BitFenix Colossus Window Review

K.Rotteveel87 1 februari 2013, 2.075 views

BitFenix Colossus Window

Pluspunten

• Looks
  • Overall kwaliteit
  • Screwless bays
  • Veel ruimte voor cable management
  • Veel ruimte voor alles
  • Voldoende ruimte voor koeling

Minpunten

• Ietswat vervelende bevestiging van HDD's
  • Geen mogelijkheid tot inbouw van uitstekende panelen
  • Kast is ietwat zwaar

Hallo mede-tweakers

Ik wil jullie graag voorzien van wat meer informatie over deze naar mijn inziens mooie kast, waar ik soms weleens een trots gevoel van krijg.

Let wel op, dit is mijn eerste 'uitgebreide' review, en ik zie wel hoever ik kom ;)

Wegens upgrade computer uiteindelijk besloten ook de kast te vervangen. Je weet wel hoe het gaat. Al een aantal architecturen zien komen en gaan en bij de SB architectuur toch maar toegehapt. Allereerst dus mijn p5k icm e6750 en 4gb 800mhz vervangen voor een 2500k icm 8gb vengeance en de allom bekende MSI P67-GD65.

De grote 9700 Zalman vond ik wat overdone, net als eigenlijk alle reguliere CPU koelingen. Dus bij de introductie van de Antec H20 620 wat onderzoek gedaan naar deze simpele setjes en tegelijkertijd aangeschaft bij de upgrade.

Deze pastte helaas niet in de NZXT Alpha en na 2 weken zonder zijpaneel te hebben gewerkt deze kast aangeschaft.

Tijdverloop:
- 19 03 2011 : Besteld en betaald. 129,- Toendertijd.
- 22 03 2011 : Geleverd. Dag later als verwacht, salland verzend niet op zaterdag ook al is de kast op voorraad.
- 12 04 2011 : 'Simpele review' ingevuld
- 15 04 2011 : Eerste aanvulling en onderbouwing in review
- 20 04 2011: Eerste toevoeging, temperaturen

Eerste indruk
Wat een kast!

Hij doet zijn naam eer aan. Wegens aanschaf nieuwe hardware (zie boven) kwam ik toch wat ruimte te kort. Wat onderzoek gedaan op het world wide web en toch maar voor het uitgesproken uiterlijk van deze kast gegaan.

vergeleken met mijn oude NZXT Alpha, waar de 'waterkoeling' eigenlijk niet in pastte

Ik ben altijd wel gek van een window in de kast, dus gegaan voor de Window editie van deze kast.

Bouwkwaliteit en afwerking

Alle lof aan Bitfenix. De kast zit erg netjes in elkaar en behoeft geen verdere aanpassing. Er zijn geen scherpe randen te vinden. Alle led verlichting en ventilatoren zijn al aangesloten op een soort 'mainboard' waardoor je alleen nog maar 1 molex verbinding dient te maken.

Wel een beetje een zootje zo, gelukkig weet alleen ik ervan :D

Het verwijderen van de zijpanelen gaat bij beide kanten dmv het verwijderen van 2 duimschroefjes. Waarbij bij mijn oude kast je de deurtjes naar achter moest trekken om ze te verwijderen, dien je bij de Colossus de deurtjes enigzins open te draaien alvorens je ze naar achter kan trekken om te verwijderen. Dit 'systeem' voelt erg solide aan.

Het deurtje aan de voorkant scharniert over 2 verbindingen. Deze zijn gemakkelijk om te wisselen wat ik ook gedaan heb. Hierdoor gaat het deurtje de andere kant op open. Bitfenix heeft er daarbij over nagedacht om de aansluiting naar de led verlichting ook aan de andere kant aan te kunnen sluiten. Het deurtje sluit met 2 magneetjes welke ongezien in de behuizing zijn verwerkt.

De cable management 'gaten' zijn er voldoende en ook netjes afgewerkt met rubber. Het gat waar de 24pins aansluiting (en vele andere) doorheen gaat had wat mij betreft nog iets forser gemogen.

Het deurtje aan de bovenkant kan worden afgesloten dmv. een uniek sleuteltje. Aan het sleutelnummer te zien zijn er 1000 verschillende sleutels in omloop en dat geeft me een veilig gevoel. Eindelijk een veilge haven voor mijn in overvloed aanwezige USB sticks.

Er is ook gedacht aan de 'cable management' aan de buitenkant. De kabels die je via de USB verbindingen bovenaan aansluit kunnen zo op elke hoogte uit de kast komen zonder dat daar een deurtje half open door staat. Pas bij het verwijderen van de kabel even op, de goot is wat strakker en hier en daar wat scherp. (foto)

De kast is bij elke luchtaanvoer voorzien van makkelijk te verwisselen, met uitzondering van het de voorkant, stoffilters. Waarschijnlijk omdat de kast een stofzuiger is.

Verwijderbaar stoffilter bij de voeding

Al met al de volle 5 punten

Inbouw- mogelijkheden

Er is de mogelijkheid tot inbouw van: 7x 2.5" of 7x 3.5" en 5x 5.25". Er wordt ook nog een verloop meegeleverd om nog een 2.5"/3.5" schijf in een 5.25" bay te stoppen.

Dankzij het full-tower model kan ik me niet voorstellen dat er iets niet inpast;

- Videokaarten tot 33cm.
- Voedingen tot 21cm of langer als je de onderste fan-inbouw-mogelijkheid niet gebruikt
- E-ATX (ik heb vooralsnog geen informatie gevonden of exotischere formaten ook passen)
- Nog ruimte voor 2 extra 120/140mm fans, 2x 230mm fans zijn al ge´nstalleerd.

De drive bays zijn ook makkelijk te vervangen. Elke drive bay, van mesh metaal, is ook voorzien van een stoffilter. Er is zelfs nog een verloopje aanwezig voor wie nog gebruik maakt van een floppydrive.

Voor de voeding zijn 4 rubberen voetjes geplaatst waar de voeding op rust. Mocht je een langere voeding hebben is de plek aangegeven waar je dan de voetjes moet plaatsen.

Voor het plaatsen van een 12cm fan aan de onderkant moest ik wel eerst 4 gaatjes boren, door het filter heen. Had misschien alvast gedaan mogen worden.

Wat ik echter wel jammer vind is het volgende. Het deurtje aan de voorkant sluit zo nauw aan op de daadwerkelijke voorkant van de kast, dat er geen ruimte is voor uitstekende panelen. Dat maakt de keuze voor een mooie fancontroller wel lastig

Daardoor heb ik een waardering van 4 sterren voor inbouwmogelijkheden

Koelings- mogelijkheden

Er zijn al 2 grote fans meegeleverd. Daarnaast is nog plek voor 4 koelers. 2x 120mm op het zijpaneel en 2x 120mm/140mm achter en onderin de kast. Lijkt me meer dan genoeg! Wat ik jammer vind is dat de zijpanelen erg 'grof' open gesneden zijn en stof vrij kans heeft, waarbij er in de rest van de kast overal tegen stof wordt gevochten.

Ipv de 230mm fan aan de bovenkant is er ook plaats voor een 120mm/140mm fan, wat natuurlijk een radiator plaatsen ook mogelijk maakt. Daarmee zou er ook een langere radiator geplaatst kunnen worden, aangezien de hele bovenkant van mesh is uitgevoerd.

Er zou ook genoeg plek zijn voor waterpompen en reservoirs in zo'n grote kast. Natuurlijk zijn er ook gaten aan de achterkant van de kast aanwezig voor waterslangen.

edit:
Ik heb mijn computer 24/7 (daadwerkelijk staat hij 's avonds niet zo vaak aan) draaien op 4.5Ghz. De 2500k heeft hier ongeveer 1.35v voor nodig.

De metingen die ik heb gedaan zijn op het moment nog zonder vergelijkingsmateriaal. Bij mijn oude kast heb ik ook dezelfde settings gedraait maar nooit metingen uitgevoerd omdat het zijpaneel niet dichtkon.

De overclock temperaturen:
In idle

Vlak na startten Prime95

Na ruim 24uur prime

Wat mij vooral opvalt is dat de GPU temp een stuk hoger uitvalt, waarbij hij eigenlijk geen noemenswaardige activiteit heeft gehad. Misschien een teken dat de airflow rondom de videokaart niet optimaal is? De temperaturen van de HDD's zijn wat lager uitgevallen, wat waarschijnlijk ook door de lagere activiteit komt.

Vormgeving

Het moet je smaak zijn, dat is duidelijk. Ik hou van het zijpaneel, waardoor ik die funky lichtbanen aan de zijkant moet missen. Ik ging van blauwe verlichting naar rode verlichting. Een stapje moeilijker, zeker als je MSI moederbord 6 blauwe ledjes heeft (van de fases)

Het Bitfenix logo is wat opzichtig, maar dat mag. De leds zijn alleen 's avonds zichtbaar, maar ik zet ze dan toch uit met het aanwezige knopje.

Gewoon de volle bak voor de looks!

Installatie- gemak

Het inbouwen van de schijven heeft wat tijd gekost door het railsysteem. De 'rails' klem je om de schijven heen. Mis je net echter de allignment met de gaatjes, floept het rubbertje uit het systeem en ben je weer aan het prutsen om het rubbertje goed te krijgen. Na wat oefening heb je echter het trucje door. Maar na 4 schijven ben je het wel een beetje zat.

Voor het plaatsen van de onderste fan moest ik, zoals al eerder gezegd, 4 gaten boren. Iets wat natuurlijk makkelijk door de fabrikant had kunnen gebeuren.

Voor de inbouw van de dvd-rom moest het frontpaneel er helemaal af. Ik had toch gehoopt dat hier nou eens een andere oplossing voor kwam.

De roms kunnen wel zeer gemakkelijk stevig bevestigd worden door de knoppen die aanwezig zijn.

Wat ik wel een leuke feature vond was de montage van de kaarten. Voor de bevestiging van bv. de videokaart zijn geen schroeven nodig. De klemmen zijn echter nooit zo stevig als 1 schroefje, de kaart kan bij het monteren van de kabels toch een beetje flexen, wat ik toch liever anders gezien had.

Al met al 4 sterren.

Modbaarheid

Tsja, modbaarheid, waarom zou je deze kast in godsnaam willen modden?! Ik zit er aan te denken nog wat extra verlichting aan te brengen maar voorderest heb je weinig vrijheid. Als iemand nog leuke ideeen heeft hoor ik het wel, ben altijd in voor een knutselprojectje.

Dus vrijwel geen mogelijkheid tot modden, goed of slecht?

Ik geef in ieder geval 4 sterren.

En dan tot slot de prijs. Tsja als een echte Nederlanders is de prijs altijd te duur! (ik weet het..) Ik had voor 130 euro misschien wel wat aluminium gezien in plaats van plaatstaal, we zijn die periode toch wel wat ontstegen dacht ik?

Maargoed, een grote kast, dus veel waar voor je geld!

Hier laat ik het voorlopig even bij. Zal morgen bij daglicht nog een foto maken met de nieuwe voeding, waarbij de kabels nog iets netter zijn weggewerkt. Mocht de kast ooit een update krijgen zal ik die hier natuurlijk vermelden. Voor vragen en opmerkingen ben ik altijd bereikbaar.

mvg Kars Rotteveel

Heb jij ook een BitFenix Colossus Window?

Hmm, mooie review, maar bij koelingsmogelijkheden moet je wel je temperaturen van je hardware plaatsen zodat wij een ook een indruk krijgen van wat jij nu meemaakt qua koeling and stabiliteit.
Onderhand wat temperaturen in de review gevoegd,

over de scrnshots, ik heb hiervoor een externe fotoserver gebruikt, picasa. En de standaard img tags. Is er de mogelijkheid om de plaatjes mee te laten schalen?

grt Kars
Nette review :)
Hoe fel is de buitenkant van de case? Volgens mij ziet het er donkerder uit dan op de laatste foto... toch? :)
mooie review! Ikzelf heb de gewone Bitfenix Colossus, dus zonder window, maar hoe ziet bij jouw de rechterkant eruit, dus de kant waar niet het window zit? BIj mij namelijk, zitten aan beide kanten grote LED strepen, dezelfde als in de deur. Hoe is dat bij jouw?
Even een wat late reactie maar bij de Window kast zitten de LED Strips alleen aan de voorkant
@NaabJ

Ik zal vanavond trachtten een iets duidelijke en realistischere foto te maken ;)

@Jel014

Ik heb die strepen inderdaad niet. Ander verschil is dat ik geen fancontroller heb en ook geen USB 3 in het i/o paneel ;)
Heb ik ook last van!! Ik kijk via samsung galaxy tab.
Fixed, thanks!

Als bonus nieuwe foto's met een 240Rad bovenin!

[Reactie gewijzigd door K.Rotteveel87 op 1 februari 2013 23:16]

Mooie review. Kun je bij deze behuizing de LEDs van kleur veranderen? Bijvoorbeeld naar blauw. Ik weet van de gesloten versie dat je kunt kiezen tussen blauw/rood.
Goede review, alleen ik kan de plaatjes niet zien, is dat mijn probleem of heeft iedereen hier last van?
Geachte K.Rotteveel87,

Ik heb nu een Raider van hetzelfde merk waar wel gelukkig mee ben, maar omdat ik onlangs een XFX HD 7950 Black Edition heb aangeschaft wordt het erg krap in mijn kast, omdat mijn vorige kast een Silverstone Temjin 05 waar de voeding boven in zat, maar genoeg ruimte had om grote videokaarten te kunnen herbergen, de trend is tegenwoordig voedingen onderin plaatsen maar warme lucht stijgt, dus ik mij twijfels over dit soort zaken, ik zie dat de nieuwe Corsair 900D, ook weer een mogelijk is om de voeding bovenin te plaatsen.
Maar goed om een lang verhaal kort te houden, ben je tevreden over jouw kast, ik heb 3 normale schijven en een SSD, past dit alles moet extra dingen erbij bestellen, windows vindt ik niet interessant.

Misschien wat uitgebreid, sorry voor dat gaarne jouw advies hierover.
Johan
Tsja, ik heb het idee dat een voeding beneden wel prima is! Het is een gesloten systeem, de voeding haalt lucht van onder de kast uit en blaast deze meteen de behuizing uit. De voeding wordt in mijn geval amper warm, en hierdoor stijgt er dus weinig warme lucht op. Een koeling bovenin zal het altijd moeten doen met warme 'gebruikte' CPU lucht.

De airflow in de Colossus is al wat benadeelt door de vrijwel dichte voorkant, dus als je nu al heet loopt;)

De kaart zal zondermeer passen, mijn kaart is nu 272mm (de 7950 is 262mm). Bij mij past er nog een volledig waterreservoir achter (zie laatste afbeelding)

De schijven passen ook gemakkelijk, geen aanpassingen of extra onderdelen nodig.

Voor meer vragen pm me maar!

grt
Geachte K.Rotteveel87,

Jouw systeem ziet er zeer profi uit.