TP-Link TL-SG2109WEB Review

_JGC_ 5 april 2011, laatste update op 23 november 2011, 1.700 views

TP-Link TL-SG2109WEB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stevige behuizing
  • Geen ventilator

Minpunten

• Unmanaged mode bij inschakeling
  • Brakke webinterface

Features Score: 4
Thuis werd het tijd om eens af te stappen van een goedkope ouderwetse fast ethernet switch, en ook de router moest eraan geloven. In eerste instantie had ik een Procurve switch in gedachten, maar via een topic op GoT werd deze switch aanbevolen. Destijds op Ebay uit Duitsland gekocht, hier in NL waren ze nog niet echt te koop. Aangezien mijn nieuwe router (Globalscale Sheevaplug) slechts over 1 ethernetpoort beschikt, moest er een managed switch met 802.1q ondersteuning komen.

Bij mijn huidige setup zit de modem aan poort 1, de router aan poort 2 en zijn de overige poorten opgedeeld in 2 verschillende VLANs. De router op poort 2 verdeelt de binnenkomende VLANs over verschillende virtuele interfaces en verzorgt zo de routering. Deze setup kan helaas geen volledige 1Gbit routeren, maar 350Mbit is eerst wel genoeg voor een Ziggo-verbinding.

Bij het instellen van de switch kwam al snel een nadeel naarvoren: de beroerde webinterface. Ik was nog helemaal onbekend met termen bij managed switches, en de documentatie die je vindt gaat vnml uit van Cisco termen. Waar Cisco het bij trunking heeft over een tagged vlan poort die naar mijn router gaat, heeft deze switch het bij trunking over het bundelen van poorten. In het begin is dat enorm verwarrend.

Na stroomuitval kwam het tweede nadeel van deze switch naarvoven: de meeste Eurodocsis kabelmodems ondersteunen maar 1 MAC adres aan de LAN-kant van het modem. Als deze switch ingeschakeld wordt, draait de switch enkele milliseconden in unmanaged mode, wat betekent dat verkeer van alle poorten naar poort 1 van de switch mogelijk is, waarna mijn kabelmodem vaak een reset nodig heeft om weer verkeer vanaf de router toe te staan. Hier houd ik tegenwoordig rekening mee door even poort 1 los te trekken als ik de switch opnieuw inschakel. Aangezien de switch bedoeld is voor rackmounts en dus een normale eurostekker heeft, is het ook mogelijk deze zonder speciale kabels op een UPS aan te sluiten om dit probleem op te heffen.

De switch is niet voorzien van een ventilator, waardoor deze geen geluid maakt.

• Globalscale Sheevaplug
  • Cisco WAP4410N-G5
  • Ubee Eurodocsis modem

Heb jij ook een TP-Link TL-SG2109WEB?

Vraagje: heeft ie een fan of is ie volledig stil?