Logitech LX3 Optical Mouse Review

Soepstengel 1 januari 2007, 2.257 views

Logitech LX3 Optical Mouse

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Geen overbodige knoppen
  • Uiterlijk

Minpunten

• Drivers en software

Deze muis heb ik gekocht ter vervanging van een draadloze muis, dit omdat de batterijen altijd leeg waren wanneer ik een spelletje wou spelen. Eentje met een draadje dus zonder te veel poespas. Mijn keuze viel op deze muis wegens zijn kleur (zwart met grijs) en zijn prijs (tussen de ¤20,- en ¤25,- bij mij). Ik ben zeer tevreden over de muis al waren er wel een aantal minpuntjes

Ergonomie: Zeer Goed
De muis ligt erg goed in de hand, ik heb absoluut geen RSI klachten of andere soorten klachten. De muis zelf is aan de zijkanten voorzien van een soort rubber waardoor de muis niet uit de hand kan glijden, ook ligt de muis daardoor vrij zacht in de hand.

De muis wordt gebruikt voor intensief gamen, van shooters tot RTS games, en heb daar tot nu toe geen enkele problemen mee gehad.

Functionaliteit: Goed
De muis heeft weinig knoppen. In totaal zitten er 5 knoppen op;
- Linker muisknop
- Recht muisknop
- Scrollwiel indrukken
- Scrollwiel opzij drukken (2 kanten op)

Het is vrij weinig maar persoonlijk vindt ik dit juist fijn! Te veel knoppen kan leiden tot per ongeluk een verkeerd knopje indrukken of knoppen die je nooit gebruikt. De scrollwheel kan je dus ook opzij bewegen wat ook een knop is, maar vanwege de slechte software gebruik ik deze niet (zie drivers en ondersteuning voor meer info).

Precisie: Goed
Kan ik heel kort over zijn: goed, niks bijzonders doet wat hij hoort te doen zonder fouten. Met de software kun je de precisie nog naar eigen wensen instellen indien dit gewenst is.

Vormgeving: Zeer Goed
Het uiterlijk van de muis ziet er zeer goed uit! Het zwart met zilver past heel erg goed bij mijn huidige kast, scherm en toetsenbord. De muis is niet voorzien van mooie eye-candy (blauwe lichtjes of wat dan ook) wat weer zorgt voor een mooie schone look.

Drivers en onder- steuning: Voldoende
De drivers maar vooral de software die meegeleverd wordt vindt ik niet goed. Het installeren van de drivers en de software is wel erg goed maar de kwaliteit van de software vindt ik minder. Je kunt de gehele muis instellen in de software maar er loopt weer een programmaatje op de achtergrond en voor die twee extra handelingen die je kunt doen met deze muis vindt ik het dat niet waard. De muis zelf werkt al prima als je geen drivers of software installeert alleen kan je dan geen gebruik maken van de zijwaartse klikken van de scrollwheel. Voor de mensen die het niet erg vinden om nog een programmaatje op de achtergrond te draaien (en nog een icoontje in je taak balk) kan de software gewoon installeren en de twee extra knoppen gebruiken.

Een betere oplossing van Logitech was geweest om alle drivers en software van hun producten in een programma te verwerken. Ik heb nu namelijk al twee programma's draaien voor mijn G15 toetsenboord (LCD Manager en keyboard profiler) en om dan ook nog eens het programma van de muis te draaien vindt ik overdreven. Een programma waar je zowel je toetsenbord als je muis in kan configureren zal ideaal zijn, zowel voor gevorderde als beginnende gebruikers.

In de reacties kan je lezen dat de meeste toetsenboorden en muizen onder een programma worden geborgen, de G15 echter niet. Dus Logitech heeft wel de meeste drivers en programma's onder één programma gehuisd maar niet die voor de G15 en ik denk ook niet voor toetsenboorden/muizen.

Bouwkwaliteit: Goed
Logitech heeft (vooral bij muizen en toetsenborden) een goede naam qua kwaliteit en ook dit keer stellen ze niet teleur. De muis zelf voelt heel erg goed aan en schiet niet te kort. De muis is van plastic gemaakt en is vrij licht. De muis is aan de zijkanten voorzien van rubber dat erg goed in de hand valt en goed aanvoelt. De scrollwheel voelt erg betrouwbaar aan een scrollt erg soepel. Maar om een goed oordeel te geven over de kwaliteiten moet er toch langer gewerkt worden met deze muis om te bepalen hoe het met de slijtage zit.

Prijs: Goed
De prijs vindt ik dik in orde. Ik heb er bij de kijkshop tussen de 20 en 25 euro voor betaalt en dat vindt ik voor een kwaliteit muis die er ook nog eens goed uit ziet prima. In de pricewatch staat hij er zelfs voor minder dan 20 euro en dat is natuurlijk helemaal mooi!

Algemene beoordeling: Goed
Ik ben zeer tevreden over deze muis. Hij ziet er goed uit en werkt perfect. Hij doet wat hij hoort te doen en tijdens het gamen komt deze muis prima tot zijn recht. Er zitten geen overbodige knoppen op de muis wat ik als een plus punt beschouw. Een prima muis voor een prima prijs.

Heb jij ook een Logitech LX3 Optical Mouse?

Ja daar maakt hij gebruik van. Maar mijn G15 toetsenboord wordt niet ondersteund, tenminste ik denk niet dat daar een LCD support in zit en de profile manager.

edit:
Heb het nog eens nagekenen en ik kan alleen instellingen aanpassen van de muis. Ik zie geen tabs of opties voor toetsenboorden dus geen support voor het G15 toetsenboord i.i.g.
Nouja, dan is die negatieve eigenschap 'Drivers en software' dus van toepassing op dat toetsenbord en niet op de muis 8-) Praktisch alle recente muizen en toetsenborden van Logitech werken nl. met die ene tool. Kennelijk alleen die G15 dus niet.
Ik heb gekeken in dat SetPoint maar ik zie nergens een menutje, tab of knopje met daarop Keyboard of iets in de richting van een Keyboard. In het start menu staat wel Mouse & Keyboard maar als ik Settings op start zie ik niks.

De review is ook geschreven met mijn ervaringen. In heb de muis getest i.c.m. het G15 toetsenboord en die heeft dus geen shared drivers daarvoor. Ik ben het er wel mee eens dat het dan aan het toetsenboord ligt en niet aan de muis maar beiden producten komen van LogiTech, dus in principe hoort de G15 dan toch ook onder SetPoint te zitten?

Ik verhoog de drivers naar voldoende/goed.
Maakt deze muis dan geen gebruik van Setpoint-drivers? Met Setpoint kun je nl. juist meerdere Logitech input-apparaten beheren, zodat je niet voor elke een aparte tool hoeft te draaien.
Ik heb deze muis nu bijna drie jaar. In die tijd is hij al zeker 1000 hard op de grond gevallen (ga niet zo heel voorzichtig met muis en laptop om). De muis ziet er echt nog 100% als nieuw uit! Geen enkel krasje, beschadiging of zelfs maar vlekje te vinden. Hij werkt nog steeds perfect. Qua bouwkwaliteit is dit veruit de beste muis die ik ooit gehad heb.
Ik zoek een muis + drivers die ook in xp 64bit werken. Het aantal knoppen is ook prima aangezien ik er over het algemeen toch maar 3 gebruik.