OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 960GB Review

killer2 31 maart 2011, laatste update op 31 maart 2011, 4.435 views

OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 960GB

Pluspunten

• erg snelle SSD
  • simpele installatie
  • prima te configureren in verschillende modi

Minpunten

• prijs
  • aparte driver nodig voor oa win 7

gezien dit mijn eerste uitgebreide review kan worden dacht ik meteen maar mijn parade paardje daarvoor te gebruiken :
De OCZ revodrive X2 960 GB
een zeer zeer snelle pci-e SSD insteekkaart.

De review zal steeds worden aangevuld en heeft als doel om enige gebruikers ervaringen te delen.
Ik ben geen reviewer ..." so be gentle" :)

Specs Algemeen

Rotatiesnelheid 0 rpm
Interface PCI-Express
Opgegeven leessnelheid 740 MB/s
Opgegeven schrijfsnelheid 720 MB/s

Korte uitleg over de kaart.
de insteekkaart met pci-e aansluiting bevat eigenlijk 4 ssd's van elk 256GB.
Deze kun je met behulp van de raid configuration utility in de bios van de kaart (Ctrl-S) instellen.

Configuratie
Het bijzondere is dat de bios van de Revo drive als 1e wordt geladen, en daarna pas de bios van je moederbord. Hierdoor is het ook mogelijk om in de bios van je pc de revodrive in te stellen als boot partitie.
In de bios van de revodrive kun je verschillende configuraties instellen. Zie plaatje bios (is van internet)

Aantal mogelijke configs: (bruto gb)
4 drives a 256gb
2 drives a 512gb
1 drive a 1024gb
1 drive a 512gb mirror
etc...

Ik heb de drive standaard laten staat, 1 drive a 1024 (960gb)
Na eerst een backup van mijn LAT-256M2S SSD te hebben genomen heb ik met behulp van true image de backup terug gezet op de REVO, tip : neem ook de boot (MBR) optie mee, anders boot hij niet na het restoren:)

Resulaten
Nadat ingesteld te hebben werd meteen de snelheid zichtbaar. Mijn oude SSD haalde ook al snelheden van > 400 mb/s read en >300mb/s write, dus ik verwachte niet teveel winst...
Maar... na de powerknop te hebben in gedrukt kon ik na ca 10 seconden al inloggen!

In windows zag ik meteen 1 grote disk van 960gb, in windows een 2 partitie aangemaakt, deze werd automatisch de helft van de disk 440.

Meteen een eerste bench gedraaid via CrystalDiskMark x64

Lezen > 660 mb/s schrijven > 410 mb/s
Let op testfile is 1000 mb

TRIM nodig ?

Hier een quote :
"Both the Revo and Revo x2 have been available for some time and, quite frankly, there are few reviewers who haven’t tested to show performance degradation with the Revo SSD series. The result seems consistent in that there is none. We stated that the matching up of SandForce and OCZ in this venture was a mark of genius because the need for TRIM is simply no longer there."

Als volgende test wil ik in de bios 2 drives a 512gb configureren, dus 2 drives in stripe.

Zodra ik tijd heb ga ik verder met benchen, zal dus binnenkort weer aangevuld worden.
Voor tip en trucks sta ik altijd open....

Update :
gisteren even een stukje film gerenderd ca 5 min film op 1440x1080
Met een normale HDD duurde dit ca 6 min. Veel IO op de HDD
Op mijn SSD was het renderen binnen 30s klaar, output file ca 1gb !!
Programma Studio 14 HD

Heb jij ook een OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 960GB?

eerste bench :)
mocht iemand er trouwens ook 1 willen, ik kan er misschien nog 1 "krijgen"

[Reactie gewijzigd door killer2 op 30 maart 2011 17:24]

DM :)

Review is aan de korte kant, maar dekt de lading. Ik zou graag weten of deze SSD ook TRIM ondersteunt trouwens.
Nee volgens hardware.info niet. Heeft te maken met de raid controller onboard.
Ik zal met HDD tune eens kijken of trim wordt ondersteund. In raid iig niet

[Reactie gewijzigd door killer2 op 30 maart 2011 17:47]

Klopt, maar ben benieuwd of de afzonderlijke SSD's dit wel hebben, maar TRIM blijkt ook niet echt meer nodig voor deze generatie SSD's, er zit al een GC op de controller en van degragdatie is in de praktijk geen sprake meer
TRIM is niet mogelijk want deze Revodrive is eigenlijk gewoon een Raid-0 opstellling
net als bv deze Z-drive die ik zelf ooit aangeschaft heb.
De prestaties kunnen straks misschien een beetje afnemen, maar in de praktijk
merk je daar (bijna) niets van, omdat je processor of werkgeheugen je Revo
ook dan niet bij kunnen houden.. :)
Kan je niet Windows opnieuw instaleren want als je een back-up terug zet heb je toch niet de volle snelheden. Want als ik de CrystalDiskMark zie heb je 666MB Lees en 412MB Schijf terwijl er word gezegt dat je een leessnelheid van 740MB/s en schrijfsnelheid van 720MB/s kan bereiken.
Ik heb deze kaart gehad voor een klant. Maar vond het een matige kaart. Vooral omdat het erg veel problemen had met de stabiliteit.

Nu een Vertex 2 erin gezet.
En geen problemen meer.
ik kan idd een x een schone install doen...Maar ik moet zeggen heb nog totaal geen problemen met de stabiliteit :)
momenteel draaik ik nog in 1 drive 960GB nog geen tijs gehad om te spelen, druk momenteel :)
dus geen raid ingesteld in de revodrive ?
heb je al meerdere tests gedaan ?

en hdtune is niet zo up to date, kunt beter ATTO benchmark gebruiken voor vergelijking.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de prestaties met 4x 256mb in raid0.

[Reactie gewijzigd door vapo_chiller op 24 april 2011 01:04]

8)7

Je moet hoe dan ook geen ATTO gebruiken bij het testen van sandforce schijven. Als je dat doet test je de snelheid van de verbinding (PCE-e in dit geval) naar de SSD's toe, niet de schijf zelf.

Met andere typen controllers kan je wel ATTO gebruiken, maar het beste gebruik je gewoon CDM met een buffergroote een orde groter dan de cache op je RAID controller. (bijv. 1x 1000MB)
Niet te vaak doen, want dat is killing voor je performance als je geen trim hebt.
of je nu de ssd zelf test of de verbinding, wat maakt t uit?

als je ssd hebt van 2Gbs en verbinging van 600Mbs,
wat is dan het nut dat je je ssd zelf test en niet je verbinding die trager is ???
Om even als voorbeeld aan te geven.

ATTO is ook een veel gebruikt hdd test app, het is HDtune die niet zo goed is met ssd in raid.
Dat maakt heel veel uit, met dezelfde wonderbaarlijke compressietruuks als sandforce haalt mijn HDD in ATTO een snelheid van 10GB/s... met crystaldiskmark krijg je dan wel betrouwbare cijfers.
wat gaf bij jouw de beste performance raid instelling ?
jawel, 4 drives als stripe :)