OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

donny007 3 april 2011, laatste update op 31 oktober 2013, 6.578 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Voelt snel en soepel aan
  • Dood stil
  • Goede prijs per GB/prestatie verhouding
  • 3.5" Bracket megeleverd
  • Ziet er leuk uit (ook al zie je er niets van)

Minpunten

• Firmware alleen up te daten vanaf een andere partitie, lastig op een laptop.

Update 31-10-2013!
Na twee jaar trouwe dienst heeft de SSD de geest gegeven. Het rode foutindicator ledje lichtte op, de drive werd niet meer herkend door het systeem (getest op meerdere systemen).

Vier weken eerder heb ik in OCZ-toolbox nog de status bekeken. SSD-life left was 100%, geen enkel reserveblok was gebruikt. De firmware was up-to-date.

De laptop heb ik niet meer en de SSD zit al een tijdje in een ander systeem als tweede SSD. Gelukkig zijn er -door goede backups!- geen gegevens verloren gegaan.

De RMA met OCZ verliep vlot, binnen 4 werkdagen had ik een 'nieuwe' (refurbished) SSD. Deze werkt prima en zal gebruikt worden in een Zalman USB 3.0 enclosure (ZM-VE300) voor het laden van bootable ISOs. De garantieperiode van drie jaar was nog niet verstreken.

De SSD heeft jammer genoeg geen voorafgaande tekenen van falen gegeven. De service van OCZ met de snelle RMA was top.

---------------------

Verder heeft OCZ de toolbox verbeterd met een optie om direct een bootable USB drive te maken om de SSD firmware te updaten.

Ik raad je alleen aan om deze SSD nu nog te kopen als je minder dan 50 uit wil geven aan een redelijke SSD voor een wat ouder systeem. De huidige SSDs zijn betrouwbaarder, sneller en goedkoper in prijs per GB.

---------------------

Waarom een SSD?
Ik vond mijn laptop steeds slomer worden, alles wees op de 500GB 2.5" Samsung HDD.... dus werd het tijd voor een boost, in het woud van SSD's kwam ik de Vertex 2 tegen (stond hoog in de PW), na het lezen van enkele reviews en benchmarks wist ik vrijwel meteen dat deze het moest worden (op het gebied van prijs per GB/prestatie kwam deze er als een van de beste uit).

Mijn kennis van SSD's is niet bijster hoog (ok chips in een doosje met sata connector) termen als TRIM, IOPS, MLC en Sandforce zeggen me allemaal niet veel (gelukkig snapt Wikipedia het wel).

Specs (achter op de doos):
- 285MB/s read, 275MB/s write.
- Sustained write up to 250MB/s
- 4KB random write: Up to 50,000 IOPS
- Sandforce driven
- MLC flash memory
- TRIM support

In de (platte) doos...
- De Vertex 2 in een antistatisch zakje
- 2.5" naar 3.5" bracket
- Setje schroeven om de SSD in de bracket te zetten en vast te schroeven in een behuizing.
- Sticker met "My SSD is faster than your HDD" (ja die heb ik op mijn laptop geplakt ;))
- Beknopte instructie/gerantieboekje

De installatie
Aangezien mijn laptop maar n HDD slot heeft (en ik enkel de 60GB van de SSD te weinig vond) moest hij erin naast mijn HDD als tweede opslagmedium (ipv de optische drive). Dit bleek een fluitje van een cent, met de uitstekende handleiding van Dell was ik (50 schroefjes, klemmetjes en connectortjes later) in de buurt van de optische drive, daar moest de SSD komen... met een slimline-sata naar full-sata kabeltje (lastig te vinden) kon ik de SSD aansluiten, ik heb de 3.5" adapter en wat dubbelzijdige tape gebruikt om de SSD vast te zetten. De boel in elkaar zetten was geen probleem (al hoor ik nu nog wel is SNAP en CLICK van dingetjes die nog niet helemaal op hun plek zaten ;))

Na deze chirurgie kunnen we verder met de installatie van Windows 7, de SSD werd prima herkend, na het formatteren was er 55,7GB aan bruikbare ruimte op de SSD, de installatie verliep niet echt sneller dan met een traditionele HDD (komt door de USB-stick die het niet bij kan houden).

Windows 7 herkende het als een SSD en schakelde defragmentatie uit (dat is niet nodig met SSD's).

Natuurlijk even gekeken naar een firmware update... hier ging het mis, je moet de firmware updaten vanaf een andere schijf (lastig met een laptop, eSata schijven had ik op dat moment niet bij de hand) de firmware-update moet nog even op zich laten wachten.

60GB, groot genoeg?
Na de installatie van Windows 7 en alle software had ik precies 50% van de schijf gevuld, de documenten, films, muziek, virtuele machines en ander troep staan netjes op de HDD, de SSD is slechts voor programmatuur en kleine, vaak gebruikte, documenten.

Voor mij is 60GB dus ruim voldoende, als je games of zware software gaat installeren ben je toch al gauw door die 60GB heen, GTA-IV lust al zo'n 16GB (op je 1TB HDD maakt het niks uit, op een SSD moet je echter verstandig omgaan met de ruimte, de GB's op een SSD zijn duur).

De real-life (gevoels) performance
Na een reboot viel me op dat alles rap laadt en de wachttijden voor het starten van applicaties en het inloggen zijn gereduceerd tot enkele milliseconden.

Het opstarten van Adobe Photoshop CS5 bijv. duurde met de HDD 30 seconden, met de SSD slechts twee.

Een ander voorbeeld, Word 2010 opstarten met de HDD duurde al gauw 5 sec, met de SSD is er niet eens tijd om het splash-screen volledig te laden, instant-start.

Ook in Minecraft kan ik nu sneller door mijn wereld reizen zonder dat het spel steeds moet wachten op de HDD...

Het opstarten van Windows 7 is ook veel sneller, soms wel 1 minuut met de HDD, nog geen 6 sec met de SSD.

Benchmarks

Om te beginnen, het test-systeem:
- Dell Studio 1558 15" notebook
- Intel Core i5 M520 (2,4 Ghz, 2 cores, 4 threads)
- 4GB DDR3 1333Mhz
- Windows 7 64Bit
- (toen nog ATI) Radeon HD4500 Mobility (1920x1080 display)

HD tune pro 4.60 (trial):
File benchmark:

Read benchmark:

Extra tests:

Random access:

CrystalDiskMark 3.0.1 x64:

Aangezien mijn kennis over SSD's niet geweldig is trek ik geen conclusies uit de getalletjes, alles voelt sneller aan en werkt soepeler, doel bereikt. Het is het een prima SSD om je laptop (of desktop) soepeler te maken maken en sneller te laten reageren, alles voelt sneller aan (niet te omschrijven in een review, je moet het ervaren ;)).

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Kun je ook een benchmark zonder zero-write posten, met AS SSD of CrystalDiskMark? Zero-write op een SSD met compressie is zeer discutabel; want wat test je nu eigenlijk?

Verder heb je een prima SSD hoor daar niet van. :)

Gelukkig niet de 55GB versie, want die is een stuk langzamer. De 60GB 25nm versie zou even snel als de oude 34nm SF1200 SSDs moeten zijn.
Ik heb de CDM benchmark opnieuw gedaan met random-fill na de kritische doch terechte reactie van Darkstone.

In HD tune heb je die opties niet...
jaja maar zo makkelijk gaat dat niet kfaessen.. Je moet ook je regedit aanpassen.. zie mijn review.: review
Tevens vraag ik me wel af of je moet updaten!!! Ik heb namelijk veel lagere waardes in crystal mark... Hoe krijg je dat voor mekaar?

1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (typically hold "Delete" key while Booting)

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 3 april 2011 10:07]

Ik hoefde niets aan te passen in het register en bij mij werden de waardes juist hoger, ik heb een Vertex 2 - 180GB -34nm. Misschien heb jij een ander type waarbij het niet vlekkeloos verloopt.

Edit: ik zie het al, je gebruikte niet de juiste bios instellingen.
Het is ook zo dat je de instellingen in je bios naar AHCI moet zetten anders werkt de firmware tool niet. Bij mij werkte AHCI in het begin niet en bleef mijn computer steeds rebooten. Na wat forums te hebben doorgespit kwam ik erachter dat ik een of andere waarde in regedit op 0 moest zetten waarna het wel werkte en Windows automatisch de goede drivers installeerde.
Dit is overigens niet standaard, bij de meeste laptops-pc´s staat die instelling al op AHCI. En het is redelijk bekend dat je DIE instelling beter niet kunt aanpassen nadat je windows hebt geinstalleerd. Misschien dat je schijf daarom langzamer werkt, je moet nu windows eigenlijk opnieuw installeren zodat hij direct met AHCI kan werken.

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 3 april 2011 10:25]

Ik heb de Vertex 2 60GB net zoals de reviewer hierboven.. Maar t.o.v. zijn review zijn mijn waardes veel lager.. (zo bedoelde ik dat). Maar oke ik had windows opnieuw geinstalleerd en schijnbaar is SATA standaard in mijn bios... Maar goed als iemand weet wat ik kan doen om mijn write waardes hoger te krijgen ik heb namelijk 69mb/s waarintegen de man hierboven 255mb/s. lijkt me een iets te groot gat.
Dat komt omdat hij test met full op 0x00
Hoe kom het ook klinkt, met eenzelfde truuk haalt mijn hdd 5000MB/s. Totaal ongeloofwaardig dus.

Helaas trappen er nog steeds mensen in deze compressie bullshit, Uitgerekend een reviewer moet weer wat hij doet, wat in dit geval niet zo is.
Ja, maar bedenk wel dat niet iedere reviewer alles weet over de technische achtergrond van een product. Je mag je als reviewer wel een beetje verdiepen in de theorie, maar dan nog kun je niet alles weten. Ik vind het dus op zijn zachtst gezegd bot om op deze toon een reviewer de grond in te boren. Geldt net zo voor je opmerking hieronder. Je kritiek is terecht, maar begin dan niet met "Zucht". In plaats daarvan: respecteer een ander alsjeblieft een beetje.

Sorry, dat moest ik even kwijt.

@donny007: Prima review, behalve dus de genoemde benchmarks. Het is prettig om op T.net ook eens een review te krijgen die niet alleen maar uit harde getalletjes bestaat. Het is juist goed om eens een down to earth review te lezen over hoe de getalletjes in de praktijk hun nut bewijzen. Vier sterren krijg je van mij.
Nette review, alleen die laatste zin weer he...

"Je kunt het vergelijken met de $99 Android tablet VS iPad, alles voelt soepeler aan en gaat sneller."

Heel jammer. 3 sterren
Je durft te beweren dat de $99-tablet betere prestaties levert dan een $479 iPad? In mijn ogen is dit een volkomen correcte vergelijking.

Van mij krijg je 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 3 april 2011 13:07]

Je negatieve eigenschap is onterecht. Met deze applicatie kun je de boot schijf updaten: Sandforce Firmware update 1.32 for OS/System drives. Succes ermee.
Zucht.

Mensen, je moet niet je vertex benchen met ATTO, HDtune, of CDM met fill op 0x00.
Wat test je dan eigenlijk? De bussnelheid, woow.

Als je met CDM of de gepatchde iometer benchts krijg je de scores te zien je die echt haalt, in plaats van die opgeblazen compressieonzin.

Moving on, je zegt dat je boot time 6 seconden is, maar vermeld vervolgens niet hoe dat precies is gemeten ;)
Ok, ik heb CDM nu gedraaid met de fill op Random, de uitkomst is inderdaad lager (plaatje staat nu in de review).

De Windows opstartsnelheid heb ik gemeten met een stopwatch vanaf het verdwijnen van het BIOS logo tot het loginscherm (dus alles waarbij de SSD komt kijken, van Indrukken aan/uit knop tot loginscherm was het 11 seconden).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 3 april 2011 12:14]

ik meet altijd vanaf het verschijnen van het windows logo tot het laden van mijn startpagina in firefox, dat is zo'n 30 seconden met mijn postvile 80GB, maar mijn processor is een stuk zwakker dan die van jou.
Was het het waard om je SSD te updaten? Ik heb namelijk dezelfde SSD, mooi ding, lekker snel, maar gaat ie nog sneller als ik de firmware ervan update?

Mooie review trouwens!
Overigens is een hele goeie tip om de SSD sneller te laten werken in Windows 7 om "leegmaken van Windowsschrijfbuffer-cache op apparaat" aan te zetten.

Ik zou iedereen aanraden om deze tutorial te volgen: * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities * en dan met name het kopje: SSD Windows 7 Tweaks

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 3 april 2011 16:36]

Bedankt voor de link, er staan hele nuttige tips in!

Een groot nadeel van het leegmaken Windows schrijfbuffer is een kans op dataverlies als de stroom uitvalt (iets wat op een laptop snel kan gebeuren als de accu gaar is)...

[Reactie gewijzigd door donny007 op 3 april 2011 18:17]

Dat is bij SSD's niet meer van toepassing, ik dacht dat het ook op de site beschreven stond. SSD's hebben geen schijfcache meer, die zijn zo snel met het verwerken dat het niet nodig is. Zoiets was het.

Ten 2e windows sluit normaal altijd af als er <5% accu capaciteit over is, dus je zult niet snel last daarvan hebben tenzij je accu echt heel gaar is. 5% is vaak langer dan die 2 minuten afsluiten wat ik dan erg ruim heb genomen.
Dat is zeker nog wel van toepassing, tenzij je een SSD hebt met een supercap.
De tweak hierboven is niet zo handig om uit te voeren, je snelheden gaan mogelijk omlaag...

Een SSD schrijft dan wel snel, voor een processor is 0,1ms een eeuwigheid. Die Warning staat er niet voor niets bij.
Goede review.

Kan je op hp-laptops ook ongestraft je hd uitwisselen voor een ssd? Ik weet dat daar bijvoorbeeld de wifikaartjes in een speciale hp-uitvoering worden geleverd en dat een kaart (zelfde type, maar niet door hp geleverd) niet werkt omdat de bios hem niet wil herkennen.
Ik reageer nu wel op oude koeien maar: mijn ervaring is dat hdd's gewoon te vervangen zijn in hp laptops.
die wifi kaartjes e.d. moet je idd een bios-hack voor doen waarbij de whitelist daarna verwijderd is.
schijven locken en rare niet standaard schijven gebruiken doet volgens mij alleen apple