Specificaties 12,1" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U270-004NL Review

ikkefc3 18 april 2011, laatste update op 19 april 2011, 3.010 views

MSI Wind U270-004NL

Pluspunten

• Performance
  • Upgradebaarheid
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Luidruchtig
  • Touchpad
  • Glossy scherm

Ik had mijn Asus EEE pc al bijna twee jaar toen ik las over het AMD brazos platform. Dit platform zou af moeten rekenen met de nadelen van eerder AMD netbook platformen en veel betere performance leveren dan de Intel atom. Na een tijdje getwijfeld te hebben tussen wachten op de HP DM1 of de MSI Wind U270 heb ik toch maar die laatste genomen, omdat deze beter leverbaaar was en ik erop hoopte dat hij stiller zou zijn dan de HP.

Ik heb ook nog een EEE pc 1215N overwogen, maar deze was moeilijk te upgraden naar een SSD en nVidia ION werkt waarschijnlijk niet zo vloeiend/netjes (en vooral met Linux is het overschakelen van GPU een probleem) als deze oplossing en de AMD E350 processor is sneller dan de Atom D525.

Ik houd me maar aan de kopjes bij de ster beoordelingen voor deze review (mijn eerste over een compleet systeem en mijn eerste review in een hele lange tijd.

Featureset:
De featureset is goed. Hij heeft USB 3.0, HDMI zodat hij met een DVI verloopstekker twee externe schermen aan kan sturen, best wel bijzonder voor een netbook. Ook blijven alle Windows 7 animatie' s en het scrollen vloeiend als je ook daadwerkelijk 2 schermen aansluit op 1920x1080 resolutie (het interne scherm moet dan wel uitstaan). Terwijl mijn vorige netbook al bij 1280x1024 het duidelijk moeilijker begon te krijgen met de 2D desktop van Windows XP.

De resolutie van 1368x768 van het interne een stuk hoger dan ik van mijn Asus EEE pc gewend was. Verder zit er een webcam op (720p) en een microfoon in. Bluetooth zit er niet op, ondanks functietoetsen en leds die doen vermoeden dat het er wel op zit.

Wat ook erg netjes is van MSI is dat je een orginele Windows 7 Home Premium 64bit DVD erbij krijgt en een DVD met drivers en software (vreemd genoeg zijn de juiste drivers nog niet te downloaden van de MSI site).

Prestaties
De prestatie's van de processor het geheugen en de gpu zijn aardig goed voor een netbook. Het lukt bijvoorbeeld op Call of Duty 4 op native resolutie met redelijk vloeiende framerate's te doen. Far Cry 2 is net speelbaar op de laagste instellingen, maar echt lekker speelt het daardoor niet. Red Alert 3 is op de laagste instellingen en native resolutie goed speelbaar.
Het is dus wel mogelijk om een aantal modernere games te doen op deze laptop (alleen zijn de genoemde spellen ook al weer 3 jaar oud), alleen dan zullen alle instellingen wel erg naar beneden geschroefd moeten worden.

Video afspelen gaat ook vrij goed: 1080p speelt deze netbook zonder problemen af, ook Youtube HD 1080p (HD flash). Hij speelt zonder problemen eigenlijk ieder videoformaat/resolutie dat ik erop geprobeerd heb zonder problemen af.

Een minpunt qua prestatie's is de hardeschijf: deze is 320GB groot en draait op 5400rpm. Hij voelt zelfs ten opzichte van andere 5400rpm schijven erg traag aan, vooral omdat bewerkingen met kleine bestanden belachelijk lang duren.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is goed. Voor een netbook zijn de kleuren best mooi (niet zo uitgewassen als bijvoorbeeld een Lenovo Thinkpad Edge 11 of een spectrum dat een beetje naar blauw neigt zoals veel EEE pc's).
De kleine verticale kijkhoek is wel een nadeel. De horizontale kijkhoek is vrij normaal voor een TN-paneel.

De helderheid vind ik heel goed. De helderheid is een stuk hoger dan de helderheid die ik van mijn EEE pc gewend was en overdag is zelfs de laagste helderheidsstand prima bruikbaar. Zo heb je zelfs op de meest agressieve energiebesparingsstand niet het idee dat je op een houtje moet bijten.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Het toetsenbord veert tijdens normaal typen eigenlijk niet mee. Je moet aardig kracht zetten voordat dat gebeurt, net als op andere plekken op de behuizing. De MSI Wind U270 voelt vrij solide aan en kraakt niet.

Ergonomie

Het eiland toetsenbord typt goed. Er zijn mensen die klagen over de positie van de enter toets, maar daar heb ik nog geen last van gehad (aan de rechter rand van het toetsenbord zitten de hoee, page up en page down toetsen). Er zit geen apart numeriek deel op, maar dat verwacht ik ook niet bij een laptop van dit formaat.

Het touchpad is een vrij basic touchpad. Er zit niets op: geen scrollfunctie, geen multitouch, geen gestures, geen palmdetectie o.i.d. . Dit is wel een van de minpunten van de MSI Wind, omdat je voor scrollen eigenlijk aangewezen bent op pijltjestoetsen of een externe muis.

Een punt dat wel vervelend is is dat het scherm maar een beperkte draaihoek heeft.
Naar schatting is dat zo' n 120 graden. In combinatie met de beperkte verticale kijkhoek is dit erg vervelend. Zo is het erg moeilijk om ervoor te zorgen dat je recht op het scherm kunt kijken. De rand om het scherm is wel prettig dun.

De netbook is verder wel vrij compact voor een 12" netbook, alleen steekt de accu wel hinderlijk uit aan de onderkant.

Geluid
De ingebouwde speakers leveren redelijke geluidskwaliteit voor een netbook, alleen het volume is niet erg hoog. Het geluid uit de luidsprekers vind ik een aardige verbetering tov mijn EEE pc.

De netbook is voorzien van een koptelefoon uitgang, een microfoon ingang en HDMI voor geluid.
Het geluid via de koptelefoon uitgang is ongeveer vergelijkbaar met de meeste onboard geluidskaarten in desktops. In mijn oren vrij normaal.

Upgradebaarheid
Je kunt makkelijk bij o.a. het geheugen en de hardeschijf via een klep aan de onderkant. Je hoeft alleen maar een paar schroeven los te maken en dan kan het klepje eraf. Zo kun je er super makkelijk een SSD inzetten vergeleken met mijn vorige seashell EEE pc.

Warmte en geluidsproductie:
De laptop wordt onder normaal gebruik niet warm. De lucht die de laptop uitblaast is ongeveer op kamertemperatuur. Bij een omgevingstemperatuur van zo'n 17 graden is na een paar uur gebruik de CPU temperatuur 48 C volgens speedfan, iets koeler dan mijn vorige Atom netbook.

Als je de laptop flink aan het werk zit dan is het een ander verhaal: er wordt duidelijk warme lucht uit geblazen en gaat de cpu/gpu-temperatuur richting de 60 graden.

Dan komen we bij een volgend nadeel: de ventilator. De ingebouwde ventilator is altijd erg aanwezig. Ook idle hoor je deze duidelijk en daardoor is het geluidsniveau van deze MSI Wind ongeveer vergelijkbaar met het geluidsniveau van mijn desktop (!). Vergeleken bij mijn EEE pc waarvan de ventilator niet eens constant draaide en vrij zacht als hij al draaide, is deze MSI Wind U270 extreem luidruchtig. Ik schat dat hij niet stiller is dan de HP DM1 helaas. De ventilator verplaatst overigens wel een hoop lucht: onder load genoeg om een papier van mijn bureau te blazen.

Accuduur en mobiliteit:
De netbook is makkelijk mee te nemen.

De accuduur is ongeveer 5 uur met wifi aan bij licht gebruik.

In tegenstelling tot wat in de specs hier op Tweakers stond zit er maar een 48Wh accu in ipv 58Wh. Als ze die 58Wh accu erin gelaten hadden, dan had de MSI Wind ongeveer dezelfde accuduur moeten kunnen halen als de HP DM1. Wat wel positief (en in de ogen van sommigen misschien negatief) is de adapter die vrij klein is. Deze is ongeveer even groot als die van mijn EEE pc en is 40W.

De netbook weegt 1437 gram.

Hier ook nog even het verbruik onder bepaalde situatie's volgens de netbook:
6,7W: Laagste idle verbruik wat ik heb gezien met wifi en scherm aan.
7,4W: Gemiddeld idle verbruik met de harddisk in stroom besparing
8,9W: Idle verbruik met harddisk aan
10,1W: Gemiddeld verbruik als je een beetje aan het internetten bent
11,9W: Een niet-HD film kijken/Youtube
13,9W: 720p HD film

Prijs:
Voor een netbook is de prijs vrij hoog. Ik zou achteraf toch aanraden om de HP DM1 te nemen. Deze is goedkoper en zal met zijn 7200rpm harddisk waarschijnlijk sneller aanvoelen, heeft een grotere accu, is zuiniger en heeft een beter touchpad.

Windows Experience Index:
Processor: 3,8
Geheugen: 5,2
Grafisch: 4,1
Grafisch voor spellen: 5,7
Hardeschijf: 5,9

Op Ubuntu/Linux doet de laptop het trouwens ook erg goed. Ik heb gehoord dat ION niet werkt onder Ubuntu/Linux. Voor mensen die van plan zijn Linux op hun netbook te draaien, maar geen Intel IGP willen is dit dus een uitkomst. Ook is de accuduur op Linux iets langer dan op Windows. Bij normaal gebruik haal je ongeveer een half uur tot drie kwartier langer uit een acculading.

Misschien wel apart: MSI levert geen speciale ACPI driver of power saving tool bij deze laptop, zoals Asus wel deed met mijn EEE pc. Hiermee zou MSI mogelijk nog veel winst kunnen halen op het gebied van batterijduur. De vorige laptops die heb gehad waren vaak zuiniger na het installeren van zo'n driver.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het bij het Brazos platform niet nodig zou zijn, maar omdat HP betere verbruikswaarden met dezelfde hardware haalt, ga ik er toch vanuit dat dit zou moeten kunnen.

Als jullie nog tips hebben voor deze review dan hoor ik het graag!

Edit: heb de prestaties op goed gezet, want dat zijn ze gewoon voor een netbook en hem voor warmte een voldoende gegeven morgen zal ik even foto's toevoegen.
Edit2: Foto's toegevoegd

Heb jij ook een MSI Wind U270-004NL?

Staat er hier ook 1 voor huiskamer gebruik.
Ter aanvulling van jouw bevindingen:

DDR3 draait op 1066 i.p.v. de geadverteerde 1333.
Vraag staat uit bij MSI of dit nog met een BIOS update aan te passen is.
Maakt niet heel veel uit maar 133Mhz erbij is toch wel prettig en zeker voor het VGA deel.

Upgraden is makkelijk maar wel vreemd, over 1 schroef zit een 'Warranty void if tampered' sticker. Navraag bij de winkel resulteerde in een bevestiging dat je er niet aan zou mogen komen. Ja denk het ook, lijkt mij in ieder geval niet realistisch en hier zit er vanaf dag 1 een SSD in.

Buitenkant is heeeeel erg gevoelig voor krasjes en vlekken.
Hoogglans dus vlekken ok maar net zo makkelijk krasjes is echt minder.

Luidruchtig valt in mijn beleving prima mee, ik hoor hem wel maar zeker niet hinderlijk bij normaal gebruik (internet en films).

De touchpad buttons vind ik net iets te zwaar gaan om snel gebruik mogelijk te maken.
Jammer maar geen show-stopper.

Als ADHOC mediacenter werkt het ook als een trein.
HDMI kabel erin en direct naar TV of receiver zonder enig probleem.
Dit was hier met een Intel i3 HD VGA wel anders om het geluid goed te krijgen.

Voor een netbook een uitstekende variant met prestaties die sterk gericht zijn op internet/multimedia. Ik baseer me hier dan wel op de ervaring met SSD.
Design bevalt me wel, evenals de ergonomie.
Mijn mening is vooralsnog een prima koop.
Hoe zijn jouw ervaringen met een SSD?

Wat ik wel jammer vind is dat de cpu iets trager aanvoelt dan de cpu van het vorige amd netbook platform.

Ik herinner me dat Asus ook claimde dat je de garantie verloren liet gaan als je het geheugen van je EEE pc upgrade, maar dat dat niet standhield.

Wat ik het meest mis van mijn EEE pc is toch echt wel het multitouch touchpad waarmee je veel actie's makkelijk uit kon voeren (alt tab, tab switchen, scrollen etc). Echt jammer van MSI.
Kan je niet via de drivers van AMD de accuduur verbeteren. Zo is er een plek in ati catalyst waar je kan kiezen tussen: snel - gebalanceerd - zuinig.
Bij mijn desktop werkt het goed, verbruikt minder in idle-modus.
Deze optie staat standard aan. Dit heet ATi Powerplay.
Dit regelt alleen de stroombesparing van de videokaart. De drivers die ik bedoel in mijn review zijn geavanceerdere ACPI drivers of iets vergelijkbaars.
edit: typfout

[Reactie gewijzigd door ikkefc3 op 18 april 2011 23:01]

Ik heb er vorig jaar een aan mn vriendin gegeven, en dat het scherm niet zover naar achteren kan klappen is ook hier een bekend euvel. Voor de rest is het een erg prettig compact laptopje.
Heb ook nog steeds niet gevonden of dat scherm makkelijk te tweaken is, want volgens mij zit het limiterende hem in het metalen kantelscharnier, en niet de behuizing.. tips zijn welkom :)
Vorig jaar? Het ding heeft pas sinds 2 april een prijsvermelding hier.
Bedoeld waarschijnlijk een ander model MSI Wind, behuizing (en beperkt kantelen beeldscherm enz.) is hetzelfde. Toetsenbord is iets anders; heeft "eilandjes", en de oude Wind heeft (grotere ?) "aaneengesloten" toetsen.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 20 mei 2011 12:17]

De tekst is al heel behoorlijk. Wat foto's zou het completer maken.

Dit hoeft niet aangezien CCC van ati dit al heeft... onder het kopje power!
Op de MSI site staat een bios update met de omschrijving touchpad issues.
Ik heb MSi gebeld over wat dat dan voor issues zijn en of ik zou moeten flashen.
Zal een antwoord krijgen via email.
Vind de tik functie soms wat ongevoelig, heb al wat gevoeliger ingesteld.

Vreemd vind ik ook dat mijn Eeepc 1000HE met snelheid 300mbs contact heeft met mijn wifi n router, terwijl de U270 niet hoger gaat dan 150mbs. En daarvoor heb ik nog de driver van de Realtek site moeten halen, die van de MSI site wil bij mij niet sneller dan 120mbs.

Ik heb ook zitten denken over de harddisk, in mijn Eeepc had ik een WD Scorpio black 500GB 7200rpm dmv upgrade. Die was wel wat luid en warm, maar een stuk meer responsive dan deze in de U270. De HDD WD3200BEVT-22A23T0 is wat ik begrijp uit de blue serie van western digital, gemiddelde prestatie. Een optie de HDD's om te wisselen, of zelfs een nieuwe, Seagate Momentus XT 250GB. Een hybride schijf met 4Gb SSD, rond de 95 euro (beste keus CHIP 3/2011) Of zelfs beter een SSD, maar die zijn toch weer een tikkie duurder. Ik kijk het even aan..
Ik heb nu nog een Samsung NC10 (10inch uit 2008) en overwoog om tzt een nieuwe netbook aan te schaffen met 11/12inch en betere specs. Deze MSI leek me ideaal maar vanwege je review over snelheid HDD en herrie van ventilatie laat ik dit model even aan me voorbij gaan.
Ik heb gehoord dat ION niet werkt onder Ubuntu/Linux.
Dat is niet waar: het ION platform werkt juist perfect onder linux, omdat de linux drivers van Nvidia gebruik kunnen maken van hardwarematige gpu accelleratie.
Kwam er ook achter dat je met het touchpad kan scrollen, rechtboven en rechtsonder op touchpad drukken.