Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 31 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z523 Zwart Review

Deanu-Kojevski 18 maart 2011, laatste update op 18 maart 2011, 3.369 views

Logitech Z523 Zwart

Pluspunten

• Stevig design
  • Goede basweergave
  • Games en films klinken perfect
  • Goede prijs/kwaliteit

Minpunten

• Midden-hoog klinkt wat minder
  • De lak is krasgevoelig/trekt stof aan

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik heb zitten twijfelen tussen de Z-2300 en de Z523 en ik ben blij dat ik voor de Z523 ben gegaan. De Z-2300 was een beetje overkill voor mijn woning en was 2x zo duur als de Z523.

Featureset
Ik heb de featureset 4 sterren gegeven, omdat ik echt op zoek was naar een 2.1 speakerset. Deze speakerset was eigenlijk een beetje de enige die mijn interesse kon behouden. Als student zijnde moest het wel een setje van dit formaat worden. Verder werd er aangegeven dat deze set een "3D-weergave" van het geluid zou geven. Ik moet zeggen dat ik er niet veel van merk. Om eerlijk te zijn, had ik ook niet veel verwacht van het 3D-effect. Er zit geen afstandsbediening bij, maar die mis ik ook zeker niet. In de achterkant van de subwoofer zit nog een AUX input met 2 RCA aansluitingen. Zowel de volumeknop als de "bas" knop zitten op de rechter speaker. Goed genoeg dus. Met het vermogen is niets mis. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die liever iets meer hadden willen hebben, maar ik moet ook aan de buren denken.

Bouwkwaliteit en afwerking
4 sterren voor de bouwkwaliteit en afwerking. De speakerset ziet er netjes uit, maar de "pianolak" die over de speakers heen zit is jammer. De lak is mooi, maar je hebt er binnen de kortste keren krasjes op. Er zit wel een microvezel doekje bij, maar met de stof die deze speakers aantrekken, blijf je aan de gang. De subwoofer is van goede kwaliteit en is niet al te groot. Je hoeft geen ruimte te maken om hem kwijt te kunnen. Ik heb geen storingen of ruis kunnen herkennen. De satellieten kunnen tegen een stootje. Mijn kat heeft een aantal keer een satelliet van de tafel afgestoten. Elke keer weer overleeft.

Vormgeving
Een beetje hetzelfde als bouwkwaliteit en afwerking. 4 sterren. De vormgeving is erg goed gedaan. Alleen jammer van de lak. Het ziet er goed uit, maar of dat een paar jaar mee moet gaan... Er zitten roosters voor alle speakers (ook die aan de achterkant van de satellieten), wat er wel een stuk mooier uitziet. Het enige dat me wat verbaasde wat dat er bij de subwoofer aan de onderkant een speaker zit. (Had ik zelf nog nooit gezien.)

Geluids- kwaliteit muziek
4 sterren hiervoor. Ik luister veel verschillende soorten muziek en tot zover heb ik nog niet gevonden wat niet klinkt zoals ik zou willen. De bas is instelbaar naar je eigen voorkeur, wat natuurlijk per muziekstijl verschilt. Wel heb ik soms dat de wat hogere tonen er niet helemaal lekker uitkomen, maar dat is voornamelijk als ik het volume omhoog draai. Ik heb er weinig last van.

Geluids- kwaliteit films / games
Over de kwaliteit van het geluid bij films en games ben ik erg tevreden. Vandaar de 5 sterren. Zoals ook al vermeld werd bij andere reviews is het geluid in games, voornamelijk explosies en dergelijke, erg goed. Bij het kijken van films heb ik ook helemaal niets op te merken. Ik kijk al mijn films op mijn pc. Daarbij zet ik de monitor en de speakers wat naar voren en plof ik op de bank. Hierdoor komt ook het "3D-effect" iets naar voren. De bas dreunt ook lekker door.

Midden en hoge tonenweergave
Hier geef ik dan 3 sterren voor. Het geluid is mooi, maar soms worden de hoge tonen wat slecht weergegeven. De bas wat later zetten is een mogelijkheid, maar dat lost het probleem niet echt op, omdat de de muziek of films dat niet goed meer klinken.

Basweergave
Erg goede basweergave. 5 sterren hiervoor. De subwoofer doet zijn werk goed. Explosies, crashes, raketten en noem het maar op klinken alsof het in je woonkamer gebeurt. De bas heb ik nooit op maximaal staan, maar bij 50% bas klinkt het al aardig overweldigend. Erg tevreden over.

Over de prijs ben ik, in tegenstelling tot anderen, erg tevreden. Ik heb er toentertijd iets van 60 euro voor betaald. Het is in mijn ogen een budgetsetje en voor een budgetsetje vind ik de geluidskwaliteit erg goed. Het is ook niet de bedoeling om het te gaan vergelijken met een Z-5500 of iets dergelijks. Daarvoor betaal je immers ook wat meer. Nee, voor deze prijs kun je een leuk setje krijgen, daar blijf ik bij.

Algemene beoordeling
Ik heb dit setje nu ongeveer een half jaar en ik heb er geen spijt van dat ik het heb gekocht. Ik beleef er elke dag weer plezier aan. Mocht ik gaan verhuizen naar een wat grotere woning, dan denk ik dat ik toch ga overstappen naar een ander setje, maar voor mijn appartementje nu is dit meer dan voldoende. Zeker voor deze prijs.

Heb jij ook een Logitech Z523 Zwart?