Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM Review
Algemeen Vanaf het moment dat Windows Home Server aangekondigd werd was ik geintrigeerd. Vooral het automatische backuppen van PC's leek mij een erg mooie eigenschap;ik hikte echter een beetje tegen de investering aan. (Acer begon bij 400 euro incl. 2 harddisks destijds). Bovendien heb ik via mijn Technet Plus abo sowieso al een licentie op Windows Home Server om mee te testen, dus ik was eigenlijk al bezig om losse onderdelen bij elkaar te verzamelen om een zelfbouwmachine te creeëren. Toen ik dan echter de Intel SS4200-EHW voor 199 euro online zag staan en ik de...
Pluspunten
Gemak van gebruik 'Set it and forget it' Boottijd ligt rond de 20 seconden in combinatie met mijn hardware/add-ins De vele uitbreidingsmogelijkheden mbv add-ins
Minpunten
De bootdrive kun je niet 'duplicaten' Werkt niet als mediacenter maar als 'media PC' in combinatie met mijn Xbox360
Eindoordeel
Vanaf het moment dat Windows Home Server aangekondigd werd was ik geintrigeerd. Vooral het automatische backuppen van PC's leek mij een erg mooie eigenschap;ik hikte echter een beetje tegen de investering aan. (Acer begon bij 400 euro incl. 2 harddisks destijds). Bovendien heb ik via mijn Technet Plus abo sowieso al een licentie op Windows Home Server om mee te testen, dus ik was eigenlijk al bezig om losse onderdelen bij elkaar te verzamelen om een zelfbouwmachine te creeëren.
Toen ik dan echter de Intel SS4200-EHW voor 199 euro online zag staan en ik de positieve review @ Tomshardware las heb ik de knoop doorgehakt en de SS4200-EHW besteld.
Hardware installatie
Het apparaat kwam sneller binnen dan verwacht, dus ik moest hals over kop de Windows Home Server CD gaan downloaden, maar natuurlijk werkte MS niet mee...
Gelukkig zijn er ook alternatieven voor, dus ik kon aan de slag.
In de tussentijd heb ik het geheugen geupgrade naar 2 GB:

En de serialport aangesloten:


Update 14-01-2010:
Ivm performance issues onder PS3 Media Server (zie ook verder naar beneden) heb ik de celeron 420 vervangen door een Intel Pentium E2220 Dualcore processor:
Na het koelblok verwijderd te hebben:
Kon de oude processor eruit:
En de nieuwe processor erin (met wat Arctic Silver 5)
Ik heb ook het andere koellichaam verwijderd, de 'koelprut' verwijderd en vervangen door Arctic Silver. (Ik heb hier geen foto's van gemaakt)
Hierdoor is de 'board temperature' van 40 naar 37 3534 graden celcius gezakt.
De temperatuur van de E2220 is exact gelijk aan die van de Celeron 420. (30 graden celcius)

Temperatuur Celeron 420 / originele coolprut (idle)

Temperatuur Pentium Dualcore E2220 / Arctic Silver 5 (idle)
Na de eerste reboot stond er in plaats van:

Het volgende:

En na nog een reboot werd ook de 2e kern herkend:

[/update]
Software installatie
Aangezien ik een 'headless' server heb gekocht en ik geen verloop plugje van pci-x 1x naar 16x heb liggen, ben ik uitgegaan van deze howto, waarbij ik deze driver alleen pnp en deze driver txt én pnp geintegreerd heb met nlite. Daarna heb ik dit samen met een qs.ini gekopieerd op een bootable USB stick

Helaas betekent headless draaien ook, dat je geen idee hebt wanneer de installatie voltooid is. Ik dacht slim te zijn en de machine een DHCP reservering te geven en dat IP adres vervolgens te pingen. Helaas blokkeert de software firewall ICMP
Op een gegeven moment heb ik de gok toch maar gewaagd en een poging gedaan mbv Remote Desktop connectie te maken met WHS, wat prima ging... Maaar wat was het password ???
Gelukkig kwam ik na een half uur zoeken op internet tot de geniale ingeving om de connector software te installeren... Hier haalde ik 'iets' meer resultaat mee:
Add-ins
Een van de mooie eigenschappen van WHS is dat het bijzonder uitbreidbaar is. Ik heb zelf de volgende plugins geinstalleerd:
- Disk Management

De Disk Management Add-in zorgt ervoor dat je de temperatuur en de actuele doorvoersnelheid van je harddisks kunt monitoren.
- Remote Alert

Met Remote alert kun je zien welke gebruikers er welke bestanden in gebruik hebben.Ik gebruik het echter met name om de netwerk belasting te monitoren
- Intel Hardware Monitor

Deze door Fujitsu ontwikkelde add-in (De Fujitsu Siemens Scaleo Home Server is een uitvoering van het Intel SS4200-E reference design met voorgeinstalleerde WHS dus hij werkt ook gewoon op mijn WHS server
Maar er zijn er nog veeeel meer
Update 14-01-2010:
- PS3 Media Server
Ik heb dit programma geinstalleerd om MKV's af te kunnen spelen op mijn Xbox360. Helaas bleek dit voor de standaard Celeron 420 niet te bolwerken:

Na het vervangen door de Intel E2220 dualcore werkt het echter wél

Helaas is PS3 Media Server in combinatie met mijn Xbox360 verre van perfect. Zo kun je niet vooruit en terugspoelen, een tijdsindicatie geeft hij niet af (Er staat continu 0:00:00 in beeld) en hierdoor werkt Resume dus ook niet. (Erg vervelend dus, je moet een film dus in 1x afkijken) Zoals hieronder een aantal maal vermeld schijnt het met de PS3 wel gewoon normaal te werken dus dit is zo te zien een compatibily issue tussen PMS en mijn Xbox360.
Neemt niet weg dat het een stuk fijner is dan handmatig omzetten naar MP4
[/update]
[Update 29-1-2010]
- Home Server Smart

DIt is een nieuw programma om de SMART status van je harddisks uit te lezen, om zo te kunnen voorspellen of een harddisk wellicht binnenkort het leven gaat laten
[/update]
[Update2 14-01-2010]
- Logmein Hamachi2
Ik heb zojuist Logmein Hamachi2 geinstalleerd en zelfs via Vodafone Live kan ik met een flinke snelheid kopieren




[/update2]
Werken met WHS
Ronduit geniaal is het kunnen browsen in oude backups ! (Erg handig als je bv een oudere versie van een document wilt terughalen !)

Ook het toevoegen van een extra disk stelt 'niets' voor:






Wishlist
Er zijn ook wat kleine onhebbelijkheidjes:
- De bootdrive en de backups van je PCs kun je niet 'duplicaten'. Volgens deze link kun je mbv een backup disk de backups van de PC's wél veilig stellen
- Werkt niet als mediacenter maar als 'media PC' in combinatie met mijn Xbox360, hierdoor streamen bijvoorbeeld MPEG-2 en MKV bestanden niet, terwijl die vanaf een Windows 7 MCE wel zouden moeten streamen.(Dit schijnt op te lossen te zijn met PS3 Media Server for WHS, maar dat heb ik nog niet getest) Zie hierboven
- Een fijne Antivirus, de bestaande oplossingen Avast, F-Prot en de niet losverkrijgbare variant van McAfee trekken mij alle 3 niet. Ik ben nog van plan om WHSClamAV te testen, dit is echter geen Realtime scanner (maar wel gratis
Conclusie
Al met al ben ik toch zeer tevreden met Windows Home Server ! Het werkt snel en mede door de vele add-ins kun je hem bijna volledig naar wens uitbreiden. Ik hoop wel dat er nog eens Mediacenter functionaliteit/MKV stream mogelijkheden komen en dan met name in de huidige versie en niet bijvoorbeeld pas in de opvolger Vail
Heb jij ook een Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (45)
Beste Tomba,
Had wel een vraag. Hoe moeilijk is het om WHS te configureren? Is dat te doen voor iemand die alleen ervaring heeft met simpele routers en instellingen van die dingen?
Ruud
Ik denk dat het redelijk simpel is allemaal, zeker als je een kant en klare koopt van HP, Acer of Fujitsu. Dan is het alleen een kwestie van de connector software installeren. Vervolgens kun je je WHS volledig besturen via de WHS Home Console.
Zie evt ook dit hoofdstuk uit Windows Home Server for Dummies
[Reactie gewijzigd door Tomba op 22 juli 2024 23:01]
't Werkt - zeker doordat ik een startklaar produkt kocht - nagenoeg foolproof!
Het backuppen werkt prima, restoren is even lastig omdat je er dan achter komt dat je eerst een USB stikje moet hebben met de netwerk drivers van je PC. Tegelijk alle PC's daar maar op gezet
Eén ding vind ik wel zonde ...
Voor wat betreft die backups; ik denk dat dat komt omdat TrueImage een specialistisch product is dat waarschijnlijk alleen de bytes die verschillen overkopieert terwijl WHS op filebasis werkt
WHS backupt alleen de veranderde files tov de vorige backup zo krijg je dus ook geen dubbele bestanden op je WHS
Daarna een kleine aanmerking, ik kan in ps3 mediaserver namelijk gewoon voor en achteruit ''spoelen''.
Dit doormiddel van de d-pad op mijn playstation controller. (dit werkt ook op mijn xtreamer).
Misschien dat dit alleen bij de xbox niet mogelijk is ?
edit: pauzeren werkt trouwens ook.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 23:01]
Dat je een backup van de bootdrive kon maken naar een USB disk wist ik overigens niet !
Maar van je back-ups van je pc kun je via een add-in (WHS Backup Database-Backup (BDBB)) deze wel simpel een extra back-up maken.
Via de backup functie in WHS kun je alleen maar je data op een backup zetten.
Hier wat leesvoer er over
http://social.microsoft.c...3a-48ce-9eae-3a3cb834eb33
http://social.microsoft.c...5f-47bd-a89e-f4edda353061
http://social.microsoft.c...de-4295-8af0-1024d79d9af7
By the way, mooie review
[Reactie gewijzigd door Wickedje op 22 juli 2024 23:01]
Bedankt !
Dat heb ik ook geprobeerd met WHS, maar dat werkt dus mooi niet! Hij herkent de nieuwe SYS en DATA schijf niet als 'van zichzelf', en er volgen daarop alleen maar errors, bv. dat Backuppen Clients niet meer werkt.Complete reinstall hoeft niet natuurlijk. Gewoon de back-up terugzetten. Kan naar usb disk of e-sata, of zelfs, als je hotswap bays hebt, gewoon de schijf daar in steken.
WHS doet het voor mij niet goed genoeg, ik stel toch echt hogere eisen.
Draai nu weer debian op me backup server misschien dat iemand een oplossing hier voor heeft ?
[Reactie gewijzigd door Baseboy op 22 juli 2024 23:01]
Aan het handje van een boel plaatjes en duidelijke tekst meelopen met zo'n setup vind ik altijd perfecte reviews!
by the way mooi fotootje, bootable usb
Op de kantenklare HP is ook McAfee mee geïnstalleerd. Zolang ik de WHS niet naar buiten(shuis) via de router krijg, heb ik die maar uitgezet. Dat scheelt nogal in lees- en schrijfsnelheid via het netwerk.
Overigen ben ik ook geen fan van de bestaande AV oplossing voor WHS. (Avast, F-Prot en de niet losverkrijgbare variant van McAfee)
Hmm dit ziet er interessant uit ! Alleen On Demand *dus geen On Access*, maar wel gratis
[Reactie gewijzigd door Tomba op 22 juli 2024 23:01]
Ik neem aan dat dat wat moeilijk te reviewen is als je hem enkel headless gebruikt, maar kan je zonder prutsen gewoon Firefox of andere Windows Vista/7-compatibel spul draaien of neigt het eerder naar Windows Embedded of Windows Starter toe ?
Waarom zou je het eigenlijk als desktop OS gebruiken ?
Ik had ook een WHS, maar de COM poort had ik echt niet nodig hoor, waarom jij wel?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/233736/Tnet.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/14905/HoeZoWie80proc-60x60pix.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/332453/smiletjongetjonge60.gif?f=community)
/u/201651/beastie_300.png?f=community)