HP Proliant Microserver N36L Review

kries 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 10.475 views

HP Proliant Microserver N36L

Pluspunten

• Energieverbruik
  • Formaat
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Nog niet kunnen ontdekken

Features Score: 4
Aangezien ik op zoek was naar een eenvoudige server voor een kleine organisatie met 4 werkplekken viel mijn oog op dit HP apparaatje. Vooral het lage energieverbruik en de prijs spraken me nogal aan. Voor het doel waarvoor ik hem wil inzetten lijkt het me krachtig genoeg (Dualcore Athlon II 1,3 GHZ, sneller dan dualcore Atom)

Verpakking
De zaak zit prima verpakt, met de gebruikelijke netsnoeren, waarvan je er altijd 1 weggooit omdat we die in NL niet gebruiken. Ook zit er een cd met drivers en enige documentatie bij, waarin o.a. staat hoe je het geheugen kunt uitbreiden.

Eerste indruk
Mooie kleine, functionele behuizing. Harde schijven kunnen eenvoudig ge´nstalleerd worden middels een schuifsysteem.

Installatie hardware
Standaard wordt het apparaat geleverd met 1 GB DDR3 ECC geheugen en een 160 GB Harddisk. Dat vond ik wat te mager, dus heb ik er direct 2 x een Samsung EcoGreen F4 2TB en 2 x 2GB ECC geheugen bijbesteld. Om het geheugen te installeren moet je even 2 boutjes aan de voorzijde (Als het deurtje open is) loshalen, enkele connectoren van het moederbord loshalen en dan het moederbord naar voren halen om de strookjes geheugen erin te klikken. Dat staat in de documentatie goed uitgelegd.
De harde schijven is makkelijker: die schroef je in het daarvoor bestemde schuifframe en klik je er vervolgens eenvoudig in.
De originele harddisk heb ik er ook nog in gelaten, voorlopig doe ik daar de backup op. Niet echt veilig, maar beter dan niets.

Installatie software
Om te beginnen heb ik van de 2 disks een raid1 set gemaakt. Dit gaat eenvoudig in het bios en is in een paar minuten gedaan.
Vervolgens het OS. Eerst heb ik een poging gedaan om “Azura server” te installeren. Die had ik bij MS gedownload, en het is volgens mij een soort opvolger van SBS. Helaas gaf de installatie aan dat het systeem niet voldoet aan de minimum systeem eisen: de processor moet minimaal 1,4 Ghz zijn. Dat werkt dus niet.
Vervolgens een installatie van Server 2008 R2 Standaard gedaan. Dit ging prima. De raid set wordt direct herkend, en er is geen extra driver nodig. Vervolgens de server gepromoveerd tot domaincontroller. Verder heb ik de Express versie van PowerFuse 2010 geinstalleerd, om de desktops van de gebruikers mooi centraal te kunnen beheren, de My documents en profielen geredirect naar de server.

Performance
Hiervoor heb ik een simpele test gedaan: een bestand van 650 MB gekopieerd van en naar de server. Ik kom dan op snelheden van 420 mb/s (lezen) en 105 mb/s (schrijven)

Prima apparaat voor het geld wat ik ervoor heb uitgegeven (Eur. 265 excl. extra geheugen en harddisken)

Heb jij ook een HP Proliant Microserver N36L?

mb/s staat voor milli bit per seconde.

Als ik daarmee reken zou je over 650 MB ongeveer 3,5 uur doen.
Ik neem aan (althans, dat hoop ik wel voor je!) dat je 420Mb/s en dus (ongeveer) 42MB/s uit gekomen bent?

Overigens is Azure niet echt de opvolger van SBS, de eerste heeft meer met wolken te maken...

Verder leuk dat je foto's geplaatst hebt!
mb/s is toch echt mega bit per seconde.

milli = 1/1000
mega = 1.000.000
Ik heb een stukje over de N36L Microserver geschreven.
Je kunt er ook VMware Esxi op draaien.
Meer hier:

Ik heb je stukje gelezen en ben nu overtuigd om mijn QNAP219P ermee te vervangen :+
Maar 1 vraagje: hoe is de backplane aangesloten op het moederbord? Is dit d.m.v. een SFF 8087 connector?
Ik ben er inmiddels achter.
De backplane wordt aangesloten middels een SFF 8087 SAS connector.
Ik heb de microserver nu ook in gebruik. :P
Ik heb sinds een maand ook de NL36 met Ubuntu server, werkt als een zonnetje. Het verbruik is ca 20-25 watt en zeer stil!
Inderdaad: Mb/s. 650 MB was bij schrijven 50 sec, bij lezen 12 sec.
Leuke review, volgens mij nog niet heel veel in omloop in NL. Zitten er standaard al 4 drivebays bij? HP wil hier wel eens zuinig mee doen.

Wattmeter er al tussen gestopt?
Ja, er zitten er inderdaad 4 bij. Wattmeter heb ik nog niet gedaan
Hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd naar de load en idle watt's :)
Ik ook :) Dit zou goed een opvolger voor mijn Via-C3 based servertje kunnen worden, mits het (voornamelijk idle) stroomverbruik een beetje binnen de perken is
Idle is deze 20w, (geen extra hdd of ram), met gemiddelde belasting 25w. Getest met ubuntu 10.4. Naast een posgresql database draai ik er ook ubuntu terminal server op. Dit loopt allemaal vlot. Kwa performance, prijs en verbruik is dit een super apparaat.

Ik heb ook nog een microclient pc (via c3 533MHz, deze gebruikt ca 10-15 wat).
Mooie review, mooi apparaat! Binnenkort aan vervanging toe van mijn Conceptronic CH3SNAS (funplugged), al mag het dan wat meer zijn.
Dit lijkt mij de ultieme vervanger: OS Debian met vservers, uitbreiden tot 2GB RAM, OS op USB stick intern, 2x2TB mirrored, ...

Benchmarks op andere sites wijzen op 108.8 MB/sec read and 107.7 MB/sec write. Al staat dit niet garant voor prestaties tijdens dagelijks gebruik, maar toch...

En dat allemaal voor de prijs van 235 euro! Hopelijk valt het verbruik wat mee?
kan iemand mij vertellen of je hier windows home server 2011 op kunt draaien ? ik draai dat nu op een acer h340 en dat gaat wel maar hij is veel te langzaam .

Ben dus benieuwd of dit een vooruit gang is.
Gaat niet werken. De kloksnelheid van het servertje is te laag. (1,3) terwijl minimaal 1.4 vereist is. Ik had ook al zitten te kijken. De setup gaat ermee stoppen. Overigens kan ik het stoppen van de setup enkel bevestigen op de andere systeemeisen, geheugen (2gb) en vrije ruimte (160gb). Zodra dit niet toereikend is krijg je het er niet op.
Het klopt dat de check het installeren vanuit DVD inderdaad niet toestaat.

Echter kun je de installatie ook een een USB disk plaatsen en deze check uitschakelen (CheckReqs=0 in de cfg.ini file), de installatie verloopt daarna moeiteloos.

Ik ga er trouwens van uit dat kries "Aurora" bedoelt in plaats van "Azure", aangezien Aurora de naam was voor SBS 2011 Essentals.
Dus...

4 x sata op het moederbord? Is er ook plek voor een 2.5 diskje buiten de standaard drivebays?
Misschien op een PCIe x1 kaartje? :)
Ik dacht dat er ook nog een SATA poort voor ODD op het bord zat, en je kan altijd je 5.25" bay gebruiken :P

dan ken je de interne usb gebruiken voor een display op de 5.25" bay (als daar ruimte voor is)

[Reactie gewijzigd door Wiico op 13 mei 2011 19:23]

Wat is het volume van deze miniserver? Is het hoorbaar?