Tatung V32MCGI Review

kalechinees 14 januari 2009, 3.977 views

Tatung V32MCGI

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit tv
  • Redelijk / goed geluid
  • Alle aansluitingen aanwezig
  • uiterlijk

Minpunten

• Karig OSD met weinig opties voor tweakers
  • Afstandsbediening is lelijk niet echt functioneel
  • dvd weergave over scart/composite
  • Xbox 360 HDMI (alleen 480p beschikbaar)

Lang heb ik getwijfeld of ik een LCD tv zou kopen. Met name de beeldkwaliteit is erg belangrijk voor mij. Alsmede de compatibiliteit met andere apparaten zoals mediacenters, versterkers etc.
Ik ben niet merk-gebonden dus ik heb alle merken vergeleken met elkaar. (Samsung, Sharp, Philips, Sony etc)
Kruidvat ed merken ben ik zelf niet zo happig op ;) dus die vielen bij voorbaat al af.
Het grootste probleem met 'A-merken' is dat de prijs gewoon hoger ligt. Ook houd ik niet van marketing spelletjes zoals dynamische contrast ratio en '1080p compatible' - maar niet kunnen tonen. Hufters zijn het! ;)

Maargoed. Uiteindelijk ben ik bij het merk Tatung gekomen. Volgende items spraken me aan:
* prijs

Potentiele gevaren
* Slechte TV weergave via coax
* Slecht en blikkerig geluid
* Traag wisselen van kanaal
* pixelfouten (standaard pixelgarantie is vanaf 2 dode pixels)

Toevallig had Ubisoft de 42" variant op Gameplay 2006 staan dus daar kon ik ze mooi bekijken. Het beeld viel me daar echter een beetje tegen. Er zat een kleine blauwe waas over het beeld. Jammer.

Gelukkig woon ik in Eindhoven en zit dollarshop bij mij om de hoek. De mensen daar waren zo vriendelijk om de 32" variant even voor me aan te sluiten.

Hierop een gekopieerd (DVD-5) dvdtje bekeken via een mediacenter. Deze was aangesloten via een D-sub kabel op een onboard VIA. Deze kon dus geen custom resolutie gebruiken. Jammer maar helaas.

Het beeld was echter wel goed dus ik dacht: inpakken en wegwezen.

Ik heb uiteindelijk de ED1 variant van de Tatung V32MCGI genomen omdat de normale versie niet beschikbaar was. Deze versie heeft als extra de mogelijkheid om DVB-T te kunnen draaien (wie weet krijgt KPN een helder moment en gaat HDTV via de ether uitzenden ;)). Deze heeft dus ook een smartcard slot.

Thuisgekomen
Meteen aangesloten. Heb (nog) geen digitale televisie dus gewoon op de coax gehangen.
Handleiding? wasda? :)
Auto Program Searching (APS) geselecteerd en na een paar minuutjes kon ik televisie kijken.
Een enorm verschil met CRT tv. Eerste indruk was ... gewoon heel anders. Moeilijk te beoordelen of het nu beter of slechter is.

TV weer uitgezet en gaan eten. Nadenken tijdens een maaltijd gaat altijd een stuk beter. Daarna weer aan de slag gegaan ermee.

Aansluitingen
Deze televisie heeft alle aansluitingen die je je maar kunt wensen.
* 2x scart
* composite
* s-video
* Component
* D-Sub
* DVI-D
* HDMI (1.1)

Verder nog een aparte mini-jack aansluiting om geluid van je mediacenter af te spelen op je televisie en een SP/DIF out voor een Dolby eindversterker. Helemaal geweldig. Vaak nog beter dan de mogelijkheden van de A-merken.

Beeld
TV
De omschakeling van CRT naar LCD is altijd even wennen. Na een aantal keren gekeken te hebben leek het beeld steeds beter te worden. Ook had ik de saturatie van het scherm wat omlaag gezet.
De fabrieksinstellingen zijn blijkbaar op zijn felst ingesteld.

De kwaliteit en scherpte van het beeld viel me 200% mee. Dit was een van mijn angsten omdat veel LCD tv's een slechte tuner hebben. Ook zijn LCD tv erg afhankelijk van signaalsterkte. Blijkbaar zit dat allemaal goed dus de weergave was dan ook helemaal top. Heb ff wat fotootjes gemaakt van CSI: miami ;)

Ik merk echter wel wat ghosting bij TV weergave. Weet nog niet waar dit aan ligt... misschien kan iemand uitleggen wat het verband is tussen 50hz/60hz en 10 ms response time.

DVD
De upscaling en weergave van 576i signaal (DVD) is ronduit bagger.
Hoewel dit een 'gebackupped' en ge-re-authored schijfje is (van DVD-9 naar DVD5) is de kwaliteit om te janken.
Het beeld wordt opgebouwd uit blokken alsof je naar een filmpje van 320x200 zit te kijken. Ook wordt het beeld niet ge-anti-aliased. Dikke vierkante blokken dus.
Let wel op:
* Slechte DVD
* Scart en composite aangesloten
* Re-authored DVD
Heb nog niet de kans gehad om deze op een goede dvd speler te testen.

HDTV
Dit heb ik helaas niet kunnen testen omdat ik nog geen HD speler heb :) Dan maar via de PC

PC
Ik heb hem ook aangesloten via DVI op de PC. Middels een Point of View GeForce 7950GT tover ik op magische wijze de televisie om naar een big-ass monitor. De native resolutie (1360x768) is niet standaard beschikbaar in de driver maar kan met een kleine omweg wel handmatig worden toegevoegd.
De kleuren van het scherm zijn wat aan de 'oversaturated' kant. Beetje fel allemaal. Dit kan handmatig via het OSD worden aangepast door de kleuren per kanaal (R/G/B) wat naar beneden te schroeven.

Verder heb ik via de DVI aansluiting vrijwel geen last van ghosting. Bij televisie weergave merk ik dit wel...

Ik heb echter wat problemen bij de weergave van PC beeld over DVI.
De standaard resolutie werkt perfect maar scaling resoluties zoals 800x600 en 1024x768 veroorzaken een soort scramble in het beeld. Ik ben momenteel met de leverancier aan het kijken wat we hieraan kunnen doen.

Ook ziet het beeld er niet uit als ik iets anders dan de native resolutie selecteer... 720p, 1080i, 1280x720 etc het maakt niet uit... of hij cropped hem, scaled m'n desktop niet, zwarte randen etc etc
Misschien doe ik iets fout maar jammer dat het niet vlekkeloos werkt.

Geluid
Het geluid is vrij goed voor een LCD tv. Onder de televisie is een speaker gehangen waarin de left, right en 'woofer' geplaatst is.

meer volgt vanavond of anders morgen

***UPDATE 8-1-2007 ***

Heb het apparaat inmiddels een aantal weekjes. De eerste kleinigheidjes beginnen op te vallen. Ik heb inmiddels UPC digital aangevraagd. Ik ben benieuwd naar de digitale kwaliteit ;)

* Ghosting
* Light bleed
* 576i over scart
* PiP (geen dvi en tv?)
* Af en toe scramble bij exotische resoluties
* Afstandsbediening

Ghosting
Ik heb zelf een 25ms 19" LCD panel van CTX. Ondanks de trage response time ben ik hier erg tevreden over.

De Tatung zou 10ms response time moeten hebben maar hier merk ik helemaal niets van. De ghosting is evenveel dan wel meer dan mijn 25ms LCD scherm.

De meest simpele test geeft een afgrijselijk beeld :(
In Flash plaats je op een grijze achtergrond een rood balletje welke heen en weer stuitert.

Ook had het vrouwtje erg veel last van ghosting bij bepaalde uitzendingen (Onderweg naar morgen etc :s)
Dit is gerelateerd aan de gebruikte kleuren in de uitzending. Uiteraard geeft rood de meeste ghosting maar ook gewoon zwart op wit wordt een beetje blurry. Een tickertape (a la CNN) is één grote waas...

Oplossing: Door de instellingen aan te passen (hoger contrast, lagere backlight, hogere brightness) is dit goed te camoufleren.

De ghosting geldt voor zowel digitaal als analoog beeld. Ghosting bij Coaxiale televisie zou eventueel nog kunnen duiden op lijnecho.

Light bleed
Bij een hoge backlight instellingen, waarbij je wel echt last van je ogen krijgt :), heb ik tevens last van een beetje lightbleed. Dit viel me al vanaf het begin op en heb ik voor lief genomen.

576i over scart
Ik heb nog geen betere DVD speler kunnen testen. Beeld is vanaf 3,5 meter acceptable maar nog steeds erg blokkerig.
Ook via composite levert geen betere kwaliteit.
Ik sluit vanavond mijn PS2 aan om te kijken hoe het beeld hiervan is.
zie Update 3 :)

scramble bij exotische resoluties
Heb ik de ene keer wel last van en de andere keer niet...
Wanneer ik via DVI PiP (Picture in Picture) activeer dan scrambled / trilt hij een beetje. Net alsof hij het beeld niet meer kan stabiliseren.
Lijkt me een firmware probleem. Ik heb nog niet gekeken naar software update van de televisie.

afstandsbediening
Laatste irritatie is de afstandsbediening.
Je hebt 4 knoppen om 15 sources te selecteren :( bijvoorbeeld: om PC via DVI te selecteren moet je 3x op de knop Source Computer drukken (HDMI-> D-Sub -> DVI).
Jammer hiervan. Wellicht dat een alternatieve afstandsbediening uitkomst biedt.

Update: 14/1/2009
Heb het apparaat nu 2 jaartjes en ben er nog steeds tevreden over. Intussen is HDMI standaard op LCD schermen en heeft de TV zijn voordelen een beetje verloren. Ook inmiddels de trotse eigenaar van een Xbox 360. Echter heb ik hiermee een aardig probleem geconstateerd.

De communicatie van de televisie en de Xbox via HDMI verloopt niet helemaal soepel. Hierdoor kan ik geen 720p of 1080i selecteren in het dashboard en is dus alleen maar 480p beschikbaar. Zowel m'n 24" iiyama als andere LCD TV's hebben dit probleem niet.

Op GOT is er een topic in de 42"variant van dit scherm. Hier wordt vermeld dat dit een probleem is van de software van de televisie. Tatung kan dit verhelpen maar moeten hiervoor het scherm ophalen. Een RMA aanvragen dus...

Heb jij ook een Tatung V32MCGI?

Gezien de dingen die je in je review zegt lijkt het er toch echt op dat het niet echt een geweldige TV is. Daarom snap ik niet waarom je zulke hoge scores geeft op de verschillende onderdelen. Ik zou toch verwachten dat de algemene score nooit hoger dan matig kan zijn als via de PC problemen kan geven, de beeldkwaliteit via scart gaar is en je digitale TV moet aanvragen om het acceptable te maken omdat een CNN ticker 1 blur is...
De kritiek die ik lever zijn de kleine dingen waar ik mensen op wil wijzen om er extra op te letten. De ghosting van het scherm is dus een item om extra op te letten.

Al met al ben ik nog steeds tevreden met het scherm. Ik zie bijvoorbeeld nog veel televisies waarbij de DVI ontbreekt... dat wil je dus echt niet ;)
Dat tweede screenshot, je ziet gewoon de vorige regel ondertiteling! ;(

Heb je lange sluitertijd ingesteld op je camera en net tussen het switchen van twee 'ondertitel regeles' de foto gemaakt? of komt het in het echt ook zo erg over die ghosting?

zie net dat het geen ondertitels zijn :P wel verwarrend

Trouwens voor de rest inderdaad een vette tv, dattie raar doet op andere resoluties dan native is niet echt een nadeel te noemen...waarom zou je in godsnaam 800x600 willen draaien als ie 1360x768 perfect weergeeft?
Hoe is de DVD weergave via de PC ?
kom op waar blijft de rest? Ik ben bere benieuwd!
@LieveNiels: Het ziet er niet zo lekker uit als je computer opstart en je scherm begint te flippen... games zonder widescreen ondersteuning, veilige modus, windows installatie etc. 800x600 heb je vaker nodig dan je denkt...

@magnolia: DVD via PC is uiteraard goed. Upscaling wordt gedaan via PowerDVD en Purevideo. Ziet er dus perfect uit. M'n gewone DVD speler (of de scartaansluiting) heeft een crappy upscaling. Helaas ...

@terracide: update gedaan ;)