HP Proliant Microserver N36L Review
Aangezien ik op zoek was naar een eenvoudige server voor een kleine organisatie met 4 werkplekken viel mijn oog op dit HP apparaatje. Vooral het lage energieverbruik en de prijs spraken me nogal aan. Voor het doel waarvoor ik hem wil inzetten lijkt het me krachtig genoeg (Dualcore Athlon II 1,3 GHZ, sneller dan dualcore Atom)
Verpakking
De zaak zit prima verpakt, met de gebruikelijke netsnoeren, waarvan je er altijd 1 weggooit omdat we die in NL niet gebruiken. Ook zit er een cd met drivers en enige documentatie bij, waarin o.a. staat hoe je het geheugen kunt uitbreiden.
Eerste indruk
Mooie kleine, functionele behuizing. Harde schijven kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden middels een schuifsysteem.
Installatie hardware
Standaard...
Pluspunten
Energieverbruik Formaat Eenvoudige installatie
Minpunten
Nog niet kunnen ontdekken
Eindoordeel
Verpakking
De zaak zit prima verpakt, met de gebruikelijke netsnoeren, waarvan je er altijd 1 weggooit omdat we die in NL niet gebruiken. Ook zit er een cd met drivers en enige documentatie bij, waarin o.a. staat hoe je het geheugen kunt uitbreiden.
Eerste indruk
Mooie kleine, functionele behuizing. Harde schijven kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden middels een schuifsysteem.
Installatie hardware
Standaard wordt het apparaat geleverd met 1 GB DDR3 ECC geheugen en een 160 GB Harddisk. Dat vond ik wat te mager, dus heb ik er direct 2 x een Samsung EcoGreen F4 2TB en 2 x 2GB ECC geheugen bijbesteld. Om het geheugen te installeren moet je even 2 boutjes aan de voorzijde (Als het deurtje open is) loshalen, enkele connectoren van het moederbord loshalen en dan het moederbord naar voren halen om de strookjes geheugen erin te klikken. Dat staat in de documentatie goed uitgelegd.
De harde schijven is makkelijker: die schroef je in het daarvoor bestemde schuifframe en klik je er vervolgens eenvoudig in.
De originele harddisk heb ik er ook nog in gelaten, voorlopig doe ik daar de backup op. Niet echt veilig, maar beter dan niets.
Installatie software
Om te beginnen heb ik van de 2 disks een raid1 set gemaakt. Dit gaat eenvoudig in het bios en is in een paar minuten gedaan.
Vervolgens het OS. Eerst heb ik een poging gedaan om “Azura server” te installeren. Die had ik bij MS gedownload, en het is volgens mij een soort opvolger van SBS. Helaas gaf de installatie aan dat het systeem niet voldoet aan de minimum systeem eisen: de processor moet minimaal 1,4 Ghz zijn. Dat werkt dus niet.
Vervolgens een installatie van Server 2008 R2 Standaard gedaan. Dit ging prima. De raid set wordt direct herkend, en er is geen extra driver nodig. Vervolgens de server gepromoveerd tot domaincontroller. Verder heb ik de Express versie van PowerFuse 2010 geinstalleerd, om de desktops van de gebruikers mooi centraal te kunnen beheren, de My documents en profielen geredirect naar de server.
Performance
Hiervoor heb ik een simpele test gedaan: een bestand van 650 MB gekopieerd van en naar de server. Ik kom dan op snelheden van 420 mb/s (lezen) en 105 mb/s (schrijven)
Conclusie
Prima apparaat voor het geld wat ik ervoor heb uitgegeven (Eur. 265 excl. extra geheugen en harddisken)
Heb jij ook een HP Proliant Microserver N36L?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (33)
Als ik daarmee reken zou je over 650 MB ongeveer 3,5 uur doen.
Ik neem aan (althans, dat hoop ik wel voor je!) dat je 420Mb/s en dus (ongeveer) 42MB/s uit gekomen bent?
Overigens is Azure niet echt de opvolger van SBS, de eerste heeft meer met wolken te maken...
Verder leuk dat je foto's geplaatst hebt!
milli = 1/1000
mega = 1.000.000
Je kunt er ook VMware Esxi op draaien.
Meer hier:
http://deludi.nl/blog/vbs...-hp-p410-raid-controller/
Maar 1 vraagje: hoe is de backplane aangesloten op het moederbord? Is dit d.m.v. een SFF 8087 connector?
De backplane wordt aangesloten middels een SFF 8087 SAS connector.
Ik heb de microserver nu ook in gebruik.
Wattmeter er al tussen gestopt?
Ik heb ook nog een microclient pc (via c3 533MHz, deze gebruikt ca 10-15 wat).
Dit lijkt mij de ultieme vervanger: OS Debian met vservers, uitbreiden tot 2GB RAM, OS op USB stick intern, 2x2TB mirrored, ...
Benchmarks op andere sites wijzen op 108.8 MB/sec read and 107.7 MB/sec write. Al staat dit niet garant voor prestaties tijdens dagelijks gebruik, maar toch...
En dat allemaal voor de prijs van 235 euro! Hopelijk valt het verbruik wat mee?
Ben dus benieuwd of dit een vooruit gang is.
Echter kun je de installatie ook een een USB disk plaatsen en deze check uitschakelen (CheckReqs=0 in de cfg.ini file), de installatie verloopt daarna moeiteloos.
Ik ga er trouwens van uit dat kries "Aurora" bedoelt in plaats van "Azure", aangezien Aurora de naam was voor SBS 2011 Essentals.
4 x sata op het moederbord? Is er ook plek voor een 2.5 diskje buiten de standaard drivebays?
dan ken je de interne usb gebruiken voor een display op de 5.25" bay (als daar ruimte voor is)
[Reactie gewijzigd door Wiico op 25 juli 2024 04:27]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn