Specificaties 13,4" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

MSI X-Slim X340-025NL Review

TERW_DAN 8 december 2012, laatste update op 8 december 2012, 15.079 views

MSI X-Slim X340-025NL

Pluspunten

• prijs
  • design
  • dikte
  • gewicht
  • afwerking
  • MSI's service
  • accuduur
  • HDMI
  • 2 jaar garantie
  • 1080P HD speelt vloeiend
  • kwaliteit geluid
  • hoge resolutie monitor
  • Gbit lan

Minpunten

• keyboard rammelt iets
  • in mijn exemplaar 1 hotpixel
  • wel snel vingerafdrukken.
  • Ik had liever een 3e USBpoort gezien op de plek van de VGA
  • ik had liever een mat scherm gehad ipv glossy
  • geen Sentelic touchpaddriver meegeleverd.

"Ik heb boterhammen gegeten die dikker waren dan deze notebook" - Demoniac

Waarom de X340?
Energieverbruik
Warmte
Design vs gebruiksgemak
Touchpad

Ergens begin dit jaar heeft MSI hun X-slim-lijn van notebooks gelanceerd. De 2 belangrijkste eigenschappen van de X-Slim notebooks zijn lichtgewicht en erg dun.
Op de CeBIT 2009 liet iemand van MSI me al de X320 zien, een notebookje met Atom Z530 icm een US15W chipset. Toen ik later een keer bij MSI op bezoek was kreeg ik de mogelijkheid om er eens eentje aan te zetten en even op rond te klikken en ik was er op zich erg over te spreken.

Waarom de X340?
Ik was op zoek naar een nieuwe notebook, mijn oude begon na 3 jaar intensief gebruik toch wat te slijten en ik wilde dus wat anders. Een zoektocht was niet makkelijk, naast de notebooks kwamen de netbooks op de markt die compact waren en makkelijk mee te nemen. Ik had voorheen een MSI S260, een 12”je wat mij wat betreft formaat erg goed beviel, ik wilde in elk geval niet meer terug naar de 15” bakbeesten waar ik eerder mee had gewerkt, omdat ze te lomp en zwaar waren. Netbooks leken een uitkomst, maar waren het allemaal net niet. Er waren bijzonder weinig netbookjes met een fatsoenlijke resolutie, 1024*600 is echt te laag wil je het ding veel gebruiken voor websurfen etc. De eisen die ik had waren niet te verenigen in een netbook, zonder zeer diep in de buidel te tasten.
De eisen:
12” scherm of kleiner.
1280*800 of hogere resolutie
Energie zuinig
Lichtgewicht
Betrouwbaar.
Bij voorkeur shared video (een losse videochip stuwt de prijs aardig omhoog en het is totaal overbodig in mijn geval)

Het was schipperen tussen netbook en notebook, dus ik kwam op de ultralights uit. En dat was niet grappig, de prijzen van deze apparaten vallen hoog uit, omdat je voor design flink betaalt. Dus het was duidelijk dat ik wat aan mijn eisen moest doen. De X320 die ik in handen had was op zich prima handelbaar, ook al was het een 13.3” notebook, maar de resolutie was goed (1366*768) en dat was iets dat ik op kleinere schermpjes niet ging halen. Een optie was nog om wat spul uit AziŽ te importeren, maar daar had ik weinig zin in, omdat het erg duur werd en als er dan eens wat mis was het ellendig was om het spul te gaan versturen etc.
Met het aangepaste eisenpakket bleven er een paar kandidaten over, waaronder de X320. De X320 was in Nederland echter alleen in het wit leverbaar. Waarom weet ik niet, want de witte vond ik absoluut niet mooi, daarbij is wit niet ideaal, omdat het snel verkleurt (mijn S260 was wit, maar dat werd snel vies en dat beviel me minder). Op zoek gaan naar een andere notebook leverde me weinig op. Er waren een paar merken die ik per definitie niet wilde (Acer, Asus en Packard Bell bijvoorbeeld) en aan een Apple heb ik me ooit 1 keer gewaagd en dat geeft me na jaren nog nachtmerries, dus die ellende wilde ik niet nog een keer trotseren. Verder waren er nog wat HP-, Dell- en Sonynotebooks, maar met prijzen boven de 1500§ was dat niet wat ik zocht, ik heb het notebookje immers voor erbij, dus ik vond het niet echt de moeite waard om er zoveel geld voor te betalen. Ik bleef toch neigen naar de MSI X320. Uiteindelijk kwam ik op de X340 terecht, in het begin kon ik daar ook alleen de witte van vinden, tot ik een winkel vond die een zwarte kon leveren, een X340 met een ULV Celeron 723 erin.

Mijn ervaringen met MSI zijn prima, zelfs nadat mijn oude notebook uit de garantie was wilde ze me nog verder helpen met een issue en de bouwkwaliteit is ook prima. Daarnaast is het zo dat hun servicecenter in Nederland zit, wat ook wel handig is als er ooit wat mee is, dan hoeft het ding niet terug naar de andere kant van de wereld. Ik wilde eerst (als rasechte Gigabytefan :P) een Gigabytenotebook. Ze hebben zeer leuk spul, maar is hier in Nederland amper te vinden en ik weet dat Gigabyte geen servicecenter hier heeft zitten.
Zodoende kwam ik op de X340 uit, die een heel eind in de buurt kwam van wat ik wilde.

specs
De specs van het systeempje zijn als volgt
• Celeron 723 @ 1.2GHz
• Intel 4500HDM
• 2GB DDR2
• 13.3” 16:9 scherm @1366*768
• 320GB HDD (Fujitsu MJA2320GH G2)
• 1.3MP webcam
• Wlan (Intel Wifi Link 5100 AGN)
• Gigabit Lan (Realtek 8168)
• Bluetooth
• Windows Vista Home Premium in veel talen (waaronder Nederlands en Engels)

Wat betreft specs geen krachtpatser, maar omdat ik mijn notebook niet echt wilde gebruiken als heftige werkbak, maar gewoon als notebook om makkelijk mee te nemen en altijd bij me te hebben voor het simpele werk voldoet deze prima. CPU snelheid had ik niet echt nodig, 1.2GHz is op zich zat met zo'n ULV 723tje cpu en de rest van de specs zijn op zich prima voor mijn doeleinden.

De inhoud van de doos
De X340 wordt geleverd in een doos die ongeveer de grootte heeft van een flinke moederborddoos. In de doos vinden we het volgende
• Notebook
• Accu
• Beschermdoekje voor op keyboard
• Adapter + netsnoer
• DriverCD
• LCD Display Wiper (een zacht microvezel doekje)
• Stickervelletje met serienummerstickertjes.
• Garantie serviceboekje (MSI geeft 2 jaar garantie op dit apparaat)
• Boekje met garantiecertificaten in tig talen.
• CE Complianceboekje
• 3 notebook quickstartguides
• Windows Vista Home Premium boekje.

Al met al een best pakket dus. Een doekje om het scherm mee schoon te maken is handig, en gewoon een leuk extraatje erbij. Het velletje met serienummers is slim bedacht. Het is me al vaak gebeurt dat een notebook dermate veel was gebruikt dat het serienummer aan de onderkant was afgesleten (en nooit eerder ergens was genoteerd). Veel OEMs duwen het wel ergens in de DMI, maar als een notebook niet start is het niet handig om dat te achterhalen. Er vanuitgaande dat je met 5 stickers in totaal (waarvan er al 1 op de notebook zit) er altijd wel eentje leesbaar hebt is altijd handig, ook voor MSI zelf natuurlijk.
Het doekje dat op het keyboard zit zorgt ervoor dat je geen vieze afdrukken krijgt van het keyboard in het scherm. Dat zijn dingen die je normaliter amper schoon krijgt en zeer vervelend zijn.

De eerste indruk
Wow.

De tweede indruk ;)
Het eerste wat opvalt is hoe dun de notebook is en hoe licht deze is. Ik ben niet echt een design freak, maar dit dingetje is er toch wel voor een deel voor gekocht. Het is een mooi apparaat en mooi strak afgewerkt. Maar omdat foto's meer zeggen dan woorden, eerst een gallery met wat foto's van het apparaat.

Om het ding eens goed te beoordelen op grootte heb ik deze naast een moederbord, een Gigabyte EP45-DS4P, neergelegd (een stuk hardware dat voor de meeste tweakers wel bruikbaar is als referentiemateriaal voor de grootte). De foto is niet echt van topkwaliteit voor wat betreft de belichting, maar het idee is duidelijk.

Om te zien hoe dik het ding is heb ik het ding even naast een DVDdoosje gelegd voor een goede vergelijking.
Zoals te zien is hij nauwelijks dikker dan dat :D

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking ziet er prima uit. De cover is glimmend zwart, en hoewel dat gevoelig is voor vingerafdrukken, het ziet er wel gaaf uit. In het midden van de cover zit een MSIlogo dat oplicht op het moment dat de notebook aanstaat
Het onderste gedeelte van de notebook is niet gewoon zwart, maar het is voorzien van wat glimmende spikkeltjes (zie de foto's om te zien wat ik bedoel, het is niet echt goed uit te leggen). Dit geeft de notebook een luxe uitstraling en doet het niet aan als goedkoop plastic. De notebook heeft geen puntige uitstekende delen, maar is mooi afgerond aan de onder en bovenkant. Er is weinig gebruik gemaakt van losse onderdelen, zoals een los stripje boven het keyboard, een losse aan de zijkant etc wat je bij veel notebooks zit. In principe zijn het 4 onderdelen waar de hele notebook inzit. Het scherm bestaat uit 2 delen (cover en omlijsting) en de notebook bestaat uit 2 delen (onderkant en de bovenkant waar het keyboard inzit).
Het touchpad zit in de behuizing en eronder zit 1 knop, uiteraard zitten hier wel een rechtse en een linkse kant onder, want met maar 1 muisknop kun je natuurlijk niets.
Een minpuntje hier is het toetsenbord, deze veert wat op en neer in het midden. Het blijkt een issue te zijn die vaker voorkomt met deze serie notebooks, maar MSI heeft al aangeboden dit te vervangen in een RMA. Daar ben ik nog niet op ingegaan, omdat ik m'n notebook nu even niet wil missen, maar als ik het irritant ga vinden wil ik er wel wat aan gedaan hebben. Maar het is voornamelijk even wennen, want er is prima op te tikken zonder dat het hinderlijk is.
Een ander punt wat mij opviel aan het keyboard, is dat de CTRL en FN knop zijn omgewisseld ten opzichte van m'n S260 die ik hiervoor had. Daar had je "FN - CTRL - Winkey", op dit toetsenbordje is het "CTRL - FN - Winkey". Waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen, maar nu tik ik er nog redelijk vaak naast als ik de CTRL key wil gebruiken. Ik heb de S260 dan ook wel ruim 3 jaar gebruikt, dus een grote kans dat ik er over een paar dagen al geen last meer van heb.

Het scherm zit strak in de omlijsting en de scharnieren zitten goed vast. Het scherm is een flink eind naar achteren te kantelen omdat er achterin geen aansluitingen zitten. Het dichtklappen van de notebook gebeurd zonder dat er ergens een haakje in vastklikt, wat ik nooit echt een mooi systeem vind bij notebooks. Het notebookje klapt gewoon dicht en door de kracht in de scharnieren blijft hij ook dicht. In het midden van het scherm steekt het scherm iets uit (boven de LEDs), waardoor het gemakkelijk te openen is.

De webcam en microfoon zijn verzonken in de omlijsting boven het scherm. Hierdoor heb je ook hier geen uitstekende onderdelen. Ik had liever nog gezien dat die webcam gewoon was weggelaten en de omlijsting helemaal 1 strak geheel was, maar het ding zit er nu eenmaal in, al zal ik het nooit gebruiken.

Losse mediatoetsen zijn er niet, de enige toets buiten het keyboard is de aan/uitknop rechts van het keyboard. De rest van de toetsen zitten op het keyboard en zijn door middel van de FN toets te gebruiken.

Wat verder nog noemenswaardig is aan het keyboard en je eigenlijk pas merkt zodra je weer achter een andere notebook zit, is dat de toetsen een best groot aanslagoppervlak hebt. Ik zat van de week achter een Toshiba notebook en daar merkte ik dat ondanks dat het keyboard groter was, het een stuk lastiger typen is. Zeker als je wat grotere handen hebt zoals ik is dit best fijn om op deze manier te werken.

De indicatieleds zijn allemaal naast elkaar voorin de notebook geplaatst. Iedere led die erin zit is wit, zodat het geen kleurenkermis wordt (zo had mijn S260 rode, blauwe en groene ledjes voorin, en dat zou echt misstaan bij deze X340).

Ik heb de notebook op de keukenweegschaal gezet en in totaal weegt het apparaat 1315 gram, met de standaard accu. En dat is zeer goed mee te slepen in een rugtas of onder je arm.

Aansluitingen
De X340 heeft aansluitingen aan de linker en de rechterkant zitten, geen aan de voorkant of aan de achterkant. Iets dat ik zelf wel prettig vind. Aan de rechterkant vinden we 2 USB poorten en 2 3.5mm jacks en de aansluiting voor de stroomconnector.
De linkerkant huisvest de VGAconnector, een HDMIconnector en de RJ45 connector voor Gigabit lan. Daarnaast zit er een cardreader voor SD(HC)kaarten. Dat was wel een van de dingen die ik zelf handig vind, zodat ik gemakkelijk de foto's die ik met m'n camera maak erop kan zetten.
Ook HDMI is een pluspunt, analoge aansluitingen zie ik steeds meer verdwijnen op mijn monitoren, dus een digitale output is wel handig. Ook dat zie je niet echt veel op notebooks (hoewel gelukkig wel steeds meer).
De X320 had nog een derde USBpoort op de plek waar de X340 een HDMI connector heeft. 2 USB is te doen, hoewel ik best de VGAconnector had willen missen voor een USBconnector.

Zoals uit de specs en het lijstje met aansluiting al was op te maken, een optical ontbreekt. En daar ben ik dankbaar voor. De hoeveelheid Cds en DVDs die ik in de loop der jaren nog gebruik loopt sterk terug. Met een snel netwerk en isootjes op een grote netwerkschijf maken ze grotendeels overbodig. Eigenlijk gebruikte ik op mijn notebook die dingen alleen nog om een installatie te doen. Installeren kan altijd met een extern USBstation. Deze worden ook door MSI geleverd, maar mocht ik het nodig hebben dan knutsel ik het zelf wel in elkaar met een losse optical en een USB naar P-ATAconverter.

Beeld
De X340 heeft een scherm met glanzende toplaag. Op dit formaat is het goed te doen, ik heb er nog geen last van gehad dat je zit met vervelende spiegelingen en dergelijke, omdat je de notebook altijd wel zo kan zetten dat je er zelf goed voorzit. De beeldkwaliteit zelf is prima voor een notebook, zeker als je er recht voor gaat zitten. De inkijkhoeken van het scherm zijn niet al te best en doen mij vermoeden dat er een TN-paneel in het scherm zit, op zich geen ramp, maar je merkt het wel als je
vanaf de zijkant op het scherm inkijkt. Als ik het vergelijk met het scherm van m'n desktop lijken de kleuren wel wat minder, maar dat scherm heeft ook een S-IPSpaneel wat over het algemeen veel betere kleuren geeft.
Na een dag of 2 ontdekte ik helaas een hotpixel, een rode iets rechts van het midden in het scherm. Gelukkig zijn de pixels niet al te groot op dit scherm, echt opvallen doet hij gelukkig niet, maar het is wel jammer. Met 1 enkele hotpixel valt te leven, maar het blijft jammer.

Het scherm wordt verlicht door middel van leds, wat zuiniger is dan een CCFL backlight zoals je in veel andere notebooks ziet. De bleeding valt best mee, alleen lijkt het scherm aan de onderkant wat lichter te zijn dan aan de bovenkant, maar dat zie je eigenlijk alleen bij een volledig zwart scherm. Wat bij dit scherm wel lijkt, is dat als je de backlight dimt het scherm wat blauwer lijkt als dat je het volledig aan hebt staan. Het is niet hinderlijk, maar het valt wel op. Desnoods is dat dmv de gammasettings een beetje recht te trekken, maar dat vind ik niet echt nodig.

Jammer is dat het scherm wel glossy is, het liefste had ik gewoon een mat scherm gehad, maar dat vind je tegenwoordig misschien nog op een enkele zakelijke notebook, maar weinig meer op dit soort thin and light dingetjes. Gelukkig is het op 13” nog wel te doen, omdat je het scherm makkelijk kan draaien en je de notebook altijd wat kan verschuiven.

Geluid
Het geluid klinkt erg helder. Nu ben ik niet de beste persoon om geluidskwaliteit te beoordelen, maar ik moet zeggen dat er nog een behoorlijk volume uit de speakers komt en dat het niet vervormd, blikkerig of krakerig klinkt, zoals wel vaak het geval is met notebook speakertjes. Al met al is het ding prima om wat MP3tjes op te luisteren of er een filmpje op te kijken. Voor notebook begrippen is het zo'n beetje het beste geluid wat ik tot nu toe heb gehoord. Er zullen vast wel betere zijn, maar slecht is het in elk geval niet te noemen. De speakertjes zitten in de voorkant van de notebook in het omhooglopende stukje, waardoor je van bovenaf geen speakergrills ziet zitten, maar je wel prima geluid hebt.

update - maart 2012.
Inmiddels heb ik deze notebook ook maar eens gebruikt met Skype, en de microfoon ervan werkt ook meer dan prima. Het geluid is goed helder en ik ben goed te verstaan zonder al teveel gekraak.

Software preload
Er wordt standaard Windows Vista Home Premium meegeleverd samen met wat softwareprogs. Als je de notebook voor de eerste keer opstart wordt er gevraagd welke taal je wilt kiezen (dit kan blijkbaar maar 1 keer gekozen worden). Daarna wordt de installatie gestart (dit duurde ongeveer 3 kwartier) en vervolgens komt er een dialoogje met de vraag om nog wat optionele software te installeren. Na het meeste hiervan uitgevinkt te hebben wat ik toch niet gebruikt had ik gehoopt dus een kale Windows te hebben, maar dat was niet helemaal waar. Naast een paar handige tooltjes zoals de MSI software install nog een Easy Logon, System Control Manager en brandprogje (dat waarschijnlijk door de recovery tool wordt gebruikt om de Cds mee te branden) en natuurlijk de drivers.
Helaas staat er ook wat spul op waar ik echt niet op zat te wachten en waarvoor ik helaas geen optie had om het niet te installeren, waaronder een MS Office Studendpakket (60 dagen trial) en het allerergste, Norton Internet Security. Met name dit laatste prog komt echt uit het diepst van de hel en ik snap niet dat MSI dit nog mee durft te leveren. Norton kwam uiteraard weer irritant in beeld springen voor van alles en nogwat dus die mocht gelijk eraf. Daarna het officepakket eraf gegooid (wat echt belachelijk lang duurde overigens), om het mooi te vervangen door een vers gedownloade fullversie van een officepakket. Tot zover m'n frustratie over de preload, verder zit er weinig zooi tussen. Ik heb alleen Acrobatreader er nog afgedonderd (zit er standaard bij voor de manuals, maar mijn voorkeur gaat uit naar het aanzienlijk snellere foxitreader).

Aero stond bij mij standaard uit, terwijl het op zich prima werkt als ik het aanzet en het ziet er op zich wel grappig uit. Maar goed, Aero vreet mij teveel resources en screenrealestate, dus ging ook dat lekker uit.

Vista Home Premium is een prima OS voor het ding. Ik draai zelf Vista Business op mijn werkbak en dat bevalt me prima na wat tweaken. Dezelfde tweaks heb ik op m'n notebook gedaan (dus classic startmenu, cleartype uit, aero e.d. uit). Dat werkt verder soepeltjes, ik heb niet het idee dat de notebook onnodig lang hangt omdat het ding te traag is om het OS fatsoenlijk te kunnen draaien.

MSI levert een EasyLogon programma mee, waarmee je door middel van de webcam het systeem kan inloggen. Door foto's te maken vergelijkt het programma of je wel of niet voor je computer zit en logt uit als hij je niet meer registreert.
Grappig bedacht, maar echt lekker werkt het niet heb ik gemerkt, heb het dus al weer vrij vlot uitgezet.

Voor de visuele weergave van het keyboard om het touchpad WiFi, Bluetooth en de webcam uit te zetten en het regelen van de brightness van het scherm en het geluid is er een klein programmaatje aanwezig, het system control manager. Deze geeft door middel van icoontjes rechtsonder in beeld aan of er iets aan of uitstaat, wat op zich wel handig is, ook al heb je de geluidsweergave van Windows die meldt dat er een apparaat is aangesloten.
Icoontjes van de system control manager

Prestaties
Om de prestaties te meten heb ik gebruik gemaakt van SuperPi 1M. Door op diverse budget cpu's een run te doen wil ik deze Celeron vergelijken met wat andere systemen. In de vergelijking zijn een Sempron 1200LE, een Pentium-M 1600 (mijn vorige notebookcpu), een Atom N270, een Atom N330, een Celeron M520 en een Pentium Dualcore T2330.
10-10: rlKoekie was zo aardig om zijn X340 met Core Solu SU3500 ook even te benchen, dus die is aan de grafiek toegevoegd.
In het onderstaande grafiekje is te zien hoe de Celeron het doet ten opzichte van de andere systemen, tijd is in seconden en hoe korter hoe beter.

SuperPi 1M
Core Solo SU3500Core Solo SU3500: 35.719 sCore Solo SU3500: 35.719 sCore Solo SU3500: 35.719 s 35.719 s
Pentium T2330Pentium T2330: 39.063 sPentium T2330: 39.063 sPentium T2330: 39.063 s 39.063 s
Celeron M520Celeron M520: 40.359 sCeleron M520: 40.359 sCeleron M520: 40.359 s 40.359 s
Celeron 723 ULVCeleron 723 ULV: 45.284 sCeleron 723 ULV: 45.284 sCeleron 723 ULV: 45.284 s 45.284 s
Sempron 1200LESempron 1200LE: 50.010 sSempron 1200LE: 50.010 sSempron 1200LE: 50.010 s 50.010 s
Pentium M 1600Pentium M 1600: 66.781 sPentium M 1600: 66.781 sPentium M 1600: 66.781 s 66.781 s
Atom N270Atom N270: 92.312 sAtom N270: 92.312 sAtom N270: 92.312 s 92.312 s
Atom N330Atom N330: 96.723 sAtom N330: 96.723 sAtom N330: 96.723 s 96.723 s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De performance valt mij dus helemaal niet tegen, ik had de snelheid veel meer in de buurt van de Atom's verwacht, waar de cpu is nog sneller dan de Sempron die ik op een 785G plankje had geprikt en even mee heb gewerkt een ook prima beviel. De X340 met core solo is nog wel een stuk vlotter dan de Celeron 723, maar ook een stuk duurder (en voor zover ik weet in Nederland alleen in het wit leverbaar).

Naast een syntetische bench zoals deze is de gebruikerservaring natuurlijk minstens zo belangrijk. En daar kan ik vrij kort over zijn. Ik dacht dat de Celeron 723 traag zou zijn. De naam Celeron is toch nog steeds iets dat ik met traag associeer, terwijl die procjes me al vaker dan eens hebben bewezen dat het niet zo is. En ook in dit geval is dat zo. Gewoon desktop werkt doet het prima, en dat is waar ik hem voor gekocht heb. Als bonus draait hij ook nog eens perfect HD materiaal af dat geaccelereerd kan worden door de videochip. Dus wat dat betreft valt het niet tegen, ook al is het maar een 1200MHz cputje. 1080P HD weet hij af te spelen met ongeveer 30% cpu-usage max (getest met de 1080P versie van Earth).
Ik heb er voor de gein ook even photoshop CS4 op gezet, en daar merk je dat het systeem een stuk trager is als bijvoorbeeld een E8400. Maar nog steeds, voor hetgeen waarvoor ik het gebruik (imageraw om foto's van de EOS450D om te zetten en te resizen) gaat het nog best prima als ik een keertje m'n werkstation niet bij de hand heb. Al wil ik niet hele foto albums gaan maken erop als het niet hoeft.

Op mijn vorige notebookje had ik een losse Draytek dongle in gebruik voor WiFi, en dat signaal was vrij brak. Ik had niet verwacht dat het met deze notebook anders zou zijn, maar de ontvangst met de ingebouwde WiFiadapter is prima, ik weet niet precies hoe de antenne is weggewerkt, maar voor mijn doeleinden voldoet het ding meer dan prima.

bios
De DEL-knop brengt je in de wondere wereld van de bios. Maar echt zeer bijzonder is de bios niet. Net zoals op de meeste notebooks is het vrij basic en kun je enkel de meest noodzakelijke dingen instellen. De Intelspeedstep staat op disabled, en enablen wil niet lukken. Dit vond ik in eerste instantie vreemd, want als ik keek op http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLGAS deze pagina van Intel, dan stond daar wel een speedstep ondersteuning.
Daarom heb ik de bios geŁpdate (wat een eitje is als je met een USBstickje boot) en vervolgens een mailtje richting MSI gestuurd met de vraag hoe dit eventueel op te lossen is.
Wat blijkt, de 723 doet helemaal geen speedstep. MSI wees me op dit linkje: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=36685 en daar staat idd geen speedstep. Ik moet zeggen dat de response van MSI best snel is, ergens rond middernacht ging het mailtje de deur uit, en om half 10 had ik al antwoord de volgende dag.
Voor de videochip is de hoeveelheid geheugen in te stellen die wordt gebruikt, waarbij gekozen kan worden uit de opties: 32MB, 64MB en 128MB. Standaard staat deze op 32MB, wat meer dan zat is, omdat je toch geen dingen op dit notebookje gaat doen die veel videogeheugen vereisen.
Verder valt er weinig over de bios te vertellen. Het doet wat het moet doen en daar is het ook wel mee gezegd.

Accuduur
Uiteraard is bij een thin & light notebook als deze ook de accuduur belangrijk. Wat me opviel is hoe onnoemelijk klein de accu eigenlijk is. De accu is 221mm breed, 94mm diep en slechts 7mm hoog. In deze compacte ruimte is een 14.8V 2150mAh gehuisvest. Ik heb een aantal testjes gedaan na de accu een paar dagen in gebruik te hebben gehad. In alle gevallen heb ik de notebook aangezet en gebruikt en bijgehouden hoe lang het duurde voordat de accu leeg was. Die metingen staan in het tabelletje hieronder. Ik ben daar uitgegaan van een 100% volle accu tot WinVista het systeem in hibernate zette met kritieke batterijspanning. Je zou de werktijd misschien nog wat kunnen rekken tot het ding helemaal uitvalt, maar in de praktijk doet niemand dat, dus ik in deze test ook niet. De tijden zijn in hele minuten.
Ik heb metingen verricht in de volgende situaties:
Officewerk met de LCDbrightness op 60%, wifi uit, de webcam uit en bluetooth uit. Onder office werk versta ik een beetje internetten, beetje tikken en MSN/ICQ aan hebben staan. Dit is voor mij de meest gebruikte situatie thuis, waar het systeem aan een netwerkkabel hangt, omdat ik hier geen (goedwerkende) wifi heb. Deze situatie heet 'office' in de grafiek.
De tweede test is vrijwel hetzelfde. Officewerk, maar dan gezien vanuit de situatie op m'n werk. Daar heb ik geen losse netwerkkabel omdat die meestal in een losse settopbox hangt, dus WiFi staat hier aan. Verder zijn de taken hetzelfde, internetten, beetje tikken en MSN/ICQ. Deze situatie heet 'office + wifi' in de grafiek.
De derde test is de stresstest. Prime95 voor 100% cpu belasting, WiFi, de webcam en BlueTooth aan en de helderheid van het scherm op 100%. Duidelijk de zwaarste test. In de grafiek heet deze 'full load'
De vierde test is het afspelen van een 1080p film, met de randapparatuur uit en de brightness van het scherm op 20% ingesteld (dit is de situatie die prettig is om te gebruiken in een donkere kamer, of als de notebook op een extern scherm is aangesloten bijvoorbeeld. Deze heet in de grafiek 'video'.
De vijfde en laatste test is hetzelfde als de vierde test, maar dan met de brightness op 100%. Deze heet 'video + brightness' in de grafiek.
Er zijn natuurlijk nog wel tal van andere setups denkbaar, maar het is natuurlijk gekkenwerk om die allemaal te gaan testen en de eerste 2 zijn de voor mij het meest gebruikte.
MSI X340 accutest
full loadfull load: 90 minutenfull load: 90 minutenfull load: 90 minuten 90 minuten
Video + brightnessVideo + brightness: 100 minutenVideo + brightness: 100 minutenVideo + brightness: 100 minuten 100 minuten
Video Video : 123 minutenVideo : 123 minutenVideo : 123 minuten 123 minuten
Office + WiFiOffice + WiFi: 196 minutenOffice + WiFi: 196 minutenOffice + WiFi: 196 minuten 196 minuten
OfficeOffice: 205 minutenOffice: 205 minutenOffice: 205 minuten 205 minuten
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Een HDfilm erop kunnen kijken op een enkele acculading is zeer prettig, maar ook het feit dat het ding een goede 3 uur neer weet te zetten in de situatie zoals ik het ding het meeste zal gaan gebruiken is fijn.
Het laden van de batterij duurt afhankelijk van het gebruik ergens tussen de 2 en 2,5 uur.

Energieverbruik
Omdat de adapter toch al was ingeprikt op m'n energiemeter leek het me wel eens leuk om te weten wat dit apparaatje nu verbruikt.
Ook hier heb ik een paar simpele metingen gedaan.

Allereerst heb ik gekeken wat de notebook trok in idle, met het scherm op 20%, 60% en 100%, zonder dat de accu erin zat om te laden.

MSI X340 schermtest
20% brightness20% brightness: 8.9 W20% brightness: 8.9 W20% brightness: 8.9 W 8.9 W
60% brightness60% brightness: 9.4 W60% brightness: 9.4 W60% brightness: 9.4 W 9.4 W
100% brightness100% brightness: 12.1 W100% brightness: 12.1 W100% brightness: 12.1 W 12.1 W

Zoals te zien is het verschil tussen 20% en 60% niet zo heel groot, maar is de stap naar 100% een flink stuk groter. 60% (de middelste waarde die in te stellen is) is prima om mee te werken en is vaak zelfs fijner dan het scherm superfel te hebben staan (afhankelijk van de omgeving natuurlijk).

Voor de 2e test heb ik gekeken wat het verbruik was als ik de losse onderdelen ging inschakelen (webcam, bluetooth en wifi).

MSI X340 WiFi, Bluetooth en Wecamtest
WiFiidle: 12.1 Widle: 12.1 WWiFi: 15.1 WWiFi: 15.1 W 15.1 W
Bluetoothidle: 12.1 Widle: 12.1 WBluetooth: 12.6 WBluetooth: 12.6 W 12.6 W
Webcamidle: 12.1 Widle: 12.1 WWebcam: 13.3 WWebcam: 13.3 W 13.3 W

De donkerblauwe lijn is het idleverbruik op 12.1W.

De derde test was de test wat het systeem verbruikt in een paar situaties. Namelijk idle, videoplayback en een 100% load met prime95. Deze test is 2 keer gedaan, 1 keer met en 1 keer zonder de accu die aan het laden is. In alle gevallen stond het scherm op 100% brightness.

MSI X340 energieverbruiktest met en zonder accu
idleidle: 12.1 Widle: 12.1 Widle + accu: 29.3 Widle + accu: 29.3 W 12.1/29.3 W
videovideo: 20.1 Wvideo: 20.1 Wvideo + accu: 37.4 Wvideo + accu: 37.4 W 20.1/37.4 W
100%100%: 20.8 W100%: 20.8 W100% + accu: 37.9 W100% + accu: 37.9 W 20.8/37.9 W
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De lichtblauwe lijn is het verbruik zonder accu, de donkerblauwe lijn is het verbruik met een accu die aan het laden is.

Warmte- en geluidsproductie
Over dit stukje kan ik vrij kort zijn, beide zijn zeer laag. In idle voel ik amper dat het ding warm wordt, en ook onder load is het ding niet dermate warm dat het schadelijk zou kunnen zijn. Je hebt niet het idee met een mobiele oven rond te lopen zoals met sommige andere notebooks het geval is. De fan hoor je heel af en toe eens aanslaan en zachtjes zoemen, maar die maakt weinig geluid, net als de HDD die erin zit. Ik moet echt op minder dan 10cm van het apparaat afzitten wil ik de HDD kunnen horen.

Design versus gebruiksgemak
Een notebook mag er dan wel leuk uitzien, op het punt dat design gebruiksgemak gaat hinderen heeft de ontwerper gefaald. De MSI X340 is heeft een stel mooie looks gekregen om mee in het oog te springen, maar hindert dit het gebruiksgemak?
Ik heb de notebook nu een paar dagen in gebruik gehad en ik kan duidelijk zeggen dat dit vrijwel niet het geval is. De enkele knop onder het touchpad biedt geen hinder voor links- en rechtsklik, het ontbreken van multimediatoetsen is in z'n geheel niet erg, omdat je alles via het toetsenbordje kan doen en de aansluitingen zijn goed bereikbaar aan de zijkanten van de notebook. Het enige minpuntje is de cardreader. Deze zit vooraan in het dunne gedeelte van de notebook en als je het dummycard eruit wil halen is dat lastig zonder de notebook iets op te tillen. Omdat een Sdkaartje zelf iets uitsteekt kun je die er wel gewoon uithalen. Maar goed, omdat de notebook zo weinig weegt en ik niet non-stop Sdkaarten aan het inprikken ben is dit maar een miniem puntje.
Hetzelfde euvel is er bij de netwerkconnector. Als je hier een netwerkkabel instopt dan moet je de notebook optillen om het ding eruit te halen. Maar gezien je een netwerkkabel er meestal uithaalt omdat je weg wil gaan en de notebook mee moet nemen moet je hem sowieso al optillen, dus dit is eigenlijk ook wel een non-issue.
Ik kan wel stellen dat MSI niet gefaald heeft in hun design, want de notebook is prettig bruikbaar, ook met het strakke design.
Vingerafdrukken zie je wel snel op de glanzende casing, maar als je het echt irriteert kun je dat altijd nog schoonpoetsen :)

Aan de adapter heeft MSI ook gedacht, dat is namelijk een vrij compact 20V adaptertje. Bij veel notebooks zit er vaak een flink blok bij, hier is de adapter vrij compact en weegt zo'n 340 gram. De afmetingen zijn (op de gok) iets van 10cm lang, 4 cm breed en iets van 3cm hoog.

touchpad
Ik heb hier boven al wat over het touchpad gezegd, maar wil er nog wat over kwijt.
Op internet zie ik veel dramaverhalen dat het geen synapticstouchpad is en lang niet zo fijn zou werken en dat mensen het ding in sommige gevallen zelf vervangen hebben door een Synaptics ipv een Sentelic die standaard is.
MSI levert niet de Sentelicdrivers mee, dat is jammer, want die bieden wel wat extra mogelijkheden voor het touchpad.
Gelukkig zijn de drivers voor het ding wel te vinden, hier bijvoorbeeld, zoals tegenkwam op een blog: http://slashstar.com/blog...x340-touchpad-driver.aspx

Deze driver biedt 2 mogelijkheden waar ik gebruik van maak.
De eerste is de scrollfunctie. Nu gebruik ik deze van het touchpad sporadisch. Bij de Synaptics die ik eerst had in m'n S260 kon je met je vinger langs de zijkant schuiven om te scrollen, bij deze Sentelic werkt het iets anders. Als je je vinger in de rechterboven- of onderhoek houdt dan scrollt het ding automatisch op die manier. Misschien is het even wennen, maar ik vind het zeker niet slechter als bij de Synaptics. Ik snap de ophef ook niet helemaal die ik overal lees om eerlijk te zijn.

De tweede optie die de software biedt is om het touchpad uit te zetten als je aan het typen bent. Iedereen die wel eens met een touchpad heeft gewerkt weet dat deze vrij gevoelig kan zijn en dat je cursor kan verspringen als je het ding even aanraakt. Nu is er wel de optie om het ding uit te zetten, maar die is niet altijd handig. Door een vinkje te zetten in de software kun je het touchpad niet gebruiken als je aan het typen gaat, waardoor per ongeluk het touchpad aanraken en de cursor laten verspringen er niet meer bij zit.

Als je op zoek bent naar een leuk notebookje voor simpele taken dan is de X340 een mooi apparaat. De prijs is goed, de prestaties zijn prima voor wat je voor een notebookje als deze mag verwachten en hij werkt gewoon fijn. Daarnaast weegt het ding ook nog eens weinig, net ietsjes meer dan 1.3KG waardoor het ding makkelijk mee te nemen is. Doordat de accuduur vrij lang is hoef je ook lang niet altijd de lader mee te slepen (afhankelijk van je gebruik natuurlijk ;).
De bouwkwaliteit is prima, ook al is het keyboard wat springerig. Combineer dit met een prima service die MSI levert en ik kan zeggen dat je met deze notebook geen miskoop zal doen als je iets zoekt in dit segment. Ik ben aangenaam verrast door de snelheid van het systeem, ik had verwacht dat hij wat trager aan zou voelen, maar gelukkig valt dat heel erg mee :)
De prijs is heel leuk, voor §530 had ik de notebook in huis (en dat was dan met een bundel waar ook nog een Vodafone mobiel internet ding bij zit dat ik zelf niet gebruik :P) en voor een notebookje 'voor erbij' is dat een mooi bedrag.

Het enige dat ik graag nog wil veranderen aan deze notebook is de HDD vervangen door een SSD, zodat hij nog ietsjes vlotter reageert en mogelijk nog wat zuiniger is als nu. Maar omdat ik SSDs voorlopig nog even te duur vindt voor een notebook als deze wacht ik daar nog eventjes mee.

- update:
Ik heb inmiddels een 2e X340 besteld (niet voor mezelf overigens :P) bij 4launch. Het valt me op dat dat kebyoard een stuk steviger is als degene waar ik nu op tik, dat ding veert een heel stuk minder mee dan dat de mijne doet. Ik ga eens kijken of MSI dit voor me op kan lossen (ze hadden al een RMA aangeboden, dus dat gaat vast wel goedkomen), want om eerlijk te zijn is het best lastig als je lange stukken moet tikken op het ding, wat ik pas de afgelopen tijd echt gedaan heb.

Verder ben ik nog steeds dik tevreden met deze notebook.

Voor deze notebook heb ik ook de Win7 upgrade bestelt. Het duurde ongeveer 10 dagen voordat ik de coupon daarvoor binnenkreeg. Met deze coupon kun je de upgrade DVD bestellen bij Microsoft (zij leveren deze dingen uiteindelijk uit).

-update2:
Inmiddels is deze X340 EOL verklaard. Dit omdat Win7 inmiddels is uitgekomen. Dit specifieke model is daarom in de winkel niet direct meer terug te vinden. De versie met Win7 en verder identieke hardware is er overigens wel en ligt nu voor zo'n §400 in de winkels.

Heb jij ook een MSI X-Slim X340-025NL?

Allereerst complimenten voor de prachtige review.

1 opmerking: SuperPI ondersteunt geen multi threading en is daarom als benchmark enigzins achterhaald. WPrime of Passmark CPU zou interessanter zijn.
Ik weet dat SuperPi geen multi threading support, maar alleen de Pentium Dual Core T2330 en de Atom N330 zijn echt multicore cpu's.
Natuurlijk had ik het liefste ook PCmark en wat uitgebreidere benches losgelaten op die systemen, maar ik heb ze lang niet allemaal hier staan, en SuperPi was het enige dat ik even voor handen had. Het was me voornamelijk te doen om enige indicatie te krijgen van die Celeron 723, ik had niet verwacht dat hij sneller was dan de Pentium M en de Sempron.
dit is een leuke review om te lezen :) ik heb zelf ook een X340, de witte met de core2solo ULV erin. (ik had geen geduld om te wachten op de zwarte X340 ;) ) wat het nog grappiger maakt is dat ik overgestapt ben van de medion akoya 12inch, wat in principe gewoon een MSI S260 of S261 was met amd spullen binnenin.

ik zal proberen even tijd te vinden om je cijfers over accuduur na te bootsen, ik draai windows XP op de mijne (vista stond me niet aan, ik heb een tijd ubuntu gedraaid maar daarmee ging de accutijd helaas te veel achteruit, zelfs met vele tweaks. volgend jaar april ga ik weer een poging wagen...)
die cijfers kan je misschien dan ook in de review erbij zetten, ik heb zelf de tijd niet om net zoon mooi verhaal als het jouwe te typen ;)
Ik heb je superPi score erbij gezet. Altijd handig om de 2 X340's met elkaar te kunnen vergelijken.
En het stukje wat je me stuurde van het touchpad staat erbij. bedankt voor de tip :)
heel nice review weer terw_dan,

de voorbeelde van grote en dikte zijn echt mooi gedaan,

een ssd er in gaat dat met de huidige bus snelheid van de S-ATA 2 veel schelen denk je ik heb nu een paar netbooks gehad met ssd disks en om nou te zeggen ze waren veel sneller niet echt eigenlijk, maar dat is dan gevoels matig.
Tja, SSDs hebben wel een lekker lage accestime, daar zal ik voornamelijk wat winst op weten te maken. Maar ach, het ding voldoet nu ook al prima moet ik zeggen zoals wel blijkt uit mijn bovenstaande verhaal (ik heb maar 22x het minimum aantal woorden :+)
Bedankt voor deze zeer uitgebreide review.

Ik zit zelf ook naar de x340 te kijken, maar vroeg me af of filmpjes van youtube (zowel hd als gewoon) probleemloos worden afgespeeld.
youtube stelt op zich niet zo gek veel voor, dat soort flashdingen werken op zich allemaal prima.
Youtube HD kan zeer zwaar zijn en menig Core 2 Duo in de problemen brengen. Voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=-zvCUmeoHpw (met name na 1:30)

[Reactie gewijzigd door Philflow op 23 oktober 2009 22:04]

Zolang je die niet in HD afspeelt gaat het goed en draait het meer dan soepel. Daarna is youtube hier gewoon niet snel genoeg om het spul lekker te bufferen :P. Maar daarbij moet ik sowieso zeggen dat ik de flash performance in IE tegen vind vallen, misschien dat het in andere browsers lekkerder werkt.
Volgens mij is de Celeron-versie zwart en de Core 2 Solo-versie wit itt wat sommige hier beweren, correct me if i'm wrong :/

Mocht ik ernaast zitten dan zou ik wel graag willen weten waar je een zwarte Core 2 Solo-versie kan krijgen :)

[Reactie gewijzigd door Lau26 op 29 november 2009 13:54]

De kleur heeft niets met de cpu's te maken. Beide combo's komen namelijk voor. Je moet alleen even zoeken.
Ik heb ook een X340 binnen maar mijn keyboard flex gaat echt veel te ver. Net een trampoline. Ik ga hem of wel terug sturen naar de levernacier of wel naar MSI.

Scherm is erg goed en uiterlijk is echt top.

Kan iemand bevestigen dat MSI de keyboard flex echt kan verbeteren?

[Reactie gewijzigd door Philflow op 5 januari 2010 15:32]

Ik kan wel bevestigen dat het veereffect er amper is op de goede modellen. Ik heb van de week een nieuwe X340 232 binnen gekregen, en die heeft echt een geweldig keyboard in vergelijking met de mijne.

Op de HME van vorig jaar heb ik ook gesproken met wat mensen van MSI en die gaven aan dat het goed op te lossen is en dat na een fix het precies zo is als de nieuwe modellen die er standaard geen last van hebben. De mijne ga ik dus zeker nog wel RMAen, zodra ik hem kan missen :P.
Die van mij is 2 weken terug op RMA gegaan, deze verwacht ik vandaag/morgen weer binnen.. De klachten zijn oa het verend toetsenbord, een enorm blazende fan tijdens het opstarten, een erg veel lawaaimakende harde schijf & er kan geen sd kaart meer in de kaartlezer, hij "klikt" niet..

Ik laat hier nog wel even weten hoe het toetsenbord nu typt.. ;-) ik kon de laptop eigenlijk niet missen, maar het was dusdanig irritant dat het toch maar even moest..
OK goed om te horen.

Ik ben wel heel tevreden over de prestaties. Met Flash Beta 10.1 speelt zelfs de Asteroid HD clip van Youtube vlekkeloos af in 1080p.

Terw_dan, weet jij of het makkelijk is de harde schijf te vervangen? Ik zie zo gauw geen klepje daarvoor.
De harde schijf vervangen is niet heel makkelijk. Daarvoor moet je het ding openmaken (en ook door het garantiezegel heen).
Ok thanks, daar was ik al bang voor. Gelukkig doet de 320GB ook goed z'n werk.

De nieuwe driver voor de touchpad werkt trouwens goed. Is het ook mogelijk om de scroll snelheid te verhogen?

Ik zie in Windows geen mogelijkheid. Wat wel kan is een smoothscoll addon voor Firefox.
Nette review! Ook leuk om te zien dat die Celeron toch redelijk netjes presteert tegenover de Atom.
Dank voor de review. Deze gaat op het lijstje kandidaten om de MSI Wind van mijn vriendin te vervangen.
Erg mooie review. Ook prettig met wat afbeeldingen erbij, top :)
Goeie review zeg! Kan me er erg in vinden. Ik heb zelf een X320 (met Atom z530 en GMA500) en Windows 7 doet het prima, zelf met aero-functionaliteit loopt alles vrij soepel. Alleen het tobo is inderdaad niet al te best. Ik heb hem er al uit gehad en waarschijnlijk kan je de metalen houder waar het tobo in geplaatst is wel wat verbuigen om het minder in te laten deuken.

Ik heb alleen een vraagje over die touchpad drivers. Werken die ook voor mijn 320 en waar kan ik die vinden. Die link in je review werkt niet meer.
http://w15.easy-share.com/1701570523.html werkt hier nog prima hoor. De blogpost ligt momenteel even op z'n gat, maar die is niet zo heel nodig.
Voor de X320 zou die ook moeten werken, want voor zover ik weet zijn dat precies dezelfde touchpads.

Het keyboard ga ik misschien nog wel laten fixen, maar zo heel erg is het niet, ik ben er eigenlijk al aan gewend.