Specificaties Tower, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata IV 620 80 Retail Review

MatthiasL 21 april 2011, laatste update op 21 april 2011, 1.587 views

Antec Sonata IV 620 80 Retail

Pluspunten

• Stil (switch om fan harder en zachter te laten blazen, L / M / H)
  • Zuinig
  • Handig 3,5" systeem bay

Minpunten

• Krap
  • Sommige kabels zitten in de weg, of half verstopt (niet makkelijk om te leggen)
  • SSD positionering niet optimaal

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb deze kast vooral gekozen om het uiterlijk en de stilte. Verder zocht ik een kast die handig met SSD’s om kon gaan en een front USB 3.0 poort had.

De kast viel qua uiterlijk en stilte erg positief uit, maar het SSD en USB3.0 aspect waren teleurstellend. De front USB 3.0 wordt met een kabel door de gehele kast omgeleid naar de USB 3.0 kaarten achterop en zo ‘verlengd’. De SSD past in principe op een handige plek maar zit zo ‘hoog’ tegen de bovenkant aan dat de kabels met geen mogelijkheid op de juiste plek blijven zitten terwijl de SSD op de juiste plek zit (lees: 4 schroeven). Hij hangt momenteel op 1 schroef (ja, I know).

Verder is de kast vrij krap, doordat de kabels op bepaalde plekken toch onhandig lopen (zoals bovenvermelde USB 3.0) kabel. Het plaatsen van het moederbord was hierdoor erg krap (toch zeker wel 2 paar handen voor nodig). Uiteindelijk toen alles op zijn plek zat is het toch een fijne, makkelijke kast waar over bepaalde dingen goed nagedacht is, maar zijn er enkele tekortkomingen die toch erg vervelend zijn maar een eenmalig obstakel zijn.

Heb jij ook een Antec Sonata IV 620 80 Retail?

Voor- en nadelen t.o.v. Antec Sonata III?
Kortom wat is dé beste keuze voor mijn nieuw Intel Sandy Bridge systeem?
Heb je eventueel nog beter alternatief (lees: uitstekende prijs/prestatieverhouding i.c.m. ultieme stilte)?
Geen idee wat de voor- en nadelen zijn. Ik ben al een poosje geen systemen meer aan't bouwen geweest dus ben vooral bezig geweest met mijn eigen lijstjes samen te stellen op wat ik handig vond en nodig had t.o.v. vergelijking met oudere onderdelen.

Een vriend van me heeft de Fractal Design Define XL, ik denk dat die ook de moeite waard is - en zou die waarschijnlijk nemen als ik nu opnieuw moest kiezen.

PS Ik heb je (vele) vragen in PM ook beantwoord.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 21 april 2011 16:16]

Ik zie dat ik 11 reacties krijg met een gemiddelde ster van 1. Heeft iemand nog tips?

Laat ik duidelijk zijn, ik ben nieuw in deze - ik wilde eigenlijk vooral wat commentaar leveren op de SSD en het praktisch gebruik van de kast, dat ik denk dat een koper moet weten voor te besluiten of dit een optie is.

Is de review daarom maar 1 ster, of ben ik gewoon wat dingen vergeten?

Is de review daarom maar 1 ster, of ben ik gewoon wat dingen vergeten?
Een goede review van een kast laat in elk geval flink wat foto's zien van de binnen- en buitenkant en die mis ik hier wel, nu heb ik nog geen idee van de kast. Zaken als cablemanagment, koeling, inbouwmogelijkheden zijn fijn om te weten.
Zie productreview: Lian Li PC-A70 review door Terw_Dan als voorbeeldje, daar sta ik met 100 votes gemiddeld op 5 sterren, maar dat is wel iets meer tekst + foto's dan jouw review, maar dat kun je denk ik wel als inspiratie gebruiken.
Thanks voor de duidelijke opmerking over de SSD. In de specs staat dat er een speciaal ssd slot in zit, maar deze blijkt dus zo hoog te zitten dat met een standaard sata kabel je te kort komt.

Ik zie op de plaatjes van de Antec website dat er weer zo'n ijzeren balk bij de voeding zit die niet losgeschroeft kan worden. Ofwel, wil je de voeding vervangen dan kan je eerst het hele moederbord inclusief insteekkaarten eruit halen. Een no go voor mij.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 22 april 2011 15:02]

Klopt het dat de airflow van de Antec Sonata 4 niet echt goed is t.o.v. zijn voorganger (Antec Sonata 3)?
Waarom heeft Antec er trouwens voor gekozenom de HDD/SSD's verticaal te plaatsen?
Kan dat geen kwaad voor de koppen enzo?
Kortom Sonata 4 (620W) of Antec Sonata 3 (500W) voor mijn nieuwe Sandy Bridge systeem?
Heb je misschien wat foto's van hoe die SSD zit, want het is met niet geheel duidelijk.
En USB met verlengkabels is wat raar, maar op zich wel logisch, gezien er nog niet een heel duidelijke USBstandaard is voor front USB3.0, dus het kan goed zijn dat kastenbouwers voor deze oplossing kiezen, die gewoon altijd werkt.
Ik zal later wat foto's toevoegen.

/Edit:
Dit plaatje even uit de online handleiding geplukt, zoals je ziet heb ik bij het rode balkje -erg- weinig ruimte een SATA kabel in te pluggen en de stroom. Uiteindelijk hangt hij dus bij mij aan 1 pin, half gedraaid in de kast.

Misschien doe ik in deze iets fout, en moet er een andere kabel - en ik kan hem uiteindelijk ook altijd nog in een 3,5" bay hangen.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 21 april 2011 16:19]

Ik heb zojuist een system in elkaar gezet en inderdaad snap nu wat je bedoeld met SSD.

Je kan hem aan twee kanten vastschroeven maar je komt in beide gevallen in de knel met je sata kabel. (overige kabels zitten niet in de weg)

Als je hem aan de "buitenkant" (kant mainboard) schroeft zit er een rand op +/- 1,5 cm als je hem aan de binnenkant vastschroeft (kant van de harddisk) ligt hij een in sparing en gaan je sata kabels er schuin op.

Mijn oplossing is 2,5" -> 3.5" bracket te gebruiken en hem als reguliere harddisk op te hangen. Wel lastig als je ooit een vierde harddisk erbij wilt stoppen.

Overigens vermoed ik dat jij hem verticaal hebt opgehangen ipv horizontaal.
Ik heb hem wat gepiel wel in de uitsparing gekregen en met vier schroefjes vast.

Ik heb een SATA kabel gebruikt met zeer korte trek ontlasting. (halve centimeter wat uitsteekt). Haakse connector was iets te groot.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 20 januari 2012 09:21]

Ik ben op het moment een systeem aan het bouwen met deze kast maar ik snap die USB3 kabel niet goed.

Ik heb een header op mijn mobo voor USB3 maar daar ben ik dus niets mee aangezien deze kast dit niet heeft?

Dat mocht toch wel vermeld worden door Antec vind ik...
Ik snap je vraag niet zo goed. Maar ik hoop dat dit het verduidelijkt:
Er zit een front USB 3.0 (supercharger) op, maar deze wordt binnendoor verlengd met een kabel naar de achterkant, wat dus vooral onhandig is, maar het niet minder waar maakt dat het er in zit.