Specificaties Full HD met 12x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic HDC-SD800 Zwart Review

ameland1732 24 april 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 4.215 views

Panasonic HDC-SD800 Zwart

Pluspunten

• Perfecte opnames in het donker
  • Overall perfect beeld in 1080P
  • Lekker ding
  • Snel
  • Beeld stabilisatie is erg goed
  • Zoom werkt fijn en zonder geluid
  • Goede prijs
  • Veel mogelijkheden
  • Mooie macro

Minpunten

• De plaatsing van de microfoon
  • Menu vergt studie

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Sinds twee weken in gebruik. Na heel veel onderzoek en vergelijk toch voor deze camera gekozen. De prijs is bijna de helft van de hdc900 maar de kwaliteit van het uiteindelijke videomateriaal is hetzelfde en ongelooflijk goed.
Ben nog met van alles aan het experimenteren maar film voornamelijk op 1080P. Op mijn Sony KDL-40W4500 TV is het een waar plezier om naar te kijken, net bewegende foto's.
De 20x zoom is ook erg fraai en de scherpstelling is heel snel, ik mis dus ook geen ring zoals die bij de 900 wel aanwezig is. Via deze link kun je de 20x zoom in werking zien in combinatie met de OIS stabilisatie, http://www.flickr.com/pho...5589874534/in/photostream Natuurlijk is de kwaliteit van het originele materiaal beter.
De camera past makkelijk in een jaszak of binnenzak en is licht.
De ergonomie bevalt ook goed, weinig knoppen en binnen handbereik. Het is wel even wennen om snel toegang te krijgen tot bijvoorbeeld macro, daarvoor moet je in het menu duiken via het touch screen. Deze macro reageert echter wel snel en het beeld is perfect.
Ik was het meest aangenaam verrast door de kwaliteit van de video in donkere situaties, erg sfeervol zonder ruis en blokkerig beeld. Alleen daarvoor zou ik de camera al nemen. Geen vegen of zweem te bekennen.
Als men van buiten naar binnen loopt, en omgekeerd, is de overgang uitmuntend te noemen, ik ben van mijn voorgaande camera's gewend dat het beeld donker wordt als er een raam in beeld komt maar dat is bij deze camera vrijwel niet aan de hand, ook zonder aanpassing van de achtergrondverlichting die er wel op zit.
De opstart is ook erg snel. Klap het scherm open en druk op de opnameknop, 1 seconde, dit komt denk ik ook door de snelle sdXc kaart.
De kwaliteit van de foto's is voor mij niet echt belangrijk maar zal toch even aangeven dat ik niet echt onder de indruk ben maar ik ben erg kritisch qua foto's. Ik neem dus wel nog steeds mijn fotocamera mee. De captures van video afgenomen zijn wel van acceptabele kwaliteit, in ieder geval de beste die ik tot nu toe heb gezien.
Ik heb na twee weken gebruik de gebruiksaanwijzing nog eens doorgenomen en dat is een goed idee, veel zaken worden dan duidelijker.
Die gebruiksaanwijzing wordt op dvd geleverd en bevat ook Nederlands.
Het geluid is wel wat op aan te merken, ik woon op een eiland en er is altijd veel windgeruis te horen, ook met de onderdrukking op stand "aan". Een ander item is dat de microfoontjes boven op de camera zijn geplaatst dus hoor je je zelf ademen. Met name in de natuur hier, als je tegen duinen opklimt terwijl je filmt is het duidelijk hoorbaar. De beeldstabilisatie tijdens klimmen en lopen is ongelooflijk goed. Ook handheld zoomen heeft hier veel baat bij.
Ik ben blij dat ik voor deze camera heb gekozen. Normaal gesproken ga ik toch meestal voor de top produkten maar dit prijsverschil was dermate groot voor een gelijkwaardig beeld resultaat dat ik voor de 800 heb gekozen. Ik heb er een 64 GB SD Card SDXC Class 10 van Transcend in gestopt, kostte 96 euro en deze werkt goed. Bij mij is de data overdracht van de 1080P opnames naar de computer via usb gemiddeld 20 Mb per seconde via de standaard usb aansluitingen. Ik heb ook een usb3 ingang maar dat ging niet sneller. Ook heb ik het geprobeerd met de in de computer ingebouwde card-reader maar die deed slechts 1.5 tot 2 Mb sec.
De oplaad tijd van de accu is ongeveer drie uur. de werktijd van de accu hangt van zoveel factoren af dat ik het niet relevant vind om daar een mening over te geven. Ik gebruik de camera intensief gedurende een videosessie van ongeveer drie uur en dat trekt ongeveer 75 % van de accu. Hier zit ook bij de time-lapse instelling. Na wat gepriegel in het menu kun je deze activeren. Zet deze op 10 seconden en laat de camera 30 minuten draaien op statief, resultaat, de zon zakt heel mooi zonder schokkerige beelden weg. Zet de time-lapse op 1 seconde gedurende 15 minuten en je hebt mooie opnames van dezelfde zon die nu veel langzamer zakt maar het water in de voorgrond beweegt heel snel, evenals de vogls die daar fourageren. Leuk voor speciale effecten. De time-lapse werkt niet op 1080P of bij 20x zoom. Deze moet je eerst veranderen via het menu, dat is wel omslachtig.
Over effecten gesproken, die zijn er ook, de zonsondergang effect doet wat meer rood in het geheel, dit is ook te doen in de manual mode. Omdat ik veel kan aanpassen in mijn videoprogramma ben ik nog niet veel met de effecten bezig geweest. Die ik wel heb gebruikt voldeden aan de verwachting
Conclusie tot zover, op videogebied een superding, het geluid vergt aandacht omdat de wind roet in het eten gooit. Op de dure 900 camera's zijn 5 microfoons geplaatst, ik kan me voorstellen als je daar de meerprijs voor hebt betaald en deze wind last hetzelfde is het wel een ergernis is.

Heb jij ook een Panasonic HDC-SD800 Zwart?

Mooie review!
Ik ben ook van plan om deze camera te kopen, ben al sinds februari bezig met een vergelijkend onderzoek....
Ik wacht er nu nog even mee en hoop dat de prijs nog gaat dalen!
Mooie video trouwens! Super indicatie van de kwaliteit!
Dank je, ik heb net gezien dat de camera voor 637,- te koop is
Bedankt voor één van de weinig beschikbare reviews. Is jouw pc snel genoeg om te bewerken? Heb zelf een p6tse met I7-920. Als je op de hoogste kwaliteit filmt, hoeveel min video per gigabyte moet je op rekenen?
Zie mijn reactie hier ergens onder voor wat meer details, wij hebben bijna dezelfde computer maar de harde schijf moet wel meewerken.
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 930 @ 2.80GHz
Bloomfield 45nm Technology
RAM
6.0GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P6T SE (LGA1366)
Graphics
SyncMaster @ 1920x1200
AMD Radeon HD 6800 Series
Hard Drives
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA)
147GB Western Digital WDC WD1500ADFD-00NLR5 ATA Device (SATA) 54 °C
533GB Revo drive Disk Device (RAID)
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S203D ATA Device
TSSTcorp CDDVDW SH-S203P ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

Ik kan 20 minuten doen met 4 Gb beste kwaliteit. op mijn 64Gb kaart kan ik ongeveer 5 uur en 30 minuten filmen, dat is ruim voldoende onder normale omstandigheden. Ik ben een week naar Brittanië geweest en had nog een half uur over.
Duidelijk omschreven review!

Ik heb hem net aangeschaft om mooie filmpjes te maken van mijn zoon zodat er later mooie herinneringen zijn, waarna ik ze kan bewerken op mijn macbook Pro i7 quadcore. Maar dan loop ik gelijk tegen een probleem aan dat deze niet worden ingelezen op 1080 50p! Waarin bewerk je de opnames?
Zal Imove niet genoeg zijn?
Dag Sander, er zit een iframe stand op de camera voor Mac's, die heeft dezelfde opnameduur als de hoogste kwaliteit 1920 50p.
Misschien werkt dat wel bij jou?
Mooie review.

Hoeveel uur kun je filmen met je 64 GB kaart op 1080P?
En zijn er nog andere resoluties in te stellen zoals 1808i, 720p?
Dag Frijns
Afhankelijk van de instelling
hdmi 1080p 5uur 30minuten op 64Gb kaart
hdmi 1080i 11 uur
HG1920 11 uur 30 minuten
HA1920 8uur 30 min
iframe voor Mac 540p 5 uur 30 min
1808i ken ik niet, bedoel je 1080i? (11 uur)
720 kun je altijd gebruiken maar dan heb je deze camera niet nodig.
Bedankt voor de reacties, je hebt inderdaad een snelle computer nodig om de data van 1080-50p aan te kunnen, twee vriendinnen van mij kampten met hetzelfde probleem en hebben ondertussen een nieuwe computer waarin op zijn minst een ssd harde schijf en een lekkere bak geheugen.
Ik heb zelf;

Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 930 @ 2.80GHz
Bloomfield 45nm Technology
RAM
6.0GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P6T SE (LGA1366)
Graphics
SyncMaster @ 1920x1200
AMD Radeon HD 6800 Series
Hard Drives
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 44 °C
147GB Western Digital WDC WD1500ADFD-00NLR5 ATA Device (SATA) 54 °C
540GB Revo drive Disk Device (RAID)
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S203D ATA Device
TSSTcorp CDDVDW SH-S203P ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

Deze computer pruttelt snel met software van Avid Studio.
Ik gebruik ook pinnacle studio 14 omdat ik hier les in geef, deze programma's zijn voor de i7 en windows 7 gemaakt en dat is goed te merken.
Omdat ik niet met Mac werk kan ik niet weten hoe de data gelezen wordt. Als het niet ingelezen wordt moet je misschien een update doen van je codecs. Een kennis heeft een flatscreen van twee jaar oud en die kan ook geen 1080-50i lezen.

Afhankelijk van de instelling
hdmi 1080p 5uur 30minuten op 64Gb kaart
hdmi 1080i 11 uur
HG1920 11 uur 30 minuten
HA1920 8uur 30 min
iframe voor Mac 540p 5 uur 30 min
1808i ken ik niet, bedoel je 1080i?
720 kun je altijd gebruiken maar dan heb je deze camera niet nodig.