Linksys WAP54G Wireless G Access Point Review

hluijend 12 december 2006, 1.441 views

Linksys WAP54G Wireless G Access Point

Pluspunten

• betrouwbaar
  • alternatieve firmware beschikbaar
  • wireless bridging

Minpunten

• relatief duur
  • beperkte snelheid bij wireless bridging
  • slechts access point

Beheerbaarheid Score: 4
Overall

Een relatief simpel acces point, geen router functionaliteit, één ethernet poort. De webinterface is relatief eenvoudig, en er is ook niet zo veel in te stellen.

Opstelling

Mijn netwerk begint op zolder Daar staat mijn server (24x7), en daarmee wil ik van alles kunnen doen vanaf mijn laptop in de woonkamer. Ook de ADSL router staat op zolder. Het WAP dat op zolder staat haalt het niet voor een betrouwbare verbinding. De tweede WAP hangt in de garage, en er is een zichtlijn van de één naar de ander. Via een dun muurtje komt het signaal dan mijn woonkamer in.

Kwaliteit van de verbinding

WPA is onbetrouwbaar. Op één of andere manier valt de verbinding met WPA steeds weg. WEP gaat wel goed. Over de snelheid ben ik niet helemaal te spreken. Vanuit de woonkamer ongeveer 700kBps. Bij direkt contact met zolder vanuit slaapkamer ongeveer 6MBps. Als ik een NAS aansluit in garage haal ik deze snelheid ook. Door het ´doorlussen´ verlaag ik dus de snelheid met een factor 10. De totale afstand van laptop tot server is hooguit 10 meter, maar wel met 2 betonnen vloeren er tussenin.

Het werkt wel maar de snelheid is laag. Wel is het WAP een prima apparaat die heel stabiel draait bij mij thuis. Ik hoef ´m nooit te resetten oid

Heb jij ook een Linksys WAP54G Wireless G Access Point?

WPA onbetrouwbaar? Vind ik vreemd, ik heb dit AP ook, nooit problemen. Ik draai al sinds de aanschaf met WPA encryptie en nog nooit problemen gehad.

Misschien moet je het kanaal eens wijzigen, wil met wegvallen van signaal nogal eens helpen bij diverse routers/ap's.
Bij één WAP gaat dat ook goed. Gebruik je ze in bridging mode, gaat het dus niet goed.... Waarschijnlijk kun je beter een range extender kopen, en dat heb ik niet gedaan...