Cooler Master Sniper Black Edition Review

SimD 2 april 2011, laatste update op 4 april 2011, 3.128 views

Cooler Master Sniper Black Edition

Pluspunten

• Zwaar;
  • Solide;
  • Goed afgewerkt;
  • Veel waar voor je geld;
  • Mooie design (persoonlijk I understand)

Minpunten

• Vooral kleine details
  • Geen weerstand draaiknop;
  • Printplaatje niet beschermd;
  • Geen Stoffilters.
  • Geen USB3.0
  • Euhmmm..

Een derde review van de Cooler Master Storm Sniper Black Edition? Jawel! Deze kast verdient een extra review! Waarom? Dat zal ik stap voor stap uitleggen.

Waarom?
Als bedrijfskundige informatica student met als, logische, hobby ICT begon het te kriebelen; mijn huidige desktop, een INTEL Core2Duo E6600 @3,2 ghz begon een beetje oud te worden. Aangezien mijn studie veel tijd vraagt, kon ik amper bijwerken. Daarnaast is uitgaan, voor een student, natuurlijk ook erg belangrijk! Dus het geld was er even niet...

Eindelijk aangekomen in mijn afstudeerfase, waar je voor studentmaatstaven toch redelijk verdient, kon ik het me veroorloven langzaam aan mijn nieuwe desktop bij elkaar te knutselen. Als ik onderdelen aanschaf en de kast aanpas zal ik dit artikel telkens aanpassen en mijn bevindingen hierin melden.

Een dure kast?! Oke...
Voor de gemiddelde computer gebruiker is een desktop kast noodzakelijk kwaad. Het is echter zo dat wij op tweakers natuurlijk niet tot de gemiddelde computer gebruikers behoren! Wij weten dat een kast een belangrijke basis is, naast het moederbord en de voeding, van een goed systeem. Iets wat ik, overigens, ook steeds meer ben gaan realiseren.

Met een gemiddelde prijs van 120 euro (red.) is het zeker geen koopje; wel krijg je waar voor je geld! Drie 200mm fans, met blauwe LED verlichting, en één 120 mm fans (waarvan één met LED), zeer solide kast, gebruiksvriendelijk onderdelen, geweldige airflow.. en meer. Hier zal ik nog uitgebreid op terug komen!

Eerste indruk
Zwaar en solide. Twee kernwoorden die de kast zeker een positieve eerste indruk geven. Volgens de doos is de kast 10,6 kg zwaar. Gelukkig heeft hij twee handvaten aan de bovenzijde om hem goed vast te kunnen pakken en om mee te nemen als je van LAN party's houdt!

De verpakking (tegenwoordig erkend als onderdeel van de klassieke 4p’s, dus uiterst belangrijk!) zal ik eerst even onder de loop nemen.

Voorkant doos
Een mooi vormgegeven doos. Dik karton dus je hoeft niet bang te zijn dat de doos scheurt.

Achterkant doos
De doos is dus zeer stevig en ziet er netjes uit! Maar wat interesseert ons dat nou?! We kopen geen behuizing om de doos waar hij mee wordt geleverd! Helemaal waar… snel naar de behuizing zelf!

De voorzijde
Een robuust uiterlijk. Met vijf 5,25 inch bay’s. Waarvan er één kan worden gebruikt voor een 3,5 inch cardreader, USB3.0 bay, of -old school- floppy drive. De kast is 55cm hoog, 25cm breed en 56cm diep.

Wat overigens ook vermeld mag worden, is de kwaliteit van de 5,25inch bracket. Deze voelen sterk aan en zijn netjes afgerond. Geen scherpe deeltjes waar je, gezellig, je vingers mee kunt openhalen. Ook aan de binnenzijde zitten geen scherpe onderdelen; top afwerking!

Bovenzijde
Hier vinden we, qua aansluitingen, vier USB2.0, één eSATA, één firewire (IEEE1394), één audio out en één mic out aansluiting. Ook vinden we de Power knop (die wat weg heeft van de start knop van een hybride auto), de kleine reset knop en een draaiknop voor de fansnelheid. Deze draaiknop kan ook worden ingedrukt om de LED verlichting aan of uit te zetten. Zoals te lezen valt in de reacties is het inderdaad een nadeel dat er geen usb3.0 standaard opzit. Als excuus zou de relatief oude leeftijd van de kast gemaakt worden.

De knoppen voelen solide aan. Een mooi “klik” maakt de start knop! Wat wel jammer is, is dat de draaiknop echter geen weerstand bied; dus het is op gevoel- en op gehoor draaien.

Linkerzijde
De linkerzijkant staat een beetje ‘bol’ om genoeg ruimte te creëren voor de hardware. Het open schuiven gaat op dit moment een beetje zwaar. Wellicht zal dit, in de loop van tijd, veranderen naarmate hij vaker open en dicht is geweest. De deur bestaat uit gecoat staal (metaal?) en voelt solide aan.

Achterkant
De achterkant is net zo zwart als de rest van de kast. Dit staat mooier dan de voorgaande kasten van Cooler Master; lelijke metaal kleur. (Zet de originele Sniper maar een naast de Sniper Black Edition en oordeel zelf.)

Rechters onder zie je de Cooler Master’s, groundbreaking, “StormGuard”. Functie? Tijdens LAN gaming kun je je muiskabel er doorheen halen. Hierdoor kunnen muisdieven je muis minder makkelijk stelen; ze dienen namelijk de gehele kast open te schroeven (als je dat dan niet door hebt zit je echt TE diep in je game!). Het is overigens ook handig voor vervelende ‘grappige’ zusjes en lastige moeders .
Voor de rest een nette achterkant.

Rechterzijde
Aan de rechtzijde zien we tevens een bolling. Dit is speciaal bedoeld voor kabelmanagement en bovendien erg handig.

Binnenkant
Ja.. ja! Het aller belangrijkste van een behuizing! De binnenkant! Ruimte dat is wat wij willen en wat we krijgen bij de Sniper! Zoals gezegd; keurig afgewerkt! Geen scherpe randjes waar je mooie littekens van kunt krijgen.

Enkele afbeeldingen van de binnenkant
Veel ruimte en bovendien mooie zwart gespoten!

Fan aan de bovenkant van de binnenkant van kast(voorzien van LED)

Print plaatje
Het printplaatje is, zoals je ziet, niet afgeschermd. Dit vind ik eigenlijk wel jammer. De kast ziet er enorm krachtig en wel doordacht uit, maar ze zijn dit detail vergeten. Dit had toch een extra plus puntje geweest qua afwerking.

Kabels
De kabels zijn allemaal erg netjes gelabeld. Ik denk niet dat het een enorme uitzoek werk zal zijn. Het aansluiten op het moederbord zou geen probleem moeten zijn.

Hardeschijf - en disk bay’s
Wat ook enorm belangrijk is, is dat er genoeg ruimte en uitbreidingsmogelijkheden zijn om meerdere hardeschijven te plaatsen. Gelukkig heeft Cooler Master hier goed over na gedacht. De kast bezit vijf 3,5 inch bay’s. Op dit moment dus ruimte genoeg! Ook wordt de kast geleverd met een beugel om 2,5 inch SSD’s te plaatsen in een 3,5 inch bay; netjes!

Prachtig click and slide systeem
Misschien had het extra mooi geweest als Cooler Master de laadjes van metaal gemaakt zou hebben. Dit zou de kast natuurlijk nog zwaarder maken; en ICT'ers zijn eenmaal geen body builders!

De plastic laadjes zijn echter wel van goede kwaliteit!

Genoeg ruimte:

Achter het moerderbord
Aan de achterzijde is goed te zien dat er veel aandacht besteed is voor kabel management. Hardeschijven kunnen gemakkelijk worden aangesloten en stroomkabels hoeven niet dwars door de kast te worden getrokken, maar –in theorie- gemakkelijk over de grond. Daar zal ik de komende tijd op terug komen.

Ook is er gedacht om een 3rd party cooler aan te brengen. Met een 12cm x 12cm uitsparing, kan de cooler gemakkelijk worden vastgezet.
Wat wel een gemiste kans is, is dat de moederbord plate er niet uit kan! (tenminste ik zie niet hoe dit zonder schade kan...)

Voor de liefhebbers
Voor de liefhebbers nog een foto van de bovenzijde, met de handvaten voor en achter. Het optillen van de kast voelt niet eng en wordt geen spannende onderneming; geen gekraak of gepiep.

Hoe nu verder?
De eerst stap is gezet; de kast is aangeschaft en mijn aller eerste uitgebreide reviews staat op, digitaal, papier. Toch een prachtig mijlpaal.

De komende week zal ik hardware gaan bestellen en een plek geven in deze prachtige kast. Ook zal ik dan bekijken of de airflow interessant is! Daarnaast zal ik deze review zo nu en dan aanpassen.

Tot nu toe kan ik zeggen dat ik, ondanks de kleine ongelukkigheden, erg tevreden ben!

Youtube
Ik wil jullie niet onthouden van een Newegg review van de Sniper en Scout.

Websites
Cooler Master Storm Website
Plastic Windows ipv Gaas en Fan
Onderdelen website van Cooler Master

Opmerkingen uit reacties

Van: Furiousfist

Negatief:
- Pootjes kunnen afbreken bij het te wild verplaatsen van de kast;
- 200mm fan gaat piepen; (smeren?)

Positief:
- Onderdelen bestellen op de Cooler Master website;
- Perfecte kast voor overclockers en gamers.

Update geschiedenis:
2-04-2011: Opmerkingen uit reacties toegevoegd.
2-04-2011: Error 404 opgelost. Video toegevoegd.
2-04-2011: Eerste indrukken, zonder hardware.

Heb jij ook een Cooler Master Sniper Black Edition?

Reviews door de redactie

Ziet er goed uit!
Veel plaatjes alleen jammer dat die niet te openen zijn, volgens de foutmelding zijn ze door de host zelf verwijdert of door de gebruiker. :+

Ziet er super uit met al die plaatjes!

[Reactie gewijzigd door Flexicon op 2 april 2011 16:18]

Klopt ;) Ik ben er nu even mee bezig. Ging een beeetje fout.

Mijn eerste review. Kijk over 1 uurtje nog maar eens ;)
Thanks! Zulke positieve reacties zijn toch leuk om te horen! Heb er ook echt veel tijd in gestoken!

Maar dat is juist leuk! Zo geniet je nog meer van je aankoop.

Komende week ga ik de hardware plaatsen. Zal daar ook veel aandacht aan besteden!
Zoo! Mijn eerste review! Hopelijk positieve reacties!

[Reactie gewijzigd door SimD op 2 april 2011 15:53]

Als je op de linkjes klikt krijg je een 403 forbidden.

Dus host de plaatjes ergens anders, en zet dan de link tussen [img] [/img].
Dan werkt het wel.

Verder is het een mooie review, alleen de plaatjes in je review werken dus niet.
Heb het opgelost! Was idd even zoeken! Tweakers geeft ook geen uitleg en HTML mag niet... maar zoals je ziet ;)

Thanks voor je hulp!

De links naar je grote plaatjes geven nog steeds een 404 overigens
Shit je hebt gelijk! ik ga zo even kijken. lig nu even in de zon :p Ben er al 5 uur mee bezig geweest :p

[Reactie gewijzigd door SimD op 2 april 2011 14:26]

Heb het aangepast! Geen foutmeldingen meer!
Geen usb 3.0 aansluitingen vind ik toch wel een groot nadeel.
Inderdaad onbegrijpelijk bij een kast in deze prijs-klasse.

Heel vreemd dat juist budget kasten voorop lijken te lopen met usb3 op front.

Review is prettig te lezen en mooie foto's
Helemaal waar! Heb het opgenomen in de tekst en in de nadelen.

Bedankt voor je complimenten!

[Reactie gewijzigd door SimD op 2 april 2011 18:58]

Mooie review
maar ik ga toch voor de CM 690 :]
iets goedkoper en betekent meer budget ;)
:D
ik heb de CM690 en heb spijt dat ik niet iets dergelijks als de Sniper heb genomen :$. qua cable management veel meer aan te doen in die kast :)
Er is er nog eentje voor 75 euro te koop ;)
Ik heb deze kast ook en in het zijpaneel en aan de voorkant zitten toch echt stoffilters
Klopt, maar ze zijn niet heel fijn mazig!
nette review, maar je schrijft dat hij wordt geleverd met 2 200mm fans, en 2 120mm fans.
De black edition word echter geleverd met 3 200mm fans, en 1 120mm fan.
Erg mooie case, dat wel ;)
Je hebt helemaal gelijk! Ik pas het direct aan!
Zeer nette review idd.
Ook ik heb deze kast en ben tot op heden zeer tevreden over.
Ik heb aan de onderzijde nog een extra 14cm koelfan ingebouwd voor wat extra koeling, verder heb ik de zijfan niet aan staan. Dit heb ik gedaan omdat ik anders teveel intake heb t.o.v de outtake. De koelprestaties zijn uitstekend, op low hoor ik mijn pc amper.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe ben tegengekomen na ong 16 maanden in gebruik is dat de horizontale fan ( 20cm )aan de bovenkant een licht knarsend geluid begint te maken wat irritant kan zijn mocht je de kast op je bureau hebben staan. Ik heb geprobeerd de zijfan van 20cm te ruilen met de bovenfan maar ook deze gaat na enige tijd een licht knarsend geluid maken. Wellicht moet ik de fans smeren, of hoort dit?
Verder is het bij mij al 1 keer voorgekomen dat een van de 4 pootjes aan de onderkant is afgebroken tijdens het naar binnen draaien van deze pootjes. Dit is gebeurt toen ik de kast wilde verplaatsen. Gelukkig kan je via de coolermaster website eenvoudig onderdelen bestellen voor deze kast. Sindsdien ben ik extra voorzichtig met het naar binnen en buiten draaien van deze pootjes.

De opmerking dat deze kast geen usb3.0 heeft als is deels te verklaren aangezien deze kast toch ook al weer sinds zomer 2009 op de markt is. Ik heb de mijne in november 2010 gekocht. Wellicht dat er een revisie model komt waarbij er wel aan usb3.0 is gedacht.

Verder kan ik deze kast van harte aanbevelen aan een ieder/gamer/overclocker.
Ik denk toch echt dat het altijd opvalt als ze de muis onder je hand weghalen. 8)7 ;)
Haha ja idd. Als je het dán niet door hebt :+
Zeer goede revieuw!.

Ik heb er twee staan, die meestal allebei aanstaan, maar je hoort ze niet of nauwelijks.
Het enige minpunt wat ikzelf heb ervaren is dat het schroefloze bevestigen van de insteekkaarten erg slap is. Ik heb deze dan ook met de meegeleverde schroefjes bevestigd.

Wat jij zegt over de stoffilters, klopt niet helemaal met mijn case's, die hebben allebei zeer fijnmazige stoffilters, maar deze case's heb ik al weer wat langer, en misschien is dit ondertussen met de nieuwere veranderd.

En inderdaad, toen deze case op de markt kwam, was er nog amper USB 3.0.
Ik heb er losse USB 3.0 insteekkartjes ingezet, en die werken ook perfect, mits je mobo het kan ondersteunen.

Ik geef je in ieder geval 5 sterren, en ben benieuwd als de kast klaar is met de nodige hardware.
Ziet er lekker strak uit die kist. Zou mijn kast kunnen worden indien er USB 3.0 op gaat zitten.
Trouwens, ik ga zo even googlen of je de top-front USB 2.0 poorten zou kunnen modden naar 3.0.

Super, mooie review... :)