Specificaties 11,6" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One 752h-5GHz Review

braaibander 13 april 2011, 1.499 views

Acer Aspire One 752h-5GHz

Pluspunten

• Zeer stil en koel
  • Voelt stevig aan
  • Accu duur
  • Toetsenbord en touchpad

Minpunten

• Net niet sterk genoeg voor 1080p Video (valt weg na update)
  • Buitenkant is zeer vlek gevoelig

Reden van aankoop

Ik heb de netbook gekocht om mijn huidige laptop, die nu nog als portable EN desktop functioneert, te vervangen als portable. Mijn eisen waren als volgt:
* een klein en handzaam ontwerp
* de prijs < Ą350,-
* Mogelijkheid tot het afspelen van HD video
* HDMI uitgang
Uiteindelijk heb ik na wat wikken en wegen gekozen voor de Acer Aspire One 752h.

Gebruik
Toen ik de netbook uit de verpakking haalde gaf deze een goede indruk, hij zag er naar mijn mening mooi uit, voelde best stevig aan, en het toetsenbord zag er stevig en voelde goed uit.

Ik schoof de accu in de netbook en drukte op de power- knop waarna de netbook met minimaal geluid aan het werk ging. Je werd direct door de installatieprocedure geleid waarbij de pc allerlei programmatuur en updates ging installeren. Het aller eerste wat ik dus heb gedaan is al deze onnodige Acer- zooi eraf gegooid. Uiteindelijk ben ik een goed uur bezig geweest om de netbook gebruiksklaar te maken (dus alle updates ge´nstalleerd, alle acer- zooi eraf geknikkerd en een fatsoenlijke browser ge´nstalleerd).

Het scherm is prettig te bekijken, in de volle zon en op volledige helderheid is hij nog steeds aardig te bekijken en in het donker kan je hem genoeg dimmen om niet pijn te doen aan de ogen.
Het toetsenbord typt fijn, de toetsen zijn groot genoeg en zitten ver genoeg van elkaar af. Het touchpad is responsive en werkt erg fijn, vooral de multi-touch functionaliteit voegt qua gebruiksvriendelijkheid veel toe.

Na de installatie ging ik wat browsen. Firefox 4 draaide lekker op het apparaatje, het was behoorlijk snel, alleen zware flash applicaties / filmpjes kunnen wel eens haperen. Een van de reden van aankoop was zodat ik er HD video via HDMI op mijn samsung kan spelen, daarom heb ik daarna mijn netbook aangesloten op mijn tv en heb wat video proberen te afspelen.
De eerste film was een 720p video en deze speelde hij prima af, de processor schommelde ergens tussen de 40% en 70% en het beeld was vloeiend, so far, so good. Hierna heb ik een 1080p film gaan kijken... Deze gaf me helaas minder voldoening. De processor schommelde tussen de 60% en 100% wat dus ook resulteerde in een stotterend beeld. Tot dusver heb ik het niet voor elkaar gekregen om 1080p af te spelen op de netbook, vandaar de 3 sterren voor prestaties. Mocht iemand tips hebben om dit alsnog voor elkaar te krijgen, hoor ik het graag.
Update: Na het installeren van Media Player Classic (met DXVA ondersteuning) heb ik hetzelfde geprobeerd, met een enorme verbetering! Nu draait hij een 720p filmpje op zijn sloffen met een CPU load van 20% - 35% en een 1080p film met 40% - 55% (beide terwijl ik ze stream ipv op de hdd heb). Ik kwam alleen enkele films waarbij de DXVA niet werd aan gezet, waardoor het afspelen te veel vroeg van de processor, ik ben nog hard op zoek waarom slechts enkele h264-films dit niet doen. Desalniettemin prestatie score omhoog gegooid naar 4 sterren.

Wat betreft accuduur ben ik zeer tevreden, afhankelijk van je gebruik en settings kan je toch zeker 3,5 tot 5 uur met een volle accu doen, wat in principe lang genoeg is voor een lange film of een lange treinreis. Een ding dat mij, als laptop gebruiker, erg opviel is dat het opladen tijdens het gebruik behoorlijk langzaam ging. Normaal ben ik gewend dat wanneer ik mijn voeding in mijn laptop steek, dat de accu hiervan in 30 minuten alweer vol is, maar in het geval van de netbook is dit een stuk langzamer. Naar mijn gevoel gaat het laden tijdens het gebruik maar mondjesmaat.

Tot slot nog wat opvallende eigenschappen:
* Bijzonder stil en koel. Bij gebruik op schoot word de netbook nauwelijks warm, wat tevens alleen maar aan de onderkant te merken is.
* De glossy buitenkant is mooi, maar ook erg vingerafdruk gevoelig

Heb jij ook een Acer Aspire One 752h-5GHz?

Aangezien jij ook deze laptop hebt gekocht stel ik hier even dezelfde vragen als in de andere review:

Ik ben ook aan het rondkijken naar een nieuwe netbook en de Acer Aspire One trekt wel mijn aandacht.

Wat ik mij wel afvraag is welke netbook beter zou zijn: de 752h of 721ki.
Er zitten namelijk wat verschillen tussen volgens mij en als ik het goed begrijp zijn die als volgt:
Processor:
721: AMD Athlon II Neo K125 - 1,7GHz
752:Intel Celeron 743 @ 1.3Ghz

Welke is sneller/beter?

Webcam:
721:0.3, maar op sommige sites staat ook gewoon 1.3 dat lijkt mij ook logischer want mijn eerste gsm haf zelfs nog meer dan 0.3.
752: 1.3, Hoeveel MP is jouw webcam volgens jou?
Zit hier werkelijk verschil in of zijn ze beide gewoon 1.3 en als er 0.3... inzit hoe slecht is het beeld dan?

HDD
721: 320GB
752: 250GB
Dit lijkt me gewoon verschillend, en op zich niet eens zon groot verschil.

Videokaart:
721: 384 MB ATI Radeon™ HD4225
752: Intel GMA 4500M HD
Wederom, welke is beter, en hoeveel beter?

Bluetooth:
Zowel bij de 721 als bij de 752 is er volgens mij geen bluetooth inbegrepen, alhoewel sommige sites vermelden dat er wel sprake van bluetooth is?

RAM:
721: 3072 MB DDR3
752: Dual-channel DDR2 SDRAM @ 667 MHz
Wederom, hoeveel verschil zal dit maken

Batterijduur:
721: ik kan slechts 2 kleine reviews vinden op kieskeurig.nl waarbij beide personen melden dat de netbook na 3 uur al begint leeg te raken
752: 2 reviews hier op tweakers, waarbij bij beiden gemeld wordt dat de batterij het makkelijk 4-5 uur volhoud.
Wat moet ik hier van denken? en is er nou wel of niet verschil in de batterijen tussen deze 2 modellen?

Prijs:
721: 348 bij paradigit
752: 299 bij 4launch

Ik neem aan dat jij toch ook de 721 hebt bekeken voordat je hebt besloten om voor de 752 te gaan. Dus wat weet jij wat ik niet weet :)?

Mvg
~Daan

[Reactie gewijzigd door Dmevi op 18 april 2011 15:12]

721: AMD Athlon II Neo K125 - 1,7GHz is beter maar het verschil tussen bij den ga je in de praktijk niet merken
752: 1.3, zeker voor onzekere is gewoon beter
hdd weet jezelf ook wel de grootste
721: 384 MB ATI Radeon™ HD4225 stuk beter om dat die gebruik maakt van zijn eigen 384mb en de intel gma maakt gebruik van het werkgeheugen van de laptop
ram is bij de 721 3gb dus meer dan bij de 752 die heeft er 2 dus de 721 is wederom beter
door de zwaardere hardware gebruikt de 721 meer waardoor er minder accutijd is maar hij wel sneller is dan de 752
dus als geen grafische presentaties hoef en niet zo'n hele snelle laptop hoef maar wel meer accutijd dan zou ik kiezen voor de 752 en hij is niet zo duur
wil je snellere presentaties en beter grafische prestaties om bijv wat games spelen dan zou de 752 kiezen maar die heeft wel minder accutijd en is duurder