OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

limp_1983 31 maart 2011, laatste update op 31 maart 2011, 998 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Snel.

Minpunten

• In verhouding tot HD, toch erg duur.

Hallo Iedereen,

Ja gisteren was het dan zo ver..... Mijn eerste SSD gekocht en nog wel de Vertex 2 60GB. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. En niet om de benchmarks e.d. maar puur hoe voelt het systeem aan, oftewel gaat tie lekker snel!!!

Reden van aankoop:
Eergisteren kreeg ik met een BlueScreenOfDeath te maken. Van alles geprobeerd om dit te verhelpen, zelfs een topic gestart maar we kwamen er niet uit. Vervolgens met mijn vriendin overlegd en haar min of meer wijs gemaakt dat er niets anders opzit dan een nieuwe SSD te kopen en Windows opnieuw te installeren ;). Ik werk zelf in Zwolle en daar zit een Mycom winkel en ze hadden deze op voorraad. Uiteraard wat reviews gelezen en vervolgens opgehaald voor 104 en nog wat.

Wat zit er in de doos:
Nou niet veel:
-SSD
-Schroefjes
-2,5'' naar 3,5 adapter
-Een hele mooi stikker met de volgende text:

Installatie:
Dat ging zeer soepeltjes. Ik heb de CM690 advanced en hier zit natuurlijk al een 2,5'' voorziening op.
Erop geklikt vast geschroefd, stekkertjes erin en gaan met die banaan.

(de vertex 2 60GB in een wat stoffige habitat)

Ik heb de installatie tijd van Windows 7 ultimate 64B niet opgenomen maar ik denk dat het toch wel zo'n 25 minuten heeft geduurd. Nu moet ik zeggen dat de installatie cd incl. updates was tot februari.

En wou jongens moet het toch nog een keer vermelden het opstarten gaat echt super snel.

Benchmarks:
Standaard was op de SSD firmware 1.29 geinstalleed. Ik heb met deze firmware benchmarks gedraaid en ook met de laatste firmware 1.32. Tevens heb ik ook nog gespeeld met de SATA en AHCI instelling in het bios.

Firmware 1.29 - CrystalDiskMark 3.0 - SATA (bios)
Firmware 1.29 - HD Tune Pro - SATA (bios)
Firmware 1.29 - CrystalDiskMark 3.0 - AHCI (bios)
Firmware 1.29 - HD Tune Pro - AHCI (bios)
Firmware 1.32 - CrystalDiskMark 3.0 - AHCI (bios)
Firmware 1.32 - HD Tune Pro - AHCI (bios)

Firmware 1.29 - HD Tune Pro - SATA (bios)
Firmware 1.29 - HD Tune Pro - AHCI (bios)
Firmware 1.32 - HD Tune Pro - AHCI (bios)
Firmware 1.29 - CrystalDiskMark 3.0 - AHCI (bios)
Firmware 1.32 - CrystalDiskMark 3.0 - AHCI (bios)

Firmware update
Ik gebruik deze SSD voor Windows en laat nu net blijken dat de standaard firmware update tool niet werkt als je de SSD al bootschijf gebruikt. Hiervoor moet je een andere tool gebruiken

Link update tool 1.32 (indien het ook de bootschijf betreft)

Het is ook zo dat je de instellingen in je bios naar AHCI moet zetten anders werkt de firmware tool niet. Bij mij werkte AHCI in het begin niet en bleef mijn computer steeds rebooten. Na wat forums te hebben doorgespit kwam ik erachter dat ik een of andere waarde in regedit op 0 moest zetten waarna het wel werkte en Windows automatisch de goede drivers installeerde.

Conclusie:
Wat mij betreft een prima SSD. Ik kan het echter nog steeds moeilijk verkroppen dat je voor een SSD zo veel meer moet betalen dan voor een HD. Maar goed in snelheid krijg je er aardig wat voor terug.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Je plaatjes doen het (nog) niet en even een spelling check er overheen ;) Goede tips over de firmware tool :)
Jongens dit is toch minimaal een 3-ster.

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 31 maart 2011 21:16]

Heb je misschien een link naar dat forum over die regedit? :)
1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (typically hold "Delete" key while Booting)