Sonos CONNECT Review

Oviparous 21 april 2011, 7.411 views

Sonos CONNECT

Pluspunten

• iPod touch/iPad/Android device als controller te gebruiken, zéér goede interface
  • Installatie extreem eenvoudig
  • Erg goede helpdesk
  • Werkt met eigen mesh-network dus geen storing van andere WiFi netwerken
  • Modulair uitbreidbaar

Minpunten

• iPad of iPhone gaat op toetsblokkering waardoor volume control niet snel voorhanden is.

Kwaliteit Score: 5
De reden voor mij om de Sonos Zoneplayer aan te schaffen was dat ik mijn muziek centraal opgeslagen heb op een Synology DS110j NAS en deze ook over mijn versterker wil kunnen afspelen, los van mijn laptop met audiokabel. Bij voorkeur gebruik ik mijn iPad als afstandsbediening om het aantal afstandsbedieningen niet verder te laten groeien.

Omdat de oplossing onafhankelijk moet zijn van de laptop viel een Airport Express af. De opslag stond ook al vast met de bestaande NAS, hierdoor bleven er nog twee opties over:

-een Logitech Squeezebox systeem
-het Sonos systeem

Voordeel van beide oplossingen is dat ze schaalbaar zijn dus je kan altijd bv. een slaapkamer of studeerkamer toevoegen met je huidige systeem. Uiteindelijk heb ik voor een Sonos ZonePlayer 90 gekozen om een aantal redenen:

- De Sonos haalt de muziek vanaf een CIFS/SMB netwerkshare en indexeert en decodeert zelf, waardoor er geen afhankelijkheid is van de NAS-specificaties. De Squeezebox heeft een Squeezebox Server nodig op de NAS, deze is geheugen- en processor-intensief en de eisen nemen toe met het aantal albums dat toegankelijk wordt gemaakt. Bij mijn collectie van zo'n 500 CDs zou ik een nieuwe NAS moeten kopen omdat de huidige NAS te weinig geheugen en processorkracht heeft.
- De kwaliteit van de DAC in de Sonos is beter dan in de Squeezebox; op dit moment nog niet zo relevant gezien mijn oude versterker en speakers, maar daar zal binnen een jaar ook wel verandering in komen.
- De Squeezebox is alleen als set met afstandsbediening verkrijgbaar, terwijl de Sonos componenten los worden verkocht. Ik heb geen behoefte aan een extra afstandsbediening, hiervoor kan ik mijn iPad gebruiken of een iPhone/iPod touch.
- Sonos heeft een erg goede (gratis) iPhone/iPad app ontwikkeld die de originele Sonos controller overbodig maakt. Deze heb ik dan ook niet aangeschaft. De Sonos app werkt perfect, het enige nadeel vergeleken met een originele Sonos controller is dat er geen hardwarematige volumeknop beschikbaar is; als de iPad op de toetsblokkering springt na een aantal minuten moet je deze daar eerst handmatig weer afhalen voor je het volume kan veranderen. De Sonos CR200 controller heeft een hardwarematige volumeknop die altijd direct werkt.

Hoewel de Squeezebox in eerste instantie ongeveer 100 euro goedkoper leek te zijn dan een Sonos setup vergt de Squeezebox mogelijk nog wel een investering in je NAS. Voor mij was uiteindelijk de Sonos oplossing goedkoper en onafhankelijker van toekomstige keuzes in opslag.

Na de ZonePlayer aangeschaft te hebben wilde ik deze direct installeren, maar de controller kon geen verbinding maken met de ZonePlayer. Na zelf van alles geprobeerd te hebben heb ik de Sonos helpdesk gebeld, waar ik binnen 30 seconden iemand aan de lijn kreeg. Deze medewerker heeft een remote desktop connectie naar mijn computer gelegd en de instellingen gecontroleerd. Mjin complimenten voor de professionele service, deze man wist goed waar het over ging. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de ZonePlayer zelf waarschijnlijk defect was en kreeg ik het aanbod om deze om te laten wisselen. Dit zou echter ongeveer een week duren, Sonos bood toen aan om mij een RMA nummer te geven waarmee ik naar de winkel terug kon gaan (Botman Beeld & Geluid in Groningen) om te vragen of ze het defecte exemplaar wilden omruilen. De winkel kon dan het defecte exemplaar naar Sonos terugsturen; dit is ook zo gebeurd, waarvoor mijn dank aan Botman voor de goede service.

Het nieuwe exemplaar aansluiten was een fluitje van een cent; voeding, netwerk en audio aansluiten, iPad controller opstarten, verbinding leggen en binnen 30 seconden had ik verbinding. Daarna mijn 180 gb muziek indexeren, wat nog geen 15 minuten geduurd heeft en ik kon aan de slag!

Met de iPad app ben ik zeer tevreden; het systeem reageert snel op de bediening, de muziekbibliotheek en alle nationale/lokale radiostations zijn eenvoudig toegankelijk. Daarnaast kun je nog Spotify, Deezer of Last.fm integreren maar hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt.

Het iPad scherm is in drie kolommen verdeeld in landscape modus, zie screenshot:
1. geheel links de zones, dat zijn al je Sonos apparaten. Bij mij is dit er slechts één, maar als je apparaten toevoegd kun je deze groeperen of los van elkaar bedienen.
2. In het midden bovenaan de huidige track met coverart. Daaronder de huidige playlist. Je kan hier complete albums naar toe slepen of losse nummers, waarbij je de keuze krijgt hoe deze toegevoegd moeten worden: direct afspelen, na het huidige nummer afspelen of aan het eind van de playlist toevoegen.
3. Recht je muziekbronnen: netwerkshares, iTunes bibliotheken, online Radio, de line-in van de ZonePlayer of streaming muziek diensten

De iPhone app heb ik kort even getest, hierin is dezelfde functionaliteit aanwezig maar op een beperkter schermoppervlak natuurlijk.

Samenvattend ben ik zeer te spreken over mijn aanschaf en ik kan het iedereen aanraden om eenvoudig zijn of haar muziekcollectie beschikbaar te maken.

Heb jij ook een Sonos CONNECT?

De kwaliteit van de DAC in de Sonos is beter dan in de Squeezebox
Wat voor DAC zit er überhaupt in?
- Werkt met eigen mesh-network dus geen storing van andere WiFi netwerken
In hun handleiding wordt zelfs expliciet aangegeven dat dit wel degelijk voor kan komen. Er wordt zelfs gesuggereerd om 108 Mbit netwerken terug te zetten naar 54 Mbit omdat het kan storen...
De storing is minimaal je kan hem zelf de meest ideale frequentie laten zoeken. Ik merk zelfs dat bereik groter is dan mijn reguliere netwerk. (Gaat makkelijker door beton)
Helaas kiest hij niet automatisch een nieuw kanaal als er storing is.

Het is een mesh-network wat betekend dat elk apparaat ook een accespoint is.
Dat zegt net zoveel over jouw router als over de Sonos... kortweg, dit kan verschillen per combinatie...
Dat van dat mesh begrijp ik wel, het heeft alleen totaal geen nut als je geen verdere Sonos apparatuur hebt staan.
En wat voor DAC zit er nou in?

[Reactie gewijzigd door servies op 21 april 2011 16:40]

Werkt met eigen mesh-network dus geen storing van andere WiFi netwerken
Je noemt een positive eigenschap waarvan jij helemaal geen gebruik maakt. Sonosnet werkt alleen tussen meerdere apparaten van sonos zelf.

Ik heb zelf ZP90 met CR200 werkt toch iets sneller dan de iphone app omdat deze via sonosnet met de ZP90 communiceert.
Inmiddels kan je ook Airport express bronnen afspelen op je ZP90.

Voor iedereen die geen NAS wil aanschaffen kan ook de WD-100 aanschaffen met daarin een ipod, deze combinatie is dan een mini nas.

Zelf heb ik een kleine USB-schijf aan mijn router hangen werkt ook prima.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 21 april 2011 13:42]

Het klopt dat ik het mesh-network op dit moment niet gebruik, maar het was wel degelijk een overweging voor mij om het Sonos systeem aan te schaffen.

Dank voor je opmerking mbt. de CR200 snelheid: ik heb deze zelf nooit geprobeerd, wel eens met de voorganger CR100 gewerkt, maar het zou goed kunnen dat deze sneller werkt omdat er directe toegang tot Sonosnet is. Zelf merk ik in de iPad app een vertraging van nog geen halve seconde als ik bv. het volume aanpas, deze reageert wel al veel snappier dan bv. een Airport Express met iTunes.
Op de website staat:
Kan alleen of in combinatie met andere Sonos-spelers worden gebruikt

Het lijkt er op dat de ZonePlayer 90 het enige Sonos apparaat is dat je hebt aangeschaft. Klopt het dat je hem kan gebruiken zonder de Play:3, Play:5 of de ZonePlayer 120?
Dat klopt, ik heb alleen een ZP90, deze is met UTP op mijn router aangesloten en met tulpkabel op mijn versterker en leest muziek vanaf mijn NAS via de router.

Een ZP120 is gelijk aan de 90 met toevoeging van de ingebouwde versterker. Je kan er dus passieve luidsprekers op aansluiten. Voor de Play serie heb je zover ik weet wel een ZP nodig, dit zijn actieve luidsprekers die je dan draadloos aan het Sonos mesh netwerk hangt.
De play serie zijn beiden ook zoneplayers. Hier heb je dus ook geen andere zoneplayer voor nodig. Het enige nadeel is dat je de Play:3 of Play:5 wel op je modem of router moet aansluiten en je dus minder vrijheid hebt voor plaatsing van het apparaat.

Ik zelf heb een zonebridge (€50,-) aan mijn router. Dan kan je elke zoneplayer plaatsen waar je wilt. Of het nu een ZP90, ZP120, Play:3 of Play:5 is.
I stand corrected!

De zonebridge is inderdaad een handige gadget, mijn ZP staat vlak naast mijn router dus kon m makkelijk met utp aansluiten. Als je geen meters kabel wilt trekken is de zonebridge een uitkomst.
De android app werkt ook super, dan kan je wel de hard-buttons van de phone gebruiken.
Ik heb de ipad, ipod, htc phone en de originele AB. De laatste in dit rijtje werkt het beste, daarna de htc phone. De ipad app is overigens wel prachtig en erg overzichtelijk...

Sonos is een prachtig systeem, zeer gebruikersvriendelijk en kwalitatief hoogwaardig. Heb overigens nog wel een V-DAC er tussen gezet...
- iPad of iPhone gaat op toetsblokkering waardoor volume control niet snel voorhanden is.
Je moet je afvragen of dat een nadeel is van het Sonos-systeem of van de iPad/iPhone zelf. De tijd tot toetsenblokkering kan je zelf bepalen (en desnoods uitzetten) en heeft in principe niets te maken met de Sonos Zoneplayer.

Zelf hebben wij ook het Sonos-systeem thuis, gebruik zowel de volumeknoppen op de Zoneplayer zelf als die op de Sonos Controller en die in de iPad app. Heerlijk systeem, ook de Desktop Controller (programma voor PC/Mac) werkt fijn.

[Reactie gewijzigd door tobiasvs op 21 april 2011 20:35]

Jezus mijn muziek staat ook op mijn NAS en speelt via de yabse app en een raspberry pi ook af op mijn versterker, met dit verschil dat het 10 maal goedkoper is.
Als dat je enige configuratie is en je hebt verder geen draadloze speakers snap ik het echt niet.