Abit AB9 Pro Review

Andrew van der Plas 15 december 2007, 806 views

Abit AB9 Pro

Pluspunten

• Stabiel board. Geen crashes gehad.

Minpunten

• Brakke SATA-poorten. Nu wel redelijke Vista-support. Te kort aan IDE-poorten.
  • Wanneer je een bios-update uitvoert, reset het bios zich naar standaard-waarden, waardoor de computer niet meer opstart. Dit omdat ik een Raid-systeem heb en hij deze niet ziet. Daarom moet je een toetsenboord met draad inpluggen, om de instelligen weer terug te zetten. Mijn draadloze toetsenboord wordt niet herkend tijdens het opstarten, dus kan je de bios niet in, vandaar.

Layout Score: 3
Na installatie van het board moest ik de SATA-kabel loskoppelen, wat het gevolg had dat de hele connector losliet van het board. Met wat priegelwerk heb ik het weer kunnen fixen. Verder na installatie van Vista stond er een uitroepteken in Hardware. Na heel lang speuren, kwam ik erachter dat dat de Guru-chip moest zijn. Op de CD van ABIT en op hun site wordt er niets over gerept en tevens is er geen Vista-software, om gebruik te maken van deze GURU-software. Wanneer je hem echter draait onder Windows XP is deze software gevoelig voor verstoringen. Gauw eraf halen dus en wachten op een VISTA-versie. Wat ik tevens mis is een tweede IDE-poort. Ik heb twee IDE-harddisks en twee DVD-branders, dus moest er een extra controller gekocht worden om dit probleem op te lossen.

Heb jij ook een Abit AB9 Pro?

Wel een erg korte survey. Met wat voor hardware heb je hem verder gerbuikt? Heb je nog testen uitgevoerd? overklokken? Je geeft wel aan dat het gebrek aan IDE-poorten een nadeel is. Maar dat zou je van te voren ook moeten weten. De meeste nieuwe moederboren hebben maar 1 IDE-poort. Een satabrander zou een optie kunnen zijn.
idd je zou al moeten weten dat alle P965 borden maar 1 IDE aansluiting meer hebben
Ja het is slap om daar het bord op af te kraken, want je wist van te voren dat er maar 1 IDE port op zit, want de intel chipset ondersteund niet eens IDE.

En wat betreft vista support, voor thuis gebruikers is het ook nog niet uit. dus geef ze wat tijd en het komt goed.
Er zijn borden met p965 met meerdere IDE maar die gaan via een aparte chipje.
P965 heeft inderdaad maar een plekje voor 1 ide. Waarschijnelijk heeft ie dat niet door dus...

Dus je kan de waarde van deze review niet hoog schatten