Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart Review

Dymion 9 april 2011, laatste update op 9 april 2011, 944 views

Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Android 2.2
  • Tweakbaar
  • Goede autofocus

Minpunten

• Het bobbeltje aan de achterkant
  • Samsung KIES kreeg ik niet werkend
  • GPS werkt niet altijd

Ik heb mijn Apollo (of Galaxy 3 zoals hij ook wel wordt genoemd) nu ongeveer een maand en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
In het begin las ik in andere reviews over problemen met het bereik, maar daar heb ik zelf weinig van ondervonden. Uiteindelijk heb ik de toch de stap gewaagd en kocht de prepaid variant van t-mobile.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk van het toestel was eigenlijk "Wat is hij klein". Dit kwam mede doordat ik het scherm van mijn Archos 43 was gewend. Ik had de zwarte variant en vond hem verrassend licht en hij lag naar mijn idee lekker in de hand. Wat ik wel apart vond is het bobbeltje aan de achter kant van het toestel. Deze zit er waarschijnlijk om er voor te zorgen dat het geluid beter is als de Apollo op tafel ligt, maar ik vind het een in de weg als je bijvoorbeeld een sms typt in landscape modus.
Verder zaten er weinig toetsen op de zijkanten en zaten alle aansluitingen op de bovenkant van het toestel, wat ergens wel handig is.

Android

Nu is dit niet mijn eerste toestel met Android (dat was mijn Archos 43) maar ik moet wel zeggen dat deze ervaring vele malen beter was. Dit komt waarschijnlijk mede door het touchscreen. Op de Archos was dit een resistief, maar dit was een capacitief touchscreen wat veel beter reageert dan een resisitieve.

Samsung had zijn eigen Touchwiz 3.0 Launcher over Android heen gegooid wat ik persoonlijk leuk bedacht vind, maar niet fijn vind werken. Deze maakte dan ook snel plaats voor een andere launcher.

Verder was het een fijne ervaring en mag ik Android nog steeds beter dan de firmware op mijn oude LG GW520.

Geluid en beeld

Nu komen we bij de bottleneck. Het beeld van de Apollo is helemaal niet slecht, maar de resolutie is zo raar. Het is een LDPI toestel, dit houd in dat het een resolutie heeft van 240 bij 400 pixels. Dit kan nog tegenvallen aangezien veel programma's zich meer op de HDPI toestellen, 480 bij 800 pixels, focussen.

De camera heb ik niet veel gebruikt maar is 3 megapixel en niet erg bijzonder. Nu moet ik wel even kwijt dat ik de autofocus van de camera erg goed vind. Het was sowieso vele malen beter dan op mijn Archos of oude LG.

Over het geluid kan ik ook niet veel vertellen, maar de 3.5mm uitgang aan de bovenkant geeft het toch mooi door aan de oortjes die je er in stopt. De speaker is ook niet slecht, maar er zijn betere.

Tweaken?

En dit is het onderwerp waar ik zo van hou, het Tweaken van het apparaatje. Dit deed ik immers al toen ik nog de eerste generatie HTC Touch had. In eerste instantie kon ik er vrij weinig over vinden, maar toen ik erachter kwam dat het apparaatje in Amerika werd verkocht als een Galaxy 3, was ik verheugd een XDA forum gewijd aan de Apollo te vinden. Hier hadden ze naast de Apps en Thema sectie ook een sectie voor Custom ROMS. En dit deed mij deugd.

Ongeveer een week na aankoop had ik de ROM geflashed naar een Custom versie. Ik moet zeggen dat dit een goede zet was geweest. Mijn vrije geheugen ging omhoog, het hele apparaatje werd sneller en de custom looks waren ook niet slecht.

Toch vond ik zelf dat er nog wat miste. Ik was nog niet tevreden met de launcher die er bij zat. Gelukkig bood mijn studie Informatica deels hulp. Ik had nog een boek liggen over Android programmeren en er waren wel wat tools te vinden op XDA zelf. Ook vond ik een topic waar ze de LG Optimus Launcher hadden geript en werkend hadden gekregen op HDPI toestellen. Toen besloot ik met wat tools die launcher naar de Apollo te porten met succes. Nog niet alles werkt, maar ik ben er nog mee bezig.

De Apollo is een fijn toestel voor weinig geld. De verbinding is niet slecht (op de een of andere manier beter in tunnels) in tegenstelling tot de GPS waarmee ik met mijn Navigon software vrijwel GEEN verbinding heb. De standaard software (Samsung KIES) wou bij mij niet werken maar dat was voor mij niet zo'n groot probleem. Het is goed Tweakbaar en verder gewoon een goed toestel.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart?

''Samsung KIES kreeg ik niet werkend''
Zelfde probleem hier. Kies installeren > Computer herstarten > En werkt een stuk beter ;)
Ik had KIES al aardig snel gedag gezegd om over te gaan op de custom ROMS. Wat mij ten goede heeft gedaan/gaat doen. Er is nu namelijk een project gaande waarin ze de wel bekende CyanogenMod (en daarmee ook Gingerbread) naar de Apollo porten. Ook is er een ander developement team bezig met het porten van MIUI, wat ook enigszins interessant is.