Specificaties 80GB 2.5" (SATA-300) @ 270/90MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 320 80GB Review

encryped 14 april 2011, laatste update op 14 april 2011, 4.255 views

Intel 320 80GB

Pluspunten

• Snel
  • Trim
  • Intel ssd toolbox

Minpunten

• Duur (prijs per gb)
  • BIOS is langzamer dan mijn windows boot time (tijd voor UEFI)

Inleiding:
Na het erachter dat raid0 niet erg betrouwbaar is voor je data terwijl je wel dikke performance wilt.
Had ik besloten om een ssd te kopen, aangezien nu de 80GB ssd al voor een redelijke budget is te krijgen.Ik zat te twijfelen tussen de OCZ vertex 2 serie en de Intel 320 serie. Nu betrouwbaarheid bij mij hoog in het vaandel staat, en er bij een aantal reviews van OCZ gebleken is dat er plotseling data verdwenen is. Heb ik voor de Intel 320 80GB gekozen.

Vorm & Uiterlijk:
Mijn eerste reactie was dat ie vreselijk licht en klein is. Ze hebben nog zelf een zwart plastic rondje er boven op gedaan zodat de ssd makkelijk in een notebook te monteren.
Foto's zie onderin.

Feature set:
Aangezien ik de OEM versie heb gekocht werd de ssd geleverd in een simpel doosje (die kleiner is dan een 3,5 inch HDD) Met alleen een handleiding. Echter heb ik wel een OCZ ssd bracket gekocht om hem in mijn pc te bouwen

Software:
Qua software heeft Intel het goed voor elkaar. Zo kun je op internet de Intel ssd toolbox downloaden.
Deze kan de configuratie van Windows aanpassen zodat je ssd het optimaal doet. En kun je handmatig de trim commando uitvoeren.

offtopic:
Je kunt ook de smart status van je HDD achter je RAID setup zien.

Boot time:
Het is zeker te merken dat een SSD je boot time aanzienlijk versneld. Na de bios duurt het ongeveer 30 seconden dat Windows volledig opgestart is. Het enigste nadeel wat nu nog heb dat mijn bios laden veel te lang duurt. Tijd voor UEFI dus.

Benchmarks:
Zelf ben ik erg tevreden over de gevoelsmatige snelheid maar voor de vergelijking hier een aantal benchmarks.

Ten eerste begin ik met een benchmark van een SSD t.o.v. een raid0 array en een normale HDD.
Dit om HDD gebruikers nou het verschil te laten zien tussen een SSD en een HDD.

Storagemarks volgt nog.

Prijs:
SSD's zijn nog steeds in mijn ogen best wel duur. Maar nu begint eindelijk 80gb a 120gb mainstream te worden. Dat is wel beter want 40gb vind ik te weinig voor een SSD. De Intel 320 SSD kan zich redelijk tussen de andere SSD plaatsen. De OCZ zijn soms goedkoper en sneller, maar Intel wint het van Kingston, Samsung, Corsair als ik naar de benchmarks. Toch denk ik dat ik een goede keus heb genomen om voor Intel te gaan. Omdat ze naar mijn mening wel betrouwbaarheid bieden.

Conclusie:
Als je het mij vraagt zijn is de Intel 320 SSD series, een mooie instapmodel. En heeft veel te bieden, goeie performance, betrouwbaarheid en zeker een snelle boot time. Ik ga deze review later nog bijvullen met meer benchmarks en de zo beruchte performance degradatie als ik hier last van heb.

Heb jij ook een Intel 320 80GB?

Reviews door de redactie

40GB is inderdaad te weinig voor Windows-7, omdat je dan na een poosje nog maar 15GB voor non-Windows spul over hebt. Met 80GB kun je ruimschoots nog spul installeren.
Vanmiddag een benchmark gedaan met AS:

Lenovo Thinkpad T500, Intel Core2 Duo P8700, 4GB
Intel RST v8.9.2.1002

[Reactie gewijzigd door Brickman op 6 mei 2011 11:44]

Goede review.
Heb hem zelf ook. Het belangrijkste is natuurlijk de responstijd van een ssd. Deze ligt vele malen lager dan een HDD.
Icm windows 7 en een core2duo P9700 (2.8 ghz) start ik binnen 14 sec. op. (incl boot naar bureaublad)