TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point Review

Mr_Gee 29 maart 2011, 6.690 views

TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• 3 antenne's
  • Bridge mode

Minpunten

• 1 UTP poort

Ik was al een tijd opzoek naar een manier om internet op de 1e verdieping te krijgen zonder
in de vloer te hoeven boren (we hebben namelijk vloerverwarming) of kabels te trekken (das gekkenwerk in ons geval) Ondertussen heb ik het meeste ook al geprobeerd, maar niets werkt zo goed als dit apparaat

Featureset

Ik gebruik het alleen als een wireless bridge, maar er zitten wel wat leuke dingen op het apparaat,
zoals bijvoorbeeld een ping test of een trace route, dit heb ik op geen enkel ander merk router/AP gezien.
Een andere leuke optie is een pagina om je throughput te checken

Prestaties en bereik

Ik haal een gemiddelde throughput van 6+ Mbps, wat voor mijn doen prima is, ter vergelijking
in een zelfde opstelling met een Asus RT-N11 haalde in 4+ Mbps

Prijs is in mijn ogen goed, ik had liever een router gehad zodat ik hier geen switch bij hoefde te hangen,
maar het router model TL-WR1043ND deed niet wat het moet doen, zelfs niet met DD-WRT.

Ik ben erg blij met dit apparaat, het doet wat het moet doen en doet dit goed.

Voor de compleetheid, ik heb ook nog ethernet via het lichtnet geprobeerd,
met een 85Mbps set haal ik, als ik geluk heb, zo'n 900Kbps, dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ons nieuwbouw huis met verschillende fase werkt (heb ik me laten vertellen)
de 900K zwakt af naar een 500K na een GB aan data, niet ideaal dus.

Dus ook de TL-WR1043ND en Asus RT-N11 geprobeerd (zoals boven beschreven)
Verder de Sitecom WL-328 (die trouwens niet de geadverteerde bridge mode heeft), een Netgear WNHDE111 (met 5Ghz is het bereik zo goed als 0) en als laatste een Netgear WNR834B met DD-WRT...

Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan kunnen die beneden in de comments.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point?

Kan je hier ook weer een (wired) Netwerk HUB op aansluiten?
Ja hoor, heb ik ook, althans met een switch (geen hub)

[Reactie gewijzigd door Mr_Gee op 1 augustus 2011 14:18]

Toevallig ook nog ervaring met de TP_LINK_TL_WA801ND?

Ben benieuwd wat nu het verschil is anders dan de prijs.
Het verschil is 1 antenne, voor de rest identiek...

TL-WA901ND, 3 antennes, 300 Mbps
TL-WA801ND, 2 antennes, 300 Mbps
TL-WA701ND, 1 antenne, 150 Mbps

Dat zijn de verschillen, voor de rest is het gewoon identiek. Natuurlijk de aanschaf prijs ook verschillend :)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 6 november 2011 19:32]

nee, helaas.. misschien is het de oudere versie?
Ja had ik ook gedaan, was eigenlijk het eerste.
laat duidelijk zijn, ik kreeg op een gegeven moment (met DD-WRT) wel een verbinding,
maar ik kon vanaf m'n 1e router de computer aan de bridge niet pingen (of benaderen)
en dat was dus niet de bedoelling..
maar dit werkt wel :-)
Welke wireless mode heb je gebruikt in DD-WRT? Er zijn 5 modes:

AP: Access Point (default)
Client: Wireless Client met NAT/DHCP actief.
Client Bridge: Wireless Client zonder NAT/DHCP actief.
Repeater: Wireless Client en Access Point met NAT/DHCP actief.
Repeater Bridge: Wireless Client en Access Point zonder NAT/DHCP actief.

Als je wel verbinding had (en vanop de client kon browsen) maar de computer aan de andere kant van de bridge niet te pingen was, was NAT waarschijnlijk ingeschakeld met de firewall actief (Client mode). Client Bridge zou het in dat geval moeten oplossen.

Als het zo goed werkt is het natuurlijk goed. Een screenshot van de webinterface, gemeten throughput zou de review wel interessanter maken natuurlijk :)
Heb je wel de nieuwste firmware gebruikt voor de TL-WR1043ND? Ik zat er namelijk over te denken om die aan te schaffen en als accesspoint te gebruiken... is namelijk maar 2 euro duurder. en dan heb je er een router bij in.
Wat wel een beetje raar is, 300Mbit half duplex draadloos netwerk en dan een uplink van 100Mbit.
Ik wil graag naast mijn TL-WR1043ND een versterker, op zolder heb ik slechts bereik, zonder dat ik een nieuwe WIFI kanaal moet aanmaken. Wat raden jullie aan?