Epson EcoTank ET-3950 Review
Fijne niet al te grote printer. Echt een verademing dat je gewoon inkt kan bijvullen ipv de dure cartridges. Scheelt enorm ook als je niet heel veel print.
Pluspunten
Goedkope inkt dubbelzijdig printen Goede kwaliteit prints
Minpunten
Installatie niet helemaal soepel
Eindoordeel
Ik heb me altijd geërgerd aan de dure cartridges voor printers. Hierdoor was ik bij oudere printers al uitgeweken naar goedkopere imitatiecartridges, maar de prijs bleef hoog; voor het volledig vervangen van alle cartridges was je al snel tussen de 50 en 100 euro kwijt.
Daarom zocht ik naar een printer waarbij je de inkt gewoon kunt bijvullen, en waarbij je ook daadwerkelijk ziet hoeveel inkt erin gaat in plaats van blind te moeten vertrouwen op wat er mogelijk in een gesloten cartridge zit.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Epson ET-3950. Dit is een printer die dubbelzijdig kan printen, waarbij het papier netjes in een lade onder de printer zit (dat is bij de 2000 serie niet het geval), die werkt via wifi en waarbij je de inkt gewoon met een flesje bijvult.
Ik heb de printer nu een maand in gebruik. De installatie via de voorgestelde Epson app verliep niet helemaal vlekkeloos, maar is uiteindelijk wel gelukt. De printer wordt standaard herkend door Windows, waardoor hij heel makkelijk in te stellen is op de diverse systemen en laptops die we in huis hebben.
Ik ben onder de indruk van hoe zuinig de printer met inkt omgaat. Na aardig wat printjes is het niveau in het reservoir nog nauwelijks gedaald, dus dat geeft goede hoop. Zeker als je ziet dat de prijs voor een volledige originele set inktflesjes onder de 50 euro ligt, waarmee je vele duizenden pagina's kunt printen, is dit voor mij de ideale oplossing. De aanschafprijs van de printer is iets hoger, maar mijn gevoel zegt dat je dit de komende jaren dubbel en dwars terugverdient.
Daarom zocht ik naar een printer waarbij je de inkt gewoon kunt bijvullen, en waarbij je ook daadwerkelijk ziet hoeveel inkt erin gaat in plaats van blind te moeten vertrouwen op wat er mogelijk in een gesloten cartridge zit.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Epson ET-3950. Dit is een printer die dubbelzijdig kan printen, waarbij het papier netjes in een lade onder de printer zit (dat is bij de 2000 serie niet het geval), die werkt via wifi en waarbij je de inkt gewoon met een flesje bijvult.
Ik heb de printer nu een maand in gebruik. De installatie via de voorgestelde Epson app verliep niet helemaal vlekkeloos, maar is uiteindelijk wel gelukt. De printer wordt standaard herkend door Windows, waardoor hij heel makkelijk in te stellen is op de diverse systemen en laptops die we in huis hebben.
Ik ben onder de indruk van hoe zuinig de printer met inkt omgaat. Na aardig wat printjes is het niveau in het reservoir nog nauwelijks gedaald, dus dat geeft goede hoop. Zeker als je ziet dat de prijs voor een volledige originele set inktflesjes onder de 50 euro ligt, waarmee je vele duizenden pagina's kunt printen, is dit voor mij de ideale oplossing. De aanschafprijs van de printer is iets hoger, maar mijn gevoel zegt dat je dit de komende jaren dubbel en dwars terugverdient.
Beoordeel deze review:
Reacties (1)
Heldere review en de pluspunten herken ik, als eigenaar van dezelfde printer, allemaal terug.
Enige nadeel vind ik dat de scanfunctionaliteit geen 'scan to SMB /FTP' doet, en dat het alleen maar naar clouddiensten kan worden opgeslagen. Voor zo'n bedrag verwacht ik dat eigenlijk terug te vinden in een printer. Nu heb ik het opgelost door te scannen naar een mapje in Google drive en een docker container met een sync script en dat werkt ook wel.
Heb jij de printer hoofdzakelijk in gebruik via wifi? Hoe is bij jou het signaal? Die van mij staat een verdieping boven me en valt soms wel eens weg, en dan duurt het een tijdje voordat er weer een verbinding is opgebouwd.
En een kleine irritatie: in standby gaat de aan/uit knop van de printer op standje 'breathe' (aan/uit pulserend) Nou ziet dat er modern uit, maar het is wel onhandig in mijn slaapkamer. Dat ledje is zo vel, dat de kamer verlicht wordt. Dus daar heb ik een stickertje overheen geplakt. Verder fijne printer.
Enige nadeel vind ik dat de scanfunctionaliteit geen 'scan to SMB /FTP' doet, en dat het alleen maar naar clouddiensten kan worden opgeslagen. Voor zo'n bedrag verwacht ik dat eigenlijk terug te vinden in een printer. Nu heb ik het opgelost door te scannen naar een mapje in Google drive en een docker container met een sync script en dat werkt ook wel.
Heb jij de printer hoofdzakelijk in gebruik via wifi? Hoe is bij jou het signaal? Die van mij staat een verdieping boven me en valt soms wel eens weg, en dan duurt het een tijdje voordat er weer een verbinding is opgebouwd.
En een kleine irritatie: in standby gaat de aan/uit knop van de printer op standje 'breathe' (aan/uit pulserend) Nou ziet dat er modern uit, maar het is wel onhandig in mijn slaapkamer. Dat ledje is zo vel, dat de kamer verlicht wordt. Dus daar heb ik een stickertje overheen geplakt. Verder fijne printer.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn