Logitech Z-5400 Review

aex351 15 december 2006, 2.551 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Draadloze afstandbediening wat goed werkt
  • Dolby Digital Prologic II, DTS en THX
  • Type en lengte bekabeling
  • Overall featureset
  • 310 Watt RMS en 620 Watt Piek

Minpunten

• Formaat subwoofer
  • Plop geluid. Heb ik gelukkig niet tot nauwelijks last van.
  • Alleen de center speaker kan versteld worden.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Keuze
Nadat de subwoofer van mijn vorige speakerset, Altec Lansing 4.1, het begeven had was ik op zoek naar een nieuw set. Ik wilde in eerste instantie niet meer dan 100 euro uitgeven. Na reviews te hebben gelezen en prijzen vergeleken te hebben kwam ik uit op de x-540 en de T6100. In de winkel heb ik beide even getest en bekeken en kwam toch tot de conclusie dat beide sets toch niet geheel naar mijn wensen kon voldoen. Dit was dat het minstens zo goed moest zijn als mijn vorige set en liefst makkelijker bedienbaar. Toen ik de Z-5400 op het internet tegen kwam en de specs en featureset bekeken te hebben heb ik besloten de z-5400 te kopen. Ik luister ook veel muziek op de computer dus heb ik mijn budget omhoog gegooit.

Subwoofer
De subwoofer heeft power. Wat mij betreft een beetje teveel power of je moet het fijn vinden dat je hele kamer aan het los trillen is. Gelukkig is het bedienbaar en kan je de sub nagenoeg uitzetten zodat je helemaal geen bass meer hoort. Heb tijdens het testen uiteraard de subwoofer/volume 100% gezet en computer volume ook redelijk hard gezet en dan voel je letterlijk je broek trillen naast het feit dat je om je heen ook dingen hoort trillen. De afmetingen van de subwoofer. 30x30x39. Zou dit toch graag iets kleiner gezien hebben.

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit is goed. De X-540 en de T6100 mist iets qua geluid. Lastig te omschrijven alhoewel ik de T6100 beter vind klinken. De X-540 heeft een iets wat meer onnatuurlijke geluid waarbij de bass zich gewoon niet lekker mengt in het geluid. Bij de Z-5400 mengt de bass zich wel beter in het geluid maar dan moet je de subwoofer niet op zijn max zetten. Geluid blijft helder en kraak vrij op hogere volumes. Ondanks ik blijf verlangen naar het geluid van mijn vorige speakerset, heb er immers meer dan 3 jaar naar geluisterd, is de Z-5400 toch een goed alternatief. Een kwestie van wennen dus.

Watt
310Watt RMS en 620Watt piek vind ik ruim voldoende. Het verzekerd ook tot op een bepaalde hoogte de geluidskwaliteit. Ik vind het ook niet teveel alleen de subwoofer is wel iets wat teveel van het goede ook qua afmetingen.

Bedrading
De Z-5400 gebruikt normale speaker kabels. Deze zitten los van zowel de speaker als de sub. Anders dan bij de x-540 en de T6100 hoef je dus niet de hele set weg te gooien mocht iets kapot gaan. Verlengen of andere kabels kopen is dus ook mogelijk. Er is hier een hele markt voor. De lengte van de kabels is goed. ~ 3x4m en 2x7M. De draad van de digital soundtouch center, oftewel de control pod, heeft ook een goede lengte ~2/3m.

Volgorde aansluiting
Speakers – Subwoofer – Digital soundtouch center – Pc

Controle mogelijkheden
De digital soundtouch center is hetgene waarmee je alles kan bedienen. Met de meegeleverde afstandbediening kan je alles bedienen wat je ook met de hand zou kunnen. Denk aan volume instelling. De draadloze afstandbediening is dus echt een pluspunt. Wat ik wel jammer vind is dat je bijvoorbeeld de treble instellingen niet zelf kan aanpassen.

Toekomst
Vanwege de bedrading maar ook de featureset kan je dit systeem volop in de toekomst blijven gebruiken. Wil je betere boxen dan kan dat. Enige min punt is dan wel dat je de sub niet kan vervangen maar de speakers blijven ten iedere geval bruikbaar. Ondersteuning voor DTS en Dolby Prologic 2 is ook aanwezig.

Plop geluiden
Ook de Z-5400 heeft net als de Z-5500 (en de rest van logitechs speakers) last van de zogenoemde plop geluiden. Dit probleem houd in dat wanneer iemand een lamp uitschakeld een luide plop geluid hoorbaar is uit de speakers. Net zoals wanneer je GSM afgaat. Dit gebeurd nagenoeg niet altijd en alleen bij specifieke lampen. Ik heb er alleen last van bij 1 lamp in de kamer hiernaast. Verder dan dat geen problemen. Dit is toch wel een nadeel en jammer genoeg zijn er geen goede alternatieven met dezelfde soort features.

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

Kun je uitleggen wat er positief is aan:
310 Watt RMS en 610 Watt Piek
Het zegt namelijk niets over geluidskwaliteit of kwaliteit überhaupt. Ik zou bijna zeggen dat de Z-5400 dit weer eens bevestigd. Dit soort specs zijn alleen maar nuttig uit marketingsoogpunt.

Overigens kun je de draden van de X-540 ook gewoon verlengen en zelfs vervangen.
Ja vervangen misschien wel, maar hoe krijg je in godsnaam die speaker open, heb er hier wat op m'n bureau staan maar zie nergens schroeven etc.
fijne stekkerblokjes doen het altijd goed ! :+
Die draden van de x-540 zijn gewoon te verlengen, heb ik ook gedaan, zijn gewoon tulip stekkertjes en als je dus een vrouwtje en een mannetje aan een speakerkabel maakt, kun je hem zo verlengen zonder aan de originele draad te zitten.

Werkt perfect.

Happy about logitech :)
Er zit wel degelijk een verschil tussen 310 Watt RMS en 55 Watt RMS. Daarom is het wel degelijk belangrijk dat dit soort specs er staan.
Toegegeven, die 610 Watt Piek heb je niks aan. Maar 310 Watt RMS zegt wel aardig wat over de subwoofer.