Asus Vintage V7-P8H67E Review

jb044 10 april 2011, laatste update op 10 april 2011, 2.154 views

Asus Vintage V7-P8H67E

Pluspunten

• USB3 en Sata600
  • geluidsproduktie
  • stabiliteit
  • Linux support
  • aansluitmogelijkheden
  • IO snelheden
  • B3 revisie
  • EFI

Minpunten

• frontje
  • geen VT-d support
  • verbruik

Reden van aanschaf:

Deze barebone is ter vervanging van een tweetal PIII hobbyservers. Dat is nu natuurlijk behoorlijk antieke hardware en het spreekt voor zich dat deze zeer zeer snel is vergeleken met de oude setup. Schat het verschil minstens op een factor 10 en aangezien ik er ook redelijk wat mee doe merk je dat echt wel!

Eigenlijk was het de bedoeling om hiervoor mijn oude AMD workstation in te zetten, tot ik dat ding weer eens aanzette, crisis wat een herrie bak was dat 8)7 Ook die was inmiddels behoorlijk verouderd, dus dan maar wat dieper in de buidel tasten. Verbruik was belangrijk dus vandaar de 2400S.

Fijn was dat bij het uitpakken de "new B3 revision" sticker op de kast gelijk uitsluitsel bood over het al dan niet aanwezig zijn van de gevreesde 'Intel bug'.

Software:

Aangezien CentOS 6 maar op zich laat wachten, het mij onbekende Scientific Linux 6 geļnstalleerd. Ook dit is een 100% RHEL kloon, dus behalve zeer compleet is er ook heel veel 3rd party software en zijn er de nodige 3rd party repositories voor.

Gebruik deze server voor oa de volgende zaken:
  • software router/firewall
  • mailserver
  • dns server
  • webserver
  • (filtering) proxy server
  • nntp server
  • sabnzb
  • IDS
Eigenlijk was dit de bedoeling:
inet-firewall-VPS guest-firewall-host

Dit gaat m helaas niet worden, hw virtualisatie wordt ondersteund vanuit de EFI maar Intel VT-D helaas niet en hiervoor had ik volgens mij 1 van de 2 NICS hard moeten toewijzen aan de virtual machine. Jammer maar helaas, dan maar wat meer aandacht besteden aan de beveiliging van het geheel en als bonus heb ik heel wat meer geheugen tot mijn beschikking ;)

Overige hardware:

Getest/gebruikt icm:
  • Cisco Small Business Smart Switch SLM2008
  • Zelfbouw workstation op basis van de MSI P55-GD85 en een Intel Core2 i7 860
  • UPC kabel WIFI router met 60Mbit internet
Resultaten:

De kast zelf vind ik mooi, alleen het frontje is echt gammel. Tijdens het inbouwen vloog zelfs 1 van de klepjes er spontaan af en het was een heel gedoe om deze weer goed te bevestigen. Ook de werking hiervan is wat vreemd: Asus barebones hebben vaak de 5 1/4 drives weggewerkt achter een klepje en met een druk hierop gaat de dvd of cd drive dan alsnog uit zichzelf open. Dit voelt echt alsof je de kast helemaal verbuigt op dit punt in plaats van een net klikje, dat heb ik wel eens beter gezien. Aan de andere kant, deze kast wordt ook in andere Asus barebones gebruikt en als je naar de prijs daarvan kijkt mag je eigenlijk niet al te veel verwachten! Aansluitmogelijkheden zijn er in elk geval voldoende.

Binnenwerk is wel netjes afgewerkt en positief vond ik de ingebouwde fan aan de achterkant. Zeker in combinatie met de 2400S wordt het geheel ook onder load (boinc op alle 4 cores) nauwelijks heet en is de kast vrijwel geruisloos.

Verbruik valt me iets tegen: +/- 75W idle en 125W onder full load, al met al zeker niet slecht voor zo'n beest maar denk dat je dit met een goede 80+ voeding nog lager krijgt.

Zoals gezegd valt het ontbreken van VT-d me tegen, maar dit is niet uitzonderlijk. Ook bij mijn workstation met highend moederbord is dit geen optie: het is wel beschikbaar, maar geeft dan conflicten met de onboard Sata600 chip. Pre is de EFI ipv een traditioneel bios en verder kudos aan Asus dat deze barebone met zeer recente hardware zo goed als probleemloos met Linux werkt. Alleen een onschuldige error mbt de onboard Realtek Codec, dat zie je ook wel eens anders.

Uitvoerige benchmarks heb ik niet gedaan, maar het systeem is wel hardstikke stabiel. Boinc vind ik altijd een goede stresstest en dit draait nu al weer een paar dagen op volle kracht zonder ook maar 1 probleem. Ook memtest86 vond geen fouten.

De PCIe NIC haalt probleemloos 1Gbit met een nfs file transfer en ik twijfel er niet aan de onboard NIC dit ook aankan, zelfde chipset nl. Hdparm geeft ook aan dat het qua mem en disk io wel goed zit:

# hdparm -Tt /dev/md0

/dev/md0:
Timing cached reads: 20820 MB in 2.00 seconds = 10424.34 MB/sec
Timing buffered disk reads: 374 MB in 3.00 seconds = 124.47 MB/sec

Ter referentie dit doet mijn workstation (raid0 7200 Sata 2TB's en 1600CL7 DDR3):

# hdparm -Tt /dev/md0

/dev/md0:
Timing cached reads: 19692 MB in 2.00 seconds = 9865.31 MB/sec
Timing buffered disk reads: 680 MB in 3.01 seconds = 226.18 MB/sec

Vooral het eerste is zeer opmerkelijk. Denk dat de GUI wat roet in het eten gooit, maar toch workstation was zo goed als idle toen en de barebone deed gewoon zijn server taken toen.

Qua internet haal ik probleemloos mijn volle snelheid.

Gui is wel een minpuntje, kreeg alleen beeld via HDMI. Ga dit toch niet gebruiken dus til daar verder niet zwaar aan. En mensen met Windows gaan hier toch niet tegenaan lopen.

Al met al een mooi systeem en zeker niet te duur. Ja het kan ook goedkoper, maar de enigste H67 tegenhanger is op dit moment bijna 2x zo duur en heeft minder mogelijkheden. USB3 en Sata600 maakt het systeem redelijk futureproof en voor gamers is het fijn dat er OOTB absoluut ruimte is voor een krachtiger CPU en een losse, bescheiden GPU.

Minpuntjes zijn het frontje, het verbruik dat imho iets aan de hoge kant is en de wat beperkte mogelijkheden in de EFI.

PS dit is mijn 2e review hier, dus op- en aanmerkingen zijn absoluut welkom!

Heb jij ook een Asus Vintage V7-P8H67E?

Misschien wat foto's, dat is altijd leuk bij een review?!