Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Solo Review

JinZa 17 augustus 2007, 2.750 views

Antec Solo

Pluspunten

• Mooie zwarte gelakte uiterlijk en aluminium voorkant zonder deurtje.
  • 1x120mm fan (meegeleverd met 3 snelheden) achter en 2x92mm fan voor (niet meegeleverd)
  • Behoorlijk Stil
  • Goede uitbreidings mogelijkheden voor midi tower
  • Praktische indeling bays/knoppen/usb

Minpunten

• Beetje krap van binnen
  • Prijs is zonder voeding
  • Redelijk zwaar om rond te dragen

Na lange oriëntatie heb ik besloten deze Antec kast te bestellen om een compleet nieuw systeem te bouwen. Mijn vorige behuizing was ook een Antec midi tower (4 jaar oud)alleen daar ben ik nooit echt tevreden over geweest. Dit kwam voornamelijk door de luidruchtige bijgeleverde voeding en 80mm fan. Ik vind het midi formaat tower echter wel fijn.

Ik had voor mezelf een aantal criteria gesteld waarvan de volgende de belangrijkste waren:

Mooi uiterlijk zonder teveel franjes (natuurlijk subjectief).
Stil (12cm fan)
Liever geen (meestal gammel) deurtje voor de drivebays
Midi tower met goede inbouwmogelijkheden.
Redelijk geprijsd.

De Antec Solo voldoet aan al deze eisen. Na het vinden en lezen van een aantal reviews op het Internet die ook positief waren heb ik voor deze kast gekozen.

Andere kandidaten waren o.a. de Antec P150 (die bijna hetzelfde is alleen dan wit) en de Antec Sonata II (maar die heeft een deurtje). Ik heb ook een aantal andere merken overwogen maar of deze waren erg duur (Lian Li) of hadden teveel verfraaiingen (die ik niet mooi vind) of moeilijk verkrijgbaar of slechte reviews.

Ik heb de computer niet zelf in elkaar gezet dus ik kan niet echt beoordelen hoe gemakkelijk een complete montage is. Ik heb wel zelf een aantal harddisks erbij geplaats.

Afwerking zowel intern als extern is heel goed. Kast bestaat uit dik metalen behuizing en zijpanelen en is daardoor ook redelijk zwaar. De voorkant van de kast heeft een aluminium (achtig?) look met blauwe leds voor harddisk activiteit en power button. Extern is er plaats voor 4 x 5.25” (1 x 5.25” naar 3.5” adapter meegeleverd) drivebays. Verder kun je goed bij de reset knop en USB aansluitingen. De rest van de kast is zwart glimmende bespoten en ik vind dit persoonlijk erg mooi maar je moet er van houden.

De meegeleverde 120mm fan (met 3 standen) is goed stil op laagste stand maar ook nog wel redelijk stil op zijn hardst. De ruimte binnen in de kast is wel iets aan de krappe kant en dit kan een aantal problemen kan geven.

Zo kan bijvoorbeeld de voeding (Modulaire Targan) die ik er in heb laten plaatsen niet meer los worden gehaald zonder het hele moederbord te verwijderen. Het was ook erg lastig extra stroom kabels in de voeding te steken hierdoor.

Mijn ATI 1950XT is net te lang inclusief stugge Targan stroomkabel waardoor ik 1 van de harddisk bays erg moelijk kan gebruiken.

Ik heb nu 3 harddisk ingebouwd met de tray methode (4 mogelijk). Kwestie van harddisk vastschroeven in losse tray (met rubbere dempers) en deze in de kast schuiven via de voorkant (voorkant kan openklappen). Je kunt hier ook nog 2x92mm fans plaatsen voor extra koeling maar ik vond 1 voldoende.

In plaats van met harddisk trays te werken is het ook mogelijk om (maximaal 3) harddisk op te hangen in soort van rubbere banden/suspension om vibratie nog meer tegen te gaan. Dit wordt echter afgeraden als de computer veel wordt bewogen/vervoerd. Ik vind daarom de trays handiger en die zijn ook zeker stil.

Ik heb de kast nu ruim een maand in gebruik en ben er nog zeer tevreden over. Ik zou geen betere kast kunnen aanraden op dit moment in deze prijsklasse. Voor meer reviews/indrukken kun je ook de reviews lezen van de Antec P150. Deze bijna hetzelfde als de Antec Solo alleen dan wit (inclusief stealth covers 5.25"bays)en met een voeding bijgeleverd van Antec.

Update
Ik heb deze kast nu bijna een jaar naar tevredenheid in gebruik. Geen andere problemen of minpunten ondervonden en zou iedereen deze kast aanraden hoewel de prijs nog wel hoog is in vergelijking met bijvoorbeeld een sonata 3

Heb jij ook een Antec Solo?

Inderdaad een mooie kast. De driveklepjes zijn heel handig en mooi (geen lastige deur maar wel mooi weggewerkt) en ik denk dat dit bij de zwarte Solo (ik heb de witte P150) nog strakker staat. Misschien wat plaatjes bij je survey zetten?
Ik heb mijn pc ook laten bouwen maar met wat modificaties gemerkt dat de kast heel goed in elkaar zit en alles is makkelijk met railsjes e.d. vast te zetten. De kast is bepaald niet screwless maar dat vind ik zelf geen probleem.
Ik vind de fan wel iets te luidruchtig dus heb ik er Nexus fans (1 x 120 en 1 x 92 mm) ingezet. Door het enorme gewicht en de demping op de zijpanelen is het geheel wel erg stil en vrij van vibraties.
De kast is niet echt goedkoop maar het geld waard.
De Solo in tegenstelling P150 tot heeft helemaal geen driveklepjes en dus direkt toegang tot DVD speler etc. Maar dat vind ik niet erg aangezien je mooie zwarte DVD spelers, floppy etc kan kopen. Bij de wit van de P150 lijkt me dat wat lastiger.

Toevallig heb ik ook een Nexus 92mm voorin gezet (de 92mm fans zijn niet bijgeleverd) en daar ben ik ook erg tevreden mee. Ik heb echter nu nog de standaard CPU koeler en en redelijke luidruchtige (tijdens spellen) 1950XT erin die stuk meer geluid maken dan de Antec 120mm.

Misschien ga ik deze nog vervangen maar voorlopig stoor ik me nog niet heel erg aan het geluid, zeker niet in vergelijking met mijn vorige PC.