notebook keyboardjes die ik gewend ben. M'n volgende notebook moet in elk geval van dit soort toetsjes hebben.
Goede upgrade tegenover de vorige versie (raadsel waarom je die niet aangepast hebt), maar Optimus is nog steeds iets wat als minpunt beschouwd kan worden indien Linux gebruikt worden. Maar beloofd is beloofd, sterretjes binnen!

Kudo's Terw_Dan!
Ik zie Optimus niet echt als minpunt, maar ik heb dan ook geen Linux getest. En om de notebook af te rekenen op iets dat een OS niet kan vind ik niet echt eerlijk. Dat is hetzelfde als deze notebook afrekenen op features die onder Windows Vista misschien minder goed zouden werken, terwijl het ding gewoon met 7 geleverd wordt.
Zou je wellicht willen uitleggen waarom je Norton software zo 'prut' vindt?
Ik heb het in het verleden altijd gemeden als de pest omdat het ieder systeem trager maakte, maar sinds het 2009 pakket is Norton juist een lekker vlot en veel minder aanwezig (irritante popups) dan voorheen. Zeker ten opzichte van bijvoorbeeld McAfee, Panda en Bullguard vind ik Norton absoluut één van de beste AV programma's.
Omdat Norton Internet Security gewoon zo ontzettend traag is. Op dit systeem viel het wat minder op, maar als ik kijk naar de X340 waar dit pakket ook standaard op zat, dan was de vertraging gewoon heel duidelijk te merken.
Zou je dit, zeker voor dit soort reviews, niet wat beter onderbouwen voortaan? Door bijvoorbeeld een aantal tests te doen (vergelijken met andere AV software)?

Norton draait hier juist zo goed dat ik het ook op de laptop van mijn vriendin laat draaien. Dat beestje is ruim 6½ jaar oud, heeft een trage IDE schijf, een Pentium M op 1,7ghz en 1GB ram. Guess what? Draait al 2 jaar vlekkeloos. Gewoon geen merkbare vertraging, een enkele uitzondering daargelaten.
Ik vind het interessanter om naar het apparaat zelf te kijken. Norton heeft me al meer dan genoeg gezeik opgeleverd, het is gewoon prut en ik heb ook hier geen verbetering gevonden. Ik merk bij het opstarten al dat het trager gaat, en dan gaat dit soort software er heel snel vanaf bij mij.
Jij bent eerlijk waar de eerste die ik positief hoor over Norton, als ik kijk naar mezelf en m'n omgeving dan is niemand te spreken over hun software omdat het zo ontzettend traag werkt.
O.k., dat kan. In mijn omgeving is juist iedereen zeer te spreken over Norton (vriendin, schoonouders, moeder, zusje, 4 collega's) dus dat is dan vrij apart. Reviewers zijn het over het algemeen ook met elkaar eens; Norton is gewoon snel (voor een AV programma).
Norton levert zelfs een standaard performance insight progje mee, waarmee je precies kunt zien hoe Norton je systeem belast op dat moment. Heb je daar überhaupt wel eens naar gekeken? Op een oude dualcore machine (E6300+ 2gb + Win7): 0-5% CPU belasting (2-3 gemiddeld) en +- 42/45mb geheugen verbruik.

Ik vermoed echt dat het bij jou een kwestie van 'oud zeer' is, in het verleden slechte ervaring met een product gehad en daardoor nu niet meer objectief naar een product/merk kunnen kijken.

Hoe dan ook, verder een prima korte review. En daar gaat het nu om :)

[Reactie gewijzigd door musje83 op 27 april 2011 19:08]

Nee hoor, niets oud zeer Norton is gewoon een brak pakket waarvan ik het spijtig vind dat het meegeleverd wordt.
Ook ik kan bevestigen dat Norton overbodig zwaar is voor wat het doet. Een simpel AntiVirus programma hoeft bij lange na niet zoveel resources te gebruiken als Norton dat doet. Norton is vaak een van de eerste dingen die ik eraf gooi als ik voor iemand een nieuwe kant en klare pc moet configureren.
Onderbouw dan eens: "zoveel resources"?
En vergeet ook niet dat Norton juist géén simpel AV programma is, maar een van de meer uitgebreide programma's (t.o.v. gratis scanners bijvoorbeeld).
Welk betaald pakket is volgens jou dan wel goed?
Simpel. Norton maakt mijn systeem stroperig, een pakket als Avast doet dat niet. Hoeveel MB of % CPUpower het ding precies gebruikt interesseert me dan weinig, het gaat om de user experience.
En waarom per se een betaald pakket? De free versie van Avast bevalt mij meer dan prima. Ik ga niet betalen voor m'n software als ik ook gratis varianten kan draaien die net zo goed zijn.
Ik ben geneigd het met Terw_Dan eens te zijn, dat Norton onnodig zwaar is voor je PC. Overigens is het Internet security pakket veel zwaarder dan de antivirus.

Is trouwens het effect van diverse AV's op het systeem niet te meten door middel van benchmarks?
Nee jullie lezen/begrijpen niet goed. Ten eerste vroeg ik aan Bitage over welke 'zoveel resources' hij het had, ik weet namelijk dat dit niet zo is. Ten tweede zeg ik nergens per sé betaald pakket, maar je moet een pakket als Norton IS niet gaan vergelijken met bijvoorbeeld Avast, AVG Free of Security Essentials. IS doet gewoon veel meer en zal daarom automatisch ook (iets) meer resources gebruiken.

Mijn hele punt is: onderbouw je 'stroperigheid' dan eens. User experience die niet valt te meten zit volgens mij toch echt tussen je oren. Dus CPUpower en geheugen verbruik doen er wel degelijk toe, tenzij ik factoren over het hoofd zie (die jij me haarfijn uit kunt leggen ongetwijfeld.)

Snap je? :)
Met Norton merk ik haperingen op, zonder Norton niet. Daar gaat het mij om.Ik heb liever een programma dat continu 1% van m'n resources gebruikt, dan een prog dat om de zoveel tijd naar de 100% piekt. Dat eerste merk ik niet, het 2e wel, terwijl het eerste me meer CPUtijd gekost heeft.
Ook ik ben in het bezit van een cx 640.

Het is alleen niet duidelijk wat het max werkgeheugen kan zijn. Op internet is dat 4gb, maar in de meegeleverde boekjes 8gb.

Verder een prima laptop. Time stamp kon uitgebreider naar mijn mening ik weet ook nog niet hoe ik de oude back ups kan verwijder.

En wat kan ik doen om de accu optimaal te houden. Oude msi er710 accu was na 2 jaren zo goed als gaar.

[Reactie gewijzigd door jatt123 op 19 mei 2011 20:47]

mooie review grote kans dat ik deze ook ga nemen :D
maar 1 vraagje ik weet dat je hebt gezegd dat een losse speakerset niet nodig is maar ik wil toch wel graag een subwoofer erbij, ik heb ookal een leuk speakersetje gezien maar die is 5.1. kan deze laptop wel 5.1 geluid aansturen?
Het probleem dat je gaat hebben is om dat setje aan te sluiten. Je hebt immers maar 2 3.5mm jacks erop zitten.
hmm sry voor mijn domheid d8 dat je maar 1 kabeltje nodig had maar zijn er dus 3 hier op me oude laptop heb ik er ook maar 2, maar dat probleem is al opgelost met een externe usb geluidskaart
Wederom een bijzonder goeie review.
Alleen vraag ik mij af of het toetsenbord wel nuttig is.
Ik heb een MSI CX620 gehad, die had meer een fullsize toetsenbord dan mijn huidige Medion P6631, en die is precies dezelfde als de MSI CX 640.
Ze hadden wat mij betreft gewoon een full size kunnen nemen (grotere pijltjes, enter naast t numlock e.d. en kunnen besparen op het bezel naast het toetsenbord.
Is toch practischer en fijner typen vind ik.
Ik heb voor mijn vader een SSD (Samsung 850 EVO) erin geplaatst. Draait als een zonnetje met SATA III (6.0Gb/s). Het was mij eerst niet duidelijk of de CX640 SATA II of III zou ondersteunen, dus maar gewoon geprobeerd. Start in 20s op; snel voor een laptopje van 4 jaar oud!