Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 285/275MB/s - Bekijk alle specificaties

Mushkin Callisto Deluxe 120GB Review

Tomba 12 april 2011, laatste update op 12 april 2011, 3.924 views

Mushkin Callisto Deluxe 120GB

Pluspunten

• Snelheid (accestimes, doorvoorsnelheid, random access snelheid)
  • Relatief goedkoop (hoge 'bang for your buck')
  • Geluidloos
  • Shockproof

Minpunten

• Toch veel geld voor de hoeveelheid storage
  • Nog niet volledig bewezen technologie
  • 'Slechts' 3 jaar garantie

Update 12-4-2011, ook getest met Intel RST en SSDTweaks
Update 30-10-2013, na iets meer dan 2,5 jaar is ie dan toch overleden....

HP EliteBook 8440p
Intel® Core™ i5-540M Processor (3M Cache, 2.53 GHz)
4GB DDR3 1066MHz
Mushkin Callisto Deluxe 120GB
Windows 7 Pro 64bit
Kaspersky Internet Security 2011

Inleiding:
Omdat mijn oude laptop (HP 6710b) uit garantie liep na 3 jaar, was het tijd voor een nieuwe ! Aangezien ik zeer tevreden ben met HP laptops heb ik deze keer besloten om voor een HP EliteBook te gaan, de keuze viel op de 8440p. Op mijn 6710b draaide ik al Windows 7 (Ultimate) en ik was dus blij dat de EliteBook standaard al geleverd werd met Windows 7.
Ik verwachtte door de snellere processor (Core2Duo P8100 2,1GHZ --> Core i5-540m) en het snellere geheugen weer een leuke snelheidsboost te krijgen maar dat viel dus zwaar tegen ! Ondanks dat de laptop 3 jaar nieuwer is voelde hij totaal niet sneller aan!
Toen we op mijn werk een 'stokoude' IBM Thinkpad R60e (CoreDuo T5500 1,66GHz) voorzagen van een Vertex2 60GB bleek deze een stuk sneller aan te voelen dan mijn splinternieuwe laptop ! Ook mijn HTPC met XBMC werkte met een SSD ineens een stuk beter, dus toen begreep ik wat me te doen stond :)

Ik ben toen dus 'de materie ingedoken ' om te kijken wat voor mij de interessantste optie was. Mij werd al snel duidelijk dat het qua beleving weinig uitmaakt welke SSD je neemt, dus ben ik eigenlijk puur op prijs gaan kijken. De SandForce1200 bleek per GB toch wel het goedkoopste en om de problemen met OCZ te vermijden heb ik gekozen voor de Mushkin Callisto Deluxe aangezien zij garanderen dat deze wél met 34nm flash geleverd wordt.
De SSD wordt geleverd met een 2,5" naar 3,5" verloop, die heb ik echter niet nodig aangezien hij dus in mijn laptop komt.

Betrouwbaarheid
Aangezien ik de SSD pas sinds gisteren heb kan ik hier eigenlijk geen uitspraak over doen. Mushkin geeft (net als eigenlijk alle andere SSD fabrikanten) 3 jaar garantie mee, dus ik ga er maar gemakshalve van uit dat mijn nieuwe SSD het iig volhoudt tot ik mijn volgende laptop koop ;)

Geluidsproductie
Dankzij mijn SSD hoor ik dat mijn laptop überhaupt een ventilator heeft, ik denk dat dat genoeg zegt :D

Snelheid
De SandForce (met 34nm Flash) kwam tot de nieuwe generatie zoals de SandForce SF-2000 controller en de nieuwe Marvell controller zo'n beetje altijd als snelste uit de bus.
Aangezien meten weten is, heb ik ook wat benches gedraaid, zie onderin deze review voor de vergelijking met de standaard meegeleverde Seagate Momentus 7200.4 250 GB harddisk.

Harddisk vervangen door SSD
Ik maak thuis gebruik van WHS dus ik dacht slim te zijn en mbv de Recovery Disk mijn Windows te herstellen. Helaas liep ik tegen een onhebbelijkheidje aan van WHS: je kunt niet restoren op een kleinere disk !
Na veel 'geklooi' heb ik uiteindelijk zowel de harddisk als de SSD in een gewone PC gestopt en heb ik mbv Ghost 11.5 de harddisk gecloned naar de SSD. Na ongeveer 20 minuutjes was de ruim 40 GB aan data overgezet. Ik verwachtte dat ik nog wel een Windows 7 'herstel' uit zou moeten voeren maar deze bootte direct :)

Ik heb daarna ook nog even gecontroleerd of de partitie wel alligned was en zelfs dat bleek het geval:

Het feest kon toen begonnen en het was ook echt een feest :D Niet alleen start de laptop ineens enorm snel op, ook het werken is geweldig. Daar waar bijvoorbeeld Word 2010 toch wel enige seconden nodig had om op te starten staat hij er nu direct. Ook de internetexperience is een stuk prettiger; pagina's laden sneller en nieuwe tabbladen hoeven niet 'geladen' te worden, maar staan er direct (NB Ik gebruik Internet Explorer 9)

Mushkin Callisto Deluxe 120 GB vs Seagate Momentus 7200.4 250 GB
Opstartsnelheid
Omdat beeld 100x meer zegt dan woorden heb ik het opstarten opgenomen met mijn (crappy telefoon)cam en op Youtube gezet:
Opstarttijd met Seagate Momentus 7200.4:

Opstarttijd met Mushkin Callisto Deluxe:

Opstartsnelheid met Intel RST drivers

Qua opstarten maken de Intel RST drivers dus helemaal niets uit, tijdsverschil zit hem in de snelheid van intypen van mijn wachtwoord.
De SSD Tweaks van Notebookreview hebben pas impact ná het starten van Windows dus deze heb ik verder niet meer gefilmd.

Windows Experience
Mijn Windows Experience score ging omhoog naar maar liefst 7,5 (Was 5,9) Mbv winsat disk heb ik de verschillende onderdelen die Windows test weergegeven:
Mushkin Callisto Deluxe:

Mushkin Callisto Deluxe met Intel RST driver:
De Intel RST drivers zorgen voor een iets lagere score in de Windows Experience score

Atto
Mushkin Callisto Deluxe met MSAHCI driver:
Qua pure doorvoersnelheid gaat de SSD dus tot zo'n 3x sneller dan de hardisk.

Mushkin Callisto Deluxe met Intel RST driver:
De Intel RST drivers zorgen vooral op kleinere bestanden voor een hogere doorvoer in Atto

Crystal Disk Mark
Mushkin Callisto Deluxe met MSAHCI driver:
Sequentieel scoort de harddisk niet eens zo slecht maar als je gaat kijken naar de 4k score rent de nieuwe SSD dus compleet rondjes rond mijn 'oude' diskje :D

Mushkin Callisto Deluxe met Intel RST driver:
Ook in Crystal Disk Mark zie ik een duidelijk verschil met de MSAHCI driver, de reads op 4k QD32 stijgen maar liefst 25MB/s !

Mushkin Callisto Deluxe met MSAHCI driver én de Notebookreview SSD Tweaks:

Mushkin Callisto Deluxe met Intel RST driver én de Notebookreview SSD Tweaks:
De readspeed gaat met de tweaks van Notebookreview inderdaad fors omhoog, net als de 4k writespeeds (meer dan 20MB/s !). Helaas gaat dit ten koste van de Writespeeds op alle andere vlakken dus ik heb deze tweaks weer teruggedraaid (Ik draai nu op standaard Windows 7 settings en de Intel RST driver)
Uit te voeren commando's om de extra opties te krijgen binnen de Power Options
De extra opties die je krijgt in je Power Options

AS SSD
Mushkin Callisto Deluxe:
De 4k-64Thrd test duurde dusdanig lang op de harddisk dat ik deze maar afgebroken heb (was wel beetje klaar met testen eerlijk gezegd, wilde aan de slag met mijn SSD :P)

Mushkin Callisto Deluxe met Intel RST driver:
SSD AS laat geen enkel verschil zien tussen de Intel RST driver en de MSAHCI driver.
[/12-4-2011 aanvulling]

Ik heb het gevoel dat als ik mijn oude laptop de harddisk gewoon vervangen had door deze SSD ik eigenlijk dezelfde snelheid had ervaren als ik nu op mijn nieuwe laptop ervaar. De bottleneck van mijn computergebruik (vooral Internet, Office, heel af en toe een spelletje zoals Star Craft II) ligt duidelijk op het gebied van de disk en niet op het gebied van de processor of geheugensnelheid !
Ik kan iedereen een SSD aanraden. Zelfs op de eerder genoemde oude IBM Thinkpad die alleen SATA150 ondersteunt is het werken met de laptop ineens een genot ipv een irritatie. (en met de nieuwe generatie die voor de deur staat kan het alleen nog maar harder...)

Ik heb het gevoel dat alles nog sneller kan, aangezien er nog wat te tweaken valt om de volledige performance eruit te persen op een mobiele chipset, dus die benchmarks komen nog, ik ga eerst eens genieten van het mooie weer en mijn bloedsnelle laptop :D

[12-4-2011 aanvulling]
Na de extra tests met de Intel RST driver en de SSD Tweaks ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mijn doeleinden/mijn hardware het gebruik van de Intel RST driver wél zin had, maar de SSD Tweaks niet (buiten het 'pimpen' van bepaalde scores in de Crystal Disk Mark) De performance van mijn laptop is geweldig dus ik heb eigenlijk op dat vlak ook niets te wensen meer.
[/12-4-2011 aanvulling]

Heb jij ook een Mushkin Callisto Deluxe 120GB?

Behoorlijk goede review :) Je noemt wel de belangrijkste dingen heb ik het idee, de filmpjes met opstarttijden zeggen meer dan harde cijfers over de prestaties.

Ik val alleen een beetje over de schrijfstijl. Je hebt deze review waarschijnlijk in alle enthousiasme geschreven, maar dit is dan ook wel een artikel waar je terecht enthousiast over bent, dunkt me. Het geeft alleen een enorme berg smilies ;) Reviews zijn vooral handig voor mensen die overwegen om een dergelijk product te kopen, en die mensen zien graag een serieuze, korte en bondige review. Ga dit nou niet allemaal zitten veranderen, maar neem het als tip mee voor een volgende review. Inhoudelijk klopt deze review namelijk gewoon, je moet alleen even door de smilies en populaire taal heen lezen ;)
Bedankt voor je input. Schrijfstijl is inderdaad een gevolg van enthousiasme denk ik. Sterker nog als ik niet enthousiast was zou ik niet eens een review schrijven (of het product zou wel compleet ruk moeten zijn) Smiley gebruik heb je helemaal gelijk in, heb review aangepast om dát in ieder geval wat te beperken :+
In combinatie met meer erg positieve reviews zit ik er aan te denken deze aan te schaffen. Je geeft zelf al aan dat de performance nog wat beter zou kunnen, want de 285 lezen en 275 schrijven komen in bijna alle reviews van de SandForce 1200 terug... Heb je daar inmiddels al wel mee zitten tweaken, of nog steeds van de zon aan het genieten? ;)
Ik heb niet verder meer getweakt nee, want de performance is nu al dusdanig goed dat ik het voor mijn gevoel toch niet ga merken ;) Met andere woorden ik kan hem je van harte aanbevelen ! Overigens maakt het denk ik niet uit wat je koopt zolang je het bij Intel, Crucial of SandForce houdt :) Heb zelf voor de SandForce gekozen vanwege de lage Write Amp. (gemiddeld 0,6 volgens AnandTech !) en het feit dat deze SATA300 kan maxen (iets wat je in de Atto scores nu al terugziet)

2 dingen die ik 'nog een keer' ga proberen als ik meer tijd heb:
- Intel RST installeren
- Tweaks

[Reactie gewijzigd door Tomba op 30 maart 2011 11:30]

Je start significant trager op dan mijn X25-m 80GB & veel tragere processor, zou je de volgende tweak willen proberen:
in msconfig -> boot -> advanced options, zet het aantal processoren op zijn hoogst.
Bij mij laat hij niet eens het volledige windows 7 opstartscherm zien, hij stopt, afhankelijk van mijn geluk :P net voordat de bolletje 'een worden'. Als ik het bios niet meereken kan ik na 22 seconden surfen.
Dat truucje had ik inderdaad ook al uitgehaald (Staat op 4 bij mij)
De wachttijd bij opstarten lijkt het iniialiseren van de hardware (Wi-Fi, Soundcard, buttons, etc) te zijn aangezien tot die lampjes allemaal 'blauw' zijn het harddisk lampje helemaal niet brandt....
Evengoed bedankt voor de tip !