Specificaties Quad core @ 3,3GHz-3,7GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5 2500K Boxed Review

xCell 3 april 2011, laatste update op 3 april 2011, 9.434 views

Intel Core i5 2500K Boxed

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Warmteproductie
  • Vreselijk snel
  • Stabiliteit

Minpunten

• Geen

Omdat mijn systeem niet meer volledig aan mijn eisen voldeed was het tijd voor een upgrade.

Ik had een Asus P5Q Pro, Q6600 G0 (3,2GHz (800x4)), 4GB Patriot Viper 800MHz DDR2 RAM en een ATI HD4890. Ik heb deze set moeten verkopen om nieuwe componenten aan te kunnen schaffen. Het budget was alsnog redelijk beperkt..

Om er weer een tijdje tegenaan te kunnen en ik graag mag overclocken heb ik gekozen voor een i5-2500K. Ik heb een aardige affiniteit met de moederborden van Asus opgebouwd en heb daarom een P8P67 Pro ( rev. B ) erbij genomen. Bewust de Pro editie i.v.m. SLI in de toekomst. Ik was al in het bezit van Prolimatech Megahelems met een enkele Zalman fan (push) voor de warmteafvoer.

Ik gebruik mijn desktop voor gaming, muziekproductie en desktop virtualisatie.

Assemblage:

Het plaatsen van de processor op het moederbord ging moeilijker dan verwacht. Het hendeltje waarmee het metalen plaatje op de processor wordt gedrukt ging erg zwaar vergeleken met m’n vorige moederbord (socket 775). Ik was even bang dat ik het moederbord in tweeën zou breken. De processor zit in ieder geval goed vast!

Overclocken:

Ik heb vooraf de processor niet gepolijst. Ik heb een druppel Arctic Silver 5 gebruikt. Een bios upgrade was niet nodig (1401). Van de automatische ‘turbo-functies’ op het moederbord maak ik geen gebruik.

Het overclocken verliep iets anders dan ik gewend was. Met m’n Q6600 liet ik het RAM 1:1 lopen met de FSB. De i-lichting (i3, i5, i7) werkt blijkbaar met een base clock (BCLK). Ik heb de BCLK vast gezet op 100MHz. Gestart met een Turbo Ratio van 40 (100x40=4GHz) met een CPU Voltage van 1.140. Na 2 uur foutloos stressen met prime95 door gegaan naar de volgende stap. Met een Turbo Ratio van 45 en een CPU Voltage van 1.280 ben ik op 4.5GHz beland. Dankzij de Megahalems komen temperaturen niet boven de 60 graden na ruim 6 uur stressen. Voorlopig vind ik 4.5e GHz wel genoeg. Ik ben wel benieuwd of ik de bijna magische 5GHz kan halen…

Prestaties:

Processor is snel... ...heel snel. Dit merk je met alles en vooral met het normale gebruik van Windows 7 x64. Het OS voelt veel 'feller' aan dan met m’n ‘oude’ Q6600. De processor scoort een 7.7 voor berekeningen per seconde in de Windows Prestatie Index, voor zover dat wat zegt.

Qua muziekproductie ben ik de virtuele studio nog aan het inrichten. 'k Ben al jaren een FL Studio gebruiker (voorheen fruityloops) en maak veel gebruik van virtuele synthesizers (VSTi’s) zoals Z3ta+, Edirol Orchestral, Sylenth1, Kontakt 3.5 en een hele bak aan effectenplugins. Deze zijn behoorlijk zwaar voor de CPU. Ik heb een aantal projecten die een Q6600 op 3.2GHz lieten choken, ben heel benieuwd hoe de 2500k hier mee omgaat.

Het overzetten van m’n virtual machines is ook nog niet klaar. Daarnaast heb ik momenteel nog te weinig RAM geheugen. Het inladen van een ‘VM-netwerk-team’ (3x Server 2008, 2x Windows 7, 1 Pfsense) gaat in ieder geval lekker snel.

Benchmarks:

i5-2500k @ 3.3GHz (stock)

Super Pi 1M 10.762s
wPrime 32M 11.384s
Multi Core 5.46 pts
Single Core 1.22 pts

Min Temp: 29
Max Temp: 43.5

i5-2500k @ 4.0GHz (0.7GHz OC)

Super Pi 1M 9.391s
wPrime 32M 9.782s
Multi Core 6.35 pts
Single Core 1.62 pts

Min Temp: 30.5
Max Temp: 57.75

i5-2500k @ 4.5GHz (1.2GHz OC)

Super Pi 1M 8.346s
wPrime 32M 8.675s
Multi Core 7.16 pts
Single Core 1.82 pts

Min Temp: 31.25
Max Temp: 60.25

Heb jij ook een Intel Core i5 2500K Boxed?

Meer advertenties

Pff. Ik twijfel of ik een i5 2500 K wil kopen en ik ben wel blij met je review. Het is idd niet heel uitgebreid, maar je bent wel duidelijk in je oordeel en dat onderbouw je ook.
Als ik "professionele" reviews wil lezen, vind ik die wel ergens anders.

Misschien nog wel een tip: je zou iets kunnen vertellen of het ding makkelijk in te bouwen was, in combinatie met het Asus mobo en dat loeder dat hem koelt?
Dank,

Het plaatsen van de Megahalems was een eitje. Er is in ieder geval genoeg ruimte voor. Het hendeltje van de socket was wat lastiger, dat ging erg zwaar..
Mag wel wat uitgebreider.. Foto's? Statistieken?
Bij een review van een processor willen we natuurlijk wel benchmarks en foto's zien he? :9
" 'k Haal de maximale score (7.9) in de Windows Prestatie Index"

Dit lijkt me sterk, aangezien een 7.9 alleen wordt uitgereikt aan processoren met meer dan 6 fysieke cores.
Dit is inderdaad correct, mijn i7 920 komt niet boven 7,4 uit. :)
die van mij geeft anders toch echt 7.7 aan :P .
Je hebt helemaal gelijk. Verkeerd afgelezen. Kom uit op 7,7!
Ik zou sowieso niet teveel waarde hechten aan die performance index.
Dit haal ik met mijn laptop namelijk:

Ik kan me niet voorstellen dat dat zo dichtbij jouw PC zal zitten. 3Dmark enz zijn daarvoor betere testen :)
Wat betreft je temperaturen, probeer hem eens te stressen met Linx. Dit programma belast je processor veel meer dan prime 95. http://www.mediafire.com/?q2qkke5wfimxq2h Mijn 2600k op 4500 Mhz haalt met dit programma bijna de 80 graden celcius. :)
Gedaan maar ik kom toch niet ver boven de 60 graden. De megahalems (met enkele fan) doen het goed. Wat zijn jouw instellingen voor LinX en wat voor hsf heb jij er op staan dan?
Ik heb een i5 2400, is ook enorm snel. Had niet verwacht dat ie zó snel was.
Erg blij dat ik voor de Sandy Bridge ben gegaan en niet voor de AMD of de 'gewone' Core i5/i7 series. Ook al is het geen overclocker, deze 3.10ghz cpu loopt nu heerlijk te blazen op 3.60ghz ;)
Kun je eens wat benches draaien als SuperPi, Wprime, Cinebench en evt PCMark.

Ik wil een 2500K kopen, maar wil weten wat de verschillen zijn met de 2600K die ik hier heb (die ik helaas niet kan houden).
GTA IV is echt slécht gemaakt. Multicore ondersteuning is er wel, maar werkt echt heel slecht.

Heb je bronnen van de Xbox? afaik was er nog geen triple core toen de xbox uitkwam. Bij xbox 1 en bij 360 niet.
edit: Mmpfwtf, was een reactie op Kubi.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 3 april 2011 12:41]

3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon
heb je hyperthreading uitgezet? Want je cinebench score valt wat tegen eigenlijk?
hyperthreading op een 2500k?
Krijg je er ook een hologramsticker bij? :P

Trouwens een goed review!

[Reactie gewijzigd door JBee op 1 juli 2011 10:29]