Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

ovigo 21 maart 2011, laatste update op 21 maart 2011, 868 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• Formaat
  • Veel knoppen
  • FF-scrollwheel
  • nano-ontvanger
  • Werkt ook op oplaadbare AA's.

Minpunten

• Batterijduur toch niet zo HEEL lang.

Wilde laatste zomer na een tijdje afwisselend het touchpad van mijn laptop en een random USB-muis uit de oude hardwarehoop te hebben gebruikt toch eens een wat uitgebreidere muis om met mijn laptop te gebruiken. Heb deze muis nu sinds 28 juni 2010 in bezit. Heb toentertijd gekozen voor deze muis vanwege de combinatie van grootte, functionaliteit en prijs.

Grootte
Het formaat is net een slag groter dan bijvoorbeeld de Nano van Logitech, wat ik net wat prettiger in de hand vind liggen met mijn toch flinke handen. Hij is wel weer een slag kleiner dan de MX revolution e.d. wat de mobiliteit ten goede komt, aangezien het beestje ongeveer dagelijks meegaat naar de universiteit.

Functionaliteit en drivers
De functionaliteit bestaat uit: links/rechtsscrollen, super snel scrollen, vorige/volgende-knoppen en nog een extra knop. Daarnaast werd beloofd dat de batterijen 3 jaar mee zouden gaan. Daarover verderop meer. In combinatie met de meegeleverde setpoint-software zijn de extra knoppen echt een operbaring. Je kan nl. per programma instellen welke knop wat doet, waarbij ook gewoon keyboard shortcuts zijn toe te wijzen. Een voorbeeld: in mijn Firefox heb ik links en rechts-scrollen ingesteld op CTRL+TAB en CTRL+SHIFT+TAB, wat als effect heeft dat ik reuze snel door mijn tabbladen kan bladeren.
Ook is de plug-in and forget unifying ontvanger erg prettig in gebruik. Heb m er 1 keer ingeprikt en (zo goed als) nooit meer uitgehaald, de paar mm die t uitsteekt is totaal niet storend.
Software maar meteen van de logitech site gehaald, op CD waren uiteraard al verouderd. Helaas is er geen linux-versie beschikbaar, maar onder linux doen de meeste knoppen het wel, en zeker in gebruik met iets als Compiz is er zelf in te stellen.

Precisie
De precisie is een beetje een gemixt verhaal bij mij. Op zich ben ik geen gamer, dus ik heb de extreem hoge precisie niet nodig, en ga daar dan ook niet verder over uitwijden, omdat ik me daar gewoon neit in verdiept heb. Wel wil ik hier even opmerken dat het me vrij lang heeft gekost om mn muisinstellingen zo te krijgen dat ie een beetje vlot was en tegelijk ook nog goed in het precieze werk. Maar grote kans dat dat meer mijn nieuwheid met dit soort muizen is dan een specifieke eigenschap van deze muis. Inmiddels ook prima instellingen gevonden.

Batterijduur
Het verkooppunt van deze muis volgens logitech is natuurlijk wel de batterijduur. Er wordt 3 jaar geclaimd. Heel lang heeft de software volgehouden dat ie de 3 jaar ging halen, maar vanochtend begon mn muis opeens rood te knipperen, en geeft de software aan dat ie nog maar 5%/13 dagen over heeft. Wat toch vreemd is, (13 dagen/0,05)/30dagen per maand = krap 9 maanden, wat gek genoeg ook een stuk dichter in de buurt komt van het daadwerkelijke gebruik. Heb uiteindelijk inderdaad krap 9 maanden (op moment van schrijven 266 dagen, met 13 dagen te gaan volgens de software) met de meegeleverde Duracell's gedaan. Daarbij wel aangetekend dat ik nooit de moeite heb gedaan de muis uit te zetten met de schakelaar onderop. Bovendien gebruik ik de muis dagelijks wel minimaal een uur.

Maar goed, er zitten nu oplaadbare in, heb er genoeg van liggen om nooit zonder muis te hoeven zitten, software geeft weer ruim 200 dagen/85% aan batterijvermogen aan. We zullen zien hoe lang ie het uithoud dit keer:) Ik weet trouwens niet of het aan het feit dat dit oplaadbare zijn ligt, maar de software is dus duidelijk een stuk conservatiever met zijn inschatting dit keer. (216 dagen ipv ~ 750 dagen)

Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit is gewoon goed te noemen. Na 9 maanden gebruik zijn er één of twee lichte krassen/deukjes te zien, maar voor de rest heeft de muis zich tot nu toe prima gehouden. De muis is rondom plastic, maar wel degelijk en goed aanvoelend plastic.

Dit is mijn eerste review hier, opmerkingen en verzoekjes zijn welkom :)

Edit: gebruik, details over oplaadbare batterijen en precisie toegevoegd

• Dell Studio 1558
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Best een leuke review, maar ik mis nog wel wat.

Je zegt dat er 3 jaar geclaimd wordt, er zal neem ik aan wel bij staan dat het "up to" 3 jaar is ofzo. Uiteindelijk hangt het er van af hoeveel je er mee werkt. Mijn oma (als ik er nog een zou hebben dan) zou waarschijnlijk vele malen langer ermee doen dan iemand die regelmatig gebruik maakt van de pc en bijvoorbeeld veel games speelt.
Iets wat dus mist aan je review is hoeveel jij er mee doet. Als je regelmatig gebruik maakt van je muis vind ik persoonlijk die 9 maanden toch een behoorlijke termijn. De reden dat ik een draadloze muis met accu heb (de MX1000) was dat degene die ik ervoor had het maar een 6-8 weken deed op batterijen (en er géén oplaadbare batterijen in konden omdat die destijds altijd 1,2V leverden ipv 1,5V en die muis (ook Logitech) daar niet mee kon functioneren.

Graag dus ook nog de terugkoppeling of deze het op oplaadbare batterijen doet :).

Een fotootje kan ook nooit kwaad vind ik persoonlijk (voor de mensen die te lui zijn om naar de site van de fabrikant te gaan ;)).

edit: goed gereageerd op de feedback en wat aanvullingen gedaan --> sterretje erbij verdiend :)

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 23 maart 2011 00:03]