OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

Folke 18 april 2011, laatste update op 30 mei 2011, 1.955 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• snel
  • snel
  • snel (als ie het goed doet)

Minpunten

• Niet compatibel met mijn laptop (HP 6820s)

Even een kort relaas bij de beoordeling:

Wat betreft de prestaties is er niets te klagen, voor de prijs die je er voor betaald zijn de prestaties uitermate goed. De prijs is wel redelijk maar voor 100 euro heb je hele efficiënte upgrade.
Bij mij zitten de problemen in de stabiliteit en de compatibiliteit. In mijn laptop (een Compaq 6820s) had ik bij het eerste exemplaar on de week dat de schijf "leeg" was. Een image terug zetten was geen probleem en dan was alles weer normaal, geen fouten meer te vinden. Helaas bleef het probleem zich voor doen. Na contact met Informatique te hebben gehad mocht ik hem omruilen.
Het tweede exemplaar leek OK maar begon na een paar weken ook met dezelfde problemen. Daar boven op kreeg ik bij het wakker maken uit de slaapstand een BSOD. Na contact te hebben gehad met OCZ en Informatique heb ik er voor gekozen on hem om te ruilen voor een Intel SSD (review). Waarschijnlijk een compatibiliteits probleem tussen mijn HP laptop (ICH8-chipset) en de Vertex. Dikke kas dat het alleen voorkomt bij het type laptop dat ik heb, deze maakt ook gebruik van HP-drivers voor de chipset. Als je probeert de drivers van de website van Intel te installeren dan gaat de Laptop onderuit.
Vandaar de lage beoordeling op de Stabiliteit en de Compatibiliteit. Ondersteuning is OK, bij OCZ zijn ze snel en correct met beantwoorden van vragen, ze doen niet moeilijk en stellen zelf voor het product te ruilen.

Zoals je ziet geen getallen en plaatjes, daarvoor verwijs ik je naar eerdere reviews, die van mij waren hetzelfde ;) .

Edit:

Ik heb nu de Intel bijna twee maanden draaien: Nog geen enkel probleem gehad. De image die problemen gaf op de Vertex doet het dus perfect op de Intel.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Misschien komt je probleem doordat je een image terug zet daar kan een SSD niet tegen.
Hij kan dan enkele weken gewoon normaal werken maar hij kan ook in een keer minder goed gaan werken of helemaal niet meer werken.

Verder zie ik totaal geen toevoeging van je review zal eerlijk gezegd niet weten waarom iemand deze review wil lezen.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het aan de combi MB en Vertex is, zo kunnen anderen profiteren van mijn bevindingen en een ander merk kiezen. Idd geen echte review, was ook niet zo bedoeld.
Herken dit verhaal. Ik heb zelf een HP 6730b, waarschijnlijk met dezelfde Intel chipset. De eerste Vertex 2 heeft bij mij 1,5 maand gewerkt, en was bloedsnel. Maar van de ene op de andere dag werd hij niet meer door het BIOS herkend. Ook in een andere PC: niet herkend.
Nieuwe Vertex 2: zelfde euvel.

(ik gebruikte de standaard Windows 7 64bit drivers)

Sinds een week heb ik een Corsair F60 welke prima werkt. Of het zo blijft: de tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door IvoB op 18 april 2011 17:34]

Ben wel benieuwd naar je "lange termijn" ervaringen met de F60. Mijn nieuwe Intel 320 doet het nu al een tijdje goed. Met de Vertex had ik nu allang weer problemen gehad. Ik vind het toch gek dat een standaard chipset zo veel problemen kan hebben. Zouden mensen met een niet HP systeem ook problemen kunnen krijgen?
Clean install + firmware update. Ik ben benieuwd of dat de problemen had opgelost.
Ik heb het even geprobeerd maar dat gaf hetzelfde resultaat. Het gekke is dat de problemen echt vaak opdoken na één van de februari updates van Windows 7. Ook geeft OCZ zelf Acronis aan voor images maken en dat de image die problemen gaf nu op mijn Intel 320 al twee weken zonder problemen draait.
Ik begrijp dat het met Acronis regelmatig goed gaat, toch blijven er een aantal redenen om een clean install te doen. Zie ook hier. Ik heb zelf een stuk of 20 SSDs getest, mijn ervaring is ook dat een clean install altijd te prefereren is voor de prestaties.